Nekromanti Eon´s stridsregler

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Alltså, ett väldigt smidigt sätt är att ha färdigslagna tärningsslag som SL. Antingen gär du jobbet själv eller också hittar du en som genererar dessa åt dig. Det viktiga är att när du är klar så har du ett papper framför dig som har en kolumm för varje svårighet (kanske fler på 3ObT6) som är fylld med värdet på det du slog innan och ngn enkel notis för om det finns möjlighet att lyckas perfekt och fumla. Sparar massa tid samt att du slipper avslöja om du vill slå något dolt för spelarna då det bara är att stryka siffran som du senast förbrukade.

Själv tyckte jag skaderegistreringen tog för lång tid så i princip strök jag det momentet (läs detaljerna i mitt första svar till dig). Då flyter striden väldigt lätt:
1: VINIT
2: slå anfall (och beskriv det för att ge levande strid och spara tid)
3: slå försvar om anfallet träffade, annars ny runda eller nästa anfall
4: om skada>rustningsvärde - logga som UK och slå chockslag

Sparar massor med tid och håller mycket högre illusion av action. Din spelare är inte den ende som tycker att skada och träffslaget är det roliga :gremsmile:
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
305
Location
Gävle
Vill bara tillägga att vapenmästaren i min grupp äntligen lyckades ta skada i strid. Han fick ett köttsår i vaden. Motståndaren var en dvärgisk yrkesofficer med gladiator-traits. Nu vet jag hur jag ska ge honom närstridsutmaningar med SLP:s. Slå perfekta slag.

^^
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Närstridsutmaning eh? Låt honom möte en krigarmagiker. Med en stridskonst som låter honom väva samtidigt som han slåss utan svårighetsökning.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
305
Location
Gävle
Telephalsion said:
Närstridsutmaning eh? Låt honom möte en krigarmagiker. Med en stridskonst som låter honom väva samtidigt som han slåss utan svårighetsökning.
Synd bara att magiker suger i Eon. Ett eldklot gör samma skada som en fackla men saknar antändningsvärde. Magin kan i teorin vara häftig men det finns inte en besvärjelse i Mystik & Magi som gör magiker värdiga det rykte de har i Mundanas historia. Öka effekterna på samtliga besvärjelser utan att öka svårigheterna så kanske det blir värt att göra en magiker någon gång.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Utan att läst ett dugg utav den här tråden förutom just de sista tre eller så så tänkte jag bara inflika en husregel vi kör med i våran spelgrupp

Perfekta slag kontarar inte automatiskt icke-perfekta. Istället så lägger man på +ob2t6 svårigheten att försvara sig. Detta är dock helt frivilligt. Man kan om man hellre vill försöka slå ett perfekt motståndsslag och lyckas med normal svårighet.


/Poseur
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Ekorren said:
Telephalsion said:
Närstridsutmaning eh? Låt honom möte en krigarmagiker. Med en stridskonst som låter honom väva samtidigt som han slåss utan svårighetsökning.
Synd bara att magiker suger i Eon. Ett eldklot gör samma skada som en fackla men saknar antändningsvärde. Magin kan i teorin vara häftig men det finns inte en besvärjelse i Mystik & Magi som gör magiker värdiga det rykte de har i Mundanas historia. Öka effekterna på samtliga besvärjelser utan att öka svårigheterna så kanske det blir värt att göra en magiker någon gång.
Jag spelade en krigarmagiker i en kampanj som specialiserade mig på att improvisera effekten "Olära". Det var komiskt när alla hårda vapenmästare, krigsveteraner och lönnmördare hade typ en chans att slå ut mig innan jag hade "olärt" dem deras primära anfallsfärdighet.

Magiker i Eon är löjligt kraftfulla om man väljer manipulation snarare än direkta anfall.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
305
Location
Gävle
Den Upplyste Despoten said:
Magiker i Eon är löjligt kraftfulla om man väljer manipulation snarare än direkta anfall.
En magiker ska kunna manifestera luftbubblor i någons blodådror med en knäpp med fingret. Han ska kunna skapa syraregn som fräter igenom plåt med en area som täcker ett slagfält. Hans eldklot ska ha kraften av ett brinnande tåg. Varför ska jag försöka manifestera en besvärjelse med en effekt som är svagare än en smäll på käften när chansen är så stor att man misslyckas (eller det tar för lång tid att alstra den)? Jag trodde att magiker i Eon var fruktade innan jag läste in mig på magikapitlet och Mystik & magi. Blev mycket besviken.

Lite off-topic.

^^
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Så du menar alltså att magiker ska döda allt och alla genom att bara vilja det? Nja, jag gillar Eonmagin och kan säga att om man bara är lite kreativ så är den väldigt användbar och kraftfull. Många effekter går att använda med förödande effekt för offret, både i strid och i sociala situationer.

Jag vet inte riktigt varför man vill ha "magiker ska kunna manifestera luftbubblor i någons blodådror med en knäpp med fingret. Han ska kunna skapa syraregn som fräter igenom plåt med en area som täcker ett slagfält. Hans eldklot ska ha kraften av ett brinnande tåg." Då kan man ju knappast ha en RP som är magiker, då det vida överstiger övriga gruppens kapacitet och förmåga. Men smaken är uppenbarligen olika.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
305
Location
Gävle
k7e9 said:
Så du menar alltså att magiker ska döda allt och alla genom att bara vilja det? Nja, jag gillar Eonmagin och kan säga att om man bara är lite kreativ så är den väldigt användbar och kraftfull. Många effekter går att använda med förödande effekt för offret, både i strid och i sociala situationer.

Jag vet inte riktigt varför man vill ha "magiker ska kunna manifestera luftbubblor i någons blodådror med en knäpp med fingret. Han ska kunna skapa syraregn som fräter igenom plåt med en area som täcker ett slagfält. Hans eldklot ska ha kraften av ett brinnande tåg." Då kan man ju knappast ha en RP som är magiker, då det vida överstiger övriga gruppens kapacitet och förmåga. Men smaken är uppenbarligen olika.
Poängen är att magiker ska vara fruktade. Läser man om kända magiker i Mundana implicerar det att dessa är obalanserat övermäktiga. Men försöker man sätta det i praktiken så går det inte med nuvarande magireglerna. De är till och med sämre än i de flesta andra rollspel.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ekorren said:
Den Upplyste Despoten said:
Magiker i Eon är löjligt kraftfulla om man väljer manipulation snarare än direkta anfall.
En magiker ska kunna manifestera luftbubblor i någons blodådror med en knäpp med fingret. Han ska kunna skapa syraregn som fräter igenom plåt med en area som täcker ett slagfält. Hans eldklot ska ha kraften av ett brinnande tåg. Varför ska jag försöka manifestera en besvärjelse med en effekt som är svagare än en smäll på käften när chansen är så stor att man misslyckas (eller det tar för lång tid att alstra den)? Jag trodde att magiker i Eon var fruktade innan jag läste in mig på magikapitlet och Mystik & magi. Blev mycket besviken.

Lite off-topic.

^^
Fan Ekorren jag håller helt klart med dig, med nuvarande system så "fäktas" magiker på samma vilkor som vilken stridspitt som helst eftersom skadeverkan är så låg. Vilket häftigt äventyr, vilken romanserie eller film med inslag av magi (som är frän) har man låtit magi vara så svaga? Det är ju magikern som ska ha möjligheten att snabbt ändra villkoren runt i kring sig. Kraftfullare magiker tack! Ett förslag är att man dubblerar magnitudens styrka men låter samma svårighet vara kvar.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Fortfarande säger jag nej till arméstora syrastormar. Det som jag ser som magikernas makt är att de är de som har flest akademier och böcker, så de vet en massa som gemene man inte vet. Dessutom så förstår jag om folk fruktar magiker, de kan nämligen manipulera folks sinnen.

Jag menar, dö av en eldboll är väl inte direkt mer skrämmande än att bli innebränd av banditer, eller nedstucken med svärd. De kan göra det svårare att ljuga, ge sig själv lättare att övertala folk, ta bort kunskap du hade, göra dig så rädd att du skiter på dig, ändra på karaktärsdrag upp och ner, tvinga dig att skp pkdrubgsskag, osv.

I strid kan magiker bidra, men inte vara överdrivna, något jag personligen tycker är bra.
Dock är väl olära på t.ex. vapen eller undvika helt överdrivet bra, skräck-effekten är inte alls fel osv.

Anledningen till de "obalanserat övermäktiga" magikerna som presenteras som kända skulle jag säga är att deras vanliga färdigheter kompleteras av magi.
Övertala 15 och Makt 2 eller 3 någon? Vilken kung går inte att övertala om nästan vad som då? Skulle jag darra om jag var kung och visste detta? Javisst, som fan.

(Tänk nu om Gandalf hade haft "Makt" och hög övertala. Skrikit "You shall not pass" och Balrogen hade ställt sig där och känns sig övertalad. Hoho.)

Sedan har vi alkemi som kan hjälpa till också. Men nej, trots alkemi så ligger magikernas makt ligger knappast i strid även om intressanta användningar av olära, teleportera och eldklot kan göra att man är mer eller mindre omöjlig att få tag på och man kan plocka sina fiender en och en. Men de är väl inga jag-dödar-arméer-själv personer, vilket är tur.
 

Eyra

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
4
Location
Kalmar
Ekorren said:
Telephalsion said:
Närstridsutmaning eh? Låt honom möte en krigarmagiker. Med en stridskonst som låter honom väva samtidigt som han slåss utan svårighetsökning.
Synd bara att magiker suger i Eon. Ett eldklot gör samma skada som en fackla men saknar antändningsvärde. Magin kan i teorin vara häftig men det finns inte en besvärjelse i Mystik & Magi som gör magiker värdiga det rykte de har i Mundanas historia. Öka effekterna på samtliga besvärjelser utan att öka svårigheterna så kanske det blir värt att göra en magiker någon gång.
Fackla ant värde 4 eldklot 6... iaf i min bok.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Kan bara säga att jag håller med till 100%. Det hade varit fruktansvärt tråkigt om magikerna hade varit Mundanas artelleri. I strid kan man kanske likna magiker vid t ex dagens prickskyttar. Som enskilld förmåga är dem tämligen värdelösa, som ett komplement till en redan fungerande styrka är dem en 'force multiplier'.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Ett förslag är att man dubblerar magnitudens styrka men låter samma svårighet vara kvar.
Är det inte detta du får om du ger din magiker en trollstav? 3-4 extra filament och vips blev allt myck lättare/kraftfullare? Tycker reglerna är utmärkta för magin och med dem modifieringar som finns på wikin gällande alkemin är jag mycket nöjd.

En duktig magiker löser sina konflikter på andra sätt än strid (kanske t o m har studerat hos Mr Myiagi och lär sig "best defence - don't be there!" :gremwink:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag gillar Eons magi, den ger en härlig vibb att all makt är lika svår att nå, och magi är ingen genväg. Dock så kan man ha sjukt mycket mer kul med magi. Särskilt för psykologisk krigsföring:

Ett par effekter som på ett komiskt sätt kan sabba en armé:

Potens - Gör att man vill göra... ja... det.
Passion - Gör att karaktärsdraget amor höjs.
Vanheder - Gör att karaktärsdraget heder sänks.
Svekfullhet - Gör att karaktärsdraget lojalitet sänks.
Agression - Gör att karaktärsdraget aggression höjs.

Med rejäl areaeffekt och magnitud 3 eller mer (gärna mer) så får man en rejäl oordning i leden. Lojaliteten sänks, så man förlorar motivationen att dö i strid. Heder sänks, så skrupler försvinner. Agression höjs så man blir mer ilsken och våldsam. Amor höjs så man blir mer, ja, erotisk av sig. Potens gör att man vill fullfölja vad karaktärsdraget säger.

Toppa med en kavalerichock.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Konrad Konvalj said:
Kampanjmässigt så kör jag lustigt nog på din kampanj. Listan med 12 namn. Hittade den av en slump när jag googlade, och i samma veva lyckades jag vinna en tradera försäljning innehållande 14 Eon böcket till priset av 800 spänn vilket vår grupp ansåg var ett redigt klipp!
Tufft! Skriv gärna hur det går och vad som funkar bra och dåligt. Funderar på att renskriva "kampanjreglerna" när jag är klar med min och lägga upp dem någonstans.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Tja, som många sagt är direkta stridsmagiker ganska patetiska... eller är dom? Ok, du har en magiker med 15 alstra och besvärja. Tja, då kan man utan problem göra Ob3t6 trauma, eller Ob4t6. Hur mycket skada gör en vettig krigare med 15 i svärd och 15 i undvika? Notera även att krigaren gör skada, inte ger direkt trauma! Och den direkta striden är den patetiska delen av magikerna. Det är när en alkemist lagt lite magier på sitt svärd och sedan kastar öka huggskada på hög nivå och gör typ Ob12t6 skada plus alkemin.

Teleportera in någon i ett rum utan dörrar som man byggt. Upp på tak funkar ofta också. Eller bara teleport med areaeffekt för att sabba fiendens formationer.
Sjömannen som kastade effekten vind. Wee!
Jägaren med varsebli djur.
Gruvarbetaren med varsebli metall.
Effekten ljud i någons sovrum. Låta frugan viska någon annans namn i sömnen.
Teleportera någons vapen eller sabba fiendens formationer med en areaeffekt.

Det är dom indirekta sakerna som gör magikerna bra, och sakerna som tar lång tid (ritualer och alkemi). Om något är magiker extremt obalanserat bra.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag menar inte magiker i strid (även fast nu topiken handlar om det ^^) men min tes är enklast att förklara genom att exemplifiera med "pang pang magier".

Trollstavsgrejen känner jag inte till?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Jo, pang pang magierna kan vara rätt svaga, men egentligen är det inte så farligt. Tänk på att Ob3t6 trauma är bra mycket värre än Ob3t6 skada, ofta är det bättre än Ob6t6 skada. Dessutom går det inte att undvika och rustningar skyddar inte. Nackdelarna är riskerna och att man alltid får köra i rundan och automisslyckas om man tar smärta.
Men ja, pang pang magierna är svaga jämfört med många andra spel, fast i många andra spel kan en magiker utan problem spöa skiten ur ett dussin banditer som överfaller honom i ett bakhåll.
 

ZaiToh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
257
Location
Linköping
Med trollstav menar jag då en ackumulator/generator som kan slänga ur sig 3-4 extra filament. Alstrar magikern utöver detta själv 3-4 filament så har han ju 6-8 filament att leka med utan alltför stor svårighet (kan man inte göra en magiker hemskt skrämmande då med effekterna ska man nog höja sitt FV i fantasi ;))
 
Top