Nekromanti Eon d20

Sir Foilan

Hero
Re: Respons (reklam Lr?)

"kanin kan bita ihjäl vilken plåtinklädd hjälte som helst. I min verklighet låter detta omöjligt, men i Ob-systemets värld är det en sak som händer"

Eller hur! Det är skillnad på teori och praktik. I teorin, så visst, det kan hända dock är sannolikheten så extremt låg att det måste defineras som omöjligt. Alltså precis som real life...

Sen är ju frågan, vill man verkligen bli av med osäkerheten i äventyren? Vad är meningen med spelandet då? Att levla? Då kan man ju lika gärna läsa högt ur en bok... (tja, jag överdriver väl lite då)

Kort sagt, jag är av en helt annan åsikt än du och lär så förbli.

Cerec

Veteran
Re: Respons

Man kan ju som SL ändra på slagen om det blir för svårt för spelarna. Chansen att en kanin ska döda en kille i plåtrustning är lika stor som i värkligheten, obefintligt. Man kan heller aldrig veta hur allting ska sluta..tycker att det hade varit tråkigt om man kunde förutsäga allt som komma skall.

Krille

Super Moderator

"Ett realistiskt skadesystem skulle sakna både Eons svaghet* (kaniner biter ihjäl rustade riddare) och D&Ds svaghet* (Tvåhandssvärd kan inte döda hjälten på första hugget)."

Njä. Ett realistiskt skadesystem ska ge resultat som påminner om verkligheten. Även om det är jefligt osannolikt så kan faktiskt kaniner bita ihjäl rustade riddare.

Dessutom blandar du återigen ihop potentialen hos ett objekt med objektet. Du har en tendens att göra det titt som tätt: förra gången det hände så var det en gaffel i låret (som senare stack iväg till handen) som lades fram som att det var 100% säkert att det inträffade, när sannolikheten egentligen var bra mycket lägre.

Arvid

Warrior
Re: Mer Respons

"Nej inte immun, men så pass van vid att hålla dig undan, skicklig nog att skydda de mest ömtåliga delarna att du inte får lika allvarliga skador som när du var nybörjare. Man kan säga att Stridsvana är 'inbakat' i d20-systemet i form av fler hit points. En person med erfarenhet är beredd på de vanligare anfallen och manövrarna."

Problemet kommer bl.a. då rollpersonen klarar pilar, fall, eldskador, sjukdomar (?), eldklot etc. Jag vill inte för upp en disskusion om vilket system som är bäst, jag vill bara påpeka att förklaringen är väldigt bristfällig.

"Nja, realism och realism, vi snackar ju om Fantasy här. Det jag vill undvika är vansinnet med obegränsade slag. Det funkade inte bra i Rolemaster och det funkar bara något bättre i Eon."

De största problemen med Ob-slag i Eon uppkommer enligt mig vid skadorna. Saken är dock den att det är ruggigt lätt för spelledaren att "göra något åt", därför ser jag det inte som något problem för erfarna spelare. Nu snackar jag alltså främst om dödsslag. Onaturligt höga skador (23 med en gåspenna) vållar knappt några problem eftersom de är så jäkla ovanliga.

"Det jag menar är mest ur spelledarens synvinkel. Man sätter upp en situation för spelarna och hoppas att de klarar den. I ett Ob-system så KAN ju resten av plotten skita sig bara för att bonden Nisse råkade fummla med sin grep och slog ihjäl Tirakernas kung innan de kom fram till slaget."

Visst, rent hypotetiskt har du ju rätt. Men jag har aldrig varit med om att det hela har sumpat sig p.g.a. Ob-systemet i Eon. Och då har jag spellett jäkligt mycket...

Vindhand

Myrmidon

Njä. Ett realistiskt skadesystem ska ge resultat som påminner om verkligheten. Även om det är jefligt osannolikt så kan faktiskt kaniner bita ihjäl rustade riddare.

1: Eftersom det resultatet är _så_ absurt osannolikt i verkligheten kommer det inte påminna om den verkligheten utifall det dyker upp i spelet.
2: Troligtvis är det bra mycket sannolikare att den saken utfaller som ett resultat av Eons regler än att det gör det i verkligheten.

Punkt två är det inte värt att vi debatterar eftersom det kommer utmynna i enbart ounderstödda åsikter men jag tog upp det i.a.f. för någon slags kompletthet :)

Punkt ett är däremot aningens intressant IMHO. För att göra en liknelse: I ditt Kult-spel när en kille delade soptunna med en exploderande handgranat och överlevde: då tyckte ni detta var totalt orealistiskt och lät honom istället dö. Tar man ditt resonemang med kaninerna borde ni istället betraktat det som en ovanlig händelse som dock råkade dyka upp just då. /images/icons/grin.gif

Helt enkelt har jag svårt att föreställa mig att någon i spelgruppen där en riddare tvärdör av ett kaninbett kommer tycka: "Oh, så verklighetstroget" och känna en glöd av realism i sitt tärningsprydda hjärta...

Dessutom blandar du återigen ihop potentialen hos ett objekt med objektet. Du har en tendens att göra det titt som tätt: förra gången det hände så var det en gaffel i låret (som senare stack iväg till handen) som lades fram som att det var 100% säkert att det inträffade, när sannolikheten egentligen var bra mycket lägre.

Ehm, den tolkningen får du stå för själv. /images/icons/crazy.gif

Säger jag att det går menar jag just att det går. inte att det alltid går. Det är väl inte så svårt att förstå?

Johan K

Gammal & dryg
Bra grej !!

jag för min del skulle åxå gilla om det kom ut ett EON med d20 regelr. Obt6 i all är, men del är inte opitimalt tycker jag eftersom det är för mycket slag..

Sir Foilan

Hero

"2: Troligtvis är det bra mycket sannolikare att den saken utfaller som ett resultat av Eons regler än att det gör det i verkligheten."

Inte nödvändigtvis. Utgår man ifrån att kaninen flyr i 11 fall av 10 så är saken biff. Skulle man dock jämföra kaniner i strid mot riddare (både i Eon som i verkligheten) skulle resultatet föga förvånande bli att riddaren spöar kaninen jämt, trots att kaninen sitter på en ytterst liten men teoretisk möjlighet att vinna.

"Punkt två är det inte värt att vi debatterar"

Ta inte upp den då! /images/icons/laugh.gif

"Helt enkelt har jag svårt att föreställa mig att någon i spelgruppen där en riddare tvärdör av ett kaninbett kommer tycka: "Oh, så verklighetstroget" och känna en glöd av realism i sitt tärningsprydda hjärta..."

Troligtvis inte. Men å andra sidan kommer det inte att hända. (eftersom det är så osannolikt att det är definerbart omöjligt)

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Till Vindhand:

..."utifall det dyker upp i spelet."

Det dyker inte upp i spelet. En fullt rustad riddare har 15 i skydd mot stickskador. En kanin gör kanske Ob1T6-5 i stickskada, eller som i vissa vapen i NeoTech (snöboll) 1 kryss smärta.
Om vi antar att en obegränsad tärning är med i det hela, så måste man ändå slå 25+ med den, och då har man en extraskada.

När det händer, säg till mig. Då går jag med på att det är orealistiskt.

Till Duddmannen:

"Man kan säga att Stridsvana är 'inbakat' i d20-systemet i form av fler hit points. En person med erfarenhet är beredd på de vanligare anfallen och manövrarna."

Till och med i sömnen /images/icons/wink.gif. Och som Krille sade, även om man är skicklig så kan man klanta sig.

Fast inte med d20-systemet.

Jag säger som Arvid, jag har aldrig varit med om att det har sumpat sig på grund av Ob-systemet. Snarare tvärtom.

Och låt mig påminna dig om alla de där riddarna som föll genom golvet och drunknade i bajs...!

Men Okej, jag lägger ned stridsyxan för att samla damm igen, eftersom att ingen verkade pigg på en d20-fördelar-och-nackdelar-diskussion (inte ens jag).

Vad sägs om det här: "Smaken är som baken." /images/icons/smile.gif

P.S. Jag har aldrig (och skulle aldrig) spelat med d20-systemet, bara läst igenom grundläggande regler. D.S.

Vindhand

Myrmidon

Inte nödvändigtvis. Utgår man ifrån att kaninen flyr i 11 fall av 10 så är saken biff. Skulle man dock jämföra kaniner i strid mot riddare (både i Eon som i verkligheten) skulle resultatet föga förvånande bli att riddaren spöar kaninen jämt, trots att kaninen sitter på en ytterst liten men teoretisk möjlighet att vinna.

Mjo, förstår du varför jag tycker frågan är poänglös att debattera? Jag tycker inte att en kanin skall ha ens en teoretisk möjlighet att döda en eljest frisk, stålinklädd riddare. Du tycker det. I brist på en milliard kaniner och friska riddare samt ett rymligt samvete är det svårt för oss att göra något mer av detta än motstridiga åsikter :)

"Punkt två är det inte värt att vi debatterar"

Ta inte upp den då!

Den är en del av min åsikt. Att bara nämna punkt 1 ger en ofullständig bild, och det vill jag ju inte. Någon skulle ju kunna missförstå /images/icons/grin.gif

Jokimmolator

Veteran
Kaninutredning

Nu ska jag försöka reda ut det där med kaninen (bara för att det är skoj, läs ej om ni är less på debatten). Detta skrivs alltså som en studie i hur det skulle gå till i verkligheten, och kompletteras med lämpliga Eonregler för att symbolisera detta:

1. Kaninen ser riddaren. Kaninen kommer nu inte att anfalla, kaniner gör inte sånt. Men den kan mot förmodan göra så, så man skulle ju kunna slå en massa tärningar (t ex 5) mot kaninens aggresion på, kanske, 3, och då skulle det endast vara en på 6^4 ( = 1 på 1296) att kaninen anföll (den kan ju slå fyra ettor (perfekt alltså)). Är det osannolikare att kaninen anfaller i verkligheten än en på trettonhundra, lägg till en tärning.
2. När nu kaninen mot förmodan anfaller kommer den sannolikt att misslyckas med sitt anfall; det måste vara svårt att bita tag i ett riddarben om man har så liten käft; dessutom anfaller väl inte kaniner? Kanske den har Bett till FV 10, och svårigheten är svår, t ex.
3. Kaninen har nu sannolikt, då dess tänder inte är avsedda att hugga med (tror jag, för detta är ju en kanin och ingen hare, kaniner är små), inte en skada på mer än S2, dvs 2 poängs stickskada (skulle kunna vara Hugg). Detta ger inga tärningar och således absorberar rustningen skadan, såväl i verkligheten som i Eon.
Nu kommer dock det stora OBS!:et. Tänk om kaninen gör perfekt? det är visserligen mindre chans än en på 216, men tänk om! Då gör kaninen SOb2t6+2 i skada enligt reglerna, och det är ju mycket för att vara kanin, men å andra sidan har en kanin vassa tänder... Kaninen gör nu sannolikt ingen skada, men chansen finns förstås att den gör det. Det vore mycket osannolikt, med tanke på alla tärningar som hindrade den att utföra bettet överhuvudtaget, men chansen finns. En bra Eonregel man nu kan tillämpa är den om bryt: Man gör helt enkelt så, att man tar reda på om kaninens tänder håller för bettet genom att tilldela tänderna ett BRYT. BRYT sättes lämpligen till, säg, 3, för kanintänder är små. Kaninen har nu gjort minst 16 i skada, dvs 5 eller fler tärningar mot kaninens tänder. Det vore högst osannolikt (dvs 1 på 1296) att kaninens tänder skulle hålla. Detta tolkas lämpligen som att kanintänderna gick av mot plåten, och inte hann göra skada.
Och detta ger naturligtvis endast en skada, om bettet trängde igenom, så inget dödsslag behövs. Chansen att slå 26 eller mer skada, och att tänderna då ska hålla.... Räkna inte med det!

Genom denna text torde det vara bevisat att inte ens med Eons regler kan en kanin göra skada på en riddare med plåtrustning! Kanske om man tolkar reglerna på ett annat sätt, men så här skulle det gå till när jag är SL. Med mina siffror är det ca en på 3,4 miljarder att kaninen (obs: några höftningar i siffran, en osäkerhetsfaktor på 100) skulle både anfalla och lyckas skada riddaren, och är chansen mycket större i verkligheten?
Å andra sidan kan det vara en rabies-kanin som anfaller (så att man ej behöver slå mot dess Aggresion), men om det är en rabieskanin och inte en liten söt kanin så faller väl hela diskussionen om att en liten kanin kan skada en riddare...?

Big Marco

Läskig
Re: Kaninutredning

*Applåder* =))))

Men jag hör det komma - lyssna:

"Men det _kan_ ju hända!!!!"

*suck*

Staffan

Myrmidon
D&D-protest

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Man kan säga att Stridsvana är 'inbakat' i d20-systemet i form av fler hit points. En person med erfarenhet är beredd på de vanligare anfallen och manövrarna."

Till och med i sömnen.

<hr></blockquote>

Protest!
D&D har regler för något som heter "coup de grace" (nådastöt) vilket innebär att om man tar sig tid att slå på någon som är hjälplös (t ex sover, är paralyserad eller liknande) så får man dels en automatisk crit (oftast dubbel skada, men trippel eller kvadruppel på vissa vapen) och dels så måste stackaren slå ett save mot skadan+10 (eller något i den stilen). Det innebär att det visserligen är svårt att sticka ihjäl en fullt frisk hårding med en dolk även om han sover, men det är fullt möjligt.
Om nidingen som slår på den stackars försvarslösa slumraren dessutom är en rogue eller på annat sätt har en "sneak attack"-förmåga så får han lägga till den på skadan. Det innebär att en första nivåns rogue som nådastöter med en dolk gör 2d4+1d6 i skada, vilket blir ett medel på 9 eller så. Det har mer än 50% chans att döda en krigare på upp till nivå 10 eller så, under förutsättning att krigaren inte har särskilt bra grundegenskaper eller magiska skydd.

Ezping Orm

Hero
Re: Påtal om kaniner..

Angående kaninen mot riddaren.. Det fick mig att tänka på en viss populär film där en galen mördarkanin biter ihjäl en hel hög legendariska riddare klädda i plåtrustningar!! /images/icons/shocked.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: D&D-protest

Följande frågar jag bara eftersom att jag inte kan regelsystemet, inte för att återuppväcka den redan döda diskussionen:

"Det innebär att en första nivåns rogue som nådastöter med en dolk gör 2d4+1d6 i skada, vilket blir ett medel på 9 eller så. Det har mer än 50% chans att döda en krigare på upp till nivå 10 eller så, under förutsättning att krigaren inte har särskilt bra grundegenskaper eller magiska skydd."

Okej, om vi utgår från att Krigaren är normalt byggd (inte bättre eller sämre på något sätt) samt saknar magiska prylar, men är level 20. Hur många gånger kan man då snitta upp halsen på honom utan att han dör, om man bedömer efter medelvärden på tärningsslag?

Prins Ketchup

Veteran
Re: Bra! Äntligen!

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

"En sådan utmärkt idé! Då skulle man kunna göra sig av med Ob-slagen och misslyckade karriärer och istället ta in härliga T20or och sköna Levels!"

Eon är mao inte rollspelet för dig.

<hr></blockquote>

Sir Foilan: Är min herre alltså så begränsad att han inte kan rollspela när d20-regler används?

Krille

Super Moderator

"Är min herre alltså så begränsad att han inte kan rollspela när d20-regler används?"

Är min herre så masochistisk att han alltid använder regler som inte passar miljön?

Prins Ketchup

Veteran

Vad är min herre för en herre?!

Jag vill använda regler som inte kommer ivägen för rollspelandet. Jag anser att d20 går snabbt och smidigt. Det regelsystem som Eon använder nu är bara i vägen och bråkar med en, trauma och blödningar hit o dit! Nej tack.
En tärning går så snabbt och smidigt att bara rulla iväg och läsa av.