Roligaste jag har haft när jag spelat har varit:
1. Mutant: Undergångens Arvtagare
Har inte så mycket med reglerna eller världen att göra, även om jag tyckte det var lätt att göra precis en sådan rollperson som jag ville (En svanslös hamstermänniska och en Errol Flynn-varulv med solglasögon kommer jag ihåg särskilt!). Det viktigaste var nog egentligen tidsperioden: Bra tillgång på spelare och alla deltagare hade flexibla scheman och kunde spela till långt in på natten/fram till morgonen. Dessutom superkreativ SL och två spelare som bidrog med en aldrig sinande ström av tokroliga idéer.
2. Mutant Chronicles:
Första gången jag rollspelade i vuxen ålder (19-20, någonting). Gruppen var trevlig, men ingen sticker ut särskilt när jag försöker minnas det. Istället är det spelvärlden som jag minns.
3. D&D5:
Det jag spelar i nu, över nätet. Fungerar väldigt bra trots avsaknad av "fysisk närhet", även om den känns av ibland och tvingar en till förenklade lösningar på många saker. Spelar en köpekampanj (Hoard of the Dragon Queen), och det känns som om det blir väldigt mycket "nu spelar vi exakt som det är tänkt" över det, men själva spelet är kul nog för att jag skall kunna glömma den delen nästan helt. Det tycker jag är bra jobbat!
Som spelledare:
1. Advanced Dungeons & Dragons 1st och 2nd.
Efter att ha spellett 3.5 och Pathfinder kändes detta som en enorm befrielse - bort med encounter levels och challenge ratings (dem kan man ju ignorera ändå, men poängen är att det här är spelen som befriade mig från det tänket), bort med rollpersonsskapande som tar halva dagen ("Jag har aldrig spelat förut, och du vill att jag skall välja tre "feats"? Från en lista på ett par hundra?").
Life is cheap - som nybörjaräventyrare är det helt naturligt att du dör i din första strid. 20 minuter senare har du en ny rollperson (går fortare om man gör något enkelt, som en Fighter och/eller är bekant med systemet, vilket ingen av spelarna var).
Minimalistiska (jämfört med 3.5) monster-stats.
XP för guld!
2. Dungeons & Dragons 5
Japp. Enkelt och smidigt, och lätt att husregla eller improvisera en tillfällig regel utan att ha sönder något. Det kan f ö sägas även om AD&D 1+2, ovan.
3. Tri-Stat dX
Riktigt dålig matchning för min nuvarande grupp, och raka motsatsen till D&D. Ett effektdrivet rollspel där spelarna själva skapar sina vapen, besvärjelser, egenskaper, följeslagare och i princip allt annat (utom de tre grundstatsen) öppnade för spelarnas kreativitet (samma spelare jag spelade Mutant:UA med) att göra unika skapelser som vi hade väldigt roligt med i min egen spelvärld som var en korsning av Cyberpunk, Phantasy Star Online och Sailor Moon. Det negativa med den här enorma verktygslådan man har är att det ofta kunde gå åt en hel session bara att skapa en rollperson (särskilt som vi hade bara två böcker att samsas om, och spelledaren behöver konsulteras vid många steg).
Har faktiskt använt detta för lite cyberpunkspel även med min nuvarande grupp, men då har jag som SL gjort alla rollpersoner.