Re: Tänker du se Sagan om de två tornen? (ant)
"Tänker du se Sagan om de två tornen"
Njae troligen kommer jag ändå se den. Dock tänker jag anstränga mig lika lite som med första filmen för att få se den. Antingen blir det när det inte finns något annat att hyra på video eller när den kommer på tv.
"Det är självklart inte fel att säga vad man tycker. Vad tycker du om Tolkiens böcker? "
Jag har bara läst hälften av första boken och tyckte den inte var något för mig, jag läser för övrigt inte skönlitteratur överhuvudtaget egentligen. Speciellt inte fantasy.
Så jag kan väl utala mig som en som inte läst boken (kommer inte ens ihåg det jag läste) och skulle väl säga att filmen var riktigt snurrig på sina håll och ibland krävde det nästan att jag tänkte på den teknade versionen för att förstå vad som försegick
. Min sambo förklarade även då och då vad som hände och liknande. (Han såg den på bio, den dummern
) Jag tror alltså man måste ha läst boken för att kunna uppskatta filmen, samt ha en förkärlek för modern populärkultur för att kunna leva med rekvesitan de använde i filmen
.
Vad jag däremot insåg när jag såg filmen är att jag har inget förtroende för Peter Jackson som film-skapare. Ungefär som George Lucas efter Episode 1 (jag såg förövrigt Episode 2 här om dagarna).
Nella