En träff, en skada (lite längre svar)
Jag sällar mig till övriga som föredrar att det blir en extraskada per träff, men olika farlig beroende på hur svår träffen var. Det skulle definitivt snabba upp saker och ting.
Jag kan tänka mig flera lösningar för att snabbt slå fram detta:
1) En tabell per träffområde och skadetyp (som idag) med en uppsättning extraskador där Trauma, Smärta och Blödning är utsatt. Får man som idag två eller tre extraskador så multipliceras helt enkelt grundvärdena för att få fram den slutgiltiga mängden T, S och B. Så, ett slag på tabellen plus multiplikation.
2) Tabeller som ser likadan ut som nu fast med värdena för T, S och B justerade så att varje enskild extraskada ger mer T, S och B. Detta för att kompensera bortfallet av flera slag när man orsakat flera extraskador enligt dagens system.
3) En tabell med extraskador för varje träffområde och skadetyp, där de farliga extraskadorna ligger högre upp i tabellen. Gör man motsvarande två eller tre extraskador enligt dagens system (eller om man t ex har tekniken Målpunkter) lägger man till ett fast värde till slaget på extraskadetabellen för att komma upp i dessa farligare extraskador.
4) En uppdelning av tabellerna som ser ut som de gör idag, fast med fler extraskador beskrivna. Ju fler extraskador man orsakar enligt dagens system, desto farligare är extraskadorna man kan slå fram på den aktuella tabellen. Dvs inga hjärt- och lungträffar om man bara orsakar motsvarande en extraskada.
Detta är alltså bara en variant av förslag 3), men med fördelen att man slipper matematiken. Dock lär den väl bli mer komplicerad för dig att ta fram.
5) Rolemaster fast med träffområden. Många olika typer av extraskador, allt från omtöckning med medföljande svårigheter att parera/undvika till benbrott och amputationer (om träffen är farlig nog, t ex tre eller fler extraskador enligt dagens system).
Den här sista varianten är nog den jag gillar bäst. Man gör bara ett slag på tabellen, punkt. Benbrott, organskador och amputationer förekommer automatiskt om man får det resultatet på tabellen, man slipper slå extra slag för det också. Eventuellt kan man få göra ett TUR-slag för att slippa mer än T, S och B från skadan (så armen sitter iaf kvar), men kroppsdelen är definitivt obrukbar ett tag framöver.
Jag har spelat Rolemaster i ett par år nu, och jag måste säga att just skadetabellerna fungerar mycket smidigt. Där det dock brister är att man inte använder träffområden i spelet, alltså kan resultaten ibland te sig lite konstiga.
En annan fråga - föredrar ni skadetabellerna som de är i Eon III (tre A4-sidor) eller max A4, men där viss räkning ingår (nej, inte som i Eon v1 ,-), typ en enkel (typ "värde x 2" multiplikation?
Alltid så få men så tydliga tabeller som möjligt!
En av mina medspelare (Zadrith här på forumet) har lyckats komprimera Eon II:s samtliga träff- och skadetabeller till en A4-sida. Där ingår också en sammanfattning av reglerna för amputationer, brytrisk och organskador. Enda nackdelen är att texten är ganska liten.
Det går alltså redan idag att få med den nödvändiga infon på en A4, bara man är lite kreativ, men allt som underlättar tillgängligheten är ju bara till Eon III:s fördel.
/Rax