Nekromanti Erat första egenkonstruerade rollspel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Första "rollspel" jag skaffade var Monster-boxen. Eftersom vi inte hade några regler så spelledde jag hittepå-Drakar med 3t6 och fingervisning från statsen i boxen. Klottrade nog inte ner en enda grej från det dock, så det var ju inget rollspel jag "skrev".

Första egna spelet jag började klottra på var någon grej som började hamna i nåt anteckningsblock när jag gick i gymnasiet tror jag. Läste Prydain-krönikan av Lloyd Alexander och blev ganska tagen av hur "lätt och enkel" den typen av fantasy kändes. Detta tolkade jag på något sätt om till att det vore fiffigt att bara använda små tärningsvalörer (t4 och t6 typ) till ett rollspel för att det då skulle vara enkelt och så. Av någon oförklarlig anledning hette det Sword & Sorcery i blocket tror jag... det var nog skräp, det blev då aldrig speltestat och var nog mest en samling stats för olika grejer.

Arfert

Facit
0_o Det hade vart intressant att läsa och testa idag. Om det följer förlagan kan vi lätt snacka explicit politiskt rollspel...
Det skulle licenseras av Nordsteds. Föll på att de ville ha femtio papp plus procent av försäljningen. Man kunde köpa en ny Volvo för det då. Men ja, det hade varit politiskt. Jag hade gjort ett commie-spel. ;)

Anchorman

Swashbuckler
Skriver på mitt första spel nu, postapokalyptiskt London... med zombies såklart :)
Fokuserar på regler först, har skrivit lite om världen men det är en enda röra nu.

Får se vad det blir av det i slutet :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Anchorman;n120338 said:
Skriver på mitt första spel nu, postapokalyptiskt London... med zombies såklart :)
Fokuserar på regler först, har skrivit lite om världen men det är en enda röra nu.

Får se vad det blir av det i slutet :)
Skrev du inte reglerna själv till det legendariska forumzombiespelet? Jag skulle nog hävda att det var ditt första egna rollspel i så fall, och en stor framgång!

Jimmy

The One Ringkvist
RollforFumble;n120237 said:
Inte illa! Om jag inte räknat fel så drog du in nästan 1500% av ditt uppsatta mål på 17:-
Bra. 1488% för att vara exakt. Succén var ett faktum genom att noll vänner backade.

Anchorman

Swashbuckler
Rymdhamster;n120344 said:
Skrev du inte reglerna själv till det legendariska forumzombiespelet? Jag skulle nog hävda att det var ditt första egna rollspel i så fall, och en stor framgång!
Jo tekniskt sett, däremot var det ju inte särskilt mycket regler, mer friform :)

GnomviD

Heresiark
Såvitt jag minns var det första spelet som jag skrev färdigt den här tolkningen av Karin Boyes "Kallocain", till en utmaning på gamla forumet: http://www.ludd.luth.se/~gnomvid/kallocain-rpg/

Idag kan jag se bristerna med spelet, men också tycka att det på många sätt är intressant. Med lite regelfix skulle det nog kunna bli ganska ballt.

Jocke

Man med skägg
Första gången jag skrev några faktiska regler så fick spelet plats med sina regler på en sida och kampanjvärden på baksidan. Jag var typ 16-17 och spelet skrevs för att passa en ganska absurd och väldigt improviserad skräckstämning som jag och min medförfattare var väl förtjusta i just då. Det var ganska inspirerat av seven, crash (alltså cronenburg filmen), skräckserierna i gamla magnum och toshibas gamla laptop som hade orange och brunt som sina två färger.

Reglerna var att man slog en T6 och lyckades på 4+
En rollperson hade 3 färdigheter och 2 ofärdigheter. En färdighet var vad som helst. Man fick +1 på alla färighetslag och -1 på alla ofärdighetsslag. Om man blev träffad i avståndsstrd så blev man utslagen direkt.
Det fanns nån slags ide om hur övernaturliga förmågor fungerade också.

Spelet fick det intetsägande, men lätt olycksbådande, namnet Nummer 13.

Pansarsvinet

Veteran
Typ 13 bast. Första antydan till rollspel var på baksidan av en liten instruktionslapp från någon modellflygplanssats, 4x10cm med några värden på och någon anvisning om gula och gröna tärningar utan namn. Man var prisjägare och sökte jobb på diverse skumma tavernor i en utbombad värld. Sedan… (shit… en av dem hade jag nästan glömt) tre lite mer avancerade i spiralpärm och skrivhäften var av de två sista var de första renodlade rollspelen. De gjordes ungefär samtidigt. Det första var baserat på filmen Aliens (namnlöst, tror det var det första halv-rollspelet med någon typ av formulär) som var skoj, lite som ett adventure game/ pen and paper datorspel med kartor, en serie karaktärer (marines) vars mål var att finna orsaken till the infestation i buken på ett gammalt rymdskepp. Men p.g.a. av-saknaden av sources, illustrationer och inspiration (internet var inte uppfunnet och det var innan Leading Edge:s adventure game) gick det inte långt.

De två renodlade var ett fantasy; ”Western Horizon” löst D&D aktigt inspirerat av Amigans Eye of the Beholder spelen. Jobbar fortfarande på någon avlägsen släkting till det med annan titel. Det andra var ”(gatu) Korsningen”; ett halv ”mutant/phyton/grail” survival parodi rollspel på mänsklighetens trångsynthet och dess värld efter bomben. Det var mycket populärt (om man får klappa sig på huvudet) och kan oberoende liknas idag vissa AAA titlar i tv-spels branschen. Ett relax anarchy game där de halvnakna spelarna med fysiken av koncentrationslägerfångar gör vad som faller dem in… på egen risk… i en (ytterst dödlig) värld som förvandlats till en svart, radoaktiv soptipp och dess myller av groteska och säregna innevånare…

Var tvungen att ”göra mig av med det” för att spelarna jagade mig för mycket över att ställa upp och SL:a… fniss… men reviades år tionden senare. Ligger i spannen med andra projekt i väntan på att komplettera de sista delarna. Idag är det tyvärr alldeles för radikalt och politiskt inkorrekt så det får bli en underground release. :)

/oink

JJoghans

Regelknackare
Mitt första var nog ett WW2-flygarässpel. Måste ha varit 12 eller 13.
Jag gjorde även ett superhjältespel på högstadiet som faktiskt spelades en hel del. Jag tror inte reglerna var så mycket att hänga i julgranen. Och inte äventyren heller om jag ska vara ärlig. :p

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Svårt att säga! Det blev till några spel i mitt kompisgäng under mellan- och högstadiet när ingen hade pengar till ordentliga spel. Jag tror inte många av dem spelen spelades mer än en gång heller. Man var tokigt passionerad över nån liten grej ett par dagar, max en vecka, därefter var det något nytt som hamnade i blickfånget. Ett spel jag skrev under denna tid var helt baserat på karaktärer i någon fiktiv värld jag kokat ihop i huvudet. Spelarna spelade karaktärer ur denna och naturligtvis kunde mina favoritkaraktärer få ad hoq-bonusar mitt i pågående spel. Man måste ju vara försiktig när man lånar ut sina "Mary Sues".

Spelmakandet fortsatte nog förresten även efter det att begynnande rollspelsbibliotek sökt sig in i våra pojkrum, men spelen som kom till då var framförallt kloner av andra spel. Får jag känslan av i alla fall. Bortsett från ett spel, som en bekant gjorde; det spelade vi massor av gånger. Jag tror det hette "Anarkistien" eller något sånt. Minns inte så mycket av regelsystemet tyvärr mer än att graden av slump var enorm och karaktärerna kunde bli enormt bra och extremt värdelösa. Och att man hade en chans att få ett fordon. Spelets tema var humor. Nästan alltid var det någon som spelade jultomten. Äventyren var ofta centrerade kring någon by eller stad samt dess omnejd och det stod spelarna helt fritt att utforska miljön. Hexcrawl innan vi hade en aning om vad det var. Och utan hexagoner.