Nekromanti Eon: Mer om skador - feedback önskas

Big Marco

Läskig
Jag har en halv-radikal idé som jag vill vet vad ni gillar. Jag tänkte göra individerna i Eon lite mer seglivade. Min idé är att göra så att Chockslag slås före Dödsslag, och man slår bara Dödsslag om Chockslaget misslyckades. En medvetslös person blöder dock som vanligt, samt kan enkelt avlivas medelst en "nådastöt".

En annan regel jag tänkte sno från mig själv (från Viking) är idéen om att var den senaste skadan träffade modiferar Chockslag och Dödsslag. Om senaste träffen tog i huvudet ökar svårigheten för Chockslag med en nivå (+Ob1T6), medan om träffen tog i en lem (arm eller ben för människor) så minskar svårigheten för Dödsslag med två nivåer (-Ob2T6). Effekten blir att det är lättare att knocka motståndare, respektive svårare att döda dem genom att skära dem i handen.

Varsågod och dissekera, tack.

Johan K

Gammal & dryg
Om senaste träffen tog i huvudet ökar svårigheten för Chockslag med en nivå (+Ob1T6), medan om träffen tog i en lem (arm eller ben för människor) så minskar svårigheten för Dödsslag med två nivåer (-Ob2T6).
Jo, den regelen känns ju ganska logiskt faktsik. Det är ju på nått sätt ganska självklart att det gör lite mer ont att få rejält med box i huvudet än i någon arm.
Om inte anant så kan man ju alltid testa & se hur det faller ut. Blir det för svårt att nergöra någon så kanske man kan sänka siffrorna lite.

Honken

Hero
Jag har en halv-radikal idé som jag vill vet vad ni gillar. Jag tänkte göra individerna i Eon lite mer seglivade. Min idé är att göra så att Chockslag slås före Dödsslag, och man slår bara Dödsslag om Chockslaget misslyckades. En medvetslös person blöder dock som vanligt, samt kan enkelt avlivas medelst en "nådastöt".

Låter bra tycker jag. En variant kanske är att man inte behöver slå dödsslaget förrän svårigheten kommit upp på en normalsvår nivå. Alltså Ob3T6... Och kanske bara efteråt behöver slå dödsslaget varje gång svårigheten ökar. Inte när man får mer trauma.

En annan regel jag tänkte sno från mig själv är idéen om att var senaste skadad tar modiferar Chockslag och Dödsslag. Om senaste träffen tog i huvudet ökar svårigheten för Chockslag med en nivå (+Ob1T6), medan om träffen tog i en lem (arm eller ben för människor) så minskar svårigheten för Dödsslag med två nivåer (-Ob2T6). Effekten blir att det är lättare att knocka motståndare, respektive svårare att döda dem genom att skära dem i handen.

What can i say? You're the man! :gremwink:

/Honken

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ingen dissektion behövs

Otroligt bra förslag! Inte bara att de i delvis snabbar upp (bara ett slag mot chockvärde istället för två så fort någon får en smäll.

Dessutom har det alltid varit lite irriterande att försöka rationalisera hur en person dör av ett dolkstick i armen bara för att han är skadad i resten av kroppen en jäkla massa, så den regeln låter vettig.

Idé angående modifikationerna av chock-/dödsslagen: Det är lätt att förstå att det är svårare att dö av ett slag i benet än ett slag i bröstet. Men är det verkligen lättare att svimma? Lösningen skulle väl vara att inte ge så mycket minus på chockslagen i lem-träffar medan dödsslagen får den fulla minusmodifikationen. Å andra sidan så är det enklare att hålla en modifikation i huvudet istället för två när man väl ska lära sig systemet... Vid närmare eftertanke så är det nog bäst att inte göra så. Jaja, så mycket för min idé :gremsmile:

/Naug

Big Marco

Läskig
Re: Ingen dissektion behövs

Idé angående modifikationerna av chock-/dödsslagen: ...

Jag håller med i både - att det vore bra men att det blir mer komplext. Mitt mål är att förenkla och snabba upp skadesystemet, och samtidigt göra det ännu bättre.

En del av det du tar upp kommer automatiskt, då genomsnittslig mängd Smärta från arm/ben-träffar är lägre än från vitala delar.

Phelan

Hero
Att vända på ordningen för Chock- och Dödsslag låter som en god idé som lär spara tid i de flesta fall (utom då personen är väldigt skadad så det är sannolikt att personen kommer sumpa sitt Dödsslag också, för då blir det ju Chockslaget som man förmodligen gör "i onödan", även om chansen att klara ett svårt slag före ett lättare ju ökar chansen att överleva).

Som du själv säger så är målet med regeländringarna att snabba upp allting? I så fall måste det ju vara bättre att undvika att behöva tänka på "+Ob1T6 där och -Ob1T6 där" så mycket som möjligt? Så, hur får man då den effekt du önskar utan att lägga till modifikationer på Chock- och Dödsslag? Jo, du ändrar skadetabellen, så att träffar i armar och ben ger lägre mängd Trauma och Smärta kontra träffar i bål och huvud. Lägre mängd Trauma och Smärta gör att skador i extremiteter i mindre utsträckning bidrar till risken att man dör eller knockas. (Kanske tom ökar mängden skada som en träff i huvudet ger?) Med andra ord, du bygger in det du vill uppnå i grundsystemet så mycket som möjligt mer än att justera oönskade konsekvenser av grundsystemet med tidskrävande modifikationer. Träffar i armar och ben ska fortfarande vara jobbiga, men det kanske kan lösas genom att höja amputationsrisken för de kroppsdelarna, kanske tom ett mildare resultat som gör att kroppsdelen är obrukbar/svårbrukbar tills skadan är läkt utan att kroppsdelen
faktiskt är kapad? Ett sådant slag skulle ju kunna kombineras, så att om man missar "Obrukbarriskslaget" med för stor effekt är den dessutom amputerad.

Mvh / Phelan

Ymir

Liten kantbaron
Dödsslag slås först om chockslag misslyckas? Visst, så länge man fortfarande kan dö utan att först svimma - det vore mindre snyggt rent dramaturgiskt, nämnligen. Man måste ju kunna ligga och lida, men ändå vara vid medvetande, en stund först.

Modifikationerna på Chockslag och Dödsslag var däremot en mindre bra idé, tycker jag, då det blir en slags extern, tillbyggd modifikation på systemet, ungefär som stridskonsterna. Det vore mycket snyggare att bygga in det från början, som Phelan föreslog - låt helt enkelt skador i huvud och bål ge såpass mycket mer trauma och smärta än skador i lemmarna att man uppnår önskad effekt. Enklare, smidigare och mer logiskt.

- Ymir, tycker till.

lijat

Swordsman
Modifikationerna på Chockslag och Dödsslag var däremot en mindre bra idé, tycker jag, då det blir en slags extern, tillbyggd modifikation på systemet, ungefär som stridskonsterna. Det vore mycket snyggare att bygga in det från början, som Phelan föreslog - låt helt enkelt skador i huvud och bål ge såpass mycket mer trauma och smärta än skador i lemmarna att man uppnår önskad effekt. Enklare, smidigare och mer logiskt.
Fast det ger inte riktigt samma efekt då om man tex får 6 mer smärta för en viss träff i huvudet så kommer den att vara kvar under relativt lång tid, om man istället får svårare på chockslag så påverkar det om man blir nockad av den specifika träffem men har inga kvarvarande efekter mer än den smärta som redan finns.

Frixeray

Swordsman
Helt på idén om att vända på chock och dödsslag

Dock känns det hela med modifikationer beroende på var träffen tog lite... omständigt... Dock en bra frivillig regel, men jag tror knappast att den skulle bemärkas annorlunda...

Ymir

Liten kantbaron
Poäng till dig.

Ökad modifikation för chockslag mot skador i huvudet fyller en klar funktion. Ökad modifikation för dödsslag, dock, kan lika gärna återspeglas i den trauma den vanliga skadan ger.

- Ymir, ser en klar poäng

Big Marco

Läskig
Dock en bra frivillig regel,

Precis, det är en typisk frivillig regel.

Som sades - att helt lägga över ansvaret på mängden T och S var min första tanke, men det fås inte att fungera tillfredsställande. Jag har fortfarande kravet på mig att systemet skall vara 100% bakåtkompatibelt. Vilket inte är en helt lätt uppgift.

Med lite tur har jag Utmanaren klar i dag, sedan gäller det att övertyga Calle Ström om alla dess förträffliga fördelar. ,-)

Big Marco

Läskig
Dödsslag slås först om chockslag misslyckas? Visst, så länge man fortfarande kan dö utan att först svimma - det vore mindre snyggt rent dramaturgiskt, nämnligen. Man måste ju kunna ligga och lida, men ändå vara vid medvetande, en stund först.

Hmm, ja. Eller. Reglerna som de står i Utmanaren säger att man inte slår Dödsslag förrän ett Chockslag misslyckas, eller om man blir skadad när man redan är medvetslös. Men det du är ute efter känns mer som en visualisering av reglerna än en typisk regel. Eller?

sholi

Veteran
Kul att du tar upp en sådan regel då jag har infört en liknade regel i mitt eon. Vi lägger på en obt6 på chockslaget vi slag mot skallen. En smärt ökning i detta område skulle inte symbolisera denna vilja av hjärnan att stänga av sig när den får en smäll. Om man inte svimmar går den värsta smärtan över ganska kvickt. dock lämnar den spår av en ordentlig huvudvärk.

Sen har jag fuderat över ytterligare regler som iof skulle göra att det tar längre tid men jag ser inte något sätt att spela utan dem.

1) en minskning av skada då man e utmattad och har ont (smärta). En trött boxare som har ont slåt inte lika hårt som en som e pigg! Jag menar att det e inte bara svårare att träffa utan också svårare att göra mycket skada...

2) När man blir slagen i armen och armen bryts så gör det betydligt mycket ondare än när man av samma slag inte bryter armen. Att den blir obrukbar är inte tillfredställande nog. Man måste få en smärtökning också. Det borde vara lättare att svimma om man har en bruten arm än om man inte har det. Olika ben gör olika ont att bryta. En bifogad tabell skulle inte vara fel.

OBS! jag vet att detta gör att det tar liiiiiite längre tid att utspela striderna men att inte ha sådana med är för mig alldeles för orealistisk i ett seriöst rollspel.

P.S det tar inte så mycket längre tid om spelarna är insatta i systemet.

Torgulf

Veteran
"Jag har en halv-radikal idé som jag vill vet vad ni gillar. Jag tänkte göra individerna i Eon lite mer seglivade. Min idé är att göra så att Chockslag slås före Dödsslag, och man slår bara Dödsslag om Chockslaget misslyckades. En medvetslös person blöder dock som vanligt, samt kan enkelt avlivas medelst en "nådastöt"."

I brist på en trofé-smiley får du en zeppelinare för den idén: :zeppelinare:

"En annan regel jag tänkte sno från mig själv (från Viking) är idéen om att var den senaste skadan träffade modiferar Chockslag och Dödsslag. Om senaste träffen tog i huvudet ökar svårigheten för Chockslag med en nivå (+Ob1T6), medan om träffen tog i en lem (arm eller ben för människor) så minskar svårigheten för Dödsslag med två nivåer (-Ob2T6). Effekten blir att det är lättare att knocka motståndare, respektive svårare att döda dem genom att skära dem i handen."

Mjä... huvudidén är ganska fin (så länge det endast påverkar huvudträffar och är en frivillig regel), men om du applicerar en reducerad chockslagssvårighet på arm- och benträffar så kommer det att resultera i en väldigt underlig läkeperiod, då det ackumulerade chockslaget kommer att bli svårare än när man tuppade av. Att dra ned på trauman man får av arm- och benträffar är mycket bättre om du frågar mig (vilket inte heller segar ned striderna ännu mer)...
Jag gillar inte att svårigheten för dödsslaget ska öka dock.

Jag har också ett annat förslag, då jag misstänker att detta handlar om Eon 3, nämligen halverad trauma vid obeväpnade anfall (i alla fall bättre än ingen trauma som någon föreslog) samt farligare infetioner vid öppna sår. Vanligtvis hinner man dö av den ackumulerade trauman innan man kommer till att ens slå ett infektionsslag, men om man tittar på historien så har jag fått uppfattningen att man oftast dör av infektioner (vilket aldrig någonsin har hänt under mina 5-6 (?) år av Eon-spelande).

Jag håller för övrigt med sholi, "en minskning av skada då man e utmattad och har ont (smärta)". -2 per nivå? Inte mer komplicerat än minskningen av förflyttning man redan får.

Som en avslutare: Jag är helt emot borttagandet av organskadetabellen, vilket nämndes i ett annat inlägg någonstans. Hoppas dessa åsikter tas någorlunda seriöst trots min låga XP :gremgrin:

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Ingen dissektion behövs

"En del av det du tar upp kommer automatiskt, då genomsnittslig mängd Smärta från arm/ben-träffar är lägre än från vitala delar."

Man kanske helt enkelt ska göra som Ymir redan har påpekat att göra skillnaden mellan erhållen smärta mellan lemmar och vitala kroppsdelar ännu större än vad den redan är?

/Naug, tycker nog att det är det bästa förslaget hittills

Big Marco

Läskig
om du applicerar en reducerad chockslagssvårighet på arm- och benträffar så kommer det att resultera i en väldigt underlig läkeperiod, då det ackumulerade chockslaget kommer att bli svårare än när man tuppade av. Att dra ned på trauman man får av arm- och benträffar är mycket bättre om du frågar mig (vilket inte heller segar ned striderna ännu mer)...
Jag gillar inte att svårigheten för dödsslaget ska öka dock.

Huh? Nu har du nog läst baklänges? =) Chockslagets svårighet ökar vid träff i skallen, Dödsslagets svårighet minskar vid träff i arm/ben.

Övriga kommentarer noterade.

Vi får se hur min nuvarande Utmanare tas emot. Kanske ratas alla mina idéer. =) Det har hänt förr.

Helmgast
1) en minskning av skada då man e utmattad och har ont (smärta). En trött boxare som har ont slåt inte lika hårt som en som e pigg! Jag menar att det e inte bara svårare att träffa utan också svårare att göra mycket skada...

Man kan ju tolka det som att en miss är en attack som inte gör (nämnvärt) med skada.

Torgulf

Veteran
"Huh? Nu har du nog läst baklänges? =) Chockslagets svårighet ökar vid träff i skallen, Dödsslagets svårighet minskar vid träff i arm/ben."

Ah, oops, det har du rätt i. Ber om ursäkt... jag trodde du menade att när dödsslagets svårighet minskar så följde chockslaget automagiskt med (och vice versa). Okej då, jag erkänner, det är en bra regel. Have another zeppelinare :gremlaugh: :zeppelinare:

"Övriga kommentarer noterade."

Tack :gremlaugh: När ni ändå håller på med en revision, törs man peka ut en annan bug som inte har med skadorna att göra? :gremblush:
[edit] Glöm det, upptäckte just att jag i själva verket hade fel :gremblush:

"Vi får se hur min nuvarande Utmanare tas emot. Kanske ratas alla mina idéer. =) Det har hänt förr."

Du kan ju alltid backa upp det med att de fick hela två zeppelinare i betyg av Torgulf :gremwink:

Helmgast
Peka ut mera

Tack När ni ändå håller på med en revision, törs man peka ut en annan bug som inte har med skadorna att göra?

Allt ni kan komma på till Eon III bör ju förmedlas innan den trycks och inte efter... Ge förslag på forumet eller maila nallo@neogames.se

Torgulf

Veteran
Re: Peka ut mera

Jo, givetvis, men jag listade just ut att det i själva inte var en bug även om man kan se det på det sättet. Så jag förmedlar det väl här, det finns ju en chans att ni gillar idén...

Antalet sidor (och därmed priset), vid bokskrivande, står i direkt relation till kunskapsinnehållet utan att ta någon hänsyn till förkunskapskravet. Så en bok med förkunskapskrav 5 och kunskapsinnehåll 20 har lika många sidor och kostar lika mycket som en bok med förkunskapskrav 19 och kunskapsinnehåll 20 - den tar också lika lång tid att skriva. Mitt förslag är att basera sidantalet på skillnaden mellan kunskapsinnehållet och förkunskapskravet, med utgångspunkt från färdighetspoäng. Tanken är då att grundchans tar upp 50 sidor, nivåer mellan 5 och 10 tar upp 10 sidor, från 10 till 15 20 sidor per nivå, från 15 till 20 hela 80 sidor per nivå och över 20 (utan högre gräns) 200 sidor per nivå.
Egentligen är detta inte en bug då man kan lära sig något ur böcker som man inte uppfyller kunskapskravet på (en nivå svårare har jag för mig), men det resulterar hur som helst i att ingen har någon som helst anledning till att skriva en bok med ett förkunskapskrav som är högre än noll, och jag har använt denna husregel ganska länge utan att möta någon negativ kritik från spelgruppen (bortsett från att det tar några sekunder extra att räkna ut hur långa böckerna blir).