Era sämsta idéer

Dungeonen jag tänkte skriva som skulle hundratusen rum! Hundratusen är för många.

Heh, jag hade planen när första Chock kom ut på svenska att göra en gigantisk labyrinth på rutpapper. Tror jag var inspirerad av filmen Labyrinth. Vi kan ju säga som så att jag gav upp ganska snabbt.
 
Men samtidigt är det svårt att improvisera fram låt efter låt och kräver dessutom att spelledaren (och spelarna) kan sjunga överhuvudtaget.

Många läser högt på engelska utan att egentligen kunna det heller. Tycker kompetenskravet är överflödigt!
 
En musikal-kampanj hade varit jävligt coolt. Men samtidigt är det svårt att improvisera fram låt efter låt och kräver dessutom att spelledaren (och spelarna) kan sjunga överhuvudtaget.
Det finns ju musikalimprovisationsteater så... varför inte. Jag har också spelat musikallajv, men då var det inte improviserade låtar och då blir det ju ganska rälsat vilket ju många ogillar.
 
Fimbulsommar -- jag vet inte om det här är en usel idé eller en bra. Men jag lär inte skriva spelet, ty det skulle bli oerhört tidskrävande att få ihop dess tjocka världsbok.

Får vibbar av klassikern "Sommarens tolv månader"
 
Ok, här är några sämre idéer:

1. Jag började på en karta över Altdorf. Jag ökade skalan avsevärt och tänkte att det minst är 500 000 invånare. Jag ritade upp varje gata, varje gränd. Jag kom rätt långt! Men till slut fick jag inse att projektet var alldeles för stort. Sa jag att jag alltså gjorde det i CAD, för att kunna zooma in gator och byggnader från olika perspektiv. Kartan baserade sig på @Magnus Seter s Altdorfkarta så har ni sett den fattar ni vilken dålig idé det var. (Kartan finns i sitt nuvarande skick på Cartographers Guild. Sök på Altdorf).

2. Jag skrev ett rätt ambitiöst hack av @TomasFriaLigan s Version Noll (där jag bollade lite idéer) som började närma sig färdigställande typ exakt samtidigt som FL släppte Mutant År Noll. Ok, idéen var kanske inte så dålig men tajmingen var usel! :) Projektet heter Zonen och går att hitta om man söker på wrnu.
 
Man skulle kunna ha förberedda låtar, varje låt kan bara användas en gång och har en mekanisk effekt. Sedan vet man inte vilken karaktär/spelare som kommer börja vilken låt. Så personen som börjar sjunga skurksången är nu skurken och så vidare.
 
1. Jag började på en karta över Altdorf. Jag ökade skalan avsevärt och tänkte att det minst är 500 000 invånare. Jag ritade upp varje gata, varje gränd. Jag kom rätt långt! Men till slut fick jag inse att projektet var alldeles för stort.

Som jag brukar säga: anledningen till att folk hittar på absurt uppblåsta befolkningssiffror är för att ingen fattar hur djävla stor en förindustriell stad med 500 000 invånare faktiskt är... :)
 
1. Jag började på en karta över Altdorf. Jag ökade skalan avsevärt och tänkte att det minst är 500 000 invånare. Jag ritade upp varje gata, varje gränd. Jag kom rätt långt! Men till slut fick jag inse att projektet var alldeles för stort. Sa jag att jag alltså gjorde det i CAD, för att kunna zooma in gator och byggnader från olika perspektiv. Kartan baserade sig på @Magnus Seter s Altdorfkarta så har ni sett den fattar ni vilken dålig idé det var. (Kartan finns i sitt nuvarande skick på Cartographers Guild. Sök på Altdorf).

Idéen var ju briljant! Det saknades bara en rik mecenat som kunde finansiera dina timmar! Gud vad jag hoppades att den skulle bli klar.

EDIT: Jag försökte bygga Altdorf i Googles 3d-program vad det nu heter. Också ett sysifos-jobb.
 
Vi skrev ett Super-Mario-rollspel när vi var små.
Det var jättetråkigt.

Att ta sig förbi roterande brinnande blad är ganska roligt med handkontroll.
I ett rollspel fungerar det varken bra med tärningar eller player skill.
Ganska railroadad dungeon var det också.
 
Hittade anteckningarna till Manifesto.

Det här var spelets olika faser, samt deras outcome om det inte stoppas:

1665243102338.png

Det jag inser när jag tittar i skräpet idag är att idén var att sätta scener med vittnen, klasskamrater, föräldrar, syskon, etc., som skulle försöka stoppa alltihop--och om dessa inte lyckas stoppa det hela innan "Manifesto"-steget så begås brottet. Ingen spelledare, utan istället en kamp mot systemet där vi vet vad resultatet är om vi misslyckas och de personer som inte lyckas stoppa det hela är "förbrukade" längs vägen. (I.e., om förövarens mamma försöker påverka utfallet i en scen men misslyckas så kan inte mamman försöka igen senare.)

Någon sorts reflektion kring den där frågan som alltid kommer upp efter en skolskjutning eller dylikt: varför var det ingen som gjorde något?

Förstår åtminstone var inspirationen kommer ifrån, även om det inte gör idén bättre. :D
 
Jag använde en gång ”vänster” och ”höger” istället för ”väster” och ”öster”.
Nöjer med att säga att fördelarna (≈Ø) knappast uppvägde förvirringen …
 
Av någon anledning som jag nu glömt så vägrade jag uttryckligen beskriva tävlingsslag när jag skrev Rotsystem.

Jag fattar idag verkligen inte varför. Det gick att räkna ut hur man gjorde eftersom det beskrivs i förbigående i texten om att slåss, men… konflikter utanför strid tyckte jag tydligen inte behövdes.
 
Jag har länge sugit på Bara bacon i Folkkommunen, ett grisfokuserat rollspel med kasta gris-baserad mekanik. Det skulle utspela sig i rurala Kina på 1970-talet och handla om grisrelaterade men hyfsat banala problem, tex att man ska ha grisfest med besökande partipampar, men grisen har sprungit bort. Eller att någon har fuskat med femårsplanen och nu ska det ske en inspektion och man måste trolla fram tretton extra grisar på något vis.

Jag är inte säker på hur mekaniken skulle fungera, annat än att den skulle använda grisarna från kasta gris och de olika utfall och sannolikheter som de har.
 
Back
Top