Sankt Creigh
Warrior
Re: Säker på det där?
Jo det var sannerligen en hård Ripp, men va fasen, allt för ökad känsla... eller?
Mvh
C
Jo det var sannerligen en hård Ripp, men va fasen, allt för ökad känsla... eller?
Mvh
C
Notera att jag sade "om det här stämmer". Inte för att jag inte är snabb att fördöma på lösa grunder ändå...Nu är du snar att bedöma eller? Jag är iofs inte säker på att vidare utvidgning av frasen finns i böckerna (och då menar jag alla böckerna av herr Tolkien och arvtagare)
Åh ja, nmanöversättningarna är guld. Definitivt Ohlmahrks största styrka. Det jag har sätt av den nya översättningen verkar minst sagt läskigt på den punkten...Vad det gäller Ohlmarks översättning så är det allomt känt att han broderade i onödan. Vissa delar av översättningen är dock inte helt fel (förutom pratighet och utvidgning), vissa namnöversättningar är graijt, andra är nåja. (tänk "så ska det låta"-ljudet för röd ruta, ni som ser det I do)
Tss, vilket uttjatat sätt att undvika att stå till svars. Jag får se om jag kan få nåt ur den lokala spåtanten.Vad det gäller att skälla ut herr Ohlmark så rekommenderar jag en bra spiritist eller något sånt eftersom han är död och begraven. Ny översättning är ju som bekant på gång i alla fall. Vi får väl se hur den lyder.
Jag nöjer mig med att gilla det för att det var roligt. Om nånting är roligt att läsa är det alltid bra.Nåväl, Slutligen tycker jag det är underbart av Herr Sundelin att nyttja frasen då den ger en "bekant hemma hos"-känsla om man är fast i träsket "alla-genom-tiders-bästa-fantasy-Sagan-om-Ringen" det är värre för dem som inte har fastnat där. Då känns den enbart menlös.
Jäpp, så sant som det är sagt.Point maken i slutändan är att all rollspel påverkas, rippar och stjäl från olika former av saker. I detta fall känd litteratur. I andra fall, filmer, verkligheten, nätet eller annat. Det är oundvikligt att konstruktörer gör så, för de lever och upplever världen omkring oss, det är de som tolkar om det de upplever och känner för till oss spelare.