Mina ödmjuka åsikter:
Ett väl fungerande spelsystem som är tillräckligt diskret för att inte komma ivägen för närvarokänslan eller världen. Det finns en del fantasimässigt handikappade personer som inte klarar av att visualisera en scen utan regler för yxor med ett huvud i vardera änden och merparten av sidorna i regleböckerna upptagna av ovidkommande men balla färgbilder. Dem är det synd om och GURPS är inte det bästa systemet för dem.
Upplägget med en tung fokus på fördelar/nackdelar och en rejäl flora färdigheter gör att karaktärerna får personlighet. Naturligtvis hindrar inte det att man kan skriva karaktärsbeskrivningar, men lite stöd från reglerna är inte fel. Se det från den glada sidan, vissa konkurrerande system förordar varken eller.
Spelet är upplagt för en relativt realistisk nivå på kraftfullhet, så om man meningslöst vill slakta horder av beholders så är andra system bättre.
Supplementen är grymt bra, jag har ett 50-tal och inget som är dåligt. Som sämst är de "rätt bra" (har bara ett sådant, Traveller), oftast är de "WOW!". Bäst av allt är att de vågar göra udda-grejor som ingen annan skulle våga göra, tex Prisoner, Chtorr, Planet Krishna, Iceage, Riverworld, Humanx, Ancient Egypt, Bunnies & Burrow och så vidare, istället för att göra 20 snarlika varianter på fantasyvärldar.
För mig är GURPS förstahandsalternativet efter mitt eget spel (som föga förvånande passar mig bäst).
Vissa brukar klaga på att illustrationerna är tråkiga. Mitt förslag till de som bara tittar på bilderna: GURPS-produkterna är billigare på grund av att man lägger krutet på innehåll istället för glansiga färgbilder. Köp GURPS och spara pengar som ni kan köpa en porrtidning att titta på bilder i.
Men, det är bara mina ödmjuka åsikter. En del tycker annorlunda.