Nekromanti Episk fantasy i Eon

Blasphemy

Swashbuckler
Ugh ugh alla indianer (och Bengaliska tigrar,.. jag diskri(minerar) ingen)..
Jag håller på att köra en kampanj i Eon.. (vid de få tillfällen då alla spelare samlas på den plats jag befinner mig). Eftersom Eon är ett rätt så realistiskt system så finns det ju vissa svårigheter (och jo jag vet att det bara är att ändra till det själv så det inte blir lika farligt) och jag undrar därför om det är någon som har goda råd att ge till mig. Om hur man driver Episka kampanjer med Eons regler i Mundanas värld.
Om det finns nått sätt som gör det enklare och risken att rollpersonerna dör så lätt (jo jag är snäll med tärningarna).

Only dead fish float with the stream.

Big Marco

Läskig
Det lättaste sättet är att ändra så att fummelrisken enbart inträffar om man först slår 3 st sexor, isf 2 st.

-Marco Behrmann

G

Guest

Guest
Om det finns nått sätt som gör det enklare och risken att rollpersonerna dör så lätt

Det här kanske inte är till så stor hjälp, men när vi spelar så slår vi helt enkelt om slag där rp:n dör. I princip har nog min nuvarande rp dött cirka 5-6 gånger (om inte mer) egentligen, men det skulle vara fruktansvärt tråkigt att hela tiden göra nya rp:s och sedan anpassa dem till den kampanj vi håller på med. Kort och gott; slå om alla tärningsslag som innebär en dödlig utgång för spelarna. Att skada dem kraftigt är dock en annan sak./images/icons/smile.gif

Annars kan du alltid modifiera skadan och t.ex. halvera allvarligare skador mot spelarna med motiveringen att fienden fick en dålig träff eller nåt...

Sedan tycker jag att man får se lite till vad det är för slags strid. Att dö vid t.ex. ett rövaranfall som man inte kunde göra något åt är inte speciellt kul. Däremot om man frivilligt ger sig in i en duell, på liv och död, får man i högre grad skylla sig själv.

/Tiamel

Blasphemy

Swashbuckler
Fummelrsiken har jag minskat.. inte med att man måste slå tre 6 or för att fummla utan istället så har jag satt en gräns att man måste få reslutatet högra än sin färdighet med 8 eller mer.

Sir Foilan

Hero
"Det här kanske inte är till så stor hjälp, men när vi spelar så slår vi helt enkelt om slag där rp:n dör"

Himlars så otroligt tråkigt IMO. Man behöver ju inte bry sig om en strid har dödlig utgång. Då är det roligare att göra en ny RP, eller undvika att hamna i onödigt svåra situationer.

Det går ju alltid att mixtra med extraskador. Det vet jag att jag har gjort (men inte så att spelarna märker det). Fast det har jag bara gjort vid tillfällen där det _bara_ är surt om RP dör, dvs vid mindre viktiga tillfällen. Ger sig rollpersonerna in i en strid på liv och död får de ta konsekvenserna.

/Sir Foilan

Sereg_UBBT

Swashbuckler
<I>"Himlars så otroligt tråkigt IMO. Man behöver ju inte bry sig om en strid har dödlig utgång. Då är det roligare att göra en ny RP, eller undvika att hamna i onödigt svåra situationer."</I>

Håller med. Det är ju lite dumt att man vet att man kan ge sig in i strider och vara helt säker på att man överlever. Hade en SL som gjorde liknande en gång, han hade tydligen stooora planer för oss så vi kunde ju inte gå och dö...

<I>"Det går ju alltid att mixtra med extraskador. Det vet jag att jag har gjort (men inte så att spelarna märker det). Fast det har jag bara gjort vid tillfällen där det _bara_ är surt om RP dör, dvs vid mindre viktiga tillfällen. Ger sig rollpersonerna in i en strid på liv och död får de ta konsekvenserna."</I>

Gör inte alla så?

Krille

Super Moderator
"Jag håller på att köra en kampanj i Eon.. (vid de få tillfällen då alla spelare samlas på den plats jag befinner mig). Eftersom Eon är ett rätt så realistiskt system så finns det ju vissa svårigheter (och jo jag vet att det bara är att ändra till det själv så det inte blir lika farligt) och jag undrar därför om det är någon som har goda råd att ge till mig. Om hur man driver Episka kampanjer med Eons regler i Mundanas värld."

Du behöver inte vara snäll mot spelarna för att få en episk kampanj. En kampanj blir inte episk för att rollpersonerna kan göra häftiga hjältedåd utan att dö, utan för att kampanjen i sig är storslagen.

Jämför en novellsamling med en roman: även om det är lika många sidor i novellsamlingen (som till och med kan handla om samma huvudpersoner), så blir de ändå inte lika episka som en roman. Novellerna kan till och med handla om jävelfantastiska dåd - det hjälper inte mot en romans samlade episka genomslagskraft när en ståry vinner moment rakt igenom alla åttahundra sidorna mot ett maffeklimax, utan att behöva trängas med sexton andra stårysar.

En annan jämförelse: jämför Star Trek med Star Wars. Vilken vi föredrar spelar ingen roll just nu, jag vill bara jämföra den episka potentialen. I och med att Star Trek "nollställs" efter varje avsnitt så kan man aldrig få upp samma storslagenhet, trots maffiga matte-paintings och läckra flybys av modeller. Star Wars, å andra sidan, har ett mål rakt igenom hela serien. Från första klippet i A New Hope leder ståryn mot den Stora Smällen ovanför Endor i Return of the Jedi. Och mycket riktigt, det är bara dubbelavsnitten och sviterna som kommer upp i samma "episkhet".

Till och med en lagom trist ståry om en rysk läkare på landsbygden kan bli storslagen och episk, om man sätter den under Revolutionen och Stora Fosterländska kriget och ger den tre timmar widescreen att breda ut sig på.

Så mitt råd är att släppa hjältebjäfset. Koncentrera dig istället på att bygga upp en ståry, en enda kampanj, som leder från punkt A (krogen där rollpersonerna får pengarna) till punkt Ö (maffeslaget utanför den där jättefästningen som kräver tonvis med CGI att rendera och slutfajten i äkta Matrix-stuk).

Och det viktigaste av allt: avsluta kampanjen där. När målet är uppnått, rollpersonerna har kommit hem, kramarna utdelats... bryt. Låt rollpersonerna leva lyckliga i alla sina dagar. End of story.

Vill du ha mer tips så har jag en artikel om episka kampanjer här: <A HREF="http://www.foxtail.nu/vm_episk.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/vm_episk.html</A> Den är visserligen till Västmark, men själva artikeln är systemlös.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Finns det någon här som allvarligt spelar med fummelsystemet på det sättet att, förrutom att det är en fummelrisk så fort man slår två sexor, även misslyckas med sin handling så fprt man har slagit två sexor. Jag spelar så att om spelarna slår två sexor så kan de fumla eller lyckas med handlingen men inte misslyckas eller slå perfekt. Dock så lyckas de alltid om de slår ettor på alla tärningar utom en.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Blasphemy

Swashbuckler
Tackar tackar.. skall genast ladda hem artikeln.

LeJonklev

Swordsman
Hur man driver episka kampanjer med eons regelsystem?

Det gör man inte!

Men du kan ju alltid göra så att speledaren slår dödsslagen(så gör vi i min spelgrupp), så slipper man skapa nya rollpersoner så ofta. Och man kan inte, som någon sa här, gå in i en strid och vara säker på att man ska vinna. I så fall kommer spelledaren(i varje fall mina) inte att kunna hålla undan sina sadistiska sidor. "OJ! Där stod en bågskytt bland träden. Du fick en pil genom halsen. hihi, fniss, gurgel"

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Evil Peter

Hero
Finns det någon här som allvarligt spelar med fummelsystemet på det sättet att, förrutom att det är en fummelrisk så fort man slår två sexor, även misslyckas med sin handling så fprt man har slagit två sexor.

Ja, vår grupp har hittills kört med den regeln. Det har dock diskuterats om eventuell ändring av fummelreglerna. Det gäller bara att hitta den bästa lösningen. Min magiker kommer att gilla de eventuella ändringarna då han rätt ofta försöker sig på besvärjelser med fyra filament... /images/icons/smile.gif

C

G

Guest

Guest
Man behöver ju inte bry sig om en strid har dödlig utgång.

Det är just det man inte gör genom att slå om...eller? Man kan ju naturligtvis bara ignorera skadan men eftersom fienden har lyckats med sitt slag så borde rp:n få någon slags skada. Hur gör du om någon lyckas träffa en av dina spelare (antar att du är SL)? Ignorerar ni bara skadan och spelar vidare som inget hänt?

Då är det roligare att göra en ny RP

Som jag skrev i mitt inlägg så skulle det vara ytterst tråkigt att få göra ny rp med jämna mellanrum och sedan försöka få in dem i den kampanj vi har hållit på med i över ett år.

eller undvika att hamna i onödigt svåra situationer.

Naturligtvis försöker man inte ge sig in i situationer man vet att man inte klarar av. Vad jag menade var situationer som man inte direkt kan rå för. T.ex. att SL beräknar att fyra fiender borde gruppen klara av. Sedan så visar det sig att gruppen inte lyckades särskilt bra och då mening inte var att ta död på gruppen måste man modifiera skadora, t.ex. genom att slå om dem.

Det går ju alltid att mixtra med extraskador. Det vet jag att jag har gjort (men inte så att spelarna märker det).

Det låter som ett bra sätt. Det skulle dock inte gå att göra det obemärkt i vår grupp då oftast en av spelarna kollar skadetabellerna för att snabba upp striderna.

Fast det har jag bara gjort vid tillfällen där det _bara_ är surt om RP dör, dvs vid mindre viktiga tillfällen. Ger sig rollpersonerna in i en strid på liv och död får de ta konsekvenserna.

Det var det jag menade med mitt sista stycke i inlägget.

/Tiamel

Sir Foilan

Hero
"Man behöver ju inte bry sig om en strid har dödlig utgång.

Det är just det man inte gör genom att slå om...eller? Man kan ju naturligtvis bara ignorera skadan men eftersom fienden har lyckats med sitt slag så borde rp:n få någon slags skada. Hur gör du om någon lyckas träffa en av dina spelare (antar att du är SL)? Ignorerar ni bara skadan och spelar vidare som inget hänt?"

Nu är jag inte riktigt säker på hur du tolkar min mening. Men dt jag menade är att om man slår om skador som är dödliga för RP så ger sig RP in i strider utan att behöva bry sig särskilt mycket. De kan ju ändå inte dö... Tråkigt IMO.
Och att ignorera skadan är det inte tal om. Antingen sö mixtrar man med skadan på ngt sätt eller så dör RP.

"Som jag skrev i mitt inlägg så skulle det vara ytterst tråkigt att få göra ny rp med jämna mellanrum och sedan försöka få in dem i den kampanj vi har hållit på med i över ett år."

Det håller jag med om. Men ändå, RP är dödliga varelser.

"Vad jag menade var situationer som man inte direkt kan rå för. T.ex. att SL beräknar att fyra fiender borde gruppen klara av. Sedan så visar det sig att gruppen inte lyckades särskilt bra och då mening inte var att ta död på gruppen måste man modifiera skadora, t.ex. genom att slå om dem."

Det kan vara ett dilemma. RP kan ha problem med siktet (tärningarna). Låt dem då får en chans att fly istället... Om någon olycklig sate skulle få ett dödligt sår så kan man väl kanske mixtra med skadeverkan lite, så att det bara blir en allvarlig skada.

/Sir Foilan

G

Guest

Guest
Men dt jag menade är att om man slår om skador som är dödliga för RP så ger sig RP in i strider utan att behöva bry sig särskilt mycket. De kan ju ändå inte dö... Tråkigt IMO.

Jag håller fullständigt med. Det är återigen det här med om man frivilligt ger sig in i en strid eller inte. I vår nuvarande kampanj spelar jag en riddare. När jag ger mig in i t.ex. ett tornerspel eller en duell på liv och död (har bara hänt en gång hittills) så är jag fullt medveten om att då slår vi inte om utifall att jag skulle få ett dödligt sår eller nåt sånt.
Sedan handlar det till viss del om rollspelande. Om man har en karaktär som inte kan slåss ska man inte slåss, oavsett om man kan dö eller inte. Det får naturligtvis inte bli så att spelarna t.ex. utmanar folk hejvilt bara för att de vet att de ändå inte kan dö.

Antingen sö mixtrar man med skadan på ngt sätt eller så dör RP.

Japp. Och i vår grupp har vi valt att slå om skadorna. Ibland väljer också SL extraskada. T.ex. om han slår artärblödning i benet, vilket skulle döda rp:n, så ändrar han det till det "grymast" för spelaren men ändå så att han precis klarar livhanken.

RP kan ha problem med siktet (tärningarna). Låt dem då får en chans att fly istället...

Jag tror de kungliga vägvakterna i Consaber och heneaalverna runt om i mundana börjar tröttna på att rädda vårt gäng när vi inte lyckas särskilt bra./images/icons/smile.gif

/Tiamel

ripperdoc

Myrmidon
Förtydligande från SL

Tja, Tiamel (min spelare) uttryckte det lite...hrm...primitivt.
Vi rollspelar mest för upplevelsen, och det finns en del redskap för spelledaren att styra storyn till en bra upplevelse. En metod där är att så att säga mixtra med reglerna när så behövs. Men Tiamel vet att hans karaktär mycket väl kan dö när som helst. Skulle han göra nåt dumdristigt så finns risken. Det är i vilket fall en ganska väl avvägd balans.
Egentligen hade det här problemet inte varit lika stort om vi modifierade reglerna till det bättre, men det har inte riktigt kommit oss för.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

slå dina SL! Så gör man bara inte, kräv att du slår dina dödsslag själv!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Men snälla nån! Om ni tänkte lite mer i er grupp skulle ni inte råka ut för sådana saker. Om ni råkar ut för massa fiender hela tiden som inte har något med äventyret att göra så bör ni klaga på er SL. Eller så kanske ska ni ge rövarna vad de begär och inte slåss mot 20 argsinta skurkar som säkert haft bågskyttar utposterade i närheten.

Detta med att slå om sina dödsslag, fy! Sådant gör hela rollspelandet i längden förbaskat tråkigt. Om ni bara gjorde lite mindre lättretade rp skulle ni kunnat undvika sådana saker. Då behöver ni inte slåss varje gång SL tittar upp bakom sin skärm och ler sadistiskt för att sedan ställa den ödestigra frågan: vad har du i agg? De idioter som hela tiden vill slåss ska få som de vill, döda dem!!!

"I begynnelsen skapade människan Gud"

G

Guest

Guest
Men snälla nån! Om ni tänkte lite mer i er grupp skulle ni inte råka ut för sådana saker. Om ni råkar ut för massa fiender hela tiden som inte har något med äventyret att göra så bör ni klaga på er SL.

Jag har aldrig påstått att vi i vår grupp råkar ut för en massa rövare osv. Vad vi diksuterade var om det var rätt att slå om EXTRASKADOR eller inte. För övrigt kan jag tillägga att vi knappt använder oss av några äventyr och därför blir det svårt för SL att lägga in fiender som inte hör till äventyret. Och dessutom använder vi ganska sällan strid överhuvudtaget i vår kampanj.

Eller så kanske ska ni ge rövarna vad de begär och inte slåss mot 20 argsinta skurkar som säkert haft bågskyttar utposterade i närheten.

Tror du vi skulle försöka slå tjugo rövare själva?

Detta med att slå om sina dödsslag, fy!

Det har aldrig varit tal om att slå om sina dödsslag. Om du läser alla inlägg ovan så har det hela tiden handlat om man ska slå om skador (extraskador då) eller inte.

Om ni bara gjorde lite mindre lättretade rp skulle ni kunnat undvika sådana saker.

Öhm? Min rp har aggression 10...det är absolut inte särskilt extraordinärt aggressivt. Dessutom slåss vi inte mer än absolut nödvändigt.

/Tiamel

smaffy

Hero
VAD I SJÄLVASTE!?

för att du och andra inte ska behöva läsa så mycket så har jag markerat allt som ni behöver läsa utan att gå miste om något. FÖR FAN!! SLUTA SLÅ OM DÖDSSLAGEN!!

VAD I SJÄLVASTE SYSSLAR DU MED?!
S L Å R D U O M D Ö D S S L A G E N ? ! ? !

man KAN INTE slå om dödsslagen!! det är den yttersta dödssynden att göra som du gör! man slår inte om dödsslagen! det är überkoboldiskt och felaktigt att slå om dödsslag. bara jesus får göra sånnt.

mitt råd: sluta slå om dödsslagen innan ni ballar ur. är man död så är man död!!

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

G

Guest

Guest
Förklaring

SLUTA SLÅ OM DÖDSSLAGEN!!

Jag inser att jag kanske inte förklarade på bästa sätt i mitt första inlägg. Vad jag menade var att vi slår om extraskadorna (och enbart dessa) då de innebär en dödlig utgång för spelaren. Dessutom slår vi bara om dessa då vi tycker att situationen är sådan att rp inte ska dö, t.ex. vid ett enklare rövaranfall eller liknande. Däremot, vilket förklaras i inläggen nedan, ger man sig frivilligt in i en strid så ska man naturligtvis vara beredd på att dö, vilket mycket väl kan hända (då slår man alltså inte om). I vissa fall kan man även dö vid t.ex. rövaranfall. Det beror helt på situation.

/Tiamel - ursäktar min dåliga förklaring i första inlägget