Nekromanti Eon III just nu?

Phelan

Hero
Re: Marknadsundersökningar (OT)

(Och massor av människor använder finansiella rådgivare för att placera sina pengar, likväl har chimpanser nått lika bra resultat i sina placeringar. Hela samhället är uppbyggt på att vi VÄLJER att tro på vissa saker och agera utifrån dessa, utan att vi egentligen kan säga att våra premisser är sanna.)

En marknadsundersökning kring rollspel tror jag skulle vara behäftat med en hel del problem - det blir kostsamt att få fram ett representativt urval (du kan inte bara be folk anmäla sitt intresse att delta, då blir det skevt, du måste själv leta rätt på dessa på något sätt, du måste även veta hur demografin i rollspelshobbyn är fördelad för att veta hur fördelningen ska vara inom olika åldrar, kön, geografisk spridning etc ska vara). Visst, frågar du alla löser du urvalsproblematiken, men hur vet du vilka "alla" är? Och sen blir detta DYRT. Sedan har du problemet med själva frågan. Även om frågan är glasklar för dig så kommer varje person tolka den annorlunda. Skulle du precisera frågan genom att exakt lyckas beskriva hur den aktuella nya grundboken skulle se ut får du kanske ett lite bättre svar. Sen är ju problemet med detta att när respondenten har sagt bu eller bä och produkten kommer ut och han beskådar den innan han beslutar sig för att verkligen köpa den eller inte så kanske han inte alls tycker att produkten är så som den definierades av dig i frågan, och därför fattar han sitt beslut om att köpa/inte köpa på andra premisser än i den hypotetiska situationen du beskrev för honom. Dvs, värdet i att han svarade på ett visst sätt på din fråga försvinner.

Och detta är bara några av problemen i en IDEALSITUATION. Verkligheten är ännu dystrare. :gremlaugh:

Mvh / Phelan

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett exempel (OT)

Här är ett exempel på den marknadsundersökning WotC byggde sin framgångsrika lansering av D&D 3.0 på. Den skulle troligen inte kunna göras på samma sätt i Sverige, för Eon tex, eftersom vi har färre spelare så osäkerheten blir större. Men personligen skulle jag tycka att det var väldgit intressant om någon gjorde en sådan här undersökning, tex Sverok eller nån som kan betala för det.

http://www.thegpa.org/wotc_demo.shtml

Magnus

Olle Linge

Snigel
EON; SW, Matrix och uppföljare [lite OT]

Nu vill jag inte starta en OT-diskussion om det här, jag vill bara kolla om det är någon som har lite koll. Blev inte de nya SW filmerna och Matrix 2 och 3 succéer? Nu menar jag förstås för de som gjorde dem, inte för oss krassa människor som tittar på dem. Är det inte så att en uppföljare till något bra har mycket större chans att bli bra än vad något helt nytt har?

Det här borde ju gälla för Eon också. Det borde vara ännu större chans att göra succé igen på ett vinnande koncept. Det förutsätter ju förstås att det inte är samma sak som de tidigare versionerna, men på det vi har hört så verkar ju Eon III innehålla en hel del nytt. Nåja, bara lite funderingar.

Phelan

Hero
Re: Ett exempel (OT)

Jodå, som alla marknadsundersökningar så ser det ju väldigt fint ut när man får en massa siffror och procentsatser radade på varandra. För siffror har vi ju sedan barnsben lärt oss är objektivt, och är det objektivt så är det sant och bra. Eller?

Problemen är kanske det som inte syns. Det är lite oklart huruvida man i screenern skickade ut enkät till 20.000 hushåll och fick svar från samtliga hushåll, eller hur stor svarsfrekvensen var. Bortfallet är alltid ett problem, särskilt när man gör sådant som är riktat till en viss grupp - det är inget orimligt antagande att av de som väljer att helt enkelt inte fylla i enkäten så är personer som ägnar sig lite/inte alls åt någon form av spelaktiviteter större än bland de som faktiskt svarar.

När det gäller de 1000 som sedan blev utvalda. (Även här är det oklart kring bortfallet och hur många som faktiskt valdes ut, jag skulle tro att man siktade på att få 1000 respondenter och därför skickade ut lite fler djupenkäter än 1000 för att få 1000 svarande.) Du noterade att frågefomuläret som de fick innehöll 100 frågor? Det är ganska många och de flesta människor kommer inte ta sig tiden att fylla i formuläret ordentligt, och även om de svarat på alla frågor kan du räkna med att någonstans har tristessen satt in och de har börjat sätta kryss lite slentrianmässigt. Sedan ska de ha besvarat alla frågor för att det ska bli helt rättvist, när det gäller självifyllnadsenkäter är det ofta lätt att personer helt enkelt struntar i att fylla i vissa segment. Om det är för att de tycker avsnittet är tråkigt, inte applicerbart på just dem, att de bara missat att svara eller vad det kan vara kan man aldrig veta då man sammanställer, man vet bara att en viss fråga lämnats tom. (Gör du intervjuer ansikte mot ansikte eller via telefon har du större chans att få svar på alla frågor, men då kommer intervjuareffekten in och spökar - alla intervjuare kommer inte läsa frågorna på precis samma sätt, en del kanske inleder ett samtal och blir förtroliga med respondenten och vips så är det intervjuaren som ger eller föreslår svar, osv.) Slutligen så har du ett problem med tolkning av frågor - oavsett hur noga du formulerat en fråga så är det den svarandes TOLKNING av vad frågan betyder som är avgörande för hur han/hon svarar på den. Samma sak gäller för skalor, att t ex sätta en siffra 1-5 för hur dåligt eller bra något är betyder sällan samman sak för två personer. Ett mindre problem som kan uppkomma är också "den sluge", respondenten som försöker lista ut vad frågorna egentligen syftar till, och om respondenten tror sig knäcka koden och inte är välvilligt inställd till vad som tycks vara syftet med frågorna så börjar han/hon svara på ett visst sätt för att manipulera och inte utifrån vad personen egentligen tycker.

Så, nu har jag blivit OT längre än vad jag tänkt mig, men det verkade som att det behövde påpekas att kejsaren faktiskt inte har några kläder. Eller åtminstone att det inte är helt klart huruvida de är gröna, ljusblå, turkosa eller vad det vara månde.

Mvh / Phelan

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, men... (OT)

... om man vet om en marknadsundersöknings begränsningar, vilket enligt de källor jag har WotC visste, så kan man få vettig info ur en marknadsundersökning.

Eller hävdar du att det aldrig går att göra en marknadsundersökning som ger värdefulla resultat?

WotC baserade sin strategi i stor del på den refererade undersökningen, och det gick bra. Väldigt bra till och med.

Marknadsundersökningar har, precis som tex opinionsundersökningar, svagheter, men om man är medveten om detta och gör korrekta analyser kan man få ut en hel del vettigt om man frågar folk vad de tycker.

M.

Phelan

Hero
Re: Jo, men... (OT)

Nej, jag vill inte hävda att det är omöjligt att göra bra marknadsundersökningar. Däremot tror jag det är väldigt sällsynt och svårt och kräver en större arbetsinsats än vad som finns i en bransch som alltid arbetar med pressad deadline. Att kunderna dessutom ofta är puckon som försöker mäta för mycket på en gång och har grovt överskattat vad man egentligen kan få svar på underlättar inte heller. Håller man sig däremot till att bara försöka utläsa större tendenser i materialet och inte låser sig vid att försöka få ut något på detaljnivå så är man nog på rätt spår.

Dock, många av de problemen som jag beskrev i mitt inlägg är svåra att justera för även om man "vet om en marknadsundersöknings begränsningar". Att du är medveten om att det FINNS många okända faktorer kring bortfall, respondents tolkning av frågor osv ger dig ingen hjälp i att justera för att ta hänsyn till detta, för felens art och storlek är just okända. Då står du plötsligt där med en mängd siffror och relationer, och visst kan du sätta dig ned och analysera och dra slutsatser kring dessa, men då du egentligen inte vet om siffrorna du fått in ens är en korrekt bild av vad de tillfrågade respondenterna faktiskt tycker så riskerar du att göra analys på en hög siffror som kan vara potentiellt helt missvisande.

Sedan är ju situationen den att utom någon slags försök till att forska i hur verkligheten är beskaffad, vilket ju marknads- och opinionsundersökningar faktiskt är en praktisk del av, så har man väldigt svårt att få en ökad förståelse av verkligheten. Och jag vill inte på något sätt säga att man inte ska försöka. Däremot så verkade RipperDoc så ohöljt övertygad om marknadsundersökningars förträfflighet att jag kände mig nödgad att påpeka att någon exakt vetenskap är det långtifrån, särskilt inte så som den bedrivs i verkligheten, och att som med allt annat ska man ta deras resultat med en nypa salt och noga granska hur man fått fram ett visst resultat.

Mvh / Phelan

ripperdoc

Myrmidon
Re: Jo, men... (OT)

Däremot så verkade RipperDoc så ohöljt övertygad om marknadsundersökningars förträfflighet att jag kände mig nödgad att påpeka att någon exakt vetenskap är det långtifrån

Vilket då skulle vara orsaken till den här OT-tråden? Jag var medveten om problem med marknadsundersökningar. Att jag verkade hylla dem var för att jag främst jämförde dem med metoden "Utgå från sig själv för att veta vad alla kunder skulle göra" eller "Gissa vad alla kunder skulle göra". Jag nämnde även att det fanns alternativ till marknadsundersökningar.

/RipperDoc - som med det klargörandet hoppas att denna OT-deltråd kvävs i sin linda

lijat

Swordsman
Re: Fel och "fel"

Hur många kommer att maila Neo med supportfrågor då plötsligt priset på ett stridssvärd skiljer sig mellan två moduler? Tyvärr så får vi redan mycket mail av den typen av frågor - därför är kompabillitet mellan moduler oerhört viktigt.
Varför inte skicka med ett häfte med lämplig modul liknande karthäfftet i attlas boxen fast med priser. Det skulle vara lätt att i en text i början förklara att den prislistan har företräde. däreftyer kan man fylla resten av häfftet med uppdaterade priser på alla hitills nämnda varor och tjänster så att dom blir mer logiska.

På det skulle man vinna två saker för det första så skulle man få alla priser uppdaterade utan någon större mängd tjaffs och sen så skulle man också få alla priser samlade vilket gör häfftet till ett bra spelhjälpmedel.

Lijat - prioriterar kvalitet framför kompablitet.