Kom på att det här systemet gör att två vapen
äntligen blir en vettig kombination
. Då kan man få två effektiva vapenavstånd (att ha dolk i vänsterhanden gör att man även är effektiv på avstånd 1).
Det stämmer även med riktig fäktning där det inte är effektivt att ha två lika långa vapen utan man strävar efter att ha två olika långa. Det finns fall där man duellerar med t.ex. två svärd, men det är inte det effektivaste utan det är mer för show (ett sätt för mästare att visa sin skicklighet). Svärd och dolk är överlägset två svärd i verklig strid.
Så, två vapen skulle inte ge två anfall utan flera effektiva avstånd. Och antagligen en försvarsbonus, det är en av de största fördelarna med ett andra vapen (jämfört med hand). Att ha en tom hand gör dock att man är effektiv på avstånd 0 och att man kan utföra ett grepp på avstånd 1 (dvs starta en brottning).
Det blir även en tydligt skillnad mellan svärd och sköld jämfört med svärd och dolk. Svärd och sköld ger en mycket bättre försvarsbonus medan svärd och dolk ger en effektivare skadeslag på avstånd 1. Visserligen går skölden också att använda offensivt, men inte lika bra (förenklat så ger den ingen ny effektiv räckvidd). Skölden kan dock ge någon annan typ av handlingsmöjlighet. I det stora hela bör sköldens försvarsbonus var mer värt i de flesta fall om man siktar på realism.
---
Med det här systemet så skulle man även kunna särskilja Spjut och Trästav på ett vettigt sätt.
Spjut kan få en högre skadepotential på sitt effektiva avstånd (2 tärningar välj det högsta) jämfört med Trästav (1 tärning).
Men spjutet har bara ett effektivt avstånd (4) och sedan minskar skadan till 2 tärningar och ta det lägsta.
Trästaven har två effektiva avstånd (3 och 4) och sedan minskar skadan till 2 tärningar och ta det lägsta.
Det gör att det mot en orustad fiende kan vara värt att ha en trästav för att kunna vara mer taktisk med avståndet medan det mot en rustad motståndare kan krävas ett spjut för att höja chansen att åsamka skada.
Om en spjutnisse slåss mot en stavkalle så kommer stavkalle att försöka befinna sig på avstånd 3, vilket verkar helt vettigt (dvs stavkalle vill vara precis innanför spjutets perfekt stötavstånd för att tvinga spjutnisse att använda sitt spjut som en obalanserad stav). Spjutnisse vill däremot hålla stavkalle på perfekt stötavstånd där spjutet utdelar farligare stötar.
Om man kombinerar detta med handlingarna som jag skrev om tidigare så är det troligt att spjutnisse väljer taktisk attack i början (för att kunna hålla avstånd) medan stavkalle går på taktiskt försvar och försöker korta avståndet. Om stavkalle lyckas korta avståndet så går hen kanske på kraftfull attack eller taktisk attack medan spjutnisse väljer taktisk försvar och försöker öka avståndet.
Hmm, måste nog tillåta kontring att ändra avstånd, men efter motståndarens skadeslag för att det ska finnas fler valmöjligheter.
---
Efter att ha skissat vidare lite på papper så tror jag att avstånd 2, 3 och 4 bör bakas ihop till 2 avstånd. Dvs minska antalet avstånd med 1. Annars blir det för många steg.
Maximala avstånd
0 - Brottning
1 - Slag, spark, kniv, dolk, sköld
2 - Svärd, yxa, klubba, påk (de flesta enhandsvapen)
3 - Tvåhandssvärd, pålyxa, kort stav (de flesta tvåhandsvapen)
4 - Spjut, lång stav
5 - Pik, lans (?)
6 - Kastvapen
7 - Avståndsvapen, kort
8 - Avståndsvapen, lång
9 - Avståndsvapen, extrem
10 - Katapult
---
Skadeslaget ska också gå att ersätta med annan typ av handling, t.ex. avväpna, fälla eller greppa. Det medför också att man på ett ineffektivt avstånd kan välja något annat vettigt att göra än att banka.
---
Fasiken, det här börjar bli så pass bra att jag måste testa att göra något av det!
Jag har tidigare lekt med tanken att skapa ett system för att spela dueller/tävlingar i medeltida/renässans Europa. Det fanns många organisationer som sysslade med sådant, som t.ex. Marxbrüder, Federfechter eller Lukasbrüder i Tyskland. I England hade man Prizefights (ofta på stora värdshus). Liknande fanns även i Tyskland och andra länder. Dessutom fanns alla former av dueller. I alla dessa så slåss man dock en mot en och man har nästan alltid likadana vapen så det här systemet skulle inte vara till så mycket nytta.
Men Gladiatorstrider kanske? Där har man ofta olika vapenkombinationer (lite av poängen) och man kan även slåss mot djur/monster.
Eller, om det blir tillräckligt bra så kanske jag använder det i systemet som jag för tillfället håller på med.