Nekromanti Eon -open license

Cinq Korda

Veteran
Joined
26 Sep 2002
Messages
22
Location
Göteborg
Godkväll!

Efter att ha läst igenom Geografica Mundana, dök några tankar upp i mitt huvud, angående den snabbt växande författarskaran till Eon. Det finns säkert många fördelar med att de flesta moduler skrivs av frilansare (det går snabbare). Men samtidigt försvinner lätt den speciella ursprungliga Eon-stämningen/känslan när såpass många författare skriver på samma värld. Det blir lite lapptäcke av det hela, eftersom var och en av de olika författarna har sin egna version av Mundana och sitt egna sätt att skriva på.

Sålänge det rör sig om äventyr, romaner och korta artiklar i Codex så tycker jag inte att det är något problem, men när det gäller kampanjmodulerna så rör det mig desto mer. Det hela känns lite tråkigt eftersom just den där speciella stämningen/känslan är det som jag finner viktigast med ett rollspel.

Så vad vill jag säga med allt det här? Ingen aning... Kanske ville jag pika Neogames för deras (ibland) bristfälliga kvalitetskrav eller så kanske jag bara ville dra igång en diskussion.

God natt på er (och hoppas ingen tog illa upp)!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
I så fall, varför inte pika dem för deras välmenande tankar om att när något väl har beskrivits så ändrar man inte på det? Ett förhållningssätt som varit behjärtansvärt om saker blivit rätt från början, men något sådant är ju i praktiken omöjligt när man ger så på att beskriva en hel värld med detaljer i de olika områdena. T ex befolkningstal i vissa länder (även om det semiofficiellt erkänts att de är knas för Asharien och Soldarn var inget ändrat i Geografica Mundana, inte heller för Drunok), absurt hög urbaniseringsgrad i vissa områden osv. Åtminstone på vissa områden är man väldigt mån om att hålla kontrollen och sätter tydliga gränser för frilansarna. Problemet är snarare att av någon missriktad respekt för folk som en gång betalat för material så vill man inte åtgärda klara missar. Sen finns en del nya alster som är svåra att se hur de ska hänga ihop - t ex Stora arkipelagen har en del konstigheter och oklarheter.

Mvh / Phelan
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Jag förstår dina tankar, men jag håller inte med om att kvaliten är ett så stort problem. visst kan man alltid klaga, men är det rent fakta mässiga saker kan man ändra på dem själv.

Det jag vill säga är att den är små saker. Men betänk sedan att det är spelarna av rollspelet som skapar dess utveckling. Detta är ju superbt i mången mening. Att de som spelar det mest och då självklart är kapabla att skapa moduler och annan fakta kan ta del i utvecklingen. Jag gillar nog mer systemet, för jag ser mer fördelar i det än nackdelar.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
God morgon! :gremsmile:


Jag håller med om att det är viktigt att behålla ursprungskänslan i spelet. Mina åsikter så här långt är dock att Neo-Games lyckats mycket bra på den punkten trots sina frilansskribenter. Jag antar också att CJS, Marco B och kanske även Krister S har en ganska hård kvalitetskontroll innan modulerna trycks... Skaparna bör ju ha ett intresse i att behålla Eon känslan.

Tzimisce
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Lapptäcke och lapptäcke, ge exempel, tack.

Så vad vill jag säga med allt det här? Ingen aning... Kanske ville jag pika Neogames för deras (ibland) bristfälliga kvalitetskrav eller så kanske jag bara ville dra igång en diskussion.
God natt på er (och hoppas ingen tog illa upp)!
Konstruktiv kritik är ju bra, men pikar...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det finns säkert många fördelar med att de flesta moduler skrivs av frilansare (det går snabbare)."

Eon har alltid skrivits av frilansare. Faktum är att det aldrig har funnits så många "in house"-författare som nu.

"Men samtidigt försvinner lätt den speciella ursprungliga Eon-stämningen/känslan när såpass många författare skriver på samma värld."

Eon har alltid skrivits av många författare. "Den speciella ursprungliga Eon-stämningen/känslan" är en syntes av a) de fyra första författarnas input och b) din egen input.

Det har faktiskt inte tillkommit så många nya författare; snarare är det några av de ursprungliga som klivit tillbaka och ett par andra som klivit fram istället. Det innebär att stämningsförändringen inte beror så mycket på att det tillkommit fler delar i lapptäcket, utan att strålkastarljuset flyttats. Det är inte nya stämningar som har tillkommit, utan mer gamla och dolda som tonats fram.
 

doom

Veteran
Joined
26 Apr 2003
Messages
70
Location
Grums
jag tycker att känslan har bevarats bra och jag har läst många moduler och tycker att dom håller bra kvalite i inehållet men jag hade hellre sett att dom var inbundna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Att tillföra något

Det har inte slagit dig att de frilansare Neogames anlitar kanske anlitas just för att Neogames känner att de har något att tillföra kampanjvärlden, och Eon som spel? Det vore liksom ganska logiskt, i mitt tycke.

- Ymir, som ombads skriva 'Västlanden'
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Skriver du.... (Ot)

... västlanden ??? Är nyfiken, igen....
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Vad tycker du själv egentligen?

Vad som slår mig när jag läser vad du skrivit är att du aldrig själv tar ställning. Det är självklart att grundtanken med något riskerar att försvinna när fler personer involveras. Men tycker du att Neogames involverat för många personer eller är du bara rädd för att det i framtiden ska bli för många frilansare?

För övrigt så är det ju bara Carl Johan Ström och numera även Petter Nallo som inte är anlitade som frilansare.

/Emil
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Tufft...

Tufft... :gremcool: Så det var du som skrev Västlanden från första början. Hur kommer det sig att jag fick i uppdrag att skriva de kompletterande texterna till Geografica Mundana? Har du slutat att frilansa eller hade de helt enkelt glömt bort vem som egentligen var ländernas upphovsman?

/Emil
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Heh, well...

Jag började frilansa efter att Geografica Mundana gått i tryck, och fick Västländerna på mitt samvete. Vem som skrivit om dem innan dess vet jag inte, men han har iallafall satt mig i en snygg sits, eftersom demografin är rena katastrofen därborta :)

- Ymir, letar efter en hållbar lösning...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ta Eumo som exempel

Hallå!

Angående demofarin och västländera så är Eumo ett lysande exempel. Landet är ganska stort till ytan men invånarna tycks ha torkat bort. Ett land med så stora guldfyndigheter och så lite mantal borde ha annekterats av någon stor granne för länge sedan. Det är svårt att på ett realistiskt sätt existensberättiga ett sådant land.

Tzimisce
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Blickpunkt: Mûhad

Mûhad är värre, i mitt tycke - det är alldeles för lite städer för att vara en ökenkultur med handel som en nästintill lika viktig näring som jordbruket, och alldeles för mycket folk som inte borde få tillräckligt med lebensraum i de begränsade bördiga områden som faktiskt finns. Urbaniseringsgraden borde helt enkelt vara mycket högre, särskilt om man utgår från exempel i vår värld...men icke. En halv miljon invånare som jag inte vet var jag ska göra av, typ...återstår att lösa det problemet innan jag kan gå vidare med 'Västlanden'.

...och att göra modulen inkompatibel med tidigare material genom att lägga till fler städer eller liknande är uteslutet.

Phelan föreslog på skämt jättestora sandmaskar som invånarna får mat och allehanda nyttiga produkter ifrån, och jag får erkänna att den idén hade fungerat, men...den var ju inte vidare seriös från första början, så att säga :)

- Ymir, gör det så bra han kan efter förutsättningarna
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Blickpunkt: Mûhad

Nej! Inga sandmaskar... Vill inte ha något David Lynch inspirerat Mundana. De där 500 000 människorna är ju inte så svåra att använda ändå! :gremsmile: Landet har ju en ganska stor yta och bör därmed ha ganska många byar... Eller så kan många av invånarna vara beduiner. Beduinerna i Muhad(vet inte hur jag fixar krumeluren över uet) kanske reser omkring i stora klaner om flera tusen...

Tzimisce
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Blickpunkt: Mûhad

Jag ska inte ha några sandmaskar :)

Och jo, de människorna är svåra att använda. 'Ganska många byar' är nämnligen inräknade i de andra 500 000 landsbygdsinvånarna. Min enkla bedömning säger mig att den mycket sparsamma jordbruksmarken inte borde räcka till fler byar än så, på ett ungefär, och att 500 000 människor som beduiner på Mûhads yta är brutalt osannolikt. Så tätt är det inte mellan oaserna.

Så det är inte så enkelt...

- Ymir, undrar hur många en schysst flod kan försörja...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Blickpunkt: Mûhad

"- Ymir, undrar hur många en schysst flod kan försörja... "

Bergis har du redan tänkt på det här, men Nilen? Nilen svämmar över lite då och då och slammet som blir kvar är snorbra för odling, därför kunde folk bo där i drivor.


Storuggla, påpekar gammal skåpmat
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: Blickpunkt: Mûhad

Hallå igen!

Vad tycker Neo-Games själva om saken? Har de givit dig helt fria händer? Jag tycker själv att en total revidering av vissa länder demografier vore på sin plats... Jag gillar inte länder med några tusen invånare på gigantiska ytor. Problemet med Muhad tycks dock vara tvärtom. Hmm. Västländera är mitt favorit område i Mundana så jag får önska dig lycka till!

Tzimisce
 
Top