Nu får jag utgå från mina minnen av Ereb Altor i äldre tappning, snarare än hur det till äventyrs vidareutvecklats på erebaltor.se.
Som det är nu är nog Ereb inte den första värld jag skulle plocka upp. Delvis med hänvisning till lapptäcksargumenten som redan vädrats, delvis med hänvisning till att den känns en smula daterad.
Men angående det där med lapptäcken. Allt som sagts är sant, men jag kan nog tycka det finns ett annat sätt att se på det. Jag minns en lång kampanj vi spelade för länge sedan, där vi närmast tog fasta på att alla länder var olika. Rollpersonerna färdades mycket mellan länderna, och det blev lite av en grej att det var ett nytt ställe varje gång. Det handlade heller inte så mycket om intriger och makropolitik, utan mest klassiskt äventyrande där äventyren inte hade så mycket koppling till varandra. Om man gör så blir det närmast en fördel att det är stor omväxling i miljöerna. Och en massa bakgrundsbla bla bla om diplomatiska föbindelser, kulturella variatoner, minoriteter man ändå inte ska fajtas med, allt så himla logiskt och välgrundat vore nästan bara... onödigt. Och kanske tråkigt.
Så mitt tips är: bejaka lapptäckesformatet! Låt rollpersonerna resa mycket och långt, ta det koola från varje land och förbruka det och dra sedan vidare. Vill ni spela diplomatintrigerande/antroplogiteoretisierande, välj något helt annat.
Det sagt så är det också så som så många andra sagt att Trakorien är det överlägset häftigaste landet i Ereb. Men det är nog att betrakta som en egen "värld", och förtjänar mer än ett hastigt besök av den typ som jag pratar om ovan. Det följs sedan av Trakorien/Kardien som beskrivs i Ivanhoe (som jag minns som fyllig). Rent allmänt kan nog de länderna fungera som en bra bas för en hoppa-runt-kampanj kring Kopparhavet. Om inte annat lär en och annan sjödrabbning mot de Caddiska piratankorna aldrig vara fel.
Nidland besöktes aldrig i någon av mina kampanjer. Jag kommer ihåg att jag läste Nidlandmodulen och dömde ut den som ospelbar, la den åt sidan och plockade aldrig mer upp den. Hade dock stort nöje av Barbia ("barbar-nomad-landet").