Nekromanti Eon III just nu?

Big Marco

Läskig
Re: Fel och "fel"

Vi har inga problem att rätta objektiva fel (se tex erratan i Krigarens väg eller FAQen på Neos hemsida). Däremot är det som diskuteras just nu - priserna i prislistorna - inget objektivt fel. Det är i bästa fall ett subjektivt "fel". Givetvis skall man beakta även "fel" som uppfattas som underliga, men samtidigt måste man också se till förvirringsfaktorn. Hur många kommer att maila Neo med supportfrågor då plötsligt priset på ett stridssvärd skiljer sig mellan två moduler? Tyvärr så får vi redan mycket mail av den typen av frågor - därför är kompabillitet mellan moduler oerhört viktigt.

Phelan

Hero

Ni har ju redan, som du själv säger, en errata och FAQ på er hemsida. Kombinerat med en liten ruta någonstans i de nya modulerna med en disclaimer som säger att om något skiljer sig från en tidigare modul så gäller det nya så ser jag inte de PRAKTISKA problemen med att fixa saker.

Mvh / Phelan

Helmgast
Två nya alvstammar kanske? =) [ANT]

Det finns kapitalistiska skäl, åsså skulle man kunna skriva ett fördjupat Sunari-/Sanariska alliansen-kapitel.

Helmgast
Om dom dessutom kunde förbättra den ibland rent ut sagt rätt pinsamma nivån på korrläsningen, så vore bara detta värt mycket.

Jag skall iallafall försöka. För nu är det allvar.

men man kan ju fråga sig huruvida man bör fokusera på att släppa det man faktiskt lovat att släppa väldigt länge, eller istället släppa en massa nytt som man faktiskt inte lovat att släppa? Vilket går först, liksom?

Lova är väl att ta i - läs texten i början av releasesidan. Och om det är löften det handlar om så borde folk insett att det är pseudolöften, och därmed inte riktigt att lita på. Jag anser därmed att det löftesargumentet inte håller alls.

Vidare kan vi titta på redan släppta moduler, som desperat skulle behöva uppdateras! Ta t.ex. alvmodulen, religionsmodulen eller varför inte M&M - jag skulle helt klart, utan att tveka, hellre i nuläget se M&M II, än Eon III! Återigen, Eon III kommer säkert bli jättebra, men jag skulle ändå hellre se lite andra saker släppta först, än Eon III. Det ideala vore naturligtvis om vi kunde få alla moduler släppta direkt, men vi lever inte i en ideal värld, utan detta är en värld där Neogames har begränsade resurser (hua!) och sålunda måste prioritera.

Alvmodulen är förvisso slut, men också ganska höprioriterad när Eon III kommit. Religioner och Mystik & magi är däremot inte slut, så revideringar/nytryck av dem är alls icke lika angelägna. Hur smart kan det vara att välja att prioritera uppdatering av en alvmodul framför ett grundregelset? För övrigt anser jag att det inte vore kul alls om allt kom direkt. Hur bra hade det varit om all rock gjorts klar 1955 och sedan dess hade det inte hänt nåt? Filmatiseringen av Härskarringentrilogin var klar innan biosläppet av den första filmen, ändå kom det "bara" en film per år. Varför?

Eon III är helt klart det viktigaste just nu - och det är så mycket mer nytt än uppdateringen Eon I - Eon II så det finns inte... Rollspelstipsen är helt klart användbara för rollspelare av annan typ (det vill säga icke-Eoniter).

Alltså - du har fel.

Drakvrede

Swordsman
Nej, det är en prioriteringsfråga...

men man kan ju fråga sig huruvida man bör fokusera på att släppa det man faktiskt lovat att släppa väldigt länge, eller istället släppa en massa nytt som man faktiskt inte lovat att släppa? Vilket går först, liksom?
<pre>

</pre>

Lova är väl att ta i - läs texten i början av releasesidan. Och om det är löften det handlar om så borde folk insett att det är pseudolöften, och därmed inte riktigt att lita på. Jag anser därmed att det löftesargumentet inte håller alls.
Nejdu, nu får du allt ta och lugna dig! På releasesidan står det följande: "All nedanstående information och bilder är preliminära. Angivna datum är också preliminära. Neogames förbehåller sig rätten att ändra denna information utan förvarning." (min kursivering) Att ett datum är preliminärt är detsamma som att tills och om det ändras, är det just det datumet som gäller - det betyder inte att det angivna datum på något vis saknar relevans. Att sen Neogames har en ganska stor tendens att lova alldeles för mycket, är väl en annan sak (Neotech Offensiv...), men att som du föreslår, det vill säga att man inte alls skall lita på releaselistans datum enbart för att dom är preliminära, är definitivt en överdrift! Det man kan sluta sig till, givet det faktum att releseasedatumen är preliminära, är att dom kan ändras, men fram tills det att dom faktiskt ändras, är dom trots allt ett löfte. Man kan jämföra det med att säga "förutsatt att jag inte bryter benet, skall jag gå ut och springa imorgon" - det vill säga, preliminärt skall jag gå ut springa imorgon. Så din slutsats är definitivt orimlig!

Och för övrigt verkar det väldigt konstigt att hävda att "Neogames är dåliga på att hålla sina löften, alltså ska vi sluta lita på dem"; mer rimligt vore att säga "Neogames är dåliga på att hålla sina löften - skärp er Neogames!"
:gremwink:

Hur smart kan det vara att välja att prioritera uppdatering av en alvmodul framför ett grundregelset?
Väldigt smart, faktiskt, om man ser till det faktum att alvmodulen är hopplöst föråldrad, slut och dessutom en av dom moduler som det klagas mycket på, medan Eon II är en fullt fungerande grundbok, utan behov att någon egentlig uppdatering (om vi bortser från korrläsandet). Nu var ju ioförsig alvmodulenb enbart ett exempel på sånt som borde uppdateras/sånt som lovats släppas, så vi ska inte fästa oss allt för mycket vid just den. Att Eon II är slut är dessutom inte ett argument för att skapa en ny modul, men det är däremot ett argument för att nytrycka en modul - det är en väldigt stor skillnad (se inlägget till Krille, nedan).

Slutsats av detta?

Nej, jag har inte "fel" - tvärt om, om du läser ovan, ser du att flera av dina argument orimliga! :gremwink: - jag prioriterar helt enkelt annorlunda!

Drakvrede

Swordsman
Njaej, inte riktigt... =)

Det vanligaste skälet till att en ny Eon släpps är i allmänhet att det inte finns några fler på lagret. Och finns det inga Eon på lagret så kan man inte sälja några. Det innebär att ur Neogames synvinkel så behövs helt klart en ny Eon.
<pre>

</pre>

Och ska man ändå hosta upp massor med megapesos på ett nytt tryck så kan man lika gärna göra en ny och bättre version.
Studera de båda inläggen ovan - det är en jävla skillnad på vad Krille faktiskt säger i dem. :gremgrin: I den första sluter han sig till, från det faktum att Eon II är slut, att det behövs en fler exemplar så Neogames kan sälja flera. Fullt korrekt, är det slut, måste fler införskaffas så försäljningen kan fortsätta. Men i det andra inlägget drar han till med "så kan man lika gärna göra en ny och bättre version", det vill säga här kommer det in att om modulen är slut så kan man lika gärna uppdatera den! Och det är fel, av följande skäl:

Att en modul är slut, motiverar definitivt ett nytryck av modulen, eftersom om man inga grundböcker har, kan man inte sälja några. Bra bra, så långt inget problem. Men att då sluta sig till att man, i samband med nytrycket, oxå ska uppdatera modulen, är definitivt att gå för långt! Varför, jo eftersom en uppdatering av en modul tar tid och energi för Neogames och dess medarbetare - det vill säga, det krävs resurser till detta - medan ett nytryck enbart kräver att man skickar manuset till tryckeriet (något förenklat). Uttryckt på ett annat sätt, ett nytryck är betydligt mindre resurskrävande än en uppdatering plus nytryck! Och det är här prioriteringsdelen kommer in; prioriterar man, det vill säga lägger man resurser på, att släppa/uppdatera andra moduler, som behövs eller behövs uppdateras, eller lägger man dessa resurser på en uppdatering av en grundmodulen? Och här prioriterar alltså Neogames Eon III istället för att uppdatera andra moduler som aldrig har uppdaterats (vilket däremot har gjorts med grundmodulen!) och släppa nya moduler.

Är nu detta rätt eller fel? Tja, i slutändan handlar det inte, som sagt, om rätt eller fel, utan om prioritering och sålunda om vad man föredrar. Jag hade, vilket väl är ganska uppenbart, föredragit annorlunda än Neogames, och det var detta jag gav uttryck för i mitt inlägg. Andra verkar föredra som Neogames, och det är ju bra för er. :gremwink:

ripperdoc

Myrmidon
Re: Nej, det är en prioriteringsfråga... [edit]

Nej, jag har inte "fel" - tvärt om, om du läser ovan, ser du att flera av dina argument orimliga! - jag prioriterar helt enkelt annorlunda!

Du har faktiskt fel. Det är ganska enkla principer bakom. Man trycker nytt när upplagan tar slut och man försöker uppdatera trycksaken ifråga när man ändå ska trycka nytt. Det är både logiskt och affärsmässigt sunt. Att en produkt inte finns kvar att sälja är förstås en förlust för både ekonomin och för rollspelsmärket (som inte sprids lika mycket som om det fanns fler produkter att sälja). Sedan måste det finnas en intern prioritering om flera trycksaker skulle vara upphällningen samtidigt. Att då prioritera grundregelboken är helt klart smartast, eftersom grundregelboken rekryterar nya köpare. Att tillfredsställa de som redan har grundboken med en ny alvmodul samtidigt som presumtiva Eonköpare inte har någon grundregelbok att tillgå alls är ju inte särskilt smart.

Att Neogames börjar producera Eon III betyder alltså att de beräknat att Eon II upplagan kommer att ta slut, förslagsvis så nära utgivningen av Eon III som möjligt. Att göra något annat i det här läget vore inte bra på något sätt. Att du personligen, som redan äger säkert både Eon II, Eon I och en massa moduler, helst vill ha en ny alvmodul är en helt annan sak. Jag vill inte heller ha en ny grundbok personligen men inser det sunda i att handla som Neogames gör.

I ett inlägg nedan vänder du dig mot att man ändrar produkten när den bara ska tryckas igen. Visserligen tar det tid, men grundregelboken är fortfarande det viktigaste verket i rollspelet (sålunda också det som bör hållas i bäst "form", d.v.s. mest uppdaterat).

/RipperDoc

Drakvrede

Swordsman
Det är fortfarande en prioriteringsfråga!

Du har faktiskt fel. Det är ganska enkla principer bakom. Man trycker nytt när upplagan tar slut och man försöker uppdatera trycksaken ifråga när man ändå ska trycka nytt. Det är både logiskt och affärsmässigt sunt. Att en produkt inte finns kvar att sälja är förstås en förlust för både ekonomin och för rollspelsmärket (som inte sprids lika mycket som om det fanns fler produkter att sälja). Sedan måste det finnas en intern prioritering om flera trycksaker skulle vara upphällningen samtidigt. Att då prioritera grundregelboken är helt klart smartast, eftersom grundregelboken rekryterar nya köpare. Att tillfredsställa de som redan har grundboken med en ny alvmodul samtidigt som presumtiva Eonköpare inte har någon grundregelbok att tillgå alls är ju inte särskilt smart.
Jag säger som jag säger till Krille i inlägget nedan - du har alldeles för bråttom och gör det som engelsktalande kallar att "jump to conclusions" (finns det något bra svenskt uttryck för det?), det vill säga du sluter dig till en slutsats som faktiskt inte stöds av premiserna! Ja, att det är sunt och riktigt att trycka fler Eon II-moduler om de är slut, är helt riktigt - jag ifrågasätter inte det! Men att då hävda att man faktiskt oxå bör uppdatera modulen, är inte på något vis självklart (se inlägget nedan till Krille för förklaring varför); du medger du dessutom själv att det är en "intern prioritering", precis som jag försöker hävda! Så nej , jag har sagt det förrut & jag säger det igen, jag har inte fel, jag prioriterar annorlunda - det är inte samma sak!

Och, som jag sa till Avatarex, fäst dig inte vid just alvmodulen; det finns fler moduler som borde tryckas och/eller uppdateras - alvmodulen va enbart ett exempel!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nej, det är en prioriteringsfråga...

Väldigt smart, faktiskt, om man ser till det faktum att alvmodulen är hopplöst föråldrad, slut och dessutom en av dom moduler som det klagas mycket på
Ehm...utveckla gärna. Jag tycker 'Alver' är en av de bästa Eonmoduler som släppts, medan Eon II, i egenskap av regelsystem, alltid har saker som kan förbättras ytterligare. Hur f-n är Alver 'föråldrad'? När klagas det någonsin på den?

Jag ser inget prioriteringsproblem, mao.

- Ymir, så det så

Ceram

Hero
klaga klaga

Ehm...utveckla gärna. Jag tycker 'Alver' är en av de bästa Eonmoduler som släppts, medan Eon II, i egenskap av regelsystem, alltid har saker som kan förbättras ytterligare. Hur f-n är Alver 'föråldrad'? När klagas det någonsin på den?
Jag brukar klaga. Mest på att alver är alldeles för lite landsbeskrivning och att den inte känns synkad med mystik och magi samt krigarens väg (numera vapenmästaren då)

/Ceram, kom på att han inte orkade skriva mer än en övergripande beskrivning på vad han brukar klaga på eftersom det handlar om personlig smak och inte är så viktigt.

Krille

Super Moderator
Re: klaga klaga

"och att den inte känns synkad med mystik och magi samt krigarens väg (numera vapenmästaren då)"

Men det är ju faktiskt tvärtom - det är Mystik&Magi och Krigarens Väg/Vapenmästaren som inte är synkade med Alver. :gremgrin:

Silvervarg

Warrior
Re: Eon III just nu? [OT]

Inget. De lever på pengarna de får i början...
Men nu ska de ju snart dra genom Maktens Skugga (Jarla) och där finns det tjuvar....

Silvervarg bits

Wictor

Warrior

Personligen så måste jag säga att det inte tilltalar mitt rollspelsestetiska sinne att ha en sån ruta i varje bok, men jag kanske bara är underlig.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Det är fortfarande en prioriteringsfråga!

Okej, jag drog kanske förhastade slutsatser. Jag ville dock inte påstå att det inte handlar om prioriteringar (allting handlar alltid om prioriteringar, även att ge nytryck utan att ändra produkten), och jag erkände ju också den interna prioriteringen. Jag vände mig dock mot att något annat än vad som görs nu skulle vara det förnuftigaste ur ett objektivt perspektiv - det vill säga inte ur ett perspektiv vilka böcker man tycker är dåliga eller bra.

Oavsett kvalitén på alla böcker i ett rollspl vidhåller jag att en grundregelbok bör ses över för uppdateringar före alla andra böcker - d.v.s. den har högst prio i egenskap att vara den viktigaste boken i ett rollspel, det oavsett hur bra/dålig folk tycker att boken är. Sedan kan det hända att man sett över boken och funnit att nästan inget går att förbättra - då måhända kan man lägga tiden på andra moduler. Så var nu inte fallet med Eon III.

Som sagt, jag hade som dig hellre sett att något annat uppdaterades eftersom jag inte använder grundböckerna mer, men jag inser fortfarande att det förnuftigaste man kan göra är att uppdatera Eon III i nuläget, och då främst ur ett affärsmässigt perspektiv men även för att höja kvalitén på Eon och för att sprida det till nya köpare (med enklare grundregler, ex). Dessa måste alltid gå före uppgiften att beskriva världen så komplett och konsekvent som möjligt.

/RipperDoc

Olle Linge

Snigel
Jo

Visst, men eftersom man får utgå från att Neogames är ute efter att släppa ett bra rollspel, måste man revidera grundböckerna någon gång. Om man inte gör det den här gången kan det ju dröja rätt länge innan det finns ett bra tillfälle att göra det igen. Det stämmer väl visst det Krille säger, det är MYCKET smidigare att göra revideringen samtidigt som lagret håller på att ta slut. Då slår man två flugor i en smäll. Det handlar alltså inte alls om enbart prioritering, utan om ekonomi och hur smidigt det ska vara att revidera.

Edit: Jag såg att RipperDoc skrivit nästan samma sak lite längre upp, titta på det han skrivit istället. Det är bättre och dessutom skrivet innan mitt :gremgrin:

Drakvrede

Swordsman
Jaeo, ioförsig, men du glömmer några faktum...

Oavsett kvalitén på alla böcker i ett rollspl vidhåller jag att en grundregelbok bör ses över för uppdateringar före alla andra böcker - d.v.s. den har högst prio i egenskap att vara den viktigaste boken i ett rollspel, det oavsett hur bra/dålig folk tycker att boken är. Sedan kan det hända att man sett över boken och funnit att nästan inget går att förbättra - då måhända kan man lägga tiden på andra moduler. Så var nu inte fallet med Eon III.
Du har både rätt och fel, anser jag. Att en grundbok bör prioriteras framför andra moduler om, och endast om, den är det som är i mest behov att "renovering" plus lite till är förvisso rimligt. Och med "plus lite till" menar jag att om det finns två moduler, där den ena är grundmodulen och den andra en tilläggsmodul, och båda behöver uppdateras lika mycket (eller tilläggsmodulen enbart lite mer), så ska man uppdatera grundmodulen. Så långt håller jag med dig! Men, och det är här jag gör en skillnad, jag anser inte att Eon II är i ett så desperat behov av att uppdateras - tvärt om, jag tycker Eon II är en mycket bra grundbok! Javisst, allting kan ju in infinitum förbättras, för inget är perfekt, men det är just här prioriteringsfrågan kommer in; är Eon II verkligen så "dåligt", eller åtminstone, i behov av uppdatering, att det går före moduler som man pratat om att släppa/producera så länge (t.ex. Demoner & Misslor)? Mitt svar är "nej", just eftersom jag tycker att Eon II är en bra grundmodul! Så av det skälet hade jag hellre sett ett nytryck, än en uppdatering. Att, som du skrev

"Sedan kan det hända att man sett över boken och funnit att nästan inget går att förbättra - då måhända kan man lägga tiden på andra moduler. Så var nu inte fallet med Eon III"
funkar ju uppenbarligen inte, för i så fall skulle ju Neogames aldrig släppa några moduler tills man uppnått en "nästan perfekt" grundmodul! Och det talar ju både emot vad Neogames faktiskt gjort plus att det verkar vara en väldigt orimlig approach. Så din inställning att grundmodulen i alla lägen alltid går före allt annat tycker inte jag håller.

Och att man sen kan hänvisa till försäljningsteknik, är ju förstås definitivt en rimlig taktik - självklart måste Neogames ta hänsyn till försäljningsmässiga faktorer. Men se det såhär: säg att Neogames försöker locka till sig så många nya köpare genom att ständigt uppdatera sin grundmodul, vilket innebär att övriga modulers arbete både försenas kraftigt eller skjuts upp helt, så vi tillslut ser Eon X; vad som då kommer ske, är att möjligen att Neogames ser många nyköpare av grundmodulen, men vad man då riskerar, är att folk köper modulen och sen säger "jaha, det fanns ju bara en bra grundmodul, resten är ju bara skräp" vilket innebär att folk endast köper grundmodulen - det vill säga, Eon säljer enbart grundböcker och sen inget mer. Och då förlorar Neogames oxå pengar, eftersom det är oxå är oekonomiskt att bara ha en massa "förstagångsköpare"; i många lägen kan det vara minst lika ekonomiskt att ha lite färre förstagångsköpare, men istället många som fortsätter köpa Eonprodukter, det vill säga tilläggsmoduler. Så ditt resonemang är långt ifrån vattentätt, rent ekonomiskt och "rationellt" sett.

För övrigt, bara en sån där grej som "filosofen" i mig hög till på: om något är objektivt, är det inte givet ur ett perspektiv, och om något är ur ett givet perspektiv är det inte objektivt...

Krille

Super Moderator
Medan vi ändå glömmer

Grundmodulen produceras till stor del in-house. Modulerna produceras till stor del av frilansare. Någon större krock finns alltså inte, och en stor del av skulden till att det inte kommer några misslor får nog skyllas på att undertecknad inte har haft tid att skriva något på den.