Nekromanti Ereb altor

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Ereb Altor är ganska klassisk (om nu inget har hänt med det sen jag lirade aktivt i världen för 15-20 år sedan :gremsmile: ) "lapptäckesfantasy". Dvs. allt finns representerat i något av länderna som finns beskrivna där.

Klassisk fantasy skulle jag säga är antingen Berendien eller Kardien/Zorakin. Överlag så är länderna kring norra kusten av Kopparhavet ganska klassisk fantasy. Dvärgar i stora (lätt magiska) bergstunnlar som är skitbra smeder med sin egen halvmagiska metall (Mithril påhittigt nog), Alver i stora (lite mer magiska) skogar, Människor däremellan som det finns flest av. Vill man ha den stora ondskan i öster så har man Nidland och Vicotnik, Orcher är klassiskt barbariska och ganska onda osv. osv. Det följer ett ganska Tolkienesquet (stavning?) mönster i mångt och mycket...

Cog.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Just det. Glömde
5. Cereval. Ett i mångt och mycket helt meningslöst land fullt av fantastiska saker som inte egentligen ger mig någon känsla överhuvudtaget.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Nu får jag utgå från mina minnen av Ereb Altor i äldre tappning, snarare än hur det till äventyrs vidareutvecklats på erebaltor.se.

Som det är nu är nog Ereb inte den första värld jag skulle plocka upp. Delvis med hänvisning till lapptäcksargumenten som redan vädrats, delvis med hänvisning till att den känns en smula daterad.

Men angående det där med lapptäcken. Allt som sagts är sant, men jag kan nog tycka det finns ett annat sätt att se på det. Jag minns en lång kampanj vi spelade för länge sedan, där vi närmast tog fasta på att alla länder var olika. Rollpersonerna färdades mycket mellan länderna, och det blev lite av en grej att det var ett nytt ställe varje gång. Det handlade heller inte så mycket om intriger och makropolitik, utan mest klassiskt äventyrande där äventyren inte hade så mycket koppling till varandra. Om man gör så blir det närmast en fördel att det är stor omväxling i miljöerna. Och en massa bakgrundsbla bla bla om diplomatiska föbindelser, kulturella variatoner, minoriteter man ändå inte ska fajtas med, allt så himla logiskt och välgrundat vore nästan bara... onödigt. Och kanske tråkigt.

Så mitt tips är: bejaka lapptäckesformatet! Låt rollpersonerna resa mycket och långt, ta det koola från varje land och förbruka det och dra sedan vidare. Vill ni spela diplomatintrigerande/antroplogiteoretisierande, välj något helt annat.

Det sagt så är det också så som så många andra sagt att Trakorien är det överlägset häftigaste landet i Ereb. Men det är nog att betrakta som en egen "värld", och förtjänar mer än ett hastigt besök av den typ som jag pratar om ovan. Det följs sedan av Trakorien/Kardien som beskrivs i Ivanhoe (som jag minns som fyllig). Rent allmänt kan nog de länderna fungera som en bra bas för en hoppa-runt-kampanj kring Kopparhavet. Om inte annat lär en och annan sjödrabbning mot de Caddiska piratankorna aldrig vara fel.

Nidland besöktes aldrig i någon av mina kampanjer. Jag kommer ihåg att jag läste Nidlandmodulen och dömde ut den som ospelbar, la den åt sidan och plockade aldrig mer upp den. Hade dock stort nöje av Barbia ("barbar-nomad-landet").
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,850
Torshem hade min grupp kul med, ifall man bara vill köra enkla små äventyr. Det är ett relativt litet land.

Barbia gillade jag också!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Jim Magnusson said:
måste få citera dig ifrån detta! :gremwink:
"Alla seriösa rollspelare förstår ju att en riktig trollkarl skall ha struthatt!" Hunk
Jag känner mig hedrad :gremsmile:
 
Top