Nekromanti Er favorit i sagan om ringen filmen är??

Balderk

Swashbuckler
Re: favoriter

Just det ja, det var så han hette! jag glömmer alltid hans namn! han var också med i miniserien om slottet Ghormenghast som gick förra julen eller nått...

kom bara på att tänka på ett av de dåligaste skämten jag har hört från en av de personer jag ogillar allra mest (han tyckte förövrigt att det var jätteroligt) när jag och en polare satt och diskuterade just Christopher Lee efter att han medverkat i Star Wars (finsk brytning): Count Duku hehe, fattar ni? Count D! Han har ju gjort en annan film där han också spelar Count D! Hehehehehe... Varpå han går därifrån småskrattande för sig själv och vi säger: Jaha

/Jonas, var bara tvungen

Cybot

Mest spelbar
Re: Tänker du se Sagan om de två tornen? (ant)

Kubrik har varit inblandad i följande filmer

[color:\\"purple\\"]A.I. Artificial Intelligence (2001) (creator)

Eyes Wide Shut (1999) (also co-screenwriter, producer)

Full Metal Jacket (1987) (also co-screenwriter, producer)

The Shining (1980) (also co-screenwriter, producer)

Barry Lyndon (1975) (also screenwriter, producer)
Best Director — National Board of Review, British Academy Award
Best Picture (producer) — National Board of Review

A Clockwork Orange (1971) (also screenwriter, producer)
Best Director — New York Film Critics
Best Picture (producer) — New York Film Critics

2001: A Space Odyssey (1968) (also co-screenwriter, producer, special effects)
Best Special Visual Effects — Academy Award®

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) (also co-screenwriter, producer)
Best Director — New York Film Critics

Lolita (1962) (also co-screenwriter [uncredited])

Spartacus (1960)

Paths of Glory (1957) (also co-screenwriter)

The Killing (1956) (also screenwriter)

Killer’s Kiss (1955) (also screenwriter, cinematographer, editor, co-producer)

The Seafarers (1953) (also cinematographer)

Fear and Desire (1953) (also cinematographer, editor, producer)

Flying Padre (1951) (also screenwriter, cinematographer, producer)

Day of the Fight (1950) (also screenwriter, cinematographer, producer)[/color]

Han fick sitt genombrott i Paths of Glory och sen har han bara rollat på med film på film som alla ställer bra tänkvärda frågor och är extremt välgjorda. Vad jag vet så var han väldigt noggran med rekvisitan men lät aldrig rekvisitan komma ivägen för "storyn".

Staffan

Myrmidon

Christofer nånting va?
Christopher Lee, ja. Enligt IMDB har han varit med i 250 skådespelarcredits (vilket iofs inkluderar en massa filmdokumentärer och sånt tjafs) plus 53 insatser som gästskådis i diverse TV-serier. Dessutom är han en jävel på att sjunga och fäktas, plus att han jobbade för den brittiska underrättelsetjänsten i andra världskriget (och var reservist i RAF).

Kornella

Warrior

Då skall jag försöka avfyra ett par intressepilar och säga vad jag tycker om följande filmer, om jag ens minns dem:). Jag har ett väldigt selektivt minne och allt som inte intresserar mig direkt läggs i min mentala soptunna och den töms varje vecka;).

"A.I. Artificial Intelligence (2001) (creator)"

Fantastiskt bra film, en av de bättre jag sett. Jag gillade verkligen den här filmen. Men jag tyckte robotcirkusen var långdragen och skadade filmen mer än de stackars robotarna.

"Eyes Wide Shut (1999) (also co-screenwriter, producer)"

En konstig film och faktiskt riktigt trist. Kändes som inget annat än en dålig ursäkt att få visa upp några meningslösa kändisar nakna. I övrigt minns jag den knappt:).

"Full Metal Jacket (1987) (also co-screenwriter, producer)"

Även den här var urtrist, men jag hade (av någon anledning) löjligt höga förväntningar på den och det skadade mitt omdömde om den.

"The Shining (1980) (also co-screenwriter, producer)"

Väldigt hemsk (men helt okej) film, tyvärr såg jag den för några år sedan och den hade väl åldrats dåligt antar jag.

"Barry Lyndon (1975) (also screenwriter, producer)"

Denna filmen gillar jag väldigt mycket, sällan får jag så mycket rollspelslust som när jag ser denna.

"A Clockwork Orange (1971) (also screenwriter, producer)"

Denna såg jag också tyvärr ganska sent och hade väl inte mycket förväntningar. Filmmusiken är väl det bästa, och något som jag lyssnar på då och då. Filmen i sig har jag i stort glömt.

"2001: A Space Odyssey (1968) (also co-screenwriter, producer, special effects)"

Min pappas älsklingsfilm och det var en plåga att se den med honom, vilket troligen färgar av sig på att jag inte gillar den. Sedan så är sf inte min grej egentligen.

"Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) (also co-screenwriter, producer)"

Aldrig sett, vilket kanske är lite trist. Dock är det inte så viktigt.

"Lolita (1962) (also co-screenwriter [uncredited])"

Den här har jag heller aldrig sett och bryr mig inte.

"Spartacus (1960)"

Den här har jag sett och mitt omdömde finner ni här.. http://www.hobbyspel.com/inspiration/spartacus.html

"Paths of Glory (1957) (also co-screenwriter)"

The Killing (1956) (also screenwriter)

Killer´s Kiss (1955) (also screenwriter, cinematographer, editor, co-producer)

The Seafarers (1953) (also cinematographer)

Fear and Desire (1953) (also cinematographer, editor, producer)

Flying Padre (1951) (also screenwriter, cinematographer, producer)

Day of the Fight (1950) (also screenwriter, cinematographer, producer)"

Alla dessa övriga filmerna har jag ärligt talat inget minne om jag sett eller ej. Kommer de på TCM så är chansen stor att jag kanske kommer se dem någon gång i framtiden, om jag orkar:).

Nella

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Rekvisitan får jag hålla med om, när jag var på en SF-mässa (min första och förmodligen sista, som att gå runt i en reklamfilm för en massa smaklösa leksaker) observerade jag ett orchsvärd. Det var bland de absolut fulaste svärd jag skådat! Var finns Björn Hellqvist när man behöver honom? :gremwink:

w176

Förlorad dotter
Mysko

Nästan precis så sa en kompis till imig nä vi kom ut från biografen, ä andra sidanså tror jag hon faktiskt menade det.

/Elin tycker att lite söt var den i allafall

Ezzy

Warrior
intespäciält

förklaringen är själv klar: det är ödet och slumpen. inget konstigt... :C) nåja, jag menade det faktist åxå! den är söt/gullig, men å andra sidan tycker jag att alla som är stort och elakt är söt/gulligt. och tja, :C) sexig kan man väl inte bestrida att den är? eller?

w176

Förlorad dotter
En lika sinnad [ot]

"...men å andra sidan tycker jag att alla som är stort och elakt är söt/gulligt."

*Snyft* Gråter varje gång jag ser godzilla (seriöst).

Kornella

Warrior
Re: Mein Führer, ehrmummm President.

Då var saken avgjord, jag skall se den nästa gång den kommer på tv;).

"Herr Nils, som inte heller gillade sagan om ringen, höll faktiskt på att somna mitt i filmen. Något han inte gjort sedan han så den tunna röda linjen."

Samma här, jag somnade nästan ett par gånger. Tunna röda linjen är förövrigt en riktigt trist film. (Och har en väldigt tunn röd tråd.)

Nella

Ymir

Liten kantbaron
Re: Världsrekord?

Christoper Lee har, mig veterligen, medverkat i flest filmer av alla som någonsin levat. Bara det är det lite status på, imo.

- Ymir, som borde kolla upp informationen...Guiness kanske...

Baldyr

Hero
Gandalf, helt klart

Nu har jag tyvärr glömt bort vad skådesspelaren heter, men hans Gandalf-porträtt är i alla fall perfekt! Det var väl inlednings-scenerna med Galdalf som fick mig att vilja se om filmen nyligen.

Sämst är helt klart Gimli, följt av Merry och Pippin (eller vad pajas-hoberna heter). Gimli är i alla fall fullkomligt platt och det enda som känns dummare än själva rollen är nog den otroligt plastiga hjälmen och den fjantiga yxan. *urk*

Det är bara att inse - fantasy gör sig inte bra på film!

/Baldyr, som tror mer på animerade fantasy-filmer (tänk: Final Fantasy-filmen fast i fantasy-kostym)

Muggas

Hero

jo, jag tycker aragorn var ok, men viggo gjorde inget speciellt av rollen... en storhjälte som aragorn är ingen lätt roll att fylla, och jag vet inte om någon skådis kunnat ro iland den uppgiften. däremot tycker jag att sean bean förstärker boromirs roll i filmen om man jämför med boken. i filmen kommer hans mänskliga sida fram mer, han framstår inte som lika arrogant.. (även om hans rollfigur är trångsynt ibland- men med goda avsikter).. skulle vilja säga att boromir-rollen är den enda som får något sorts mänskligt "djup"... boromir är ingen felfri hjälte, och som tidigare nämnts i diskussioner här i forumen om hjältar och deras egenskaper, så är de hjältarna som begår misstag, som inte är perfekta som framstår som de mest intressanta :gremtongue:

Troberg

Sinister eater
Re: En lika sinnad [ot]

*Snyft* Gråter varje gång jag ser godzilla (seriöst).
Bara när jag ser den amerikanska bastardiseringen av den.

Jag menar, hur ska man ha en trovärdig Godzilla när den inte ser ut som en kille i gummidräkt som klampar omkring i ett modellandskap, hopklippt med horder av flyende japaner?

Dessutom missade amerikanarna totalt den politiska satiren i Godzilla. Jag menar, i en film som kom ganska snart efter WW2 om ett radioaktivt monster som kommer österifrån från havet för att äta upp Japan. Vad kan det symbolisera?

Jag tyckter att man gjorde rätt i sista riktiga Godzillafilmen (som slutfördes efter Godzillas skapares död) och dödade av Godzilla en gång för alla i en mäktig slutstrid. På något sätt skulle det inte längre vara samma sak annars. (Kanske skulle varnat om spoiler här?)

Kanske dags för mig att fylla ut de återstående luckorna i min Godzilla-samling. Det borde vara lätt att hitta på nätet.

Skuggvarg

Hero
Re: Ang. Yxan

Det där är lika fult som de som klagar på att Gandalf återfår sin stav efter att han flytt från Orthanc, hur dvårt är det för en magiker av hans rang att tillverka en ny yxa?
Vad skulle Gandalf med en yxa till? Var det inte en stav han ville ha?

/Skuggvarg - påpekar den uppenbara felaktigheten

Skuggvarg

Hero
Re: Angående Sagan om plingen (ot)

Vad var det som var fel med den då?

/Skuggvarg - undrar hur man kan låta bli att uppskatta SoR

Re: Eftersom...

Har inte tänkt på det närmare, det var bara när jag skrev inlägget som jag drabbades av insikten, men som vanligt har du säkert rätt :gremgrin:

samiis

Warrior
Pippin är kanske som han ska vara, ja...

...men i filmen får jag intrycket av att Merry är lika fjöntig (fjantig på skånska?) som Pippin...

.. och det intrycket får jag inte i boken, i boken är Merry en av mina favoriter, en kall och 'mogen' HOBBIT... :gremcool: