Nekromanti Ereb Altor - Projektet

theodåre

Veteran
Jag är den dåre du tror att jag är...

jag kan kolla vad dom andra på Riot tycker.

Rent principiellt är JAG för alla aktiviteter som får hobbyn att växa och som uppmuntrar och stöttar såväl aktiva som "rollspelsföretag" (som ju alla vet inte är några stora företag utan små hobbyverksamheter), så länge det finns en ömsesidig respekt för vem som äger vad och varför.

..kanske ÄR det dags att släppa tyglarna lite.. vad vet jag, jag har inte funderat över det, men lovar att ta upp detta med dom andra.

theo

Brior

Swordsman
Rent principiellt är JAG för alla aktiviteter som får hobbyn att växa och som uppmuntrar och stöttar såväl aktiva som "rollspelsföretag" (som ju alla vet inte är några stora företag utan små hobbyverksamheter), så länge det finns en ömsesidig respekt för vem som äger vad och varför.

..kanske ÄR det dags att släppa tyglarna lite.. vad vet jag, jag har inte funderat över det, men lovar att ta upp detta med dom andra.
Låter mycket trevligt Theo. Kanske kan jag i gengäld komma med något litet bidrag till Trudvang någon gång om ni skulle vara intresserade ...

TheKid

Veteran
>Jag försökte hitta (och få tillstånd av) alla som varit
>inblandade i produktionen av »Tvillingbergen« för att ge ut
>den som PDF.

Läste detta (och vad Dewil skrev om att han haft liknande tankar) och bestämde mig för att titta igenom det DoD material jag har här hemma. Det innefattar i princip allt som släppts (innan Chronopia) som jag antingen äger själv, har lånat av någon vän eller i några enstaka fall, lagligt kopierat (på den tiden det fortfarande var lagligt att kopiera en hel bok för personligt bruk). Jag började göra en lista på de personer som kan tänkas ha rättigheter till de olika äventyren/boxarna/handböckerna.

Det slog mig dock att som lite oinsatt så vet jag inte riktigt vad de olika personerna gegentligen gjort och vad betäckningarna betyder. Kanske någon mer insatt kan klargöra följande (med mina egna tankar):

Konstruktör - Den egentliga skaparen som skrivit texten med mera

Illustrationer - Säger sig själv, har gjort bilder

Grafisk formgivning - ?? Är det layout? Vad är kopplingen till Redigering?

Omslag - Säger sig själv. Dock verkar det många gånger vara engelska namn. betyder det att man helt enkelt köpt in rättigheter till en bild från till exempel bildarkiv eller personer dirrekt?

Kartor - Säger sig själv. Har ritat kartor.

Produktion - ?? Vad har producenten egentligen gjort?

Redigering - ?? Se Grafisk formgivning ovan. Är det endast att redigera var texten och bolder hamnar på en sida eller något annat?

Original - ??

Assistans - ?? Fanns även datateknisk assistans. Borde inte har något med själva innehållet att göra alls vad jag kan se.

Produkton - ?? Har det endast med själva tillverkningen av häftet, boken med mera eller något annat?

Bearbetning - ??

Det fanns säkert en hel del andra också, men de ovan verkade vara de relevanta. Vilka av ovanstående kan sägas ha upphovsrättsliga anspråk (för en del är det ju själklart men de andra?). Även en bearbetning av ett verk ger ju en upphovsrätt även om den är begränsad. Således kan väl även någon som gör layout av text anses ha upphovsrätt till just den specifika tryckningen. Det blir ju relevant om man skulle vilja till exempel scanna något bara istället för at använda originaltext OCR eller liknande.

Det leder in på den andra svårigheten (den första skulle vara att få folk att gå med på någon form av "Common License" eller liknande likt Erik), vilket material skall man utgå och vad finns egentligen kvar av original? Är tanken att man scannar utgivna alster eller skall man skriva om det hela eller något annat? Någon som tänkt till?

Vad gäller personer så verkar det som om en del av de inblandade personerna faktiskt finns här på forumet under diverse andra namn. Hur är det med andra, finns kontakter till andra alls? Eller är det som Dante sa, folk som ingen alls vet var de finns i dag? Och de som man faktiskt känner till och som finns här, vad känns som deras allmänna inställning? Är de för eller emot eller bara inte sagt sin åsikt? Det skulle ju ge en fingervisning om det ens är lönt att försöka.

Från en frågevis men entusisastisk person....

Dewil

Skrivbordsgeneral
Obs! Missförstånd

Om inte hela Drakar och Demoner Ereb Altor hängde med till Paradox som nu vill hyra ut licensen till Speleknepe? (Till riotminds stora förtret).
Obs! Ingen har licensierat ut några Ereb Altor-rättigheter till någon. Samma missförstånd har redan dykt upp i projektets diskussionsforum.

Upphovsrättslagstiftningen ger däremot vem som helst vissa rättigheter att göra vissa saker utan att behöva be om lov.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Well, måste ju säga at jag är hellt klart imponerad av dina idéer här & hoppas mer än verkligen att detta kommer att sättas i skön. För det skulel vra förbenat skoj attläsa mer om Ereb Altor, igen. Det är hju trotts allt den världen som man växte upp med när man spelade som ung.
Skulle var kul at hjälpa till med något iaf, vad mer specifikt behövs det hjälp med ??

Spelknepe

Veteran
Impulsiv som man är, så stormade man fram med detta projekt utan att ha mycket mer tanke än "nu ska det bli Ereb Altor". Hur det skulle gå till hade jag nog bara vaga aningar om, men i stora drag så levde jag på "det ordnar sig" principen.. :gremsmile:

Har sett att det verkar finnas stort intresse för det här, och det är glädjande samtidigt som det sätter mer press på mig att ro denna båt i land.

De tankarna jag har för tillfället är att först och främst hänvisa projektet till en sorts licens som jag har sett nämnas i forumet. Alla som har på något sätt bidragit till Ereb Altors officiela material (och som finns här) kan kanske göra sin röst hörd och uttrycka vad deras tanke är om projektet. Vad får vi göra och inte göra? Får vi t.ex. göra mer med Erik Granströms material än Anders Blixt material ? Eller kanske ni går alla med på att vi använder Creative Common licensen?

Det jag menar vore att ett gemensamt beslut från guda... *host* orginal-konstruktörerna vore bra, så man vet vilka riktlinjer vi har har rätta oss efter. :gremsmile:

Är medveten om att flera av er redan har nämt var ni står i frågan, och det har bara varit positivt och glädjande än så länge.

Efter att detta med upphovsrätt är löst, så bör några personer (med eller utan mig), sätta ihop ett arbetsprogram, som utförligt beskriver vad som behöver göras. Detta kan vara allt från diverse mallar och riktlinjer för hur projektet ska formas och hur deltagarna ska arbeta, till frågor om granskning, kvalitétskontroll (om det nu ska finnas), etc...

Jag har lite blandade tankar om det mesta, men det är något som jag vill dela med andra och bolla med flera personer, och inget som jag vill vara diktator över.

Har ni ideér om projektets form och linje så hör gärna av er. Vill någon som känner sig lämpad diskutera detta och sammanställa en arbetsplan med mig (och/eller flera) så hör av er. Hör ingen av sig så kommer jag göra det själv. :gremsmile:

...har ni någon idé om vadsomhelst så hör av er ändå! :gremtongue:

Lustigt vad en grisodlare med några få XP kan ställa till mig... :gremgrin:

/Tobias

G

Guest

Guest
Alltså såhär är det... Det är en skitbra idé. Ereb är en ball värld som för mig innehåller massor med nostalgi och minnen från min ungdom som rollspelare. Om NI vill gemensamt modda, ändra och skriva om Ereb och sedan sammanfatta allt genom exempelvis en PDF eller via eran hemsida så spelar det väl ingen roll med licenser och vad exempelvis Herr Blixt eller vem som helst har att säga om det. Ni gör ju inget kommersiellt av det. Skulle någon tattare vara så småsint att dom han eller hon skulle opponera sig så skulle jag bara be den dra åt helvete och fortsätta...

Var har iden med "Det är eran spelvärld, gör vad ni vill med den" tagit vägen?

Kör på...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Öööööh

Var har iden med "Det är eran spelvärld, gör vad ni vill med den" tagit vägen?
Tja, inte vet jag. Den HÄR idén är ju "vi tar nån annans spelvärld och gör vad vi vill med den".

Vis av tidigare försök att opta och återuppväcka det fantastiska som var Ereb Altor, så intar jag en försiktigt pessimistik position till allt detta. 

/M

G

Guest

Guest
Ähhhh....

Tja, inte vet jag. Den HÄR idén är ju "vi tar nån annans spelvärld och gör vad vi vill med den".
Jaaa? Exakt... Så varför fokuserar man inte på det istället för att av rädsla för att de oändligt mäktiga gamla gubbarna från Äventyrsspel ska dyka upp bakom en låda en natt som Lasermannen och skadeskjuta en bara för att man vill modda, skriva, sammanfatta en spelvärld som ändå inte supportas officellt och kan mer eller mindre räknas som död...

Alltså, varför detta snack om rättigheter och tillstånd?

Nåväl... lycka till med erat projekt!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Ähhhh....

Alltså, varför detta snack om rättigheter och tillstånd?
För att om man är seriös så bryter man inte mot upphovsrätten. Framför allt inte om man vill kunna distribuera det färdiga materialet fritt. Vad som är tillåtet för privat bruk är sällan tillåtet vid spridning.

Det hinder som möjligen skulle kunna finnas är om upphovsmännen till ett visst namn, ett visst land eller en viss företeelse skulle ha ensamrätt till att skriva och publicera texter där namnet, landet, företeelsen etc. förekommer. (Med tanke på att fan-fiction existerar så betvivlar jag att sådana lagar finns.) Upphovsrättsexpert, någon?

Observera att kopiering och spridning av texter ur publicerat material är direkt förbjudet utan upphovsmannens uttryckliga tillstånd. Ingen av Drakar och Demoner-tillbehörens upphovsmän har givit några tillåtelser till återpublicering av material.

Dewil

G

Guest

Guest

Självklart förstår jag reglerna, det är inte det jag opponerar mig mot, utan har verkligen initiativtagarna till detta projekt fått någon som helst anmärkning från någon upphovsman? Alltså skulle en sådan sak ens inträffa om man håller sig till Fan-gjort matrial som ligger på nätet helt fritt att tanka hem... Jag menar, alla har vi ju moddat Ereb hit och dit... Om jag lägger ut det på nätet som en PDF så skulle det vara ett riktigt lågvattenmärke om någon av upphovsmännen började gnälla...

Jag vet inte hur det ligger till med Krilles Ereb 98 grej, men har han verkligen fått "rätt" att modda spelvärlden av ALLA inblandade som skrev på Erebvärlden?

Återigen... Vad jag menar är att jag hoppas verkligen på att ingen ska börja gnälla på ErebAltor projektet, det vore lågt... Låt världen få nytt liv!

Slutligen, vill inte dra igång någon upphovsrättstråd av detta nu, ville bara få mitt sagt, punkt :gremgrin:

Dewil

Skrivbordsgeneral

Dina, ursäkta, förvirrade inlägg visar varför det här med upphovsrätt är så viktigt.

Dewil.

Dimfrost

Special Circumstances

Om man har något att klaga på är det bättre att meddela moderator i stället för att posta ytterligare ett innehållslöst inlägg i tråden. Därmed sätter vi stopp för just detta utbyte mellan Dewil och Lexx.

/Dimfrost

Krille

Super Moderator
Jag tar tillfället i akt... [OT]

Forumet har lidit av tämligen mycket dryghet på sistone. Det är inte särskilt trevligt och hjälper inte forumsklimatet något vidare.

Jag vill därför be ALLA användare att skärpa sig en aning. Forumet mår klart mycket bättre utan den här drygheten.

Tack.

Arfert

Facit
Grafisk formgivning - Den som bestämt hur produkten ska se ut, val av typsnitt, bilder osv... ganska ofta samma person som gjort original, se nedan,

Produktion - Skulle gissa att vi pratar om produktionsledning här. Hållt i projektet, sett till att alla inblandade skött sin bit, fixat tryckkontakten, kontakt med sätteriet (se nedan) osv..

Redigering - skulle tro det syftar på den som redigerat texten. Alltså INNEHÅLLET i texten, inte layout.

Original - Layout. På den tiden man inte gjorde layout med en dator beställlde man sättningar från ett sätteri som monterades på pannåer tillsammans med bilder, för hand. Pannåerna - "originalen" - skickades sedan till repro innan tryck.
Layout på Mac börjar bli vanligt sent 80-tal då Pagemaker (och senare Quark Express) släpps... Vet inte riktigt när Äventyrsspel börjar med datorer, kanske 88-89... Lite OT: Layout på PC blir vanligt först senare, mitten/slutet 90-talet. Photoshop börjar användas för bilder i större skala först när datorerna får tillräckligt stora hårddiskar för att lagra bilder i tryckupplösning... alltså mitten 90-talet. Innan dess skickade man bilderna för inscanning till ett reproföretag, som även försåg originalaren med lågupplösta biler att lägga in i layouten...

Assistans - Hjälp till projektledaren kanske?

Produkton - repro och tryck skulle jag gissa.

Bearbetning - omskrivning av innehåll antagligen.

Johan K

Gammal & dryg
Jag har lite blandade tankar om det mesta, men det är något som jag vill dela med andra och bolla med flera personer, och inget som jag vill vara diktator över.
Dela med dig om den tycker jag !
Är bara kul att se hur du tänkter om detta. För som sagt, det är om inte en rejäl nostalgitripp att rota i Ereb Altor.

Lustigt vad en grisodlare med några få XP kan ställa till mig...
Tänk så det kan bli ibland va... :gremwink:
Kul aif adu lyckades få igång en disskution här iaf.

Spelknepe

Veteran
Dela med dig om den tycker jag !
Är bara kul att se hur du tänkter om detta. För som sagt, det är om inte en rejäl nostalgitripp att rota i Ereb Altor.
Först och främst har jag tänkt att få någon sorts kontinuitet i det hela. Detta är första utkastet av en mall, som ska tjäna som ett underlag för konstruktören. Detta är inget som är gjutet i stål, snarare bara ett hjälpmedel. Kommentera gärna!

http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=49

/Spelknepe

TheKid

Veteran
Typsnitt och omslag ?

Lite uppföljande frågor.

De typsnitt som använts, främst på omslagen, för att skriva Drakar och Demoner och titlarna på olika verk, är det någon som vet vilka det var? Är det fria typsnitt eller är det inköpta? Eller kanske de skapades specifikt hos Äventyrsspel/Target Games? Någon som vet?

Om jag förstått det hela rätt så har flertalet av de utgivna produkterna omslag av kända fantasyillustratörer (eller vad man nu kallar dem på svenska). Hur införskaffades de? Jag förmodar att man köpt någon fomr av rättighet direkt från dem eller från något bildföretag, eller? Var det rättigheter för specifikt den utgåvan? Specifikt antal tryckta exemplar? Något annat? Vad jag menar är, om man nu väljer att på ett eller annat sätt, typ som Eirk hade på förslag, åter ge ut något, så blir väl omslagsbilden något man får skippa helt, eller?