Nekromanti Eon III - Frågor och Svar (försök nr2)

Marcus J

Hero
Hög Stridvana ökar Chockvärdet.

Hur gör en ökad stridsvana att du blir bättre på att tåla en skada? :gremconfused:
Bara för att du är en veteran så överlever du inte ett hugg i magen bättre än en person med samma fysik som inte har samma stridsvana.

Tillbakaknuffning jämförs med Chockvärdet.

Vad hjälper en starkare vilja mot en tillbakaknuffning? Jag kan hålla med om att en hög stridsvana kan hjälpa eftersom du då vet hur man ska stå för att inte bli tillbakaknuffad lika lätt.

En annan sak som man skulle kunna ändra på är undervisnings/studie reglerna. Det borde gå snabbare att lära signågot om du inte kan så mycket innan. Jag menar att fv5 till fv6 inte är lika mycket ny kunskap som fv15 till fv16. Sen skulle man kunna lägga till kunskapsinnehåll på lektioner eftersom en med fv15 inte skulle lära sig särskilt mycket ifrån en lektion som är inriktad mot personer med fv5.
Det skulle också behövas ett förkunskapskrav eftersom en person med fv5 inte skulle förstå så mycket av en lektion som riktas mot personer med fv15.

Helmgast
Förbättringsslag

En annan sak som man skulle kunna ändra på är undervisnings/studie reglerna. Det borde gå snabbare att lära signågot om du inte kan så mycket innan. Jag menar att fv5 till fv6 inte är lika mycket ny kunskap som fv15 till fv16.

Lösningen finns inbyggd i Eon: förbättringsslag.

Helmgast
Re: Utmaning 2:

Gör befolkningsmängdsändringar också, så slipper vi dedäringa eviga frågorna.

Men det kanske dödar forumet? ;-)

G

Guest

Guest
Re: Utmaning 2:

Eller skriv i boken eller wikin att befolknings mängderna är väldigt beroende av hur mycket landet satsat på befolknings räkning, eller jag tar och gör det nu på wikin istället. Hoppas det kommer med också.

Emil

Hero
Nu med bara ett par dagar kvar innan tredje utgåvan av Eons grundregelböcker Spelarens bok och Spelledarens guide skickas till tryckeriet.

När är det tänkt att gå i tryck då?

/Emil - Som håller på att korrekturläsa, men inte fått nåt datum...

Big Marco

Läskig
Ang tillbakaknuffning. Att använda skadeverkan är av förenklingsskäl, men också då det fungerar med den något modifierade definitionen av vad tillbakaknuffning är. Jag citerar en tidig version av text som finns vid tillbakaknuffning i Eon III:

En deltagare i strid kan hamna ur balans av flera olika skäl. Ett kraftigt anfall kan pressa en bakåt, skador kan få en att rygga tillbaka i smärta eller så kan man bli fysiskt tvingad baklänges. En handling kan gör att det är svårt att behålla balansen, man kanske reflexmässigt tar ett par steg för att värja sig från attacker eller så kan man helt enkelt bli knuffad av en fiende. Allt detta sammanfattas i termen ’tillbakaknuffad’."

Alltså ingår inte bara själva rörelseenergin i definitionen. Även sådant som övertag, skräck, jävlar anamma, etc ingår.

Ang amputation. Jag håller med om att vissa skevheter kan finnas (hästbenen är ett bra exempel). Dock så skulle jag inte vilja öka sannolikheten för amputation för rollpersoner över den nuuvarande nivån, då jag tycker att det är rätt trist att ha "cripplade" RPer kravlande runt efter ett par strider. Så problemet finns främst ndg vissa hög-STY-monster. Det kanske blir tillägg om detta i Vilddjur & Bruksdjur, jag skall ta med det som en punkt.

Vissa saker är moddade i vapenllistorna redan - bland annat är sparkens SI sänkt till 2/1 från det övergrymma 3/1. Dina övriga kommentarer skall undersökas.

Big Marco

Läskig
Ang att Stridsvana moddar Chockvärdet. Det är en frivillig (och tämligen heroisk) regel som inte ingår i basen. Det får ärrade veteraner att vara coola, stenhårda och ta sig igenom situationer som hade fått klena och svagsinta jämlikar att ge upp. Man kan säga att de klarar av att bli skadad bättre än de som inte är vana att se blod, tarmar, benbrott, etc.

Se inlägg till Pendragon angående tillbakaknuffning - såsom tillbakaknuffningen nu är definierad ingår en del mental balans i det hela också, och inte bara rörelseenergi.

Ang inlärning - avser du den generella takten så styrs detta redan av förbättringsslagen och dess statistik. Om du avser träningsperiodens fasta 40h per förbättringsförsök så kan jag i viss mån hålla med om att 40h kan tänkas vara lite länge för att nå FC 5 i vissa färdigheter.

Big Marco

Läskig
När är det tänkt att gå i tryck då?

Finalrace sker i helgen. Så nu vet ni var jag finns hela helgen. ,-)

Pendragon

Swashbuckler
Ang amputation. Jag håller med om att vissa skevheter kan finnas (hästbenen är ett bra exempel). Dock så skulle jag inte vilja öka sannolikheten för amputation för rollpersoner över den nuuvarande nivån, då jag tycker att det är rätt trist att ha "cripplade" RPer kravlande runt efter ett par strider. Så problemet finns främst ndg vissa hög-STY-monster. Det kanske blir tillägg om detta i Vilddjur & Bruksdjur, jag skall ta med det som en punkt.
Vad det gäller vanliga människor så ligger amputationsrisken på en "lagom dramaturgisk nivå". Det händer såpass sällan att det fortfarande ger intrycket av overkill.
Kruxet är just att det blir för svårt för snabbt. Ska det verkligen så mycket svårare att kutta lemmarna av en biffig tirak med STY 18 jämfört med en en lönnfet pyar-köpman med STY 9 (notera rasgeneraliseringen :gremwink:)?

Och just det ja, med 30+ i STY är Lischar (det här är Nallos bord antar jag) hemskt svåra att beröva lemmarna, men det kanske var tanken?

Jag vet inte... det känns som om det borde finnas ett lämpligare värde att slå mot vad det gäller amputering än STY. Det klassiska STY+TÅL/2 (det kanske är dags att ge den formeln ett namn? Utöver "bärförmåga" då...) kanske?

/Joel - pillar alltid mest på strids- och skaderegler

Pendragon

Swashbuckler
Ang inlärning - avser du den generella takten så styrs detta redan av förbättringsslagen och dess statistik. Om du avser träningsperiodens fasta 40h per förbättringsförsök så kan jag i viss mån hålla med om att 40h kan tänkas vara lite länge för att nå FC 5 i vissa färdigheter.
40h är nästan på tok för mycket i vilket fall som helst. Tanken är väl att man ska träna "heltid" i en vecka, men det håller inte. Ingen tränar något såpass ensidigt och intensivt.

Ge mig en kompetent lärare som drillar mig i något åtta timmar om dagen i fem dagar i sträck så kommer jag nog ha ett betydligt högre FV än 5 när jag är klar, oavsett vad det gäller. På högre nivåer funkar det, men inte i grundträning.

Ett förslag jag använt i N2 med hyfsad framgång var att låta de som klarade sina förbättringsslag exceptionellt väl (10 poäng mer än vad de behövde slå eller något sånt, alternativt perfekt slag för psyke) petade upp sin färdighet två snäpp.
Något sånt vore kanske lämpligt?

/Joel - förslagare

Perenna

Swordsman
Vissa saker är moddade i vapenllistorna redan - bland annat är sparkens SI sänkt till 2/1 från det övergrymma 3/1. Dina övriga kommentarer skall undersökas.

...om man ändå är inne och ändrar i vapentabellerna, så att de inte är kompatibla med andra utgivna böcker, så kan man väl lika gärna göra om priserna också? :gremsmile:

Drakvrede

Swordsman
Men momentet spelar oxå in...

Varför man har längre stång:
... så man når längre. Både enhandsyxan och en stor dubbelyxa tvingar dig att hålla dig nära motståndaren. Med ett längre vapen, typ en hilebard, kan man öka distansen.
Jo, men det finns oxå en annan faktor som spelar in, nämligen vapnets moment; ju längre skaft vapnet har, desto större kraft kan man lägga i "svingen", det vill säga, man kan orsaka mer skada. Vi drar oss alla till minnes den gamla klassiska momentformeln vi lärde oss på gymnasiet/högstadiet: M = F x r (alltså "F gånger r"), där r kan tolkas som "radien" på svingen. Sålunda ser man, att ju större radie, desto större kraft. Därför kan man sluta sig till att om vi har två vapen vars vapenhuvud har samma massa, men vars "stänger" har olika längd, är vapnet med längst stång farligast. Till det kan man ju dessutom addera det faktum att man nita folk på längre avstånd, vilket inte är så dumt.
:gremgrin:

G

Guest

Guest
Re: Men momentet spelar oxå in...

Tänk på att desto längre stången blir, desto mindre tålig för sådant blir den.
En hillebard skulle lätt gå av om man svingade den över huvet, inte vid svingen utan vid träffen.

Duddmannen

Hero
Och en annan sak...

Problemet med en lång stång när du ska svinga till är att den kräver ett jäkla stort utrymme. Jag tror att vitsen med ett stångvapen är att man ska vara en grupp som stöter/hackar med dessa. Flera led av snubbar med långskaftade krokar och dylikt som man kan marschera med mot fienden.

Honken

Hero
Re: Men momentet spelar oxå in...

Jag anser mig inte vara någon expert på strid, men större moment, gör också att det är svårare att återhämta sig från att ha missat sitt mål. Vilket gör att den är svårare att hantera. Detta gäller ju inte spjut, då man (oftast) inte slår med dem.

/Honken

Drakvrede

Swordsman
Svar till inläggen ovan...

Tänk på att desto längre stången blir, desto mindre tålig för sådant blir den. En hillebard skulle lätt gå av om man svingade den över huvet, inte vid svingen utan vid träffen.
Sant så sant, men sådana problem kan ju undvikas genom att exempelvis göra stången av metall, eller härda träet (vilket dock kan göra vapnet tungt). Men du har naturligtvis rätt i att ju längre staven blir, desto känsligare blir den för rena brottskador på skaftet. Så det är ju ett ställningstagande man får göra, dvs väga risken för att vapnets stång går av mot hur mycket skada vapnet kan göra. Och det är väl troligen det man gjort, i fallet med t ex pålyxor och tvåhandsyxor?

Problemet med en lång stång när du ska svinga till är att den kräver ett jäkla stort utrymme. Jag tror att vitsen med ett stångvapen är att man ska vara en grupp som stöter/hackar med dessa. Flera led av snubbar med långskaftade krokar och dylikt som man kan marschera med mot fienden.
Oxå sant. Men se det såhär: varför har man en stång/skaft på en vanlig yxa? Jo, för att ett yxhuvud fastsatt på ett skaft som svingas gör mer skada än bara ett yxhuvud (som du kanske håller i handen?) som du slår mot din fiende. Så momentet spelar naturligtvis en roll i det hela. Och dessutom kan man ju tänka på pålyxor, som väl förviso man kan "stångas" med, men huvudpoängen är väl ändå att dom ska användas för att "svinga". Likaså är ju fallet med en tvåhandsyxa. Så i fallet med stångvapen, t.ex. spjut, hillebarder och liknande, så är naturligtvis den främsta orsaken till längden på vapnets skaft att man vill nå långt, men min poäng var att man oxå kan utnyttja ett vapenskafts längd till att orsaka mer skada. Som jag skrev ovan, så måste man naturligtvis väga detta mot risken att själva skaftet/stången går sönder, men som i allt annat, finns det väl ett optimum; där vapnets skafts längd är optimal sett till skadan vapnet gör jämfört med risken för att det ska gå sönder. Och sen, beroende på hur vapnet ska användas, kan man ytterligare jämföra detta med hur långt staven/skaftet till vapnet ska vara. Och på så vis nå någon form av optimum.
:gremsmile:

Drakvrede

Swordsman
Ta i från knäna - oups, missed him...

Jag anser mig inte vara någon expert på strid, men större moment, gör också att det är svårare att återhämta sig från att ha missat sitt mål. Vilket gör att den är svårare att hantera. Detta gäller ju inte spjut, då man (oftast) inte slår med dem.
Visst har du rätt i detta. Och det är ju därför det inte är rekommendabelt att missa sin motståndaren om man använder ett stort otympligt vapen...
:gremwink:

Men å andra sidan, om du träffar din motståndare med ett stort och tungt vapen, lär han få mycket ajaj...
:gremgrin:

Honken

Hero
Re: Ta i från knäna - oups, missed him...

Visst har du rätt i detta. Och det är ju därför det inte är rekommendabelt att missa sin motståndaren om man använder ett stort otympligt vapen...

Det är enligt min mening allt för många rollspel som ger fördelen (skadan), men inte naktdelen (hanterbarheten) med ett större och längre vapen (inte spjut i det här fallet). Ska jag vara ärlig så är det INGET rollspel jag provat/läst som tagit med sådana naktdelar i sina beräkningar.

/Honken

Drakvrede

Swordsman
Regelförslag, någon?

Det är enligt min mening allt för många rollspel som ger fördelen (skadan), men inte naktdelen (hanterbarheten) med ett större och längre vapen (inte spjut i det här fallet). Ska jag vara ärlig så är det INGET rollspel jag provat/läst som tagit med sådana naktdelar i sina beräkningar.
Det har du nog rätt i. Jag har inte, utom i vissa fummeltabeller till Drakar & Demoner, sett exempel på detta. Men då krävs det ju att man faktiskt fummlar , vilket väl inte är detsamma som att missa sin motståndare - man måste man kunna missa utan att ha fumlat, menar jag? Så det har du definitivt en poäng i.

Kanske man kunde simulera detta genom någon form av regel där vapnets styrkekrav jämförs med anfallerens smidighet/rörlighet, utifall att försvararen duckar/undviker (denna regel skulle alltså inte vara aktuell om försvararen parerar), för att se om man "missar stort", eller vad vi nu ska kalla det. En enkel variant vore ju att man tar vapnets styrkekrav minus anfallarens rörlighet och sedan slår Ob3T6 mot detta värde; om man "lyckas", det vill säga slår över det givna värdet, så missar man stort och tappar balansen (som naturligtvis får ytterligare konsekvenser för den fortsatta striden), annars gör man det inte. Det var en tanke. Vad tycker ni andra?

Krille

Super Moderator
Re: Regelförslag, någon?

"Det var en tanke. Vad tycker ni andra?"

Ungefär "vem bryr sig?". Personligen tycker jag att det tillför för lite spelvärde och krånglar till för mycket.