Nekromanti [Eon IV] Titel och packetering

Andy

Vila i frid
Jag börjar bli riktigt sugen på Eon IV. Då kommer två frågor.

1. Vad kommer spelet heta?

Bara "Eon", "Eon IV", "Eon 4", "Eon - Absalon", "Eon - Mundana". Jag skulle gärna se det med en undertitel à la Mutant - Undergångens arvtagare. Men jag vet inte vad undertiteln skulle vara.

2. Hur kommer spelet att packeteras?

En hardcover bok på 300 sidor? Två böcker i mjukpärm med 160 sidor styck, i så fall vad ska finnas i respektive bok? En box med tre häftade böcker och en karta. Jag skulle vilja ha en regelbok och en världsbok. Regelboken ska vara till alla men världsboken kan ha 30% bara för SL.

Det är lite funderingar. Vad tycker du?

Arfert

Facit
1. Eon
2. En regelbok och en världsbok. På 140 resp 240 sidor. Kan göras både i mjuk- och hårdpärm.

Poseur

Swashbuckler
Vore schysst med en undertitel till Eon faktiskt och jag skulle gärna se: Eon - Slutet av en tidsålder.
Om så vore fallet.

Hur spelet skulle vara uppbyggt så vill jag ha en bok, i hårdpärm så man slipper två böcker att bläddra i som fallet är just nu. En ny världsbok är väl knappast att tänka på inom en snar framtid. Men boken får om den vill innehålla lite enkel världsbeskrivning (även om det inte är ett måste på något sätt för mig)

/Poseur tycker

tull

Hero
1. EON
- viljornas kamp (om någon undertitel givet den nya inriktningen GoT/Sopranos)

2. Skulle göra en ren regelbok. Sen släppa en spelar- respektive spelledarbok. Både spelar och spelledarboken kan innehålla info om världen. Tror det är ett smart sätt att tillfredsställa konsumenter och tjäna mer kulor. Mjukpärm.

Huvudtagen vill jag att Neogames gör valen som de tjänar mest pengar på så de överlever.

Caravisi

Veteran
Eon kan spelas på många olika sätt så det är svårt att sätta en undertitel eftersom undertiteln bör visa på ett tema eller något storyrelaterat. Två saker som skiljer från grupp till grupp eller från spelsession till spelsession.
Min åsikt är att Eon 4 bör lanseras som bara "Eon" med förtydligande på boken/boxen att det är fyran.

Angående packetering så tycker jag att två separata böcker är bra så som Eon 3 redan har det. Jag tror de lyckades bra där.

duncan_UBBT

Swordsman
1. Eon. Inte "EON". Ingen undertitel.
2. Skulle gärna se en box med regelboken, Jargien, karta, karaktärsblad och ett nytt, fräscht äventyr i stil med Regnsynd. Sedan måste man givetvis kunna köpa allt separat också. Då Eon 4 inriktar sig på Jargien tror jag inte att en fullfjädrad världsbok hör hemma bland grundreglerna, men Jargienboken ser jag gärna där. Skulle detta innebära att prislappen går upp över 500 kr så kanske man bör skippa Jargien. Boxen måste kunna tilltala nya spelare med en begränsad budget.

Jag tror att det är viktigt att få med ett nytt äventyr. Till releasen (och månaderna därefter) kommer det att finnas grymt mycket bakgrundsmaterial (Jargien, Mundana Bestar, Demoner, Damarien etc) men vad nya spelare vill ha är inte fler tegelstenar att sätta sig in i. Vad nya spelare vill ha är roliga äventyr som man kan spela om man känner sig lite osäker kring huruvida Eon är rätt spel för en eller inte. Jag vet att Ödesväven även den är på gång, men tyvärr är en långdragen kampanj på fler sidor än Spelledarens Guide inte rätt sätt att presentera Mundana för nybörjare.

Regnsynd var bra på sin tid då det var ett enkelt äventyr som fungerade bra med många olika typer av karaktärer, som inte krävde allt för mycket förberedelser och som gick att spela på en kväll. Dessutom är äventyret mycket stämningsfullt och presenterar många olika aspekter av rollspelandet för spelarna och spelledaren. Om det är något som jag saknar i vad vi sett av fyran är det ett bra, nybörjarvänligt äventyr.

Poseur

Swashbuckler
Jag tror inte att spelare egentligen vill ha äventyr utan bakgrundsmaterial som är up-to-date helt enkelt. Men å andra sidan kanske det bara är jag som vill.

Men visst, äventyren är kul att bläddra i men har aldrig spellett ett köpäventyr även om jag läst dussintals till olika spel. Men så länge som det inte finns ett äventyr i själva grundboken är jag nöjd. Det får gärna komma med ett äventyr bredvid, men det är inte ett måste för min del.

2. Skulle gärna se en box med regelboken, Jargien, karta, karaktärsblad och ett nytt, fräscht äventyr i stil med Regnsynd. Sedan måste man givetvis kunna köpa allt separat också. Då Eon 4 inriktar sig på Jargien tror jag inte att en fullfjädrad världsbok hör hemma bland grundreglerna, men Jargienboken ser jag gärna där. Skulle detta innebära att prislappen går upp över 500 kr så kanske man bör skippa Jargien. Boxen måste kunna tilltala nya spelare med en begränsad budget.
+1
Gärna båda alternativen, en Eon Iv + Jargienbok i box med lite gott och blandat vore underbart

/Poseur avskyr äventyr längst bak i grundböcker.

tull

Hero
Vore det inte smart att inkludera Diamantäpplet som introduktionsäventyr? I alla fall för nya spelare.

Poseur

Swashbuckler
Jo de får jättegärna ha med ett introäventyr till Eon. Men inte som sitter fast i grundboken. Ett löst äventyr i boxen, javisst. Ett fast äventyr längst bak i grundboken, blää.

/Poseur

tull

Hero
Poseur said:
Jo de får jättegärna ha med ett introäventyr till Eon. Men inte som sitter fast i grundboken. Ett löst äventyr i boxen, javisst. Ett fast äventyr längst bak i grundboken, blää.
Ja absolut det håller jag med om.

Caravisi

Veteran
Till Eon 3 har jag hemma två olika lösstående äventyr. Jag har inte ens öppnat dem. Jag hoppas ni får bilden att jag inte heller vill ha ett äventyr i regelboken/-böckerna.

Fain

Warrior
snabb fråga, är det något sagt om när det släpps, eller är det "inom kort"

Poseur

Swashbuckler
Den som väntar på något lite extra awesome väntar aldrig för länge :gremgrin:

/Poseur delger bara sin åsikt

duncan_UBBT

Swordsman
Jag håller fullständigt med om att man inte bör lappa in ett äventyr i slutet av regelboken. Gillar inte när det är så. Vad jag menade var ett trevligt, gärna ganska kort, äventyr som löshäfte som följer med boxen, i stil med Regnsynd.

Vore det inte smart att inkludera Diamantäpplet som introduktionsäventyr? I alla fall för nya spelare.
Problemen med Diamantäpplet är dels att det tar en del tid att spela igenom, det är i grunden ett ganska tråkigt äventyr (som i och för sig växer och blir mycket roligare i nästa del), som på något vis förväntar sig att man fortsätter på samma kampanj, är skriven för Eon 3 och är ganska bunden till en viss typ av karaktärer. Regnsynd var bra för att man kunde få in många olika typer av karaktärer, sällan tog längre än ett speltillfälle att spela igenom och fortfarande hade ett högt underhållningsvärde.

Sedan är Diamantäpplet även ganska svårt för nybörjare. Jag har sett många grupper duka under i träskmarken långt innan de ens fått en chans att sätta yxorna i varken spindelkultister eller jättegrodor.

Jag tror inte att spelare egentligen vill ha äventyr utan bakgrundsmaterial som är up-to-date helt enkelt. Men å andra sidan kanske det bara är jag som vill.
Jag håller med om att jag i nuläget hellre sätter mig och läser en 100 sidor tjock Eon-modul än sätter mig in i ett äventyr, men för en spelledare som aldrig spelat (eller spellett) Eon tror jag att ett äventyr som beskriver närmiljön men inte mycket mer är mycket mer tilltalande. Att sätta sig in i ett nytt spel och ett nytt regelverk kan vara mycket mastigt (tro mig, jag har under det gågna året fått lära in många olika regelsystem och världar) och då känns det ofta hopplöst om man utöver reglerna även måste plöja igenom en väldig massa bakgrundsmoduler.

duncan_UBBT

Swordsman
Jag tror det senaste vi hörde var att spelet skulle komma till jul, men kan komma att skjutas upp till GothCon 2012. Vi får hoppas på det tidigare av de två.