Nekromanti Eonspelare i Stockholmsområdet?

Är just nu i flyttförberedelser inför en närstående flytt till Stockholm (eller Solna mer specifikt) och inser till min stora sorg att det ju innebär att jag inte längre har någon spelgrupp till Eon! :gremcry:
Är därför nyfiken på om det finns några spelgrupper som spelar Eon i Stockholm och som inte har något emot ett nytillskott i form av en gammal rollspelsräv?

Sebastian - rollspelssugen :gremwhistle:

Jag söker inte spelare i allmänhet utan mer specifikt Eonspelare. Således tycker jag tråden borde fått stå kvar på Eonforumet (inte minst då Eonspelare nog sällan slänger ett öga på denna tråd - jag själv har aldrig gjort det iallafall), i brist på undertrådar till Eonforumet får det ju vara en arena för en mängd antal olika frågor/diskussioner (regler, värld, spelstilar m.m.). Att söka spelare till spelet borde väl räknas som en av dem?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Trådar för att söka spelare hamnar på det här forumet. Så har det varit sedan vi fick ett kontaktannonsforum. Om du läser trådarna här kommer du att se att många av dem handlar om specifika spel. Eon är inget undantag från detta.

Well, det är ju synd om ett autosystem faktiskt hindrar spelare från att hitta varandra vilket naturligtvis blir konsekvensen om ett specifikt spels spelare i regel bara checkar sitt/sina favvospels forum (aktiviteten på detta forumet är ju bevisligen väldigt låg).
Min poäng är således att ert system inte är optimalt i fråga om funktionalitet för spelare att hitta nya spelare. Detta forum borde i min mening användas för de som söker generella spelgrupper medan specifika spels spelare borde kunna nås via det för det spelet avsedda forumet.
Det som talar emot detta, dvs att ett spels forum då skulle kunna bli nerklottrat med massa spelarsökningar är ju knappast någon risk med tanke på just detta forumets blygsamma användande.

Sebastian - anser att förändringar borde kunna ske om de bringar en ökad positiv funktionalitet för forumets användare...

tull

Hero
Sebastian: Ett tips är att du skriver i din signatur (en funktion som annars är lika nödvändig som en 3e bröstvårta) att du söker spelare/spelgrupp til eon i sthlm. På så sätt får du större genomslagskraft i din jakt.

Annars skulle jag tipsa wrnu redaktörerna att titta på hur www.penandpapergames.com löst det med en väldigt häftig sökfunktion (!). På den hemsidan kan man ange var man bor och hur långt man är villig att åka etc, sen när man söker så finner man vilka lämpliga "offer" det finns.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sebastian Andersson said:
Detta forum borde i min mening användas för de som söker generella spelgrupper medan specifika spels spelare borde kunna nås via det för det spelet avsedda forumet.
Fast... Alltså, det finns inte så många specifika spel som har egna forum, så i praktiken säger du att de som söker specifika Eonspelare ska ta det i Eonforumet medan de som söker spelare specifikt till Vampire, Drakar och Demoner och Supergänget ska vara på det "allmänna"?

Logiskt sett:

På Eonforumet hänger Eonspelare.
En del Eonspelare hänger bara på Eonforumet.
Nästan inga icke-Eonspelare hänger på Eonforumet.

En del spelare är Eonspelare. (grupp 1)
En del spelare spelar bara spel som inte är Eon. (grupp 2)
En del spelare spelar både Eon och andra spel. (grupp 3)

(och söker grupper/andra spelare som spelar Eon. Eller andra spel).

Om vi har Eonkontakt på Eonforumet, så kommer grupp 1 att kunna kolla efter kontakter på ett forum, grupp 3 kommer att kunna kolla efter kontakter på ett forum, medan grupp 3 måste kolla på TVÅ forum.

Om vi har Eonkontakter på Kontaktforumet, så kommer grupp 1-3 alla att bara behöva leta på ett forum när de är ute efter kontakt.

Fast... Alltså, det finns inte så många specifika spel som har egna forum, så i praktiken säger du att de som söker specifika Eonspelare ska ta det i Eonforumet medan de som söker spelare specifikt till Vampire, Drakar och Demoner och Supergänget ska vara på det "allmänna"?
Vad jag menar är att de som söker spelare till ett specifikt spel lika gärna kan efterfråga det på forumet där det spelet avhandlas medan de som söker en spelgrupp (men kan tänka sig spela lite vad som helst) använder detta forumet.

Om vi har Eonkontakter på Kontaktforumet, så kommer grupp 1-3 alla att bara behöva leta på ett forum när de är ute efter kontakt.
Det är ett sätt att se det ett annat är att många spelgrupper inte aktivt letar efter nya spelare (och således inte lär besöka detta forumet) men samtidigt säkert inte hade tackat nej till en extra spelare. Detta tror jag utgör många spelgruppers mentalitet. Således är det många potentiella spellänkar som inte tas tillvara på, eller inte ens tillåts tas tillvara på, via ett nuvarande system.

Detta blir mitt sista inlägg vad gäller saken. Jag har givit ett förslag på hur man kan förbättra möjligheten för en spelare att finna potentiella spelgrupper, nu är det upp till dig och redaktionen om ni behagar se det från en person som söker spelgrupps ögon eller ej.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad jag menar är att de som söker spelare till ett specifikt spel lika gärna kan efterfråga det på forumet där det spelet avhandlas medan de som söker en spelgrupp (men kan tänka sig spela lite vad som helst) använder detta forumet.
Men det är ju väldigt få spel som har specifika forum, och det skulle vara oerhört opraktiskt och distraherande, tycker jag, att ha en massa kontaktsökarinlägg i till exempel det allmänna rollspelsforumet. Hellre samla alla kontaktsökanden på en plats.

Sebastian Andersson said:
nu är det upp till dig och redaktionen om ni behagar se det från en person som söker spelgrupps ögon eller ej.
Riktigt så enkelt är det nu inte. Du talar knappast för alla personer som söker spelgrupps ögon; int eheller kan du föra Eonspelarnas talan.

Men, som privatperson som bara talar för din egen del så kan jag lova att vi ska överväga saken på samma sätt som vi överväger alla förslag som kommer in. Och om vi kommer fram till att vi inte håller med, så beror det inte på att vi hatar folk som söker spelgrupper.

Wiktor

Veteran
Så är du fortfarande sugen på Eon eller? :gremtongue:
Jag har sl:at en hel del eon, men det var ett tag sedan nu och har bara den spelgruppen i Varberg; sedan jag flyttade till stockholm har det inte blivit något spel.
Jag skulle tycka det var jättekul att spela lite eon, framför allt att inte vara SL på eon för en gångs skull!

Men du letade kanske bara efter hela spelgrupper?

Ekorren

Warrior
Jag flyttar själv ner till Stockholm snart för att studera journalistik (måste pendla till en början och kommer bara sova i Stockholm några nätter i veckan), men kommer förmodligen vara på jakt efter en lättillgänglig spelgrupp själv (vill inte spelleda Eon för det gör jag redan med en grupp i Gävle). Beroende på hur ofta ni spelar (och hur långa sessioner) kan jag eventuellt vara intresserad. Vet inte hur studierna kommer att se ut ännu.

Wiktor

Veteran
Tjena ekorren!
Jag kan vara sugen på lite vad som helst i rollspels väg, men eon hade varit kul!
Vad jag förstår måste vi bara ragga tag i folk så det räcker till en spelgrupp, samt få till så att någon vill sl:a. Jag på och börja spela så fort som möjligt!

När det gäller sl delen för mig så kan jag frankt säga redan nu att jag inte kommer ha tid nog till den rollen nu i vår...

tull

Hero
Jag skulle tycka att det vore roligt att spela med nya spelgrupper och upptäcka andra perspektiv utav EONs magiska värld som trollbundit mig i flera år. Ifall ni kan tänka er en gästspelare vid något tillfälle så skulle det vara jätte kul!

Det tar mig ca 50min med tåg för att komma till Stockholm så resa för mig är inget problem.

Wiktor

Veteran
Låter ju trevligt tycker jag!
Men du kan alltså bara vara med någon gång ibland, eller hade du haft möjlighet att vara med oftare ifall vi tex inte spelade varje vecka?

tull

Hero
Ja en gång i veckan blir för mig svårt :p, men det är klart att jag gärna är med fler än en gång så länge som tiderna funkar!

Jag har en bror som bor på kungsholmen så boende går för mig säkert att lösas.

Ekorren

Warrior
Problemet för min del är att jag kommer studera där utan att bo där. I början får jag sova några nätter i veckan i en lägenhet någonstans vid Upplands Väsby, men jag vet inte hur ofta jag kan ta mig genom stan för att träffa en spelgrupp. Beror helt på när och hur länge sessionerna varar. Senare in på terminen bör det bli lättare för mig, men jag är helt klart intresserad.

Men det är ju väldigt få spel som har specifika forum, och det skulle vara oerhört opraktiskt och distraherande, tycker jag, att ha en massa kontaktsökarinlägg i till exempel det allmänna rollspelsforumet.
I ett forumsorganisatoriskt perspektiv håller jag med dig (och utav dina inlägg att dömma så känns det som att du skriver utifrån det perspektivet) men jag anser inte att det finns några som helst fördelar i ditt perspektiv för en person att hitta spelare till ett specifikt spel. Då är det mycket mer praktiskt/effektivt att söka via det spelets forum av redan angivna skäl.

Hellre samla alla kontaktsökanden på en plats.
Och på vilket sätt är det fördelaktigt för en person/spelgrupp som bara söker spelare för ett specifikt spel?

Riktigt så enkelt är det nu inte. Du talar knappast för alla personer som söker spelgrupps ögon; int eheller kan du föra Eonspelarnas talan.
När jag skriver EN person så påstår jag mig inte föra en hel grupps talan...

Men, som privatperson som bara talar för din egen del så kan jag lova att vi ska överväga saken på samma sätt som vi överväger alla förslag som kommer in. Och om vi kommer fram till att vi inte håller med, så beror det inte på att vi hatar folk som söker spelgrupper.
Om ni verkligen vill överväga den här saken, vilket jag inte riktigt får känslan av att du vill för det känns som om du redan bestämt dig, så bör ni fundera på:

Finns det mer spelare än bara den här enskilda personen som söker spelare för bara ett specifikt spel?

På vilket sätt kan denna personen/dessa personer(?) ha bäst chans att finna nya spelare till detta specifika spel - genom ett allmänt kontaktforum för alla spel eller på det för det specifika spelets forum (om det nu finns något sådant här)?

I vilken grad kan dessa kontaktsökarinlägg tänkas "kluddra ner" det specifika spelets forum dvs hur frekvent kan de tänkas uppstå och i vilken grad stör det spelare för det spelet att andra spelare söker spelare i samma forum?

Sebastian - som anser att Eon borde ha ett eget forum på spelets hemsida (likt de andra stora svenska spelen har) vilket hade varit fördelaktigt bla. då forumet hade kunnat vara uppdelat i flera olika praktiska underforum som exempelvis ett "Söker nya spelare" forum

Så är du fortfarande sugen på Eon eller? tunga
Ja absolut!

Jag skulle tycka det var jättekul att spela lite eon, framför allt att inte vara SL på eon för en gångs skull!
Inga problem jag kan tänka mig köra som SL också - inte minst då det är ett bra sätt att komma upp med nytt material inför kommande böcker

Men du letade kanske bara efter hela spelgrupper?
Hela spelgrupper vore enklare men det hade också kunnat vara kul att pussla ihop en spelgrupp av lite random folk här från forumet! :gremsmile:

Så hör av dig via PM om du är på så kan vi byta nummer m.m

Jag flyttar själv ner till Stockholm snart för att studera journalistik (måste pendla till en början och kommer bara sova i Stockholm några nätter i veckan), men kommer förmodligen vara på jakt efter en lättillgänglig spelgrupp själv (vill inte spelleda Eon för det gör jag redan med en grupp i Gävle). Beroende på hur ofta ni spelar (och hur långa sessioner) kan jag eventuellt vara intresserad. Vet inte hur studierna kommer att se ut ännu.
Vet ju inte ännu hur pass lättillgänglig gruppen blir eller hur ofta o länge vi kommer spela men hör gärna av dig när det börjar närma sig flytt för din del så borde jag veta mer och så kanske det går att styra upp något!