Ja, jag ville att de stridande faktiskt missar varandra då och då, vilket även symboliserar hur de parerar/rör sig i strid utan att behöva göra extraslag för detta. I en del stridssystem baserade på motståndsslag blir alltid någon träffad, vilket inte riktigt passar mitt syfte.wilper said:Så i fallet att båda lyckas, eller att båda misslyckas, så tar ingen av dem skada?
Låter som ett fungerande system, men det kan dra ut på tiden med stridsronder då det inte "händer något". (Inget fel i sig, bara man är ok med det.)
I systemet jag designar bränner spelarna ofta poäng för att både aktivera sitt grundvärde och för att få en bonus, så strider (som de flesta andra handlingar) handlar även om resurshantering. Bränner ena sidan mer poäng ökar dennes chanser att träffa och att göra större skada.
Sedan så existerar inte stridsronder som sådana i regelsystemet. Utan stridsronder och initiativ hoppas jag kunna göra striderna mer flytande rent spelmekaniskt.