Nekromanti Eon+Noir=Eon4

Botulf

Hero
Det hade varit ett riktigt schysst ansiktslyft för Eon om version 4 skulle smältas samman med Noir. Nu har jag dock inte spelat Noir men av det jag fått reda på verkar det ha riktigt kul design. Skulle definitivt på upp mitt Eon-intresse igen. Dock så tror jag Neogames kommer vilja fortsätta hålla Eon på en nivå där allt äldre material funkar med det nya, vilket skulle kompliceras av en Eon+Noir regelversion.

Poseur

Swashbuckler
Vill faktiskt inte bumpa tråden men redan gjort.

Jag vill verkligen inte se Eon plus noir som Eon4. Lite saker får dom gärna ta in, typ mind over matter delar.

Men Eon är ob för mig, och många andra.

Noir är underbart, har många gånger lovsjungit det här på forumet, men reglerna passar inte för Eon.

/poseur, dock Noirsugen nu.

android_iv

Warrior
Re: Exemplet med Birger Barbaren och Nina Ninja

Dante said:
Ingen »väljer« (i verkligheten alltså) att sysselsätta sig som barbar för att han eller hon råkar vara stark. Man blir stark (eller död) på grund av att man lever det hårda barbarlivet.
Jag tänkte bara inflika att jag inte alls vet om det stämmer. Jag personligen funderade länge på att läsa teknisk fysik just för att jag har ett gott logiskt tänkande (fallenhet för delar av IQ-test, matematik, fysik etc).
Så jag var nära att >>välja<< att sysselsätta mig som Barbar (läs: kvantfysiker-tjollaho) för jag råkar vara stark (läs: "mycket väl logiskt tänkande").

Så jag ville bara säga att det nog handlar om båda sakerna, båda vägarna. Man blir stark av att leva som barbar och man väljer att bli barbar för att man är stark. Alltid båda. Inte hönan eller ägget utan hönan OCH ägget. Båda kom samtidigt.

android_iv

Warrior

Och personligen tycker jag inte det finns något skäl att smälta samman de två. Som trådstartaren själv kom fram till (efter någons goda råd). Vill man se EON + Noir = Sant...
*tada!*
..spela i Mundana med Noir regler! Det brukar inte vara alltför mycket pill för att modifiera regler för att funka för en magiker istället för en astronaut.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Samma sak gäller inte i ett förindustriellt samhälle. Där blir du det dina föräldrar blev, med vissa undantag. Du väljer inte barbarutbildningen på folkhögskola, liksom. I dessa fall är det naturliga urvalet avsevärt starkare -- om alla Birger Barbarens barn måste bli barbarer så kommer endast de med panterlik snabbhet och mäktiga lårmuskler att bli framgångsrika. Att välja sin yrkesbana är förbehållet de privilegierade, och även där styrs väldigt mycket av vad som förväntas från familjen (första sonen ärver titeln, andra sonen till kyrkan, och så vidare).

bozar_UBBT

Warrior

Bobby Magikern said:
Du väljer inte barbarutbildningen på folkhögskola, liksom.
Haha, jag undrar vad det hade haft för antagningspoäng i Sverige :gremsmile:.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
ang. baschanserna

... å andra sidan brukar alla grundchanser hamna mellan 5 och 7, vilket inte ger någon större variation beroende på attribut :gremtongue: