"Jag håller på att köra en kampanj i Eon.. (vid de få tillfällen då alla spelare samlas på den plats jag befinner mig). Eftersom Eon är ett rätt så realistiskt system så finns det ju vissa svårigheter (och jo jag vet att det bara är att ändra till det själv så det inte blir lika farligt) och jag undrar därför om det är någon som har goda råd att ge till mig. Om hur man driver Episka kampanjer med Eons regler i Mundanas värld."
Du behöver inte vara snäll mot spelarna för att få en episk kampanj. En kampanj blir inte episk för att rollpersonerna kan göra häftiga hjältedåd utan att dö, utan för att kampanjen
i sig är storslagen.
Jämför en novellsamling med en roman: även om det är lika många sidor i novellsamlingen (som till och med kan handla om samma huvudpersoner), så blir de ändå inte lika episka som en roman. Novellerna kan till och med handla om jävelfantastiska dåd - det hjälper inte mot en romans samlade episka genomslagskraft när
en ståry vinner moment rakt igenom alla åttahundra sidorna mot ett maffeklimax, utan att behöva trängas med sexton andra stårysar.
En annan jämförelse: jämför Star Trek med Star Wars. Vilken vi föredrar spelar ingen roll just nu, jag vill bara jämföra den episka potentialen. I och med att Star Trek "nollställs" efter varje avsnitt så kan man aldrig få upp samma storslagenhet, trots maffiga matte-paintings och läckra flybys av modeller. Star Wars, å andra sidan, har ett mål rakt igenom hela serien. Från första klippet i A New Hope leder ståryn mot den Stora Smällen ovanför Endor i Return of the Jedi. Och mycket riktigt, det är bara dubbelavsnitten och sviterna som kommer upp i samma "episkhet".
Till och med en lagom trist ståry om en rysk läkare på landsbygden kan bli storslagen och episk, om man sätter den under Revolutionen och Stora Fosterländska kriget och ger den tre timmar widescreen att breda ut sig på.
Så mitt råd är att släppa hjältebjäfset. Koncentrera dig istället på att bygga upp en ståry, en enda kampanj, som leder från punkt A (krogen där rollpersonerna får pengarna) till punkt Ö (maffeslaget utanför den där jättefästningen som kräver tonvis med CGI att rendera och slutfajten i äkta Matrix-stuk).
Och det viktigaste av allt: avsluta kampanjen där. När målet är uppnått, rollpersonerna har kommit hem, kramarna utdelats... bryt. Låt rollpersonerna leva lyckliga i alla sina dagar. End of story.
Vill du ha mer tips så har jag en artikel om episka kampanjer här: <A HREF="
http://www.foxtail.nu/vm_episk.html" target="_new">
http://www.foxtail.nu/vm_episk.html</A> Den är visserligen till Västmark, men själva artikeln är systemlös.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>