Re: Taget!
Hur gick det?
Gjordes hela prislistan i regelboken om, dvs inte bara vapen/rustningar? Är listan baserad på Västmarks prislista? Hur är värdet på ett silvermynt? Tanken, för mycket länge sedan, var ju att man skulle kunna leva på ett silver per dag...
Nu var det lite knapert med tid, och efter en snabbkoll så var det egentligen bara vapenpriserna som var totalfel coh rustningspriserna som var ganska fel. Jag beslöt mig för att enbart korrigera vapen och sköldar just nu vilket också gjordes. Neogames kommer dock
inte att ta med ändringarna i Eon 3 (inte så förvånande) med tanke på hur nära tryck produkten är. Inte helt förvånande eller oförståeligt.
Priserna baserades löst på västmark, det är inte en exakt kopia alltså. Jag kan slänga upp dokumentet här senare ikväll när jag sitter vid min egen dator.
Jag hade dock även en givande diskussion med Krille igår, och kom fram till hur jag tycker en bra utrustningslista
borde se ut. Man kan göra det mycket roligare och bättre än bara en simpel prislista.
Detta är dock ett litet projekt som jag tänkte mecka med på wikin så fort jag tagit mig tid att lära mig hur den funkar.
Grundkonceptet är som följer:
Istället för en kolumn med pris har man flera, som listar pris på landsbygden, pris i en stad, hantverksfärdighet som krävs för tillverkning, hur svårt det är, hur lång tid det tar, samt kanske en vilka material som behövs och vad de kostar. Stora delar av saker utrustningslistan köps nästan aldrig, utan tillverkas vid behov. De finns för det mesta helt enkelt inte att köpa direkt från hyllan. Man får göra det själv eller beställa av en hantverkare. Då blir priset den tid och möda hantverkaren får lägga ned på det helt enkelt (dags att kolla upp vad en sån hantverkare tjänar i veckan
). Andra enklare saker man kan göra själv utan nån särskild färdighet räcker det med matrial och kostnad och tid det tar för att tillverka den.
Sen finns det ju saker som bara går att köpa, t ex importvaror. De får man behandla lite annorlunda.
/Joel - soon, to a wiki near you.