[h=1]Jag satt och funderade på hur man kan ta reda på vad en grupp spelare egentligen vill ha ut av nästa kampanj. Om man bara frågar rakt ut kommer de i 99 fall av 100 att svara med namnet på ett specifikt spel. Men dels är de då begränsade av vilka spel de råkar känna till, dels får jag ingen förståelse av vad det är med det spelet de gillar. Så jag började spåna på mindre direkta frågor för att luska ut de egentliga önskemålen.[/h] Här är mina första idéer. Fortfarande väldigt preliminärt. Har ni förslag på förbättringar?
[h=2]Miljö (betygsätt 1-5, högt är bra):[/h] Fantasy
Science Fiction (rymden, långt i framtiden)
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid)
Nutid (realistisk eller inte)
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period)
[h=2]Aktiviteter (betygsätt 1-5, högt är bra):[/h] Action (fajter)
Äventyr (upptäcktsresande)
Drama (personkonflikter)
Gåtor (problemlösning, detektivarbete)
Skräck (överlevnad)
[h=2]Struktur (kryssa för en):[/h] Episk – en röd tråd genom hela storyn, ständigt på resa (som Sagan om Ringen)
Episodisk – nya uppdrag varje vecka, har en bas att återvända till (som de flesta tv-serier)
Sandlåda – inga yttre mål, berättelsen blir vad spelarna gör den till (som Minecraft)
[h=2]Kraftnivå (kryssa för en):[/h] Huvudpersonerna är mycket kompetenta redan från början
Huvudpersonerna är som folk är mest, kanske lite över genomsnittet
Huvudpersonerna är underdogs, kämpar i motvind
[h=2]Miljö (betygsätt 1-5, högt är bra):[/h] Fantasy
Science Fiction (rymden, långt i framtiden)
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid)
Nutid (realistisk eller inte)
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period)
[h=2]Aktiviteter (betygsätt 1-5, högt är bra):[/h] Action (fajter)
Äventyr (upptäcktsresande)
Drama (personkonflikter)
Gåtor (problemlösning, detektivarbete)
Skräck (överlevnad)
[h=2]Struktur (kryssa för en):[/h] Episk – en röd tråd genom hela storyn, ständigt på resa (som Sagan om Ringen)
Episodisk – nya uppdrag varje vecka, har en bas att återvända till (som de flesta tv-serier)
Sandlåda – inga yttre mål, berättelsen blir vad spelarna gör den till (som Minecraft)
[h=2]Kraftnivå (kryssa för en):[/h] Huvudpersonerna är mycket kompetenta redan från början
Huvudpersonerna är som folk är mest, kanske lite över genomsnittet
Huvudpersonerna är underdogs, kämpar i motvind