Kaninutredning
Nu ska jag försöka reda ut det där med kaninen (bara för att det är skoj, läs ej om ni är less på debatten). Detta skrivs alltså som en studie i hur det skulle gå till i verkligheten, och kompletteras med lämpliga Eonregler för att symbolisera detta:
1. Kaninen ser riddaren. Kaninen kommer nu inte att anfalla, kaniner gör inte sånt. Men den kan mot förmodan göra så, så man skulle ju kunna slå en massa tärningar (t ex 5) mot kaninens aggresion på, kanske, 3, och då skulle det endast vara en på 6^4 ( = 1 på 1296) att kaninen anföll (den kan ju slå fyra ettor (perfekt alltså)). Är det osannolikare att kaninen anfaller i verkligheten än en på trettonhundra, lägg till en tärning.
2. När nu kaninen mot förmodan anfaller kommer den sannolikt att misslyckas med sitt anfall; det måste vara svårt att bita tag i ett riddarben om man har så liten käft; dessutom anfaller väl inte kaniner? Kanske den har Bett till FV 10, och svårigheten är svår, t ex.
3. Kaninen har nu sannolikt, då dess tänder inte är avsedda att hugga med (tror jag, för detta är ju en kanin och ingen hare, kaniner är små), inte en skada på mer än S2, dvs 2 poängs stickskada (skulle kunna vara Hugg). Detta ger inga tärningar och således absorberar rustningen skadan, såväl i verkligheten som i Eon.
Nu kommer dock det stora OBS!:et. Tänk om kaninen gör perfekt? det är visserligen mindre chans än en på 216, men tänk om! Då gör kaninen SOb2t6+2 i skada enligt reglerna, och det är ju mycket för att vara kanin, men å andra sidan har en kanin vassa tänder... Kaninen gör nu sannolikt ingen skada, men chansen finns förstås att den gör det. Det vore mycket osannolikt, med tanke på alla tärningar som hindrade den att utföra bettet överhuvudtaget, men chansen finns. En bra Eonregel man nu kan tillämpa är den om bryt: Man gör helt enkelt så, att man tar reda på om kaninens tänder håller för bettet genom att tilldela tänderna ett BRYT. BRYT sättes lämpligen till, säg, 3, för kanintänder är små. Kaninen har nu gjort minst 16 i skada, dvs 5 eller fler tärningar mot kaninens tänder. Det vore högst osannolikt (dvs 1 på 1296) att kaninens tänder skulle hålla. Detta tolkas lämpligen som att kanintänderna gick av mot plåten, och inte hann göra skada.
Och detta ger naturligtvis endast en skada, om bettet trängde igenom, så inget dödsslag behövs. Chansen att slå 26 eller mer skada, och att tänderna då ska hålla.... Räkna inte med det!
Genom denna text torde det vara bevisat att inte ens med Eons regler kan en kanin göra skada på en riddare med plåtrustning! Kanske om man tolkar reglerna på ett annat sätt, men så här skulle det gå till när jag är SL. Med mina siffror är det ca en på 3,4 miljarder att kaninen (obs: några höftningar i siffran, en osäkerhetsfaktor på 100) skulle både anfalla och lyckas skada riddaren, och är chansen mycket större i verkligheten?
Å andra sidan kan det vara en rabies-kanin som anfaller (så att man ej behöver slå mot dess Aggresion), men om det är en rabieskanin och inte en liten söt kanin så faller väl hela diskussionen om att en liten kanin kan skada en riddare...?