Det handlar fortfarande om prioriteringar...
För det först kan jag säga, att som det va en väldigt stor skillnad på det du skrev nu och i ditt förra inlägg. Det första kunde tolkas som "nu kör vi grundmodul tills den är perfekt", vilket är orimligt; detta inlägg, är betydligt vettigare. Så det är bra, för nu framgår din poäng tydligare, vilket alltid är önskvärt!
Det är dock en allmän funderingar jag har, som många här tycks baser sig på, nämligen att det skulle ta fyra år att sälja slut på antalet nytrycka Eonböcker. Och det kan förvisso stämma, men endast om man trycker lika många som man gjorde förra gången! Säg att man halverar antalet tryckta ex, eller t.o.m. sänker det till en tredjedel. Så fall kommer det gå betydligt fortare, om man resonerar på det sättet. Förvisso, nu vet jag inte hur det ligger till, rent tryckekonomiskt för Neogames. Om det är som så, vilket jag inte vet om det är, att Neogames vinst per tryckt ex av grundboken är väldigt låg, så kan man inte göra så. Men om den däremot är hög, eller bara "lite hög", kan man faktiskt sänka antalet tryckta ex. Förvisso, man förlorar kanske lite pengar, men det finns inget som säger att man lika gärna kan ta igen det via den försäljning man då istället får in eftersom man då får tid att skapa tilläggsmoduler plus att man kanske då vinner lite "good will" eftersom man släpper det man lovat släppa.
Är det förresten någon som har några
exakta siffror om Neogames vinstmarginal per tryckt ex av grundboken till Eon?
Summa summarum - du kanske inte håller med, men du borde snart förstå att Neogames gör det mest rationella valet. De har bedömt att det finns mer att förbättra i Eon II än vad du sett. Men om du skulle ha rätt så skulle det ju å andra sidan inte ta så lång tid att uppdatera Eon II och skadan skulle inte vara så stor.
Det finns en risk i detta du anför här, och låt mig förklara exakt vad den är. Först tänkte jag bara ta upp det du skrev angående att Neogames riskerar att förlora i rykte eftersom dom eventuellt får tomma lager. Jo, men om vi ska vara helt ärliga, så vad är idag "smutsfläcken" på Neogames anseende, när det gäller Eon? Jo, just att dom lovar alldeles för mycket, och inte släpper saker i tid. Det är på tok för mycket glädjekalkyl, eller har åtminstone varit det, i deras releaselista. Och om det är detta som är den största fläcken på deras anseende, borde dom i så fall inte jobba på att åtgärda det? Eller?
Nåja, men för att återgå till det jag först tänkte ta upp, angående rationalitet; du skriver att "Neogames gör det mest rationella valet". Men att deras val är "det mest rationella" är enbart sant om man accepterar deras prioritering - att få en så bra grundmodul som möjligt. Har man istället prioriteringen att man ska försöka släppa allt man lovat, inom utsatt tid, blir det mest rationella valet ett helt annat! Förstår du vad jag menar?
Nu kanske någon tycker att jag hänger upp mig på detaljer i onödan, men problemet är att du hänvisar till att Neogames val är det "mest rationella", och om det är deras & ditt "försvar", eller angedda skäl, så måste du försöka förstå att rationaliteten endast uppstår, och är beroende av, av den gjorda prioriteringen! Det vill säga, att detta valet skulle vara "det mest" rationella är inte alls sant - det är bara sant
om man accepterar den givna prioriteringen , det vill säga att man väljer att uppdatera grundmodulen.
Och då är vi tillbaka där vi började - det hela är en prioriteringsfråga. Uppenbarligen prioriterar vi annorlunda, vilket det är svårt att göra något åt. Därmed håller jag med dig, att vi nu sagt allt som kan sägas i denna debatt, och kanske därför bör avsluta den?