Anton P said:
Följdfråga:
Hur gör man en kortare strid (max 30min speltid) lika episk och omväxlande som en lång strid (inte lång som i brp-pingis, jag menar lång som striderna i >Human verkar vara)?
För mig är 30 minuter en ganska lång strid, iofs. =)
För mig handlar det dels om intressant motstånd, dels om miljö. Och om att ha ett ruggigt snabbt stridssystem. >Human har en handling per stridsrunda och person, inte inklusive förflyttning, har inget system för kroppsdelar, etc. Det går
snabbt att avgöra om man lyckades och hur bra. Över en minut för att bestämma effekten av en handling är
inte OK. Eller ja, det är det jag siktar på.
Jag tycker om motstånd man behöver texta sig fram lite mot. Första fienden rollpersonerna i min >Human-kampanj slogs mot var ett stort skrotmonster; ett huvud och sex tentakler som reste sig ur ruinerna av det som en gång var Chicago. Det var en ganska enkel grej; man kunde skada tentaklerna hyfsat lätt, och genom att göra det skadade man också huvudet. Men man kunde inte skada huvudet direkt; det hade för hård plåt. Nu var mina spelare inte riktigt inne i det taktiska tänket just då, men det är ändå exempel på vad jag menar. Lite tv-spelsinspirerat kanske. Man behöver 1) försöka anfalla en tentakel, 2) försöka anfalla huvudet, 3) räkna ut att man inte kan skada huvudet ens när man träffar, 4) slå ut tentaklerna för att se vad som händer.
Ville jag göra det extra speligt kanske jag lagt in att en död tentakel efter 3-4 stridsrundor återhämtade sig och delade sig i två, och att man bara kunde skada huvudet när minst två tentakler var utslagna... Det finns massor av sätt att göra det här.
Miljön är också viktig. Jag tycker om att ha husväggar, bilar, tak och saker ivägen. Och då också ha fiender som flyttar sig, alternativt befinner sig på nåt ställe som är klurigt att ta sig till. Säg att de är lättare att slåss med i närstrid än i avstånd, men att man måste riskera att ta ett par träffar för att komma till närstridsposition t.ex.
Nu vet jag inte alls om det här är sånt du menade, men eftersom du nämnde >Human så...