Nekromanti Enkätfrågor för ny rollspelskampanj

Bolongo

Herr Doktor
[h=1]Jag satt och funderade på hur man kan ta reda på vad en grupp spelare egentligen vill ha ut av nästa kampanj. Om man bara frågar rakt ut kommer de i 99 fall av 100 att svara med namnet på ett specifikt spel. Men dels är de då begränsade av vilka spel de råkar känna till, dels får jag ingen förståelse av vad det är med det spelet de gillar. Så jag började spåna på mindre direkta frågor för att luska ut de egentliga önskemålen.[/h] Här är mina första idéer. Fortfarande väldigt preliminärt. Har ni förslag på förbättringar?

[h=2]Miljö (betygsätt 1-5, högt är bra):[/h] Fantasy
Science Fiction (rymden, långt i framtiden)
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid)
Nutid (realistisk eller inte)
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period)
[h=2]Aktiviteter (betygsätt 1-5, högt är bra):[/h] Action (fajter)
Äventyr (upptäcktsresande)
Drama (personkonflikter)
Gåtor (problemlösning, detektivarbete)
Skräck (överlevnad)
[h=2]Struktur (kryssa för en):[/h] Episk – en röd tråd genom hela storyn, ständigt på resa (som Sagan om Ringen)
Episodisk – nya uppdrag varje vecka, har en bas att återvända till (som de flesta tv-serier)
Sandlåda – inga yttre mål, berättelsen blir vad spelarna gör den till (som Minecraft)
[h=2]Kraftnivå (kryssa för en):[/h] Huvudpersonerna är mycket kompetenta redan från början
Huvudpersonerna är som folk är mest, kanske lite över genomsnittet
Huvudpersonerna är underdogs, kämpar i motvind

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag missförstår kanske frågan, men ska du inte ha något om reglernas komplexitet? OSR eller Rolemaster, liksom? Combat as war eller combat as sport? Någon fråga kring allt det där.

Kanske är det för att jag är insnöad på OSR, men jag saknar "Utforskning" på Aktiviteter. Det är möjligt att den är en del av någon av de andra, men den kanske kan nämnas explicit?

Bolongo

Herr Doktor
Skarpskytten;n194409 said:
Jag missförstår kanske frågan, men ska du inte ha något om reglernas komplexitet? OSR eller Rolemaster, liksom? Combat as war eller combat as sport? Någon fråga kring allt det där.
Mmm, funderade på det. Men dels tänkte jag att frågorna skall fungera även på nya spelare, och då skall man inte skrämma bort dem genom att visa på hobbyns mörka undersida direkt. Dels tycker jag ärligt talat att det är en sekundär fråga, som kan förhandlas efter mer grundläggande parametrar har satts.

Kanske är det för att jag är insnöad på OSR, men jag saknar "Utforskning" på Aktiviteter. Det är möjligt att den är en del av någon av de andra, men den kanske kan nämnas explicit?
Det tänkte jag faller under "Äventyr (upptäcktsresande)". Men för tydlighetens skull kan det absolut adderas till definitionen.

Mundo

Myrmidon
Miljö (betygsätt 1-5, högt är bra):

Fantasy 5
Science Fiction (rymden, långt i framtiden) 3
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid) 4
Nutid (realistisk eller inte) 5
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period) 4 (Gillar de flesta historiska settings)

Aktiviteter (betygsätt 1-5, högt är bra):
Action (fajter) 4
Äventyr (upptäcktsresande) 3
Drama (personkonflikter) 5
Gåtor (problemlösning, detektivarbete) 4
Skräck (överlevnad) 3

Struktur (kryssa för en):
Episodisk Sandlåda– (Kan inte välja bara en, sorry)

Kraftnivå (kryssa för en):

Bolongo

Herr Doktor
Mundo;n194412 said:

Fantasy 5
Science Fiction (rymden, långt i framtiden) 3
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid) 4
Nutid (realistisk eller inte) 5
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period) 4 (Gillar de flesta historiska settings)

Action (fajter) 4
Äventyr (upptäcktsresande) 3
Drama (personkonflikter) 5
Gåtor (problemlösning, detektivarbete) 4
Skräck (överlevnad) 3

Episodisk Sandlåda– (Kan inte välja bara en, sorry)

Med de svaren skulle jag rekommendera en Hunters-kampanj i WoD.
Eller Unknown Armies.

Bolongo

Herr Doktor
Mannen i skogen;n194414 said:
"Science fiction" kanske kan delas upp i "rymden" och "framtiden"?
Kanske. Alltså, det går att dela upp "miljö" i en massa skilda sliders - teknologinivå, maginivå, grad av närhet till verklig historia, och mer därtill. Men för att göra det hanterbart och relativt snabbt att svara på försökte jag tänka på vilka kombinationer som faktiskt är vanligt förekommande. Jag vet inte om det finns så många spel som är i rymden men inte i framtiden (eller i ett helt alternativt universum)? Framtiden men inte rymden finns såklart, men de flesta är det jag kallar "nära framtid". Utom Numenera, men det borde nog klassas mer som fantasy.

Bolongo

Herr Doktor
Själv funderar jag mest på alternativen under Kraftnivå. Är det egentligen någon som någonsin spelar "underdogs"? Kanske skulle jag istället ha "superhjältar" i andra änden av skalan?

luddwig

Lawful evil
I min grupp spelas det ofta underdogs. Inte så att rollpersonerna då är direkt genomdåliga men dom har minst lika många dalar som toppar bland sina egenskaper och färdigheter. Dessutom får rollpersonerna ofta ett dåligt utgångsläge. Ett udda gäng på flykt undan imperiet i Star Wars, en brokig skara skrotletare i Mutant o.s.v.

anth

Vetefan
Jag är också inne på Skarpskyttens linje med combat as sport vs. war.
Efter att ha tänkt ytterligare ett varv tycker jag att det är en fråga om hur dödlig kampanjen är. Kan man förvänta sig att behöva slå fram flera rollpersoner under en kampanj eller kan man förvänta sig att alla rollpersoner överlever?
Även om det är en fråga om dödlighet så är det inte huvudfrågan. Numera spelar jag väldigt mycket "dödliga" OSR-kampanjer, men det betyder inte att vi dör som flugor. Däremot betyder det att vi måste ha en mycket försiktigare spelstil för att inte dö som flugor.
Jag kommer inte på någon bra förslag, men jag antar att det är något i stil med en femgradig skala mellan farligt...ofarligt.
Och nej, jag tycker inte att det täcks av action vs. drama. Jag kan tänka mig extrem superhjälteaction med nästan noll dödlighet. Jag kan också tänka mig ett Zombie-apokalyps-drama som fokuserar på de individuella rollpersonernas känslor och relationer men som samtidigt är extremt dödligt.

Detta är givetvis bara mina privata åsikter som du kan ignorera om du vill. :)

Lupus Maximus

Tekniker
Jag har också det där problemet med att för många inte pratar om hur de vill spela, utan det nämns ett specifikt spel och sedan finns det en massa antaganden om att det betyder en viss spelstil.

Men som anth berör, så kan man vilja olika saker, och då man lägger in det i en allmän enkät så går det inte att se att något är villkorat till någonting annat. Så jag skulle kunna svara i en enkät hur jag skulle vilja spela säg Western, men det finns flera sätt än det jag skulle kunna tänka mig spela western (bara inte just nu), och jag vill inte spela på något av de sätten i t.ex. Exalted.

Så det skulle nog kunna funka för min del att t.ex. ha 5-20 ifyllda enkäter för att täcka lite olika spelstilar. :)

Några punkter att ha med:
Fokus på: culture gaming - problemlösande/utmaningar - strid
"Spelarmakt": SL bestämmer allt som inte är rollpersonen - Begränsad påverkan via plot points - Spelarna förväntas lägga till saker eftersom - Spelledarlöst
Hur hanteras mekaniken: Rules as Written (+ ev. i förväg klart definierade husregler) - Rules as Intentions - Rules as Suggestions - Rules?
Reglers syfte: Simulera settingen - skapa häftig berättelse - ge balanserade och rättvisa utmaningar
Har settingen Morally Valid Targets? Är det en svartvit setting, där rollpersonen blir en SLP om den faller till "mörka sidan"? Gråskalor? Several shades of dark? Full färgskala?
Hur hanteras fördomar, förtryck, och känsliga ämnen?

Bolongo

Herr Doktor
Ja, "dödlighet" kan vara en kategori man kan lägga till. Får grunna på det. Några av de saker Lupus tar upp är också värda att begrunda.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag säger +1 till Luddwig här. Sen kom jag på en annan sak, en annan dimension av detta med karaktärernas kompetens - hur gör man när en gubbe dör? Denna fråga hemsöker ju nivåbaserade spel. Om en gubbe stryker med när alla gubbar har nivå tre, ska hens spelare då börja om från början, eller få en gubbe på nivå två, eller inte "straffas" alls och få en gubbe på nivå tre. Lika dant i Pendragon: Johan har en gubbe med 26000 Glory som sitter vid Runda bordet, har Svärd 26 och äter saxiska bärsärkar till frukost. När Lisas gubbe dör, börjar hon med en sopig gubbe gjord enligt reglerna eller får hon lite hjälpa på vägen? Olika grupper kan ha olika syn på vad som är rättvist här.

Arfert

Facit

Fantasy 5
Science Fiction (rymden, långt i framtiden) 4
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid) 2
Nutid (realistisk eller inte) 3
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period) 5

Action (fajter) 3
Äventyr (upptäcktsresande) 5
Drama (personkonflikter) 3
Gåtor (problemlösning, detektivarbete) 3
Skräck (överlevnad) 4

Episk – en röd tråd genom hela storyn, ständigt på resa (som Sagan om Ringen) 4
Episodisk – nya uppdrag varje vecka, har en bas att återvända till (som de flesta tv-serier) 5
Sandlåda – inga yttre mål, berättelsen blir vad spelarna gör den till (som Minecraft) 3

Så får det bli!

Mundo

Myrmidon
En spelare i min grupp har fyllt i den.

Fantasy: 5
Science Fiction (rymden, långt i framtiden): 3
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid): 3
Nutid (realistisk eller inte): 3
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period): 4

Action (fajter): 4
Äventyr (upptäcktsresande): 5
Drama (personkonflikter): 3
Gåtor (problemlösning, detektivarbete): 3
Skräck (överlevnad): 3

Episodisk – nya uppdrag varje vecka, har en bas att återvända till (som de flesta tv-serier):

Huvudpersonerna är mycket kompetenta redan från början:

Bolongo

Herr Doktor
Arfert;n194475 said:

Fantasy 5
Science Fiction (rymden, långt i framtiden) 4
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid) 2
Nutid (realistisk eller inte) 3
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period) 5

Action (fajter) 3
Äventyr (upptäcktsresande) 5
Drama (personkonflikter) 3
Gåtor (problemlösning, detektivarbete) 3
Skräck (överlevnad) 4

Episk – en röd tråd genom hela storyn, ständigt på resa (som Sagan om Ringen) 4
Episodisk – nya uppdrag varje vecka, har en bas att återvända till (som de flesta tv-serier) 5
Sandlåda – inga yttre mål, berättelsen blir vad spelarna gör den till (som Minecraft) 3

Så får det bli!
Om man fastnar för Fantasy ser det här ut som klassisk D&D/Pathfinder. Om man istället fokuserar på det Historiska skulle det kunna vara Pendragon, med lite mer weird magic än i standard-kampanjen (för att få in Skräck-elementet).
Edit: fast kanske är det mest likt WFRP?

Bolongo

Herr Doktor
Mundo;n194478 said:
En spelare i min grupp har fyllt i den.

Fantasy: 5
Science Fiction (rymden, långt i framtiden): 3
Efter katastrofen / dystopi (på Jorden, nära framtid): 3
Nutid (realistisk eller inte): 3
Historisk / alternativ historia (specificera gärna period): 4

Action (fajter): 4
Äventyr (upptäcktsresande): 5
Drama (personkonflikter): 3
Gåtor (problemlösning, detektivarbete): 3
Skräck (överlevnad): 3

Episodisk – nya uppdrag varje vecka, har en bas att återvända till (som de flesta tv-serier):

Huvudpersonerna är mycket kompetenta redan från början:
Låter som 13th Age.

Bolongo

Herr Doktor
Skarpskytten;n194464 said:
Jag säger +1 till Luddwig här. Sen kom jag på en annan sak, en annan dimension av detta med karaktärernas kompetens - hur gör man när en gubbe dör? Denna fråga hemsöker ju nivåbaserade spel. Om en gubbe stryker med när alla gubbar har nivå tre, ska hens spelare då börja om från början, eller få en gubbe på nivå två, eller inte "straffas" alls och få en gubbe på nivå tre. Lika dant i Pendragon: Johan har en gubbe med 26000 Glory som sitter vid Runda bordet, har Svärd 26 och äter saxiska bärsärkar till frukost. När Lisas gubbe dör, börjar hon med en sopig gubbe gjord enligt reglerna eller får hon lite hjälpa på vägen? Olika grupper kan ha olika syn på vad som är rättvist här.
Vad gäller Pendragon är väl RAW ganska tydligt: om Lisas riddare har en son så är han bättre från början än farsan var. Johans riddare lär inte ha kommit dit han är utan några riktigt extrema Traits och Passions som kan användas för att sätta honom i klister som han inte kan ta sig ur med sitt svärd...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bolongo;n194520 said:
Vad gäller Pendragon är väl RAW ganska tydligt: om Lisas riddare har en son så är han bättre från början än farsan var. Johans riddare lär inte ha kommit dit han är utan några riktigt extrema Traits och Passions som kan användas för att sätta honom i klister som han inte kan ta sig ur med sitt svärd...
Absolut. Men i min PGC-kampanj dog Pelle med en riddare och Nisse med elva. En av dem hade alltid en bättre gubbe än den andre ... Ingen problem i vår grupp, men i andra grupper kan sådant nog leda till gnäll och missnöje. En kan tycka att det är rättvist att den som får sin gubbe dödad för börja om från börja, eller rättvist att den som får sin gubbe dödad för börja på samma nivå som de andra (nu talar jag i allmänhet här, inte just KAP).

.113

Swashbuckler
5
3
4
3
2

4
4
3
4
4

Episodisk eftersom jag måste vänta så länge mellan så halvfärdigt är jobbigt

Underdogs känns som en felaktig grej här, det verkar antyda att man bara är dålig på allt, vilket inte är en underdog för mig, underdogs är ju även kompetenta figurer som måste kämpa mot tex överheten eller dåliga odds, inte klantarslen..

Men jag är gärna lite mer kompetent men helst ingen superhjälte, men man vill ju ändå ha bra motstånd.