Nekromanti Enkelt, fristående regelsystem?

Olle Linge

Snigel
Jag har vanan att alltid göra regelsystem själv när jag spelleder och det blir oftast enklare hybrider av redan existerande system som jag själv och spelarna kan ganska bra. Det vore dock trevligt att prova något enkelt system som är lite mer genomtänkt och jag känner att jag inte har tiden och lusten att göra det själv den här gången. Det finns en del krav jag ställer på systemet.

Det måste vara simpelt, roligt och gå snabbt att använda. Jag ser helst ett tabellöst system, men det är inget måste. Antalet tärningslag under själva striden bör vara så få det går. Systemet måste täcka saker som avståndsstrid och närstrid (även med mer än två deltagare, vilket de flesta system faller på). Även om jag har medeltid i åtanke just nu, vore det väldigt trevligt om avståndsstridsreglerna är så generella att de kan användas för moderna/framtida vapen också. Jag offrar gärna realism för att det ska gå snabbt, men det vore mysigt om striden är utformad på ett sätt som faktiskt gör det intressant att slåss också.

Tack på förhand!

Krille

Super Moderator
The T10 System

The T10 System

"Det måste vara simpelt, roligt och gå snabbt att använda."

Check.

"Jag ser helst ett tabellöst system, men det är inget måste."

Check.

"Antalet tärningslag under själva striden bör vara så få det går."

Check.

"Systemet måste täcka saker som avståndsstrid och närstrid (även med mer än två deltagare, vilket de flesta system faller på)."

Check.

"Även om jag har medeltid i åtanke just nu, vore det väldigt trevligt om avståndsstridsreglerna är så generella att de kan användas för moderna/framtida vapen också."

Check.

"Jag offrar gärna realism för att det ska gå snabbt, men det vore mysigt om striden är utformad på ett sätt som faktiskt gör det intressant att slåss också."

Check.

Sodivra

Champion
Om det gäller enkla stridsregler så är Revolvers regler min favorit just nu. Dess stora styrkor är att det är väldigt enkelt och väldigt enkelt cineastiskt.

Troberg

Sinister eater
Hur bråttom har du? Generica kommer att finnas i en spelbar version innan sommaren (såvida jag inte blir träffad av blixten) och det uppfyller alla dina krav.

Det måste vara simpelt, roligt och gå snabbt att använda.
Jajamensan, det har till och med regler för att simplifiera vissa saker ännu mer, tex massnedmejande av hejdukar (och då menar jag inte hejduk på ett rasistiskt sätt).

Jag ser helst ett tabellöst system, men det är inget måste.
Några tabeller finns iofs, men de används inte under pågående strid. Träffområden kräver tabell, men är helt frivilliga och påverkar egentligen inte systemet i övrigt.

Antalet tärningslag under själva striden bör vara så få det går.
Utan träffområden så slår varje kombattant en tärning, eventuella träffar ger dessutom skadeslag.

Systemet måste täcka saker som avståndsstrid och närstrid (även med mer än två deltagare, vilket de flesta system faller på).
Jajamensan, även om det är ganska dumt ur överlevnadssynpunkt att slåss mot flera motståndare. Jag har till och med ett vettigt system för automateld!

Även om jag har medeltid i åtanke just nu, vore det väldigt trevligt om avståndsstridsreglerna är så generella att de kan användas för moderna/framtida vapen också.
Naturligtvis.

Jag offrar gärna realism för att det ska gå snabbt
Systemet är ganska snabbt i sig, men det finns ett antal uppsnabbningar man kan använda om man tex slåss mot "oviktiga" motståndare.

men det vore mysigt om striden är utformad på ett sätt som faktiskt gör det intressant att slåss också.
Oh yeah! Jag har verkligen ansträngt mig för att komma från det klassiska nednötandet av hitpoints. Istället manövrerar man för att komma åt att attackera motståndaren samtidigt som man försöker skydda sig. När man väl attackerar är skadorna normalt sätt avgörande. Har ni sett en genomsnittlig film så vet ni hur mycket man fintar och manövrerar utan avsikt att egentligen träffa, allt för att komma i läge för dödsstöten.

Men, som jag inledde med, det är inte riktigt spelbart än. Om en månad eller två räknar jag med att allt viktigt ska finnas på plats, kvar finns då sådant som psionics, superkrafter, cybernetik och biotech, vilket inte behövs i de flesta kampanjer.

Edit: Jag glömde att nämna att det naturligtvis är gratis och fritt modifierbart. Du får till och med göra ett eget spel, helt eller delvis baserat på det och publicera det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Enkelt, fristående regelsystem? (OT)

Generica kommer att finnas i en spelbar version innan sommaren (såvida jag inte blir träffad av blixten)
Simma lugnt. Du blir klar. Jag har nämligen ingen avsikt att besöka Borlänge i år. :gremcool:

Troberg

Sinister eater
Borde sett den komma... (OT)

Nåja, njut av din tid i solen, du lyckas inte igen. Du vet väl vad man säger, blixten träffar inte samma ställe två gånger...

Simma lugnt. Du blir klar. Jag har nämligen ingen avsikt att besöka Borlänge i år.
Så hemskt är det inte här. Det är faktiskt mindre skottlossning än i andra städer (tex Baghdad)...

Edit: Fixade stavfel.

Olle Linge

Snigel
Bråttom och bråttom, jag tänkte spela rollspel i många år till :gremgrin: Nej, men allvarligt talat låter det ju intressant. Att det är fritt modifierbart spelar väl inte så stor roll eftersom jag ändå bara kommer använda det i min källare, men det är en förutsättning att det är gratis, det glömde jag säga. Å andra sidan, finns det några så enkla system som folk kräver pengar för?

Olle Linge

Snigel
38 sidor är inte direkt vad jag kallar ett enkelt system? Eller tja, det är klart att det kan vara enkelt, men då måste det mesta bestå av antingen tabeller som jag inte vill ha eller bilder :gremgrin:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Givetvis så måste jag ju försöka pusha för In the Dark som givetvis är gratis och går attt ladda ned på dess hemsida.

Det är egentligen ett nutidsrollspel, men går lätt att modifiera om till framtid/dåtid. Jag har för mig att Han använde det till ett cyberpunksetting.

Striderna, särskilt då närstriderna, är annorlunda mot andra system, men samtidigt snabba (hyfsat realistiska vill jag ändå säga) samtidigt som det blir intressant - och dödligt. Själva systemet kräver som allra mest två T6 i ett slag, men vanligen endast 1T6. Några tabeller finns dock, även de är få. Den enda egentliga som man behöver hålla reda på är ens Svårighetsgrad (SG) då man skall skjuta någonting på avstånd. Annars behövs inte tabellerna krånglas med speciellt mycket.

peta

Warrior
Får passa på och hoppa på tåget och pusha lite förAlea

Det måste vara simpelt, roligt och gå snabbt att använda.
Allt du behöver är att kunna rulla en sexsidig tärning och räkna till högst 15

Jag ser helst ett tabellöst system, men det är inget måste
Några tabeller är det fast inga långa

Antalet tärningslag under själva striden bör vara så få det går.
Ett slag per sida plus skadeslag. Snabbt enkelt och blodigt

Systemet måste täcka saker som avståndsstrid och närstrid (även med mer än två deltagare, vilket de flesta system faller på
Tar upp både avstånd och närstrid och löser strid mellan flera deltagare utan att behöva slå mer än ett slag per deltagare plus skadeslag.

Jag offrar gärna realism för att det ska gå snabbt, men det vore mysigt om striden är utformad på ett sätt som faktiskt gör det intressant att slåss också.
I Alea får du närstrider som böljar fram och tillbaka och avståndstrider som är snabba och brutala. En normal strid löses på allt från någon minut till en kvart beroende på hur jämnbördiga motståndarna är.

Troberg

Sinister eater
Å andra sidan, finns det några så enkla system som folk kräver pengar för?
Tja, det beror på vilken betydelse du lägger i ordet "enkel". Generica är enkelt att spela och lära sig, men är ändå innehållsrikt. Misstänker att det kommer att hamna på 120-150 sidor A4, utan att psionics, cybernetik, biotech och superkrafter är med. Detta är alltså regelbok (fast en hel del tips och råd också), ingen värld till det än.

Att det är fritt modifierbart spelar väl inte så stor roll eftersom jag ändå bara kommer använda det i min källare
Fast rätt som det är så har du kanske pysslat ihop något som du tycker är bra nog för att publicera, och då kan det vara bra att kunna göra det.

Olle Linge

Snigel
Fast rätt som det är så har du kanske pysslat ihop något som du tycker är bra nog för att publicera, och då kan det vara bra att kunna göra det.
Jo, det har du rätt i, fast i värsta fall kan man alltid skriva om det själv, svårare än så är det ju inte. Som det ser ut nu kommer jagi nte heller publicera något regelsystem till spelvärlden. Glatt tillrop för att du låter folk göra som de vill, mer av den attityden behövs!

Tja, det beror på vilken betydelse du lägger i ordet "enkel". Generica är enkelt att spela och lära sig, men är ändå innehållsrikt. Misstänker att det kommer att hamna på 120-150 sidor A4, utan att psionics, cybernetik, biotech och superkrafter är med. Detta är alltså regelbok (fast en hel del tips och råd också), ingen värld till det än.
Tja, att skriva ett generiskt regelsystem på 120-150 sidor har jag fortfarande svårt att se hur det kan vara enkelt. Vad tusan är det du har skrivit egentligen? :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Eller tja, det är klart att det kan vara enkelt, men då måste det mesta bestå av antingen tabeller som jag inte vill ha eller bilder

Tja, visserligen har jag ett antal tabeller, men de är inte en del av stridsreglerna, och man behöver inte använda dem om man inte vill. Poängen med Revolver är att det ska vara modulärt i så stor utsträckning som möjligt. Det betyder att de flesta av reglerna går att ta bort utan några som helst problem, och att många av reglerna dessutom är tilläggsregler som man bara behöver använda om man vill.

Jag är förresten glad över att Arvidos har ett sådant förtroende för mitt stridssystem. Själv är jag lite mer osäker på dess funktionalitet och klurar redan på en ny variant. :gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret
Bortsett från redan nämnda Revolver så är min personliga favorit i generiska-system-floran just nu faktiskt Unisystem som används av Eden Studios i åtskilliga av deras rollspel. Det skiljer sig kanske inte så mycket från redan nämnda T10-system, och det har (gasp) HP-skada, men det är röjligt och löjligt enkelt. Tyvärr är det inte gratis utan du måste äga ett av de spel där det används för att kunna njuta av det.

En annan favorit om du inte bangar för att göra en del av jobbet själv är FUDGE som dessutom går att ladda ned gratis.

Troberg

Sinister eater
Glatt tillrop för att du låter folk göra som de vill, mer av den attityden behövs!
Tackar och håller med om att det behövs, vilket var anledningen till att jag gjorde mitt så.

Tja, att skriva ett generiskt regelsystem på 120-150 sidor har jag fortfarande svårt att se hur det kan vara enkelt. Vad tusan är det du har skrivit egentligen?
Tja, 20-25 sidor är magi (det går åt en del för att beskriva vad olika magiker kan göra), listor över färdigheter, fördelar och nackdelar med deras beskrivningar tar mer än vad man tror, 15 sidor om spelledande (hur man bygger en bra värld, hur man sköter spelet, snabbvarianter av regler och så vidare), innehållsförteckningen är för närvarande 5 sidor, inledning, terminologi och licensbitar är 5 sidor, karaktärsskapande är 8 sidor. Strid (närstrid och avstånd), skador och läkning tar upp 9 sidor, varav en hel del är frivilligt (kroppsdelar, långsiktiga effekter av skador med mera). Det blir fort sidor av det.

Det du behöver läsa om du är någotsånär erfaren rollspelare är antagligen 10 sidor och skumma ytterligare 10-20.

Sodivra

Champion
38 sidor är inte direkt vad jag kallar ett enkelt system?
Läs det bara, och testa lite stridsregler med en kompis.
Jag säger att du kommer aldrig hitta ett regelsystem som går snabbare eller lättare att använda för strid. Aldrig.

Såvida du inte friformar en beskrivning efter ett enda tärningsslag.

Olle Linge

Snigel
okok, jag kommer säkert ha glömt bort det tills du släpper det, men det låter trevligt :gremgrin: Magin är väl för övrigt inte speceillt generell, så den biten kan jag ju skippa direkt också. Då var det bara sätta sig ned och vänta då :gremsmile: