kwarnberg
Swordsman
Först och främst: potentiell Content Warning på hela den här tråden. Det kan förekomma all möjlig slags skräck och äckel. Börja gärna era inlägg med en CW-flagga som kort beskriver vad inlägget kommer innehålla, så de som inte vill läsa kan skippa det. Eller sätt spoiler-taggar.
De senaste dagarna har det varit mycket fokus på negativa upplevelser av skräck och obehag av rollspel. Men de flesta av oss gillar ju skräck och obehag. Skräck är min favoritgenre i rollspel, både att spela och spelleda, och jag har många bra minnen av det.
Ska vi inte vända på myntet lite? I stället för att fokusera på det problematiska med skräcken och obehagskänslorna prata om de bra delarna med det? Jag vill höra era bästa minnen från skräck i rollspel. Era bästa minnen från när ni känt er illa till mods, men på det där bra sättet. Vad gjorde de där tillfällena så bra och minnesvärda? Vilka tekniker användes för att verkligen lyfta fram skräcken på rätt sätt? [HR][/HR]
CW: självskadebeteende och blodigt och övervåld.
Jag har två exempel. Båda från när jag spelledde.
I båda fallen pratade vi om det efter spelmötet. Alla var okej, om än skakade. Jag ryser fortfarande när jag tänker tillbaka på stämningen i rummen.
De senaste dagarna har det varit mycket fokus på negativa upplevelser av skräck och obehag av rollspel. Men de flesta av oss gillar ju skräck och obehag. Skräck är min favoritgenre i rollspel, både att spela och spelleda, och jag har många bra minnen av det.
Ska vi inte vända på myntet lite? I stället för att fokusera på det problematiska med skräcken och obehagskänslorna prata om de bra delarna med det? Jag vill höra era bästa minnen från skräck i rollspel. Era bästa minnen från när ni känt er illa till mods, men på det där bra sättet. Vad gjorde de där tillfällena så bra och minnesvärda? Vilka tekniker användes för att verkligen lyfta fram skräcken på rätt sätt? [HR][/HR]
CW: självskadebeteende och blodigt och övervåld.
Jag har två exempel. Båda från när jag spelledde.
Det första var när vi spelade KULT: Divinity Lost, och det fantastiska scenariot Oakwood Heights. Det var en strålande fin sommardag och solen sken in genom fönstren. Jag minns på riktig dagen som regnig och kall och mörk. Jag hade förberett spellistor med särskild musik skräddarsydd för de olika scenerna i scenariet. Några av scenerna vi fick till var verkligen ruskiga. Vid ett tillfälle utförde en rollperson en fruktansvärd handling, och hela rummet bara satt och stirrade på spelaren med tomma blickar. Spelaren gick från att beskriva sina handlingar i första person till tredje person, troligtvis omedvetet i ett försök att distansera sig från handlingen. Spelarens beskrivning av hur hen utförde handlingen i kombination med mina beskrivningar om hur skallen krossades under hammaren ledde till en fruktansvärd och minnesvärd scen. Det var fantastiskt.
Det andra tillfället jag minns är när jag spelledde Skrômt på GothCon förra året. Vid ett tillfälle behövde en rollperson gräva ur sitt eget öga ur skallen. Också där lades en tung tystnad över rummet. En av spelarna ställde sig upp och började vanka av och an i rummet när jag beskrev hur kniven skrapade mot insidan av skallen när den försiktigt fördes in i ögonhålan. Obehaget var stort. Men alla var okej.
Det andra tillfället jag minns är när jag spelledde Skrômt på GothCon förra året. Vid ett tillfälle behövde en rollperson gräva ur sitt eget öga ur skallen. Också där lades en tung tystnad över rummet. En av spelarna ställde sig upp och började vanka av och an i rummet när jag beskrev hur kniven skrapade mot insidan av skallen när den försiktigt fördes in i ögonhålan. Obehaget var stort. Men alla var okej.
I båda fallen pratade vi om det efter spelmötet. Alla var okej, om än skakade. Jag ryser fortfarande när jag tänker tillbaka på stämningen i rummen.