Nekromanti Eons magisystem

Vindhand

Myrmidon
Mitt förslag

Är att man godtar att det inte är mystiskt och ser magikerna som en slags Eons teknologer. Det finns så många andra bra saker ett magisystem kan vara att man inte behöver stirra sig blind på mystiken.
Är mystik totalviktigt får man helt enkelt byta system.

Jag brukar säga samma sak om stridssystemet. Antingen ser man dess ytterligare detaljer som värda den tid de tar eller så ändrar man på det (som Krille gjort med sitt förenklade skadesystem i skymningshem t.ex) eller byter system... (ursäkta polysyntesen)

Baron Marak

Swordsman
Re: Mitt förslag

Jag själv som flitig (miss)brukare av en M&M inköpt för egna pengar och därmed min så hittar jag mina ljuspunkter och min del av vad jag anser är mystik i alla försök att förklara magin med lagar. Man ser ju att det finns luckor att fylla. Därmed så har man något att fundera länge över och tänka hur det fungerar. Att se att en del är än så länge oförklarligt fast med vissa teorier inne på ett till synes rätt spår.
Fast har man problem att hitta mystik så kan man göra något som du anser. Själv så finner jag mindre mystik i Gemenis magisystem som jag snarare endast anser vara sunkigt och ganska så trögt. Inget ont om Gemeni som helhet. Men jag tycker inte magin erbjuder någonting nytt eller intressant.
Vissa fall så kan det te sig vara mycket inriktat i Eons värld på att allt är förklarat. Mysig fasad fast den är finare under än så /images/icons/wink.gif

Bara för att ta det här med striderna så flyter de på rejält fint då vi spelar. Tar inte alls så mycket längre tid än annat system. Enklare att lägga till tärningar än att få en massa minus på slaget som kräver längre omräkning. Ob-slag fortsätter man inte med i all evighet heller. Om det gäller skada dömer man ut motståndet. Gäller det färdighetsslag så ser man ju om det är misslyckat eller inte.

Vindhand

Myrmidon
oOlogik

D'uh!

Exakt.

Om du har tittat här på forumet så borde du ha upptäckt en massa luriga saker i Eons värld som inte täcks av reglerna.

Jo, man måste ju sälja supplement också... /images/icons/smile.gif

Den intressanta frågan är: Vad kan man göra med magi som inte förklaras av någon av de bättre magiteorierna. Hur många existerande besvärjelser möts av ett kollektivt "Va?!?" från den samlade kompetensen inom området? Hur många beskrivna effekter går totalt emot vad magiteorin säger?

Krille

Super Moderator
Re: oOlogik

"Vad kan man göra med magi som inte förklaras av någon av de bättre magiteorierna."

Åtminstone frammana helmgastar och färdas mellan världar. Det har ju uppenbarligen inträffat, så således måste det gå. Även diverse gudomligt jox hamnar i denna kategori.

"Hur många existerande besvärjelser möts av ett kollektivt "Va?!?" från den samlade kompetensen inom området?"

Minst två: Frammana Helmgast och Öppna Dimensionsportal.

"Hur många beskrivna effekter går totalt emot vad magiteorin säger?"

Minst två: Helmgast och Dimensionsportal.

Baron Marak

Swordsman

Kanske ska citera en liten intressant sak rörande en liten filur i ödlekropp...

"Sir Verdurakh har enligt utsado avböjt att kommentera med hänvisning till människornas oförmåga att förstå drakarnas liv, språk och magi"

- Under en utfrågning om huruvida drakar alstrar sin magi från fenomenet som kallas motkrökning. Som än bara kunnat göras i närvaro av drakar i laboratorium.

Tyr

Hero
Re: Mystiken i magin

Jag skulle nog vilja hävda att regler påverkar rollpersonernas gestaltning... Fundera på vad som skulle hända om du gjorde skadereglerna dubbelt så dödliga t.ex.

Jag får nog ge dig delvis rätt. Jag utgick ifrån att alla spelare var "perfekta", och kunde lämna metatänkandet helt bakom sig. Men det existerar ju en metaspelare i var och en av oss, ingen är "perfekt". Fast det behöver ju inte vara så att regler påverkar gestaltningen. Jag brukar alltid, åtminstonde försöka, agera efter vad min rollperson vet och inte efter vad jag själv vet, även om det är till nackdel för min rollperson.

Magiteori skulle jag tro. I CoC nämns det att magin funkar med hjälp av en högre sanningar än våra jordiska naturlagar. Hur dessa ser ut förklaras inte. I Eon är allt mycket mer välförklarat med fältteorier, filament och hela schabraket.

Då kan jag inte annat än att hålla med.

Drakvrede

Swordsman

Kolla in min hemsida (Magins Mästare, se nedan), så får du se hur man framkallar Helmgastar & öppnar Dimensionsportaler... /images/icons/wink.gif

Vindhand

Myrmidon

Åtminstone frammana helmgastar och färdas mellan världar. Det har ju uppenbarligen inträffat, så således måste det gå. Även diverse gudomligt jox hamnar i denna kategori.

De två effekterna (och därtill kopplade besvärjelser) är sålunda mystiska... men om man kan kalla två effekter _mycket_ är ju en annan fråga (som jag antar vi har olika åsikter i :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Re: Mystiken i magin

Jag får nog ge dig delvis rätt. Jag utgick ifrån att alla spelare var "perfekta", och kunde lämna metatänkandet helt bakom sig. Men det existerar ju en metaspelare i var och en av oss, ingen är "perfekt". Fast det behöver ju inte vara så att regler påverkar gestaltningen. Jag brukar alltid, åtminstonde försöka, agera efter vad min rollperson vet och inte efter vad jag själv vet, även om det är till nackdel för min rollperson.

Det är ju även så att reglerna är en beskrivning av hur den världen funkar. Om strider vore dubbelt så dödliga som de är nu så borde en erfaren krigare som växt upp i den världen veta det. Att anpassa sitt agerade efter det är inte fel på något vis imho.

Jag håller dock helt med om att det finns Meta-kunskap man bör hålla borta från sitt spel. Kunskap man inte bör ha om magisystemet hör definitivt dit.

Krille

Super Moderator

"men om man kan kalla två effekter _mycket_ är ju en annan fråga (som jag antar vi har olika åsikter i :)"

Det spelar ingen roll. Du har fortfarande missat nyckelordet "minst".

Vindhand

Myrmidon

Det spelar ingen roll. Du har fortfarande missat nyckelordet "minst".

pfft... "Minst två" säger inget annat än att det finns två stycken. Det skulle kunnas fler men det är inte nödvändigt. Som nyckelord är det ganska blekt...

jaja...

[H2O]

Veteran
Avsaknad av mystik? Tja, spelar man civiliserad magiker så är det ju ungefär lika mystiskt som att vara fysiker i dagens tid kan jag tänka mig. Vilket dock kan vara nog så mystiskt kan jag tänka mig.

Problemet ligger, som Krille poängterat, inte i regelsystemet. Det ligger i hur man lägger fram det och använder det. Måste säga att magin i Eon är mystisk just eftersom den är så omfattande. Den styrs av väl definierade regler, men det finn så många oanade möjligheter att utnyttja det att man kan ta spelarna på sängen ett oändligt antal gånger.

Som krigsmagier funkar kanske inte Eons magier så bra eftersom det tar sin lilla tid att kasta dem, men ingen kan säga att de är pluttiga. Ta Diodactus Pyrotropiska Sfäroid [4] som exempel. Det är inte din vanliga standard eldboll, den här saken är stor, och slutar inte brinna bara för att den har nått sitt mål. RADIEN är 1 meter, det betyder en diameter på 2 meter...dessutom så stannar den kvar på målet den skickades på i en minut...och det finns ingen chans att komma undan (eller jo, men då har du redan utsatts för elden i minst en runda...).

Vill man ha en Gandalf, dvs en mystisk snubbe som använder magi utan att blanda in fält och liknande så är det ju bara upp till SL att utrusta honom med ett antal besvärjelser och dessutom se till att killen är grym på extemportering. Resten är berättarteknik.