Nekromanti EON-check

Flurtis

Hero
Tre enkla frågor om EON. Mest för att få fram vad som folk tycker är typiskt EON.

Om jag ber er att beskriva ett äventyr som är riktigt typiskt och klassiskt för EON med bara tre ord. Vilka ord?

Om jag ber er säga en sak som ni förknippar med EON världen, vilken sak?

Om jag ber er att säga en icke humanoid varelse som ni förknippar mest med EON, vilken?

Lycan

Hero
"Om jag ber er att beskriva ett äventyr som är riktigt typiskt och klassiskt för EON med bara tre ord. Vilka ord? "

Ett av de färdigskrivna: klichéspäckat, förutsägbart, dussinmaterial

En eonkampanj som jag tycker den gör sig bäst: trovärdig, storslagen, hänförande

" Om jag ber er säga en sak som ni förknippar med EON världen, vilken sak?

Fortfarande det enda fantasyrollspelet som kommer i närheten av att vara spelbart.

" Om jag ber er att säga en icke humanoid varelse som ni förknippar mest med EON, vilken?"

Hyggelmonstret, för det är rollspelsvärldens fulaste och mest ansträngda monster.

Duddmannen

Hero
EON och sådant

Tre ord:
Storslagna mystiska intriger

En sak jag förknippar med Mundana:
Ashagräs

En typisk Eon-varelse:
Sagitaur

G

Guest

Guest
"Om jag ber er att beskriva ett äventyr som är riktigt typiskt och klassiskt för EON med bara tre ord. Vilka ord?"
Egenskrivet är bättre

"Om jag ber er säga en sak som ni förknippar med EON världen, vilken sak?"
Relativt vettig världsuppbyggnad.

"Om jag ber er att säga en icke humanoid varelse som ni förknippar mest med EON, vilken?"
Giftorm för det är det enda monstret som fått spelarna att fatta vinken samt att det inte känns överansträngt.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Eoner av osäkerhet

Hm, svårt att säga, men på A svarar jag C

Eller hrrm

Klassiskt Eonäventyr?
Tungt
Förvirrande
Stridbart

... ska jag förklara mig. Jo, de Eonäventyr jag spelat som jag köpt har varit svåra för två spelare och förvirrande och i slutänden inte speciellt listigt i sin upplösning. Kör vi däremot i Eon som världen är och kör exempelvis ett äventyr/kampanj som följer spelarnas åtgärder så är det en annan sak.. då ser det ut så här

Mystiskt
Adligt
Hårt

En sak jag förknippar med Eon-världen
- Utrymme

Dvs utrymme för en rad olika typer av spel och spelare. Olika världsdelar med olika syner, mängder av olika religioner osv.

Humanoid varelse
Varnier

Japp, så enkelt är det... av alla olika tvåbeningar så är det trots allt den vanligaste i Eon. Ok, man har gjort en rad åtgärder för att alver, dvärgar och orcher (oups, jag menar) tiraker skall ha egna passande karaktärer för världen och inte vara dussingvaran som man bankar ihjäl stup i kvarten. Och jag tycker att man många gånger har lyckats, men i slutänden är min favoritras helt enkelt vanlig hederlig människa. Utöver de standard fantasyraserna så finns några godingar... och jag måste erkänna att jag älskar misslor, tycker om Kragg och Eyrenn... har inte lika mycket för de övriga barbarfolken. Men tacka vet jag Cirefalier, rätt spelade så är de great.

Ja, så var det dock slutsumman av det hela. Jag spelar numera ytterst sällan Eon i Mundana. Numera är det Saldavi som gäller för hela slängen. Enklast att erkänna det nu. Jag tycker att trots friheten i Eon så har man stora begränsningar i världen (ifall man följer den slaviskt vill säga... mörkret etc), den typen av begränsningar finns trots allt i alla färdiga världar. Själv ser jag dock inte att det hindrar mig från att köpa vidare böcker om Mundana, därför att även om jag inte spelar i Mundana så får jag uppslag ur spelvärlden och när idéerna tryter så är det det bästa som finns... :gremsmile:

Det var mina tankar. Och visst skulle jag kunna spela i Mundana, med mina förändringar... men det skulle inte se ut som Mundana i slutänden... så då känns det ärligare att spela i en annan värld, en annan tid. :gremsmile:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Förvirrad

är ordet dessvärre. Det stor ju Icke Humanoid varelse...

Ännu svårare ju.

Vill ju gärna välja något som känns rätt så unikt för Eon och jag vill inte påstå att Hyggelmonster är rätt... det finns en rad monster som är lika ohyggligt ohyggliga... (tänker rolemaster... typ)

Finns det något som känns riktigt unikt för Eon? Njae, måste konsultera böckerna. Hm

Ett par kandidater
Murvelbest
Ulv
Svartsvin

Ulven går också bort för att det finns så mycket annat rollspelsaktift som också har den med. Svartsvin är ju egentligen grym variant av vildsvin... And see, we have a winner

Murvelbest

Ja, den är unik i formen mig veterligen. Den ger mig inga flashbax till andra varelser. Ja visst går det väl att hitta... typ kombinationen snäll häst, får, hund och katt i samma djur? Men jag minns i skrivande stund inga riktiga eller fantasidjur som faktiskt påminner mig om just Murvelbesten. Grattis Eongänget, för den betan är inte lätt. :gremsmile:

Galdermester

Warrior
ett äventyr som är riktigt typiskt och klassiskt för EON med bara tre ord. Vilka ord?
-Episk
-Sporvogn-prinsippet
-Ok

-Mundanas kompleksitet og mangfold

Om jag ber er att säga en icke humanoid varelse som ni förknippar mest med EON, vilken?
-hmm, svartsvin?

Kristovich

Veteran
Om jag ber er att beskriva ett äventyr som är riktigt typiskt och klassiskt för EON med bara tre ord. Vilka ord?
Vet inte riktigt, har inte tänkt så mycket på det.

Mångfald kanske, finns någe för alla.

Drakar!

Syeth-hd

Warrior
äventyr. en elak nekromantiker med horder av odöda som ska ta över världen. (lite klishée, varför inte en dum krigare? :gremgrin:)
eon världen. kultur, språk, stater.
icke humanoid. de högre drakarna.

Hjalle

Swashbuckler
"Om jag ber er att beskriva ett äventyr som är riktigt typiskt och klassiskt för EON med bara tre ord. Vilka ord?"

Episk, Tät, Levande.

"Om jag ber er säga en sak som ni förknippar med EON världen, vilken sak?"

Cirefalier. Absolut. Och tiraker. Och alver.

"Om jag ber er att säga en icke humanoid varelse som ni förknippar mest med EON, vilken?"

Drake. Mortuach, Lumian. Och så horndraken och heavédraken. Så heta.

-Hjalle - glömde att svara i somras.