Eon är döende.
Jag blir så fruktansvärt trött på Neogames. Hur fan kan man (om det du säger stämmer) börja arbeta på en ny regelbok när det finns tiotals moduler som legat på releaseplanen i flera år? De har inte ens släppt spelledareskärmen till Eon 3, och allvarligt, hur svårt kan det vara att göra en spelledarskärm? Det är liksom 2-3 A4 med redan utgivet material...
Jag tror att Eon är på väg att dö. Det finns inget engagemang hos de personer som styr Eons utveckling. Det finns ingen som kan sammordna personalen, och har koll på läget. Läste tillexempel en annons för nya alvboken i Fenix för ett år sedan (!). Då undrar jag, hur fan kan man annonsera för en modul om den inte ens är klar för marknaden ett år efter annonseringen? Det kan ju endast bero på dålig kommunikation i företaget.
Visst, har hört förut att Eon styrs av "vanliga" människor som har jobb och familj, och inte kan prioritera Eon först. Men allvarligt, lämna över företaget i andra händer, eller anställ fler folk. Det finns säkert hundratals personer där ute som under en stark redaktör skulle kunna släppa samtliga moduler inom de närmaste åren.
Sen har vi, enligt mig, Neogames flaggskepp. Noir. Där finns det engagemang, nytänkande och en glöd Neogames inte haft på många år. (Med undantag av nytändningen när Sylfens vrede-äventyren släpptes, men dessa släpps dock på med för tok stora mellanrum. Hela idén är ju att man skall spela äventyren i följd, blir rätt svårt när de dröjer ca ett och ett halvåt år mellan delarna.)
Noir har blivit uppmärksammat och älskat av många, och det lovar mer än Eon, det lovar mer än de flesta svenska rollspel. Det är något nytt, det är fräscht och det är framtiden.
Marco Berhman & Co har lyckats skapa något med en enda regelbok som Eon inte har en chans att mäta sig med, trots nya regelböcker och hundratals moduler.
Jag säjer såhär. Lämna över Eon till dem som vill, orkar och kan, de med nya idéer och visioner.
Neogames ska sattsa helhjärtat på Noir, för det är något som dem klarar av, och de gör dem storslaget.