Alltså. Jag tycker det är lite svårt att dra paralleller till verkliga samhällen, eftersom det egentligen inte är så självklart hur dessa samhällen fungerade.
Överhus och underhus är något som finns i alla "feodala" samhällen - eftersom den ekonomiska inkomsten bygger på att knipa överskottet av bönderna och förmedla det vidare. Och någon behöver förstås kontrollera det här
Jag tycker att Consaber är ett
välgjort samhälle, Consaber har helt enkelt ett fungerade ekonomiskt och politiskt system. Det finns egentligen ingen generellt accepterad förklaring till vad ett feodalt samhälle egentligen är - men det man är eniga om är att underkuvandet av bönder är en stor del av det dåtida ekonomiska systemet. För övrigt - ska vi också nämna att Norden skiljer sig gravt från västra europa ur ett sociokulturellt perspektiv eftersom det var närmare efterblivet i jämförelse
Dessutom - blev marken i Norden snarare överflödig efter befolkningsminskningen under 1300-talet så någon underutveckling av jordbruksmöjligheterna har inte skett (i alla fall just under den perioden). Huruvida Rumänien fungerade under medeltiden har nog Ymir rätt bra koll på - tror att turkarna (möjligen mongolerna) var där och räjdade
Jag tycker inte man ska leta jämförelser mellan Mundana och verkligheten utöver namnen, kanske främst eftersom jag inte har den blekaste aning om det cirefaliska ekonomiska systemet skulle fungera i realiteten - kanske. Jag vill ha fantasi.