Okay, vi försöker igen - den här gången vill jag INTE se någon trådkapning, utan håll er till ämnet, tack.
Nu med bara ett par dagar kvar innan tredje utgåvan av Eons grundregelböcker Spelarens bok och Spelledarens guide skickas till tryckeriet. Jag håller på med att finslipa regelverket kring främst strid och skador, och tänkte därför dels göra en lista över de förändringar som är gjorda, dvs de saker som en van Eon-spelare inte längre kommer att finna i Eon III. Dels tänkte jag fråga er här om ni har några speciella frågor ni vill ha svar på om Eon III så skall jag försöka svara på dessa under de kommande dagarna.
--
<U>Kort lista över ändrade/borttagna/tillagda saker (Strid):</U>
- SI läggs till VINIT när man slår VINIT-slag.
- Hög FC i en färdighet kan öka SI.
- Hög Stridvana ökar Chockvärdet.
- Belastningsreglerna gällandes förflyttning ändrade
- Tillbakaknuffning jämförs med Chockvärdet.
- Utfall av parering och blockering modifierar risken av tillbakaknuffning
- Grepp är mer abstrakt; tex slår man inte på träfftabellen.
- Man kan inte längre återfå utmattning ("Vila" etc) när man är involverad i närstrid.
- STY-kraven har fler nivåer.
- Många situationer där rollen Anfallare/Försvarare byts görs numera automatiskt, utan nedslöande tärningskast
- Rundans indelning är mer uppstyrd av överblicksskäl.
- Många greppa- och motgreppshandlingar borttagna eller förenklade.
- Stridsreglerna är uppdelade i två enskilda kapitel, för att särskilja mellan grundläggande och avancerad strid
- "Charge" inlagt för en variant av att inleda närstrid.
- Termerna "manövrer" och "manöver" är borttagna - ny finns bara handlingar.
- Det finns bara två stridsgrader; "fri" respektive "stridande".
- Fummelreglerna omgjorda; dels så att vid chans för perfekt så blir resultatet antingen perfekt lyckande eller misslyckande, beroende på slutligt resultat. På motsvarande sätt är resultatet av en fummelrisk alltid lyckat/fummel. Fummel i strid fungerar på nytt sätt - om det första slaget visar två 6:or så förlorar fummlaren automatiskt initiativet. Om första kastet visar tre eller fler 6:or skall dessutom ett slag på fummeltabellen slås. Detta gör fummel mindre dödliga och mer trovärdiga.
- Fummelrisken med avståndsvapen fixade (där fummelrisken blev "fel" beroende på avstånd).
- Alla handlingar beskrivs i nytt mall-format, där varje regel finns inbyggd.
- Att släppa föremål/grepp räknas inte som en handling.
- En deltagare får "gratis" dra ett vapen om denne förflyttar sig.
- Försvararen har fått något färre offensiva försvarshandlingar att välja bland.
- Regler för strid från riddjur uppdaterade och förtydligade (det fanns en hel del luckor där förut - som att man kunde lansa folk flera gånger per runda ,-).
- Förtydligat hur sköldar fungerar och skyddar.
- Fixat kroppsställningsreglerna; numera finns bara stående och liggande. Att resa sig från liggande är förenklat.
- Uppdaterad reglerna för Brytvärden och hur saker går sönder (vapen kommer att hålla längre i Eon III).
- Ny regel för att hålla igen slag och fula tricks.
- Överraskning är omgjord för att inte vara så satans dödlig som den var tidigare.
- Fummeltabellerna uppdaterade och en del underliga resultat är borttagna.
Vi kan börja med den här listan. Det finns massor av mer detaljer som jag har glömt och nu har jag inte ens nämnt skadesystemet (som är det som har förändrats mest av allt i Eon III).
Nu med bara ett par dagar kvar innan tredje utgåvan av Eons grundregelböcker Spelarens bok och Spelledarens guide skickas till tryckeriet. Jag håller på med att finslipa regelverket kring främst strid och skador, och tänkte därför dels göra en lista över de förändringar som är gjorda, dvs de saker som en van Eon-spelare inte längre kommer att finna i Eon III. Dels tänkte jag fråga er här om ni har några speciella frågor ni vill ha svar på om Eon III så skall jag försöka svara på dessa under de kommande dagarna.
--
<U>Kort lista över ändrade/borttagna/tillagda saker (Strid):</U>
- SI läggs till VINIT när man slår VINIT-slag.
- Hög FC i en färdighet kan öka SI.
- Hög Stridvana ökar Chockvärdet.
- Belastningsreglerna gällandes förflyttning ändrade
- Tillbakaknuffning jämförs med Chockvärdet.
- Utfall av parering och blockering modifierar risken av tillbakaknuffning
- Grepp är mer abstrakt; tex slår man inte på träfftabellen.
- Man kan inte längre återfå utmattning ("Vila" etc) när man är involverad i närstrid.
- STY-kraven har fler nivåer.
- Många situationer där rollen Anfallare/Försvarare byts görs numera automatiskt, utan nedslöande tärningskast
- Rundans indelning är mer uppstyrd av överblicksskäl.
- Många greppa- och motgreppshandlingar borttagna eller förenklade.
- Stridsreglerna är uppdelade i två enskilda kapitel, för att särskilja mellan grundläggande och avancerad strid
- "Charge" inlagt för en variant av att inleda närstrid.
- Termerna "manövrer" och "manöver" är borttagna - ny finns bara handlingar.
- Det finns bara två stridsgrader; "fri" respektive "stridande".
- Fummelreglerna omgjorda; dels så att vid chans för perfekt så blir resultatet antingen perfekt lyckande eller misslyckande, beroende på slutligt resultat. På motsvarande sätt är resultatet av en fummelrisk alltid lyckat/fummel. Fummel i strid fungerar på nytt sätt - om det första slaget visar två 6:or så förlorar fummlaren automatiskt initiativet. Om första kastet visar tre eller fler 6:or skall dessutom ett slag på fummeltabellen slås. Detta gör fummel mindre dödliga och mer trovärdiga.
- Fummelrisken med avståndsvapen fixade (där fummelrisken blev "fel" beroende på avstånd).
- Alla handlingar beskrivs i nytt mall-format, där varje regel finns inbyggd.
- Att släppa föremål/grepp räknas inte som en handling.
- En deltagare får "gratis" dra ett vapen om denne förflyttar sig.
- Försvararen har fått något färre offensiva försvarshandlingar att välja bland.
- Regler för strid från riddjur uppdaterade och förtydligade (det fanns en hel del luckor där förut - som att man kunde lansa folk flera gånger per runda ,-).
- Förtydligat hur sköldar fungerar och skyddar.
- Fixat kroppsställningsreglerna; numera finns bara stående och liggande. Att resa sig från liggande är förenklat.
- Uppdaterad reglerna för Brytvärden och hur saker går sönder (vapen kommer att hålla längre i Eon III).
- Ny regel för att hålla igen slag och fula tricks.
- Överraskning är omgjord för att inte vara så satans dödlig som den var tidigare.
- Fummeltabellerna uppdaterade och en del underliga resultat är borttagna.
Vi kan börja med den här listan. Det finns massor av mer detaljer som jag har glömt och nu har jag inte ens nämnt skadesystemet (som är det som har förändrats mest av allt i Eon III).