Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,535
Jag har blivit mer och mer förtjust i enkla system ju äldre jag blir. Men det finns en sak som jag aktivt tycker illa om, och det är spel som låtsas vara enkla, men egentligen består av en enkel kärna och alla regler runt det är undantag från den enkla kärnan. Specialregler staplas på specialregler, och den överskådlighet man trodde man från början hade visar sig snart vara en tävling om vem som läst på flest undantag, och vips sitter man där med samma galenskaper i alla fall.
Det mest klassiska av dessa är nog gammel-WoD. Slå en tärningspöl av T10:r med grundegenskap + färdighet, olika beroende vad du vill göra förstås. Eventuellt motas detta av någon som försöker motstå det, med ett rimligt slag. Som exempel kan Charisma + Subterfuge användas för att lura någon att köpa dina supermegavärdefulla NFT:er, vilket motstås av t.ex. Intelligence + Finance.
Men så fort du skrapar lite på ytan blir WoD enda röra som är ytterst lätt att kobolda och powergamea, svår att som SL få överblick över, och en enorm regelmängd uppstår. Jag är övertygad om att det finns fler regler att hålla koll på inom en enda produktlinje inom WoD än det gör i hela Eon 1. Eon är för övrigt ett spel jag älskar av andra anledningar - det är ett komplext spel och skäms inte för det. Det finns dessutom flera olika komplexa områden med regler istället för att bara ha det till strid och superkrafter, vilket är fallet med 98% av regelmassan till WoD.
Mitt senaste irritationsobjekt är TinyD6, där grunden är närapå absurdt enkel. Men det gör också att det finns en halv kubikmiljon undantag från dessa regler, alla med individuella namn och individuella format. Varje rollperson har minst tre sådana undantag. Helst ska de vara unika utifrån varje RP, och fler kan köpas till med ERF.
Jag menar att det här inte är ett sätt att skriva enklare system. Det är ett sätt att skriva långa listor som fyller en bok, men som inte tillför vare sig världsbygge eller -känsla.
Har ni några bra exempel på någorlunda traddiga spel som har gjort det här bra? En bra, enkel och solid grund, men som har minimalt med undantag från den?
Det mest klassiska av dessa är nog gammel-WoD. Slå en tärningspöl av T10:r med grundegenskap + färdighet, olika beroende vad du vill göra förstås. Eventuellt motas detta av någon som försöker motstå det, med ett rimligt slag. Som exempel kan Charisma + Subterfuge användas för att lura någon att köpa dina supermegavärdefulla NFT:er, vilket motstås av t.ex. Intelligence + Finance.
Men så fort du skrapar lite på ytan blir WoD enda röra som är ytterst lätt att kobolda och powergamea, svår att som SL få överblick över, och en enorm regelmängd uppstår. Jag är övertygad om att det finns fler regler att hålla koll på inom en enda produktlinje inom WoD än det gör i hela Eon 1. Eon är för övrigt ett spel jag älskar av andra anledningar - det är ett komplext spel och skäms inte för det. Det finns dessutom flera olika komplexa områden med regler istället för att bara ha det till strid och superkrafter, vilket är fallet med 98% av regelmassan till WoD.
Mitt senaste irritationsobjekt är TinyD6, där grunden är närapå absurdt enkel. Men det gör också att det finns en halv kubikmiljon undantag från dessa regler, alla med individuella namn och individuella format. Varje rollperson har minst tre sådana undantag. Helst ska de vara unika utifrån varje RP, och fler kan köpas till med ERF.
Jag menar att det här inte är ett sätt att skriva enklare system. Det är ett sätt att skriva långa listor som fyller en bok, men som inte tillför vare sig världsbygge eller -känsla.
Har ni några bra exempel på någorlunda traddiga spel som har gjort det här bra? En bra, enkel och solid grund, men som har minimalt med undantag från den?
Last edited: