Ram;n328182 said:
6. Spelledaren hittar på ett bra gods som är observerbart och deterministiskt i lagom detalj (finns det en skatt, var finns den, ungefär var finns folk och hur rundar vakter mm) och sedan spelas det.
Alltså jag är inte ute efter att ställa retoriska frågor eller för att tjafsa, jag vill verkligen veta. Hur & när hittas det här godset på? Var på skalan “åta sig i tid” och “on the fly” ligger det?
- Godset skapades före kampanjstart, innan rollpersonerna först besökte landet
- Godset skapades mellan spelmötena, innan rollpersoner gick i den staden
- Godset skapades mellan spelmötena, efter att rollpersonerna varit i den staden ett tag men det blivit uppenbart att dom verkar intresserade av att gå dit
- Spelledaren tar en paus och säger stick och köp körsbärsglass och skapar godset med vaktschema och innehåll under pausen
- Godset skapades aldrig utan spelledaren hittar på rum för rum efter hand.
(Och om ni nu bara “nej, alternativ 6, nej alternativ 7” som ni tycker om att göra, lägg istället in dom som 3.5 eller 4.7 eller vad det nu blir för det här är en skala och ordningen är i ordning från “skapades i väldigt god tid” till “skapades post-hoc”.)
För mig är 1 och 2 blorbigt och 5 oblorbigt.
Alternativ 3, sånt händer väl även mig nån gång då och då, men det är inte mitt favoritsätt att köra.
Men det blir meningslöst för mig att argumentera mot 5 om det inte är 5 ni kör, om ni snarare kör alternativ 4.
Jag vill definitivt inte argumentera mot nån halmdocka som inte stämmer överrens med hur ni faktiskt kör.
Innan jag upptäckte blorben trodde jag att alla alltid och ständigt körde med alternativ 5,
eller rälsade handlingen
stenhårt, vilket jag inte tyckte om. Jag hade inte fattat en sån grundläggande sak som att preppa platser-men-inte-handling innan. När jag väl gjorde det så upplevde jag stora fördelar med att preppa så tidigt som möjligt så jag har inte direkt utforskat alternativ 4 speciellt mycket. (Ett liknande exempel är från tidigare i tråden, skapa den magiska spegeln under mötet
men innan dom går in i rummet.) Jag hade ett liknande tänk som Leon, att saker blir sanna först när dom sägs. Men iom blorben tänker jag annorlunda, det går att skapa “oupptäckta, osagda sanningar”.
Om ni kör alternativ 5 då kör vi väldigt annorlunda och det spåret som vår diskussion är inne på nu är relevant.
Men om ni kör alternativ 4 då är situationen en helt annan. Ni är redan, precis som vi, inne på samma linje,
att åta sig saker i tid. Och då kan vi ist för att diskutera istället börja samarbeta och utbyta bra lösningar för hur man gör det.
Ram;n328182 said:
De har skapat sin egen quest och sin egen lösning helt enkelt och som en bra SL svarar denne upp i stället för att safe and booring-blocka dem för denne inte har preppat.
Well, om det hade varit jag som hade spellett det så skulle jag ha haft ett preppat gods. Så det hade inte blivit någon “blockering” där heller.
Ram;n328182 said:
Jag skall inte hacka på exemplet, men random det kommer en vakt-regler hatar jag. Hur kan jag som spelare då ”spela bra” genom att observera och anpassa om vakters uppdykande är random?
Vaktpatrullschemaregler är bättre.
Random är bättre än SL-får-hitta-på-när-som-helst tycker jag. Random har ändå en hel del spelighet för det gör att tiden är värdefull, att vara dold är värdefullt, du vet aldrig när en vakt kommer gå förbi, du kommer vilja gömma dig eller hantera vakten på nåt sätt som inte påkallar dom andra vakternas uppmärxamhet osv.
Ram;n328182 said:
Slag på flera olika tabeller riskerar att inte passa ihop etc.
Det har jag aldrig varit med om, tycker det är nästan magiskt hur allt alltid passar ihop.
Får jämt känslan “ja! så måste det ju vara!”
Ram;n328182 said:
En fördel med prepp dock är kartor. Ett bra kartarkiv över ett antal relevanta byggnadstyper tycker jag är awesome.
Ja! Ja precis, det har varit jättebra!
Ram;n328182 said:
Och om du tycker ”anfalla kulten”-äventyr är tråkiga så borde du inte gilla Svavelvinter. Att anta att äventyret är trivialt baserat på det lilla brottstycke jag berättade är oartigt.
Jag är inte det största svavelvinter-fan:et men jag använde svavelvinter, döda skogen och maktens portar eftersom du läst dem och du tog upp dem (ihop med mörkrets hjärta som jag tycker är ett bra motexempel).
Om det var ett publicerat äventyr så tar jag gärna en kik själv!
Jag tycker “det här kommer rollpersonerna göra” aldrig nånsin funkar. Om det står “snubben bor på ett gods utanför staden” och det godset inte finns så är det B. Ha då inget gods öht istället. Men det behöver inte vara nån ultragenomtänkt gods. “snubben [använd Noble statblocket] bor på ett gods [använd standardgods 3B] utanför staden, i hex 44,36” hade varit tillräckligt. Fortfarande bara en mening (perfekt för nåt throwaway som i 9 fall av 10 aldrig kommer besökas) men betydligt mer spelbart & konkret.