krank said:
Jag kan tänka mig ett system där man istället för poäng får flytta runt sina värden.
Eller där man får nya värden - byta ut sina drivkrafter eller sina färdigheter, eller bara lägger till specialiseringar av olika slag.
Spontant känns det lite krystat, men det är kanske nåt att fundera på...
Just drivkrafter kan jag tänka mig att det här fungerar på - speciellt som sådana kan vara lite mer flytande. I Cydonia, där drivkrafter är Egenskaper och precis som alla andra sådana ger något, gick jag i tankarna att man kunde lösa in drivkraften (för poäng eller ny drivkraft+extra poäng) när man uppnådde sitt mål. Det är dock inte helt perfekt att bara byta ut...
Problemet jag ser är nog lite samma som andra - i ett system där poäng (diskreta steg, etc) används så är det svårt att inte ha någon slags exp-mekanik. DnD skulle, intressant nog, antagligen fungera hyfsat med detta dock - trappsteg (level) som nås vid specifika delmål. Alltså - när man uppnått ett signifikant mål, t ex besegra nekromantikern som sätter skräck i byn, så går man upp i nivå. Hur pass omvälvande målet är bör vara högre ju mäktigare (högre level) gruppen är.
Man kan också ha ett system som inte bygger på poäng. Om man har värden som bygger på Egenskaper som bara ger någon form av fördel eller en fast bonus (ex Stark, Tålig, Trött, Snabb, Packåsna etc) så skulle man kunna ha något i stil med: I slutet av varje session(eller vid lämpligt tillfälle) får en karaktär ändra en Drivkraft (d v s mål, personlighet etc). I slutet av var tredje session(eller vid lämpligt tillfälle) får man byta ut en annan Egenskap. I slutet av ett äventyr på 3-5 sessioner så får man lägga till en Egenskap.
Men det finns nackdelar med det med.
Den andra varianten jag tänkte på finns i Eon - förbättringsslagen som triggas varje gång man slår ett perfekt slag på en färdighet. Det finns en del brister (koboldtänket där man använder färdigheter för att slå för dem) men tänket "nu har du använt en färdighet i äventyret, den kanske förbättras" tycker jag är intressant. Jag kanske skulle gjort så att fummel också ledde till förbättringsslags-möjlighet själv, möjligen. Det kanske finns andra möjliga förbättringar där.