Typ 13 bast. Första antydan till rollspel var på baksidan av en liten instruktionslapp från någon modellflygplanssats, 4x10cm med några värden på och någon anvisning om gula och gröna tärningar utan namn. Man var prisjägare och sökte jobb på diverse skumma tavernor i en utbombad värld. Sedan… (shit… en av dem hade jag nästan glömt) tre lite mer avancerade i spiralpärm och skrivhäften var av de två sista var de första renodlade rollspelen. De gjordes ungefär samtidigt. Det första var baserat på filmen Aliens (namnlöst, tror det var det första halv-rollspelet med någon typ av formulär) som var skoj, lite som ett adventure game/ pen and paper datorspel med kartor, en serie karaktärer (marines) vars mål var att finna orsaken till the infestation i buken på ett gammalt rymdskepp. Men p.g.a. av-saknaden av sources, illustrationer och inspiration (internet var inte uppfunnet och det var innan Leading Edge:s adventure game) gick det inte långt.
De två renodlade var ett fantasy; ”Western Horizon” löst D&D aktigt inspirerat av Amigans Eye of the Beholder spelen. Jobbar fortfarande på någon avlägsen släkting till det med annan titel. Det andra var ”(gatu) Korsningen”; ett halv ”mutant/phyton/grail” survival parodi rollspel på mänsklighetens trångsynthet och dess värld efter bomben. Det var mycket populärt (om man får klappa sig på huvudet) och kan oberoende liknas idag vissa AAA titlar i tv-spels branschen. Ett relax anarchy game där de halvnakna spelarna med fysiken av koncentrationslägerfångar gör vad som faller dem in… på egen risk… i en (ytterst dödlig) värld som förvandlats till en svart, radoaktiv soptipp och dess myller av groteska och säregna innevånare…
Var tvungen att ”göra mig av med det” för att spelarna jagade mig för mycket över att ställa upp och SL:a… fniss… men reviades år tionden senare. Ligger i spannen med andra projekt i väntan på att komplettera de sista delarna. Idag är det tyvärr alldeles för radikalt och politiskt inkorrekt så det får bli en underground release.
/oink