Nekromanti Eon 2

G

Guest

Guest
Varför inte? Jag skulle gärna se sysselsättnings perioder i eon... okej för att de flesta människor har ett yrke i hela sitt liv. Men det är väl menningen att man ska spela "super"-gubbar?

Mvh Ezzy
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Om man ska va petig

Om man ska vara petig så är det ju faktiskt MYCKET lättare att påminnas och återta kunskap än lära sig ny. Man behöver ju bara påminnas lite.. Visserligen, om man inte strider på länge så tappar man väl rytmen. Så är det med att cykla utan att hålla i styret.

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,965
Location
Barcelona
Re: Maxpotential

x= antalet enheter.

och så börjar resonemanget om från början.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Förslag på lösning

"Däremot tycker jag att antalet enheter borde baseras på hur länge man har varit aktiv inom yrket, d.v.s. rollpersonens ålder. Jag tycker, fortfarande, att det är lite skumt att en nybörjaräventyrare på 18 år är i stort sett lika duktig som en som hängt med dubbelt så länge ;)"

Chansen är dessutom större att artonåringen är duktigare än en person som är dubbelt så gammal, eftersom den äldre fått ålderseffekter som gör att chansen att klara framgångsslagen misslyckas.

Jag kom på en potentiell lösning igårkväll, som ser ut så här:

Yrken och ålder [Frivillig regel]
Denna regel ersätter regeln om Äldre rollpersoner på sidan 61 i regelboken.
Vuxna rollpersoner som är under 25 år gamla har inte haft möjlighet att samla all erfarenhet som behövs för att uppnå mästares rang. Spelare med så unga rollpersoner kan därför inte få fler än två lyckade framgångsslag. Skulle en spelare med en så ung rollperson lyckas med alla tre slagen så räknas karriären ändå som normal.
Rollpersoner som är över 35 år gamla har dock fått en stor del av erfarenheten som krävs. En spelare med en så gammal rollperson får slå om ett (1) valfritt framgångsslag.
Rollpersoner som är över 45 år gamla har dessutom en livstid med praktiska erfarenheter. En spelare med en så gammal rollperson får slå om upp till två (2) valfria framgångsslag.
Tabell 3-3 utgår om denna regel används.

Eventuellt kan man bygga ut denna regel med en speciell bakgrundsförmåga som även ger rollpersoner under 25 år möjlighet att lyckas med alla tre framgångsslagen.

Observera att det här förslaget inte är speltestat än. Jag tror den kan fungera, och dessutom begränsa färdighetschanser som annars kan vara läbbigt höga.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Är dvärgar lika 'trögtänkta'? =)

"...fast dvärgar är väl för det mesta väldigt ambitiösa och målmedvetna, vilket betyder att de GÖR saker, och borde få en massa erfarenhet?"

Det beror på vad de gör. Gör de samma sak hela tiden så lär de inte lära sig något.

"Vad har förresten konservatism med antal enheter att göra?"

Konservativa (om man nu ska gå på ordets betydelse) personer är inte förtjusta i att saker förändras. De är därmed inte heller lika flexibla kring nymodigheter. Så om en sådan person ställs inför ett nytt problem är risken större att han drar sig bort från problemet och försöker hindra att det inträffar igen, istället för att lösa det. Och det är från det senare man lär sig. Att bara blunda för problemet lär man sig ingenting av. Att lösa problemet... det är lärorikt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nja

Om man ska vara petig så är det ju faktiskt MYCKET lättare att påminnas och återta kunskap än lära sig ny. Man behöver ju bara påminnas lite.. Visserligen, om man inte strider på länge så tappar man väl rytmen. Så är det med att cykla utan att hålla i styret.

Att cykla är rätt grundläggande. På samma sätt glömmer man nog inte grunderna i strid, men allt finlir, alla muskler, reflexer o.s.v. mlir nog väldigt mossiga om man plockar blommor i 100(!) år.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Men det är väl menningen att man ska spela "super"-gubbar?"

Här håller jag helt med Krille i min undran.

"Det har jag aldrig märkt, och då var jag ändå med och skrev spelet..."

Målet är inte att spela en superhjälte, utan en intressant karaktär, som exempelvis vill lämna sitt enformiga liv (soldaten tröttnat på sin gormande sergeant, bonden tröttnat på att så potatis etc...), eller att något har hänt i närheten (i anknytning till rollpersonen) som gör att denne vill göra något åt saken, som denne kanske tycker är bra etc... Det skulle bara vara trist om alla rollpersoner sprang runt som Stålmannen och härjade. Genom att rollpersonen blir ungefär som vilken invånare som helst i världen, krävs det lite mer tankeförmåga som är en grundpelare i rollspel. Inte bara springa och mosa monster. Så är det jag ser på rollspel iaf.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Svartsippa

Veteran
Joined
1 Oct 2000
Messages
14
Re: Förslag på lösning

Jag tycker ändå att en person under 25 år skall ha möjligheten att KUNNA få en framgångsrik karriär, men... Nu är vi inne på rätt spår i alla fall ;)

Tanken att äldre rollpersoner kan slå om ett eller två framgångsslag verkar helt okej...
 

Svartsippa

Veteran
Joined
1 Oct 2000
Messages
14
Ännu en tanke...

Det här regelförslaget fungerar bäst för just människor. Alver lever ju mycket längre, men kan ändå inte få fler enheter än vad 'framgångsrik karriär' anger, trots att de kan ha flera hundra års extra erfarenhet...
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Förslag

Huvudtabellen (tycker att ibland blir det lite mycket kontakter), kan ju ändra såhär t.ex.

26-27 Rollpersonen får det tredje framgångsslaget automatiskt klarat (gäller endast för personer på max 25 år, annars gäller 28-45)
28-45 Kontakter (tabell 2-42)

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Förslag på lösning

Eftersom största delen av inlärningen sker innan personen börjar få negativa effekter av ålder så borde man slå framgångsslaget mot de icke modifierade attributen.
Sen har vi startkapitalet.. Bara för att någon har bättre anlag (?) för yrket (dvs. lyckas med fler framgångsslag) behöver det inte betyda att denne tjänar mer pengar än någon shar har sämre anlag, denne skulle ju kunna spendera mer tid på att lära sig sakerna och därför bli lika bra, eller bättre. Dessutom kan det vara så att den jätteskicklige personen har bott större delen isolerad från resten av världen och endast levt på det naturen givit denne.
Man borde därför räkna ut startkapitalet med: slumptal * konstant * FC (i den viktigste färdigheten eller summan av alla yrkesfärdigheter) * rykte

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Inlärning igen

"Alver lever ju mycket längre, men kan ändå inte få fler enheter än vad 'framgångsrik karriär' anger, trots att de kan ha flera hundra års extra erfarenhet..."

Då har vi återigen problemet med hur inlärning faktiskt fungerar.

Det finns en hel del som tyder på att inlärningen bromsar upp, eftersom hjärnan dels "fastnar" i invanda banor och därmed blir otillräckligt flexibel för att lära sig nya saker hela tiden. Förr eller senare når man en gräns där man inte kan lära sig så mycket mer, eftersom hjärnan har blivit för "trångsynt" (i brist på bättre ord).

Dessutom, ju mer man lär sig, desto mer tid går åt att underhålla de skickligheter man har, eftersom man glömmer hela tiden. Som ett exempel kan vi nämna att större delen av en elitsoldats liv träning för att behålla de färdigheter han har fått genom grundträningen, inte att bli bättre eller få nya färdigheter.

Så "flera hundra års erfarenhet" är väldigt missvisande. Vad det säger oss är att individen har tränat i flera hundra år, ingenting mer. Det säger till exempel ingenting om hur effektivt resultatet blev, hur mycket av denna tid som "slösades bort" på att underhålla gamla färdigheter, hur mycket som individen struntade i eftersom det inte passade in i hans insnöade och trångsynta världsbild, och hur mycket han faktiskt lärde sig.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Förslag

"26-27 Rollpersonen får det tredje framgångsslaget automatiskt klarat (gäller endast för personer på max 25 år, annars gäller 28-45)"

Snarare, "Rollpersoner under 25 år behöver inte misslyckas med något framgångsslag, utan om alla slag lyckas så blir karriären framgångsrik. Rollpersoner över 25 år får slå om ett (1) valfritt framgångsslag, utöver andra omslag."

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Är dvärgar lika 'trögtänkta'? =)

Jag har fått intrycket att dvärgar är folket som när de träffar på ett problem tar det lungt stressar inte och löser problemet... men jag kan ha fel.

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Svartsippa

Veteran
Joined
1 Oct 2000
Messages
14
Re: Inlärning igen

Visst, inlärningen bromsas upp, men den borde aldrig försvinna helt... Det verkar konstigt att en person på 100 år skulle kunna PRECIS lika mycket som en annan på 200 år... tycker jag =)
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Specialförmåga?

Man kan ju fortfarande låta unga rollpersoner bli framgångsrika i sin karriär, trots att de inte får fler enheter än för normal. Däremot så kan de ju få behålla den specialförmåga som varje yrke ger den framgångsrike.

Detta tycker åtminstone jag låter väldigt rimligt. För trots att rollpersonen inte har fullt så stor erfarenhet i sitt yrke som en äldre person så kan ha visat sig ovanligt duktig. Därigenom är det ju passande med extra magnituder, Qadosh, titlar eller att räddat livet på folk.

Låg erfarenhet behöver ju inte nödvänligtvis förhindra framgången.

/Emil


Kolla gärna in Eon SE på <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>.
 
Top