Nekromanti Era små fjollegon...

Muggas

Hero
... hur ofta refererar ni till er själva i tredjeperson egentligen? Man ser det överallt; i signaturer, i ämnesrader, i fina små historier om er själva. Listan kan göras lång. Ärligt talat, hur många här upprätthåller en myt om er själva? Är ni så coola/häftiga/orginella i verkligheten som den forumspersonlighet ni gömmer er bakom? Är rollspel irl med er den ultimata rollspelsupplevelsen?

Ni som känner er träffade...

Är den forumspersonlighet ni har i grunden er själva, men med ytterligare självtillskrivna attribut som ni anammat för att passa bättre in i olika sammanhang?

Är er forumspersonlighet endast en stereotyp bild av er verkliga person?

Hur många inlägg hade ni gjort innan ni regelbundet började referera till er själva i tredje person?

Hur viktig är er forumspersonlighet för er totala sociala föreställning av er själva? Skulle ni tappa förståndet om rollspel.nus server exploderade, eller skulle ni i er befrielse från forumets bojor förverkliga er själva och uppfylla alla era innersta drömmar, som forumets hämmande inverkan på ert självförtroende tidigare effektivt satt stopp för?

Ni som inte känner er träffade :

Varför är ni så blygsamma?

/Jag är sjuk i feber och yrar, så inläggen blir lite knäppa

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
"Klart man vill vara lite ball och häftig..."

• Fjollan
  • Rockern
  • Nörden

Rickard

Urverk speldesign
"Är er forumspersonlighet endast en stereotyp bild av er verkliga person?"
Min forumspersonlighet är en del av mig.. En sida jag sällan visar utåt IRL.. En sida jag valde att visa upp när jag började visa mig här.. De som sett mig på irckanalen #rpgonline eller i vrållådan har sett lite andra sidor av mig.. Liksom de som träffat mig IRL.. Fast å andra sidan så har alla jag träffat IRL varit annorlunda än vad jag föreställt mig.. De har varit... skittrevliga hela bunten..

"Är den forumspersonlighet ni har i grunden er själva, men med ytterligare självtillskrivna attribut som ni anammat för att passa bättre in i olika sammanhang?"
Jag har förändrat mig genom åren, ja.. För det första så har jag mognat, mest till språket men jag blev också ödmjukare och kom in mer i hur man skulle "tala" här på forumet.. Dessutom så tröttnade jag på min inställning till forumet för något halvår sedan och exprimenterade om folk skulle behandla mig annorlunda om jag uppförde mig annorlunda.. "Nej" är svaret, kan jag säga.. Antagligen så måste jag göra en lika drastiskt förändring av mig själv som Vitulv gjort..

Utifrån mig själv och Vitulv så tror jag de flesta (aktiva användare) kommer in i en fas på forumet där de tröttnar på sig själva och lägger om sin stil..

"Hur många inlägg hade ni gjort innan ni regelbundet började referera till er själva i tredje person?"
Tja.. Från första inlägget faktiskt.. Med tanke på mitt användarnamn och därtill min signatur så är det rätt naturligt.. :gremsmile: Alla gånger jag har refererat till mig i en berättelse är när tråden har krävt det..

"Skulle ni tappa förståndet om rollspel.nus server exploderade,"
Jag skulle pusta ut och fråga mig själv "Vad ska jag göra nu?".. Antagligen skulle jag få mer saker gjorda..

/Jag är sjuk i feber och yrar, så inläggen blir lite knäppa"
Fortfarande? Stackare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv dragits med hosta i en vecka men som har sluppit influensan

Rising

Vila i frid
Jag har inte någon verklig person, men jag tror att det oftare kommer fram en mesig, råttig och fjuppig sida hos mig i verkligheten. Och så är mina utbrott mer utav komiska spektakel irl, här på forumet tror ju alla att jag är fullkornsallvarlig stup i kvarten.

Och så är jag mer neurotisk i verkligheten. Alla mina tvångstankar skulle ta upp flera sidor att beskriva. Och så är jag mer uppgivet bitter i verkligheten, men det är ju inte en särskilt rolig sida, så jag tonar ned den på forumet.

Prata om mig själv i tredje person gör jag mest när jag vill skilja på mig och bilden av mig. Typ, skriver jag "ett typiskt Rising-inlägg" så är det typiskt Risingskt enligt er, inte nödvändigtvis enligt mig.

Och rollspel irl med mig är inte den optimala upplevelsen. För länge sedan skrev någon ett inlägg i stil med "ni låter så balla i era exempel, men hur stor skillnad är det på era exempel och på sättet det lät i verkligheten? Ljuger ni någonsin i era exempel?" Jag trodde att han vände sig lite till mig när han skrev det där, men jag såg inte inlägget förrän långt senare och ville inte svara på det då. Men nu tänker jag svara:

Nej, ljuger gör jag inte, men man ska komma ihåg att när man skriver om gamla rollspelsminnen så skriver jag bara det allra bästa och roligaste av det jag kommer ihåg. Och det är möjligt att jag minns det som något bättre än hur det kanske egentligen lät. Man lägger ju inte regelbläddringar och små missförstånd på minnet på samma sätt som själva höjdpunkterna. Och så formulerar jag gärna exemplena på lite andra sätt för att vissa repliker som gick bra att säga när vi väl spelade inte alls framträder lika bra i ren text på forumet.

I själva verket är jag nog lika smålökig som alla andra.

Hur viktig är er forumspersonlighet för er totala sociala föreställning av er själva?
När någon skriver att jag varit rolig här på forumet så får jag kanske lite mer självförtroende när det gäller att dra vitsar och skoja till det bland främlingar, jag vet inte.

Morgoth

Swashbuckler
Som Rising säger, man skalar bort de delar av sin personlighet som man... kan skala bort helt enkelt. När jag var på Gothcon märkte jag (inte till min stora förvåning, bör tilläggas) att nästan samtliga forumiter bröt mot sina forumpersonligheter. walium var försiktig, sympatisk och pryd, inte fräck och retsam (men han verkade vara ungefär lika jordnära dock). Ymir var lugn, harmonisk, mysig och log hela tiden, inte alls lika allvarlig, pretentiös eller smådryg som han kan vara på forumet. Dnalor, som jag dock hade träffat tidigare, var inte alls lika högljudd och mångordig som på forumet, men debattlystenheten och kriticismen fanns kvar. Arvidos var lika skäggig men inte alls lika fånig som jag antar att man kan få intrycket av.

Well... nu måste jag avslöja det här inlägget för tidigt, men japp, jag är inte samma person. Liksom Rising har jag skalat bort en del neuroser och sådant. Typ.

På internet kan man verkligen vara vem man vill.

Ackerfors

Alas, your rapids!
"... hur ofta refererar ni till er själva i tredjeperson egentligen?"

Inte annat än i citat, eller när någon annan börjar. :gremsmile:
Hade inte folk sagt så knäppa saker om mig hade det ju blivit mer sällan.

Varför ska jag upprätthålla en myt om mig själv? Det om något gör att jag inte är mig själv, något jag strävar efter att vara i alla lägen. Min "forumspersonlighet" är rätt lik hur jag egentligen är och det är så jag vill ha det. Jag vill inte bygga upp någon fasad eller någon falsk bild av mig, då jag troligtvis aldrig kan visa upp den sidan på riktigt. Jag håller mig ärlig, och det är inte riktigt ärligt att gömma sig bakom en fasad bara för att man har en skärm och många meter kabel mellan sig själv och den man pratar/skriver med.

"Är rollspel irl med er den ultimata rollspelsupplevelsen?"

Definitivt inte, vad jag vet, men ni kan ju fråga de som vet de som vet. Jag tror inte jag är någon höjdare att lira med, faktiskt.

"Varför är ni så blygsamma?"

Mycket har hänt i mitt liv, både verkliga livet och "internetlivet" och det har gjort att jag har förändrats väldigt mycket de senaste 4-5. Det har varit både bra och dåligt, men det har format mig till någon jag själv trivs rätt bra med, trots allt.
I den nya jag så finns väldigt lite av saker som jag inte tycker om, egoism/självgodhet, oärlighet, bufflighet och så vidare. De tre gör att jag dels håller mig lik mig själv, dels är rätt blyg bland folk jag inte riktigt känner, och dels försöker hålla mig snäll, lugn och hjälpsam.

Foggmock

Myrmidon
Nu ljuger du...

...Arvidos är ju visst lika flummig i verkligheten som han är på forumet. :gremlaugh:

DODswe4

Hero
Man kan nog säga att man inte är riktigt sig själv på forum. Men en del av sig själv finns ju alltid där

Foggmock

Myrmidon
hur ofta refererar ni till er själva i tredjeperson egentligen?

Tja, inte så jävla ofta ändå. Om man berättar en anekdot för att göra en poäng är det klart att det refereras.

Ärligt talat, hur många här upprätthåller en myt om er själva?

Nog är jag bra elakare och mindre beating around the bush på forumet, men det är knappast något jag har tagit på mig att upprätthålla, det bara blir så som en följd av att - som tidigare nämnts - delar av personligheten skalas av, samtidigt som man inte är hindrad av normala sociala konventioner.

Är rollspel irl med er den ultimata rollspelsupplevelsen?

Jag vill gärna tro det. Jag sätter stort värde i att bli en bättre spelledare, och skådespeleriet man lär sig genom det är ju det enda man behöver när man bara är spelare. Vad som definierar en god spelare utöver det är nog väldigt individuellt (det är inte alla som värdesätter god rollgestaltning heller) så jag väljer att bara vara mig själv.

Är den forumspersonlighet ni har i grunden er själva, men med ytterligare självtillskrivna attribut som ni anammat för att passa bättre in i olika sammanhang?

Nej, det är inget medvetet jag har gjort för att verka ball eller passa in. Det är vad som blir av mig om man sätter mig i just den här situtationen. Ja, jag är en annan person på forumet. Nej, det är inte för någon annans skull.

Det är nog faktiskt på forumet som jag har varit som mest mångfacetterad i mina egna ögon. Kanalen är väl ändå värst, där jag ena sekunden kan vara känslig och försöka muntra upp Ymir för att i nästa sekund mana på Yassilus att sätta sin tilltänkta i sk*tan. Dock så är jag alltid en bitter cyniker i grunden, och det lyser nog igenom oftare än jag vill.

Jag blir inte ett enda dugg förvånad om de flesta uppfattat mig på ett helt annat sätt.

Hur många inlägg hade ni gjort innan ni regelbundet började referera till er själva i tredje person?

Jag gör inte det... men efter min forumsmognad (jag gick typ i åttan första gången jag skrev ett inlägg) som kom efter en period av först omognad och sen inaktivitet började jag stava ordentligt och dessutom skriva något sånär vettiga inlägg som jag kan relatera till fortfarande. Automateldsregler i Neotech klarar jag av att modda själv utan att skriva på forumet om det, till exempel.

Hur viktig är er forumspersonlighet för er totala sociala föreställning av er själva?

Jag siktar medvetet på att vara brutalt ärlig och uppriktig i de flesta situationer, så det eftersträvar jag även på forumet. Här tar det ju dock helt andra uttryck än i verkligheten.

Skulle ni tappa förståndet om rollspel.nus server exploderade, eller skulle ni i er befrielse från forumets bojor förverkliga er själva och uppfylla alla era innersta drömmar, som forumets hämmande inverkan på ert självförtroende tidigare effektivt satt stopp för?

Nej.

Jag skulle visserligen sakna alla forumspersonligheter, men det finns ju alternativa vägar till kommunikation.

Foggmock - självrannsakan

Storuggla

Champion
" hur ofta refererar ni till er själva i tredjeperson egentligen? Man ser det överallt; i signaturer, i ämnesrader, i fina små historier om er själva. Listan kan göras lång. Ärligt talat, hur många här upprätthåller en myt om er själva? Är ni så coola/häftiga/orginella i verkligheten som den forumspersonlighet ni gömmer er bakom? Är rollspel irl med er den ultimata rollspelsupplevelsen?"

Hmm. Låt mig se... Sällan (aldrig i verkliga livet) att jag nyttjar tredje person. Jag försöker inte upprätthålla någon myt om mig heller, det sköter andra så väl åt mig. Och nej, jag är inte så cool och hipp som jag ger intryck av att vara, jag är egentligen ytterst grå och reserverad (fråga Herr Nils och Vitulv bara! :gremwink:).
Och att spela rollspel med mig är väl den ultimata upplevensen, ja. Om man de senaste åren bott i en grotta med fingrarna i öronen nynnandes på Brahms vaggvisa. På Mars.

Storuggla, självdistans uppmätt till tre mil

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Typ så. Jag har inte tillskrivit mig allt för många attribut. Har jag gjort det är så är det omedvetet i alla fall.

Är rollspel irl med er den ultimata rollspelsupplevelsen?
Verkligen inte! Undvik mig faktiskt om ni har alternativ :gremblush: (Ger exempel på sitt lysande självförtroende :gremtongue: )

Nej, jag är exakt lika odräglig/barnslig/sexfixerad i riktiga livet också! :gremsmile:

"Hur många inlägg hade ni gjort innan ni regelbundet började referera till er själva i tredje person?"
Höh? Vad menar du? Menar du som i att skriva under mex t.ex. "/Naug, som undrar vad fan Muggas egentligen menar...". I sådana fall har jag gjort det de senaste tusen inläggen tror jag.

"Hur viktig är er forumspersonlighet för er totala sociala föreställning av er själva? Skulle ni tappa förståndet om rollspel.nus server exploderade, eller skulle ni i er befrielse från forumets bojor förverkliga er själva och uppfylla alla era innersta drömmar, som forumets hämmande inverkan på ert självförtroende tidigare effektivt satt stopp för?"
Jag blir en smula nipprig när forumet går ner under längre perioder, ja. Men det är inte lika illa nu när jag har börjat hänga på #RPGonline.

För att jag är uppfostrad så :gremsmile:

/Naug, uppfostrad

Bunny

Crazy like a fool
Fjollegot

Och jag som just drivit med den forumsbild som verkar finnas runt mig en tråd ner. Jag borde ha gjort det här istället.

Bearnie skulle aldrig göra någonting sådant. Hur egocentrerad får man egentligen bli?

"Ärligt talat, hur många här upprätthåller en myt om er själva?"

Myt? Myt!? MYT!! Vafasen, vem här har egentligen tvivlat på att jag faktiskt är en pimp i verkliga livet. Jag känner mig sårad... det är en hedervärd sysselsättning...

"Är ni så coola/häftiga/orginella i verkligheten som den forumspersonlighet ni gömmer er bakom?"

Jag är ett original, men knappast kool och häftig. Förutom på dansgolvet då... och på fotbollsplanen... och som bänkvärmare... och som bollkalle... och som... HEY! Jag är nog ganska så kool i alla fall. Skönt att veta.

"Är rollspel irl med er den ultimata rollspelsupplevelsen?"

Svår fråga. Jag har aldrig spelat med Haile Selassie.

"Är den forumspersonlighet ni har i grunden er själva, men med ytterligare självtillskrivna attribut som ni anammat för att passa bättre in i olika sammanhang?"

Mitt "attribut" är i högsta grad verkligt, baby. Annars är min vältalighet och mina djuplodande argument i högsta grad anammade.

Ja, på sin höjd.

Min egocentrering är högst oregelbunden.

"Hur viktig är er forumspersonlighet för er totala sociala föreställning av er själva? Skulle ni tappa förståndet om rollspel.nus server exploderade, eller skulle ni i er befrielse från forumets bojor förverkliga er själva och uppfylla alla era innersta drömmar, som forumets hämmande inverkan på ert självförtroende tidigare effektivt satt stopp för?"

Mina innersta drömmar? Hmm. Det vore tufft att göra slag i saken med mitt motorvägsnätverk. Förverkligad vill jag nog inte bli, för då börjar det bli dags att dö. Jag vill inte dö!

Jag vet inte. Det är nog någonting jag lärt mig på forumet.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:\\"#DDDDDD\\"]Morgan är en stabil kille.</font></td></tr></table>

/ [color:"green"]Han[/color], som har svårt att hålla sig seriös ibland.

Muggas

Hero
Re: "Klart man vill vara lite ball och häftig..."

Passar på att vara rebell och kasta skit på sådant som bör kastas lite skit på om ingen annan orkar. Menar inte nödvändigtvis nåt med det dock

En rättvisans ädle förkämpe, känner igen det det. Lillbrorsan är också lite sån, men han brukar alltid i diskussioner ta ståndpunkt för den/de i underläge, oavsett om han håller med dem eller inte.

Tydliga rollavgränsningar annars,,, Själv skulle jag nog kalla mig Styrkelyftaren/Shootfightern/Rollspelsnörden/Den oseriösa studenten/Den förvirrade pojkvännen... Nåt sånt.

I övrigt vill väl de flesta bli kramade någon gång (även om jag kan missuppfatta en sån gest och reflexmässigt gå i clinch och börja knäa... :gremwink: )

Muggas

Hero
Min forumspersonlighet är en del av mig.. En sida jag sällan visar utåt IRL.. En sida jag valde att visa upp när jag började visa mig här.. De som sett mig på irckanalen #rpgonline eller i vrållådan har sett lite andra sidor av mig..

Jag var med från den tiden då du var magiker. "Han- Magiker" höll liksom ihop naturligt, så jag hajjade till lite när det ändrades. Sen vrållådan dök upp tycker jag att det blivit en mer avslappnad stämning här, den formella tonen i inlägg är inte lika genomsyrande som tidigare. Har märkt det lite på dina och andras inlägg, samt mina egna.

Tja.. Från första inlägget faktiskt.. Med tanke på mitt användarnamn och därtill min signatur så är det rätt naturligt..

Jag har funderat på ditt användarnamn... Först trodde jag att du tagit det för att du är Star Wars- fan eller nåt och diggade den odräglige smugglaren... Det mest påhittiga valet är det iaf.

Antagligen skulle jag få mer saker gjorda..

Amen till det. Eller så skulle man fylla ut tiden med någon annat tidskrävande icke-produktiv sysselsättning (inte för att jag påstår att forumsaktivitet inte ger ngt).

Fortfarande? Stackare..

Tack för omtanken. Det borde släppa snart, efter lite drygt en vecka...

Hoppas din hosta släpper, sånt är jobbigt.

Krille

Super Moderator
Tredje person

Bara om historien blir ballare om den berättas i tredje person.

Att använda tredje person om sig själv är ett berättartekniskt grepp. Använder man första person så blir ståryn ofta uppstyltad, mästrande, skrytig och ofta rätt tråkig. Tar man däremot tredje person, speciellt med lite självironiska gliringar till sig själv, så blir tempot högre, ståryn mindre skrytig, och över huvud taget så blir den bättre berättad.

Så historier om värnpliktige Krille som står post vid stranden där plutonens två tjejer vill bada* skulle nog kunna berättas i första person, men den blir lite snärtigare och roligare om den berättas i tredje person. Samma gäller förstås inte bara lumparstårysar, utan även rollspelsstårysar.

* och bara för att så återberättar jag den - som bonus i tredje person också: Krille stod post vid den där stranden. Vägen till förläggningen gick längs med sjön och vid den där stranden så svängde den upp mot tälten. Så nu ville i alla fall tjejerna bada, men eftersom de inte var beredda på att det skulle bli varmt eller badtillfällen så kom inga badkläder med. Och det var då de upptäckte att vpl Sundelin stod post med fin insyn över stranden... ehrm, vägen.

Så tjejerna knatade tillbaka till plutonschefen och frågade snällt om han kunde flytta på posten. Löjtnant Eklund tvärvägrade: "Nähäni, min post står där och håller uppkik över vägen. Tittar han ner på stranden så begår han tjänstefel eller ordervägran, för det är inte där som hans spaningsområde är! Dessutom finns det inga män eller kvinnor i försvaret, det finns bara soldater, så om soldat Sundelin fluktar på soldaterna Andreasson och Johanesson så är han fanimej bög! Är han bög, Sundelin!??"
"Eh, nej, löjtnant."
"Det är gott! Och ni två går och badar! Det är en order!"

Så soldaterna Andreasson och Johannesson fick lomma ner till stranden och bada, och Krille höll god uppsikt på stranden... ehrm, vägen.

Muggas

Hero
Typ, skriver jag "ett typiskt Rising-inlägg" så är det typiskt Risingskt enligt er, inte nödvändigtvis enligt mig.

Ja, du är nog en av de (eller den) forumit som har mest mytbildningar kring sin person. Dels har du ju varit väldigt aktiv i trådar där klara ställningstaganden gjorts, och dels så har få forumiter träffat dig i verkligheten, vilket gör att myterna förstärks ännu mer. Myten kring din forumspersonlighet har blivit något som du själv utnyttjar på forumet.

Kan det rentav vara så att du hellre undviker träffar med forumiter IRL för att hålla myterna levande?

Och så formulerar jag gärna exemplena på lite andra sätt för att vissa repliker som gick bra att säga när vi väl spelade inte alls framträder lika bra i ren text på forumet.

Nej, väldigt få delar ur rollspelsessioner kan presenteras på ett bra sätt i ett inlägg. En del av inläggandet innebär ju att man friserar lite för att lyfta fram en aspekt men vill belysa, så sådant är helt ok.

När någon skriver att jag varit rolig här på forumet så får jag kanske lite mer självförtroende när det gäller att dra vitsar och skoja till det bland främlingar, jag vet inte.

Social acceptans i alla former eller bekräftelser ger alltid självförtroendet en boost tror jag.

Muggas

Hero
And the biggest ego-award goes to... [ANT]

Diggar dina halvcyniska inlägg som du gjort på sistone. Ska bli kul att demytifiera dig IRL någon gång... :gremwink: