Nekromanti Eon III - Frågor och Svar (försök nr2)

Big Marco

Läskig
Okay, vi försöker igen - den här gången vill jag INTE se någon trådkapning, utan håll er till ämnet, tack.

Nu med bara ett par dagar kvar innan tredje utgåvan av Eons grundregelböcker Spelarens bok och Spelledarens guide skickas till tryckeriet. Jag håller på med att finslipa regelverket kring främst strid och skador, och tänkte därför dels göra en lista över de förändringar som är gjorda, dvs de saker som en van Eon-spelare inte längre kommer att finna i Eon III. Dels tänkte jag fråga er här om ni har några speciella frågor ni vill ha svar på om Eon III så skall jag försöka svara på dessa under de kommande dagarna.

--

<U>Kort lista över ändrade/borttagna/tillagda saker (Strid):</U>
- SI läggs till VINIT när man slår VINIT-slag.
- Hög FC i en färdighet kan öka SI.
- Hög Stridvana ökar Chockvärdet.
- Belastningsreglerna gällandes förflyttning ändrade
- Tillbakaknuffning jämförs med Chockvärdet.
- Utfall av parering och blockering modifierar risken av tillbakaknuffning
- Grepp är mer abstrakt; tex slår man inte på träfftabellen.
- Man kan inte längre återfå utmattning ("Vila" etc) när man är involverad i närstrid.
- STY-kraven har fler nivåer.
- Många situationer där rollen Anfallare/Försvarare byts görs numera automatiskt, utan nedslöande tärningskast
- Rundans indelning är mer uppstyrd av överblicksskäl.
- Många greppa- och motgreppshandlingar borttagna eller förenklade.
- Stridsreglerna är uppdelade i två enskilda kapitel, för att särskilja mellan grundläggande och avancerad strid
- "Charge" inlagt för en variant av att inleda närstrid.
- Termerna "manövrer" och "manöver" är borttagna - ny finns bara handlingar.
- Det finns bara två stridsgrader; "fri" respektive "stridande".
- Fummelreglerna omgjorda; dels så att vid chans för perfekt så blir resultatet antingen perfekt lyckande eller misslyckande, beroende på slutligt resultat. På motsvarande sätt är resultatet av en fummelrisk alltid lyckat/fummel. Fummel i strid fungerar på nytt sätt - om det första slaget visar två 6:or så förlorar fummlaren automatiskt initiativet. Om första kastet visar tre eller fler 6:or skall dessutom ett slag på fummeltabellen slås. Detta gör fummel mindre dödliga och mer trovärdiga.
- Fummelrisken med avståndsvapen fixade (där fummelrisken blev "fel" beroende på avstånd).
- Alla handlingar beskrivs i nytt mall-format, där varje regel finns inbyggd.
- Att släppa föremål/grepp räknas inte som en handling.
- En deltagare får "gratis" dra ett vapen om denne förflyttar sig.
- Försvararen har fått något färre offensiva försvarshandlingar att välja bland.
- Regler för strid från riddjur uppdaterade och förtydligade (det fanns en hel del luckor där förut - som att man kunde lansa folk flera gånger per runda ,-).
- Förtydligat hur sköldar fungerar och skyddar.
- Fixat kroppsställningsreglerna; numera finns bara stående och liggande. Att resa sig från liggande är förenklat.
- Uppdaterad reglerna för Brytvärden och hur saker går sönder (vapen kommer att hålla längre i Eon III).
- Ny regel för att hålla igen slag och fula tricks.
- Överraskning är omgjord för att inte vara så satans dödlig som den var tidigare.
- Fummeltabellerna uppdaterade och en del underliga resultat är borttagna.

Vi kan börja med den här listan. Det finns massor av mer detaljer som jag har glömt och nu har jag inte ens nämnt skadesystemet (som är det som har förändrats mest av allt i Eon III).

Krille

Super Moderator
"- SI läggs till VINIT när man slår VINIT-slag.
- Hög FC i en färdighet kan öka SI.
- Hög Stridvana ökar Chockvärdet."

En kommentar om alla tre: det är alltså ännu fler faktorer att ta hänsyn till när man skapar en person? Synd. Jag hade hoppats på att det inte skulle ta en halvtimme att skapa en spelledarperson som fungerar enligt reglerna.

En fråga om den första: SI läggs till VINIT istället för att den med högst SI får fördel i VINIT-slaget?

I övrigt... det var ju småjockel, bara. Tja, egentligen var det ovan också småjockel, men det var förkrånglande småjockel samt ett småjockel som jag hade en fråga om. Undantaget är väl fummelregeln - det är den enda verkligt stora grejen i listan.

Den stora frågan är väl om ni har gjort något åt prislistorna och inflationsnivån?

Ezping Orm

Hero
I övrigt... det var ju småjockel, bara. Tja, egentligen var det ovan också småjockel, men det var förkrånglande småjockel samt ett småjockel som jag hade en fråga om. Undantaget är väl fummelregeln - det är den enda verkligt stora grejen i listan.
Vänta tills du ser det nya skadesystemet. Betydligt snabbare och betydligt bättre!

//Jonatan

Krille

Super Moderator
Saukismer

"Vänta tills du ser det nya skadesystemet. Betydligt snabbare och betydligt bättre!"

Jag har sett det. Jag lovar att vara snäll och inte kritisera det förrän boken har släppts, men Marco har redan hört min kritik mot det och han kan nog vittna om att jag är skeptisk.

Hur som helst så stod det inte med i listan, och därför anmärkte jag inte på det.

Marukusu

Hero
Inga ändringar i bakgrundstabellerna?
Inte för att det är något speciellt fel med dem, men jag skulle gärna vilja se fler tabeller och annat bara för att de är så förbannat roliga :gremlaugh:!

/Marukusu, som anser att bakgrundstabellerna är en av de saker som gör Eon till Eon.

Big Marco

Läskig
En kommentar om alla tre: det är alltså ännu fler faktorer att ta hänsyn till när man skapar en person?

Det är frivilliga regler och flera av dem gäller enbart vid tämligen höga färdighetschanser, vilket gör att de inte behövs när man skapar en typisk statist.

SI läggs till VINIT istället för att den med högst SI får fördel i VINIT-slaget?

Ja, då den jämförelsen var et av de segaste momenten i striden, speciellt om det var fler än två inblandade. Det nya får samma effekt (more or less) som det gamla, men man slipper göra jämförelser varje runda.

"Småjockel" får stå för dig - det är helheten som blir bra mycket bättre än tidigare (sådana saker som textflöden, pedagogiska beskrivningar, etc, finns inte med på listan ovan heller).

Den stora frågan är väl om ni har gjort något åt prislistorna och inflationsnivån?

Det diskuteras men jag tror inte att det kommer att ändras i någon större grad i dagsläget.

Krille

Super Moderator
"Det diskuteras men jag tror inte att det kommer att ändras i någon större grad i dagsläget."

Snopp.

Eh, förlåt könsordet, men det är ämlans synd att Neogames är mer konserverade än Försvarets ärtsoppa på vissa saker (men ärtsoppan blir i alla fall godare med åren - en riktigt god ärtsoppa ska stå och dra i mobbförråd i fem år, minst!).

Nåja, jag får väl se till att skriva klart byteshandelsreglerna till Misslor nån gång. Och resten av modulen också.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Indelning mellan SB och SLG

Hej Marco

Jag hoppas att det är ok att fråga om andra saker än stridsregler.

Jag tänkte fråga varför ni valt att dela Eon III i två olika böcker. Är det tänkt att SL skall ha sin Spelledarguide och spelarna varsin Spelarens Bok? Behöver SL ha en av varje? Kan man på sin spelgrupp klara sig om SL har böckerna och ingen av spelarna?

Hur är de två böckerna indelade? Vad finns i vilken bok?

/Vulf

Marukusu

Hero
Niiiice...

Ser verkligen fram mot releasen (när den nu kommer så småningom). Jag tycker redan nu att de flesta reglerna är fullt acceptabla jämfört med andra rollspel (även om en del missar finns...) och förändringarna i Eon III kommer antagligen att bli finfinfina.

May the force be with you... always!

/Marukusu, som om sanningen skall fram även diggar SW (dock inte rollspelet).

Big Marco

Läskig
Re: Indelning mellan SB och SLG

Givetvis.

Det främsta skälet är att en bok på 464 i A4 som är tänkt att användas aktivt är otymplig och tung. Vi har också märkt att spelare gärna har tillgång till info som de behöver - hur många gånger har inte man fått sitta och vänta på "sin tur" att glutta i regelboken när man skapar RPer tex?.

Man klarar sig med ett ex av vardera bok. Spelarens bok innehåller alla regler för att skapa en RP (grund-stats, bakgrund, färdigheter, yrken, magi, etc), utrustningskapitel, spelarorientering till Mundana, spelartips, etc. Spelledarens Guide innehåller regler för strid, skador, magi, droger/örter, spelledartips, kampanjtips, monster, standard-SLPer, religion, schamanism, färd och utmattning, och en massa annat jag har glömt. =)

Pendragon

Swashbuckler
Re: Utmaning:

Usch... jag är för lat för att lära mig Wikin. Däremot har jag Västmarks gamla prislista som jag snodde rqakt av och utökade med prylar ur Eons prislista. Om jag gör den klar lägger nån uppden till mig då? Och stämmer Krille mig för plagiat? Jag vill minnas att jag fick nån sorts tillstånd en gång i tiden men jag minns inte de exakta detaljerna.

/Joel - det är alltså prislistan till Västmark 2 det handlar om.

Pendragon

Swashbuckler
Tillbakaknuffning jämförs med Chockvärdet.
Men det är fortfarande lättare att slå omkull någon med ett knogjärn än med 30kg gûrd? Det blir lättare med ett vasst svärd än ett slött?
Problemet är ju att tillbakaknuffning (åtminstone tidigare) baserades på skadeverkan, som långt ifrån ofta helt baseras enbart på vilken mängd massa som brakar in en i en viss fart.
Egentligen skulle det behövas ett ett separat slag eller värde för att sköta tillbakaknuffningen (jag vill minnas att Western har eller hade ett "slagkraftsvärde" för alla vapen) men det slöar nog ned för mycket. Jag har tyvärr inga förslag på konstruktiva lösningar. :gremfrown:

Justja... sen var det amputation. Ibland blir det ruskigt svårt att hugga armar och ben av vissa varelser. Visst, det ska vara svårt att hugga lemmar av troll och maffiga trukher, men det är nästan omöjligt som det är nu. Hästben är också märkligt svårkapade t ex.
Det finns en tråd längre ned där det länkas till en del försök av svärdsentusiater att hugga i kött, och till en artikel där de analyserat skadorna på lik funna i massgravar utanför Visby (Bondearmén som försökte stoppa Valdemar Atterdag). Det förekom tydligen i flera fall att folk hade fått bägge benen kapade av samma hugg. Inte så att jag vill göra köttfärsfest a la Braveheart och Excalibur av Mundana men... nu när jag tänker på det är det nog bara en handfull amputeringar styck i de bägge filmerna... kör hårt! Mer braveheartamputation! :gremwink:

Och så en liiiten nitpick: Vapendatan i vissa fall. Varför har yxor högre styrkekrav än klubbor och hammare av liknande längd och vikt?
Varför gör hillebarder och pålyxor mycket fesnare skadeverkan än tvåhandsyxor? Jag trodde poängen med att sätta så långa skaft på yxorna var att få mer kraft, så man kunde bekämpa tyngre pansar. Kanske bara jag som har fel.

/Joel - som lade till en massa till det här inlägget i efterhand.

Duddmannen

Hero
Stångvapen och långa käppar

Varför gör hillebarder och pålyxor mycket fesnare skadeverkan än tvåhandsyxor? Jag trodde poängen med att sätta så långa skaft på yxorna var att få mer kraft, så man kunde bekämpa tyngre pansar.
Varför man har längre stång:

... så man når längre. Både enhandsyxan och en stor dubbelyxa tvingar dig att hålla dig nära motståndaren. Med ett längre vapen, typ en hilebard, kan man öka distansen. :gremlaugh:

Krille

Super Moderator

"Usch... jag är för lat för att lära mig Wikin."

Synd. Det är ett fantastiskt hjälpmedel.

Och faktum är att det är svårare att lära sig att hantera forumet.

Marukusu

Hero
Vapnens förundrande värld...

En jäkligt skum grej i Eons stridssystem sker när man utför ett snabbt anfall med en vanlig piska och har Ob1T6 i grundskada (hugg). Piskan gör ju H-2 i skada och således gör man -2 i skada med ett snabbt anfall. Piskoffret får visserligen 1 i smärta men ändå...

Sedan så tycker jag att Cinneachsvärdet borde göra mer i huggskada än Carwelansvärdet då dess böjda egg ger en mer skärande effekt (har varit inne på det förr).

/Marukusu, ville bara påpeka det.

Pendragon

Swashbuckler

Jag ska kika på det...

Har du något emot att det trillar upp en Eon-prislista där som är en stulen och moddad Västmark 2 lista där?

/Joel

Krille

Super Moderator

"Har du något emot att det trillar upp en Eon-prislista där som är en stulen och moddad Västmark 2 lista där?"

Nä, då slipper jag ju göra det. :gremgrin: