Nekromanti Eon III - Frågor och Svar (försök nr2)

Pendragon

Swashbuckler
Re: Regelförslag, någon?

Det var en tanke. Vad tycker ni andra?
Inte så mycket när allt kommer omkring. Pålyxor, hillebarder och de flesta andra pålvapen är vapen avsedda för formationsstrid snarare än envig. Formationsstrid skiljer sig så mycket från enskild strid att det antagligen skulle behöva ett eget stridssystem.
Ergo, spelar man sånt blir den indviduella prestationen mindre viktig, och därför behöver den inte detaljeras.
Går rollpersonerna bara runt och melejar på egen hand, använder de knappast hillebarder och pålyxor i nån större utsträckning. Därför blir statsen för sådana vapen mindre intressanta. Ge mig då hellre fler svärd.

/Joel

Big Marco

Läskig
Givetvis - görs en bra ny reviderad prislista åt oss ökar chansen markant att vi publicerar den - jag tror dock inte att vi hinner i tredje utgåvan, men kanske i fjärde. ,-)

swazze

Swordsman
FFMNGPL

FolkFront Mot Neogames Gamla PrisListor

Just nu finns vi på just Ditt torg och vi har kapat miljöpartiets gamla valstuga vilket gör att du enkelt hittar oss. Det är alltså bara att komma in och skriva på vår protestlista. Stugan delar vi med FFMSBÖSRIS och FMMSL.

Ne, men jag väntar utan problem någon vecka eller så för att få se en ny prislista och att inflationen blir åtgärdad. Dessutom så myllrar det ju av förslag på hur problemen ska lösas så det återstår bara att sammanställa dem (vilket iof kan vara rätt jobbigt). Det är nu eller aldrig, vilket ni själva har sagt om så många andra ändringar i EON III

Pendragon

Swashbuckler
Taget!

Givetvis - görs en bra ny reviderad prislista åt oss ökar chansen markant att vi publicerar den - jag tror dock inte att vi hinner i tredje utgåvan, men kanske i fjärde. ,-)
Utmaningen tagen. Jag ska försöka ha en liggande i din e-mail imorron bitti. I gengäld gör du ett seriöst försök att få den intryckt i Eon 3, förutsatt att det finns minsta möjlighet?

/Joel - kastar handsken

Marukusu

Hero
Med vita handskar på... [OT]

"/Joel - kastar handsken"

Grrr... citattjuv...

/Marukusu, ovanligt bitchig idag

Perenna

Swordsman
På forumet har bågars skadeverkan diskuterats någon gång... Man kom väl fram till att det inte är särskilt logiskt att rollpersoners grundskada läggs till bågarnas skadeverkan, eftersom en båge är gjord för en viss dragkraft. En starkare person kan alltså inte spänna bågen mer än dragkraften, eftersom den då skulle brista.
Som förslag dök det väl upp att man istället borde lägga Ob1T6 till alla bågars skadevärden, utan att använda sig av personens grundskada. Vill man ha mer skada, så får man istället skaffa en båge som kräver mer dragkraft (dvs. högre STYK).
...fast det är klart, ändringen skulle inte gå i linje med vad alla tilläggsmoduler säger.

Frixeray

Swordsman
Borde det då inte vara så att en starkare person har en båge som är hårdare spänd och således göra mer skada? Bågar bör egentligen vara anpassade efter ägaren och därmed skulle kanske en person med lägre grundskada: kross få svårare att hantera bågen och kanske rent av göra mindre skada än han skulle med en båge anpassad för honom samt att en starkare person skulle göra samma skada som personen den var anpassad för, typ.

Frixeray

Swordsman
En veteran klarar bättre av ett hugg i magen än en oerfaren krigare. En person som ger sig ut i sin första strid blir förmodligen ganska chockad av att få ett stort sår över halva bålen medans en erfaren krigare INTE skulle drabbas av en sådan panik. Detta gör att han inte svimmar eller ens dör lika lätt

Frixeray

Swordsman
Re: Vapnens förundrande värld...

Njä, jag skulle snarare se det som att varje skada under Ob1T6 ger -1 för varje steg under 4 skadeslaget är på. Skada på +3 blir Ob1T6-1, skada på +2 blir Ob1T6-2 osv. Ditt exempel skulle då bli Ob1T6-6

Perenna

Swordsman
Borde det då inte vara så att en starkare person har en båge som är hårdare spänd och således göra mer skada? Bågar bör egentligen vara anpassade efter ägaren och därmed skulle kanske en person med lägre grundskada: kross få svårare att hantera bågen och kanske rent av göra mindre skada än han skulle med en båge anpassad för honom samt att en starkare person skulle göra samma skada som personen den var anpassad för, typ.

Det var tanken med:
"Som förslag dök det väl upp att man istället borde lägga Ob1T6 till alla bågars skadevärden, utan att använda sig av personens grundskada. Vill man ha mer skada, så får man istället skaffa en båge som kräver mer dragkraft (dvs. högre STYK)."

Reglerna för STYK sköter resten, om man försöker använda en båge med för högt STYK. Dessutom skulle väl STYK-reglerna nu ha större vidd, vilket borde göra det mer realistiskt.

Perenna

Swordsman
Re: Taget!

Utmaningen tagen. Jag ska försöka ha en liggande i din e-mail imorron bitti.

Hur gick det?
Gjordes hela prislistan i regelboken om, dvs inte bara vapen/rustningar? Är listan baserad på Västmarks prislista? Hur är värdet på ett silvermynt? Tanken, för mycket länge sedan, var ju att man skulle kunna leva på ett silver per dag...

Pendragon

Swashbuckler

Hur gick det?
Gjordes hela prislistan i regelboken om, dvs inte bara vapen/rustningar? Är listan baserad på Västmarks prislista? Hur är värdet på ett silvermynt? Tanken, för mycket länge sedan, var ju att man skulle kunna leva på ett silver per dag...
Nu var det lite knapert med tid, och efter en snabbkoll så var det egentligen bara vapenpriserna som var totalfel coh rustningspriserna som var ganska fel. Jag beslöt mig för att enbart korrigera vapen och sköldar just nu vilket också gjordes. Neogames kommer dock inte att ta med ändringarna i Eon 3 (inte så förvånande) med tanke på hur nära tryck produkten är. Inte helt förvånande eller oförståeligt.

Priserna baserades löst på västmark, det är inte en exakt kopia alltså. Jag kan slänga upp dokumentet här senare ikväll när jag sitter vid min egen dator.

Jag hade dock även en givande diskussion med Krille igår, och kom fram till hur jag tycker en bra utrustningslista borde se ut. Man kan göra det mycket roligare och bättre än bara en simpel prislista.
Detta är dock ett litet projekt som jag tänkte mecka med på wikin så fort jag tagit mig tid att lära mig hur den funkar.

Grundkonceptet är som följer:

Istället för en kolumn med pris har man flera, som listar pris på landsbygden, pris i en stad, hantverksfärdighet som krävs för tillverkning, hur svårt det är, hur lång tid det tar, samt kanske en vilka material som behövs och vad de kostar. Stora delar av saker utrustningslistan köps nästan aldrig, utan tillverkas vid behov. De finns för det mesta helt enkelt inte att köpa direkt från hyllan. Man får göra det själv eller beställa av en hantverkare. Då blir priset den tid och möda hantverkaren får lägga ned på det helt enkelt (dags att kolla upp vad en sån hantverkare tjänar i veckan :gremwink:). Andra enklare saker man kan göra själv utan nån särskild färdighet räcker det med matrial och kostnad och tid det tar för att tillverka den.

Sen finns det ju saker som bara går att köpa, t ex importvaror. De får man behandla lite annorlunda.

/Joel - soon, to a wiki near you.

Big Marco

Läskig

Istället för en kolumn med pris har man flera, som listar pris på landsbygden, pris i en stad, hantverksfärdighet som krävs för tillverkning, hur svårt det är, hur lång tid det tar, samt kanske en vilka material som behövs och vad de kostar.

Låter asbra - en sak till some vore bra är om det finns med koder som ger om en vara är "lätt-"/"svårtillgänglig" baserad på geografikt område/kultursfär - vissa föremål kanske är snorbilliga i vissa områden, och motsatsen.

Och för att inte kapa min egen tråd helt så ber jag att en eventuell fortsatt allmän diskussion om detta ämne görs i en ny tråd.

Och som avslutning kan nämnas att efter samtal med Calle i går så finns det inga principiella skäl kvar att behålla den gamla prislistan i en kommande utgåva av Eon, om vi får en ny som känns bättre. Att det inte görs någon ändring till Eon III beror på att härket går i tryck om mindre än 48 timmar, och den här typen av revidering vill man inte ha med då. ,-)

Pendragon

Swashbuckler

Låter asbra - en sak till some vore bra är om det finns med koder som ger om en vara är "lätt-"/"svårtillgänglig" baserad på geografikt område/kultursfär - vissa föremål kanske är snorbilliga i vissa områden, och motsatsen.
Givetvis. Jag ska bara komma på hur en sån skautformas för att det inte ska bli för plottrigt. Om man tänker efter så är ju det lättaste sättet att få tag i ett t ex nytt vapen (dvs inte begagnat) att köpa dem där de massproduceras. Annars lär man få beställa ett av en smed eller hoppas på att kapa åt sig nån rest från en militär beställning. Liknande produktionscentra för andra varor lär ju finnas utspridda här och var i Mundana. Dessutom lär vissa varor vara betydligt lättare att få tag i under vissa tider på året, och helt omöjliga annars. Importvaror blir kan t ex bli extremt svårtillgängliga på en plats vars hamn fryser igen om vintrarna.

Som sagt... jag ska komma på ett smidigt sätt att lägga upp det så varje plats i världen inte behöver sin egen utrustnings- och prislista. Jag får hitta en rimlig gräns på hur mycket detaljer jag ska trycka in, och ett smidigt sätt att lägga upp det på.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler
...Storlek.
Håller inte med. Det är inte en patentlösning. Hästar (återigen) har groteskt mycket mer Storlek än en människa. Det skulle vara omöjligt att kutta något på dem alls.

/Joel

CalleBaDB

Veteran
Kommer man bara att behöva EON III-böckerna för att skapa rollpersoner och annat viktigt nu då? Man kommer alltså att vara oberoende av de föregående EON-böckerna?