Nekromanti Erfarenheter av GURPS?

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Jag har titta en hel del på GURPS 3-ed (men aldirg speltestat det) och jag gillar det ganska mycket, mest för att jag kan förverkliga alla mina galna kampanjideer i det. Det kommer, som många vet, en fjärde utgåva snart, och att dömma v det som sagts på pyramid så känns den bra, bortset från Quad ST. Nu tänkte jag dock höra vad som tycks om GURPS från annat håll. Åsikter? Efarenheter?

Tell me!

MVH Ceetan, som är nyfiken.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,269
Location
Borås, Sverige
Har spelat en hel del GURPS.

Fördelar
Systemet är relativt smidigt. (om man nu inte blandar in vehicles. Det skall tydligen vara riktigt jobbigt). Man tar de moduler som man vill använda.

Välskrivna sourcebooks. Ofta använder folk sourceböckerna till andra spel.

Många konverterar andra spel till GURPS. Vilket gör att man kan då via en omständig väg konvertera mellan olika spelsystem om man vill.

Genom att man köper stats och allting för poäng så kan man specialanpassa karaktären precis som man vill. (Man har dock aldrig tillräckligt med poäng).

Finns för version 3 en datoriserad Character-generator. Man kan där lägga in egan färdigheter etc. Den är dock lite bökig att använda I vissa fall. (hur bra man är på en färdighet kan påverkas av olika advantages/disadvantages/andra färdigheter).

Mängder med regler som är optional. Man lägger detaljrikedomen och realismen på den nivån man vill.

Nackdelar
Väldigt många böcker är svåra att få tag i.

Det är ofta ganska enkelt att bli väldigt duktig på en färdighet.

Vissa saker skalas inte upp vidare bra.

Man måste leta efter färdigheter/advantages etc i en mängd olika böcker. Finns visserligen bra index.

/Ulfgeir
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
" Nu tänkte jag dock höra vad som tycks om GURPS från annat håll. Åsikter? Efarenheter?"

Åsikter och erfarenheter från mig: Snorbäst på sourcebooks. Men ack.. reglerna. Huvudboken. Reglerna tilltalar mig lika mycket som en vitlökssplit med knäckebrödsinslag, ergo inte alls. jag håller på att somna varje gång jag tvingar mig igenom dem och de är skrivna med en sådan inlevelse att jag... lägger ifrån mig boken för att läsa Eddings hellre.
Det finns för mycket. Du kan göra precis vilken gubbe som helst. Grattis, det tar nu snuskigt mycket tid att göra sina gubbar eftersom alla böcker måste bläddras i och jämföras, alla spelarna vill kolla i alla böcker som gäller och lite till och välja mellan de sju miljonerna av fördelar och nackdelar.
En snubbe som har högt i Intelligens och oskolad i, säg fysik, är fortfarande bättre än snubben som är dum men har en doktorshatt i samma ämne. Färdigheter är för svaga, allt hänger på ens grundegenskaper.
De har dock gett ut Traveller... och det ska de ha cred för.
Nä, mitt råd skulle vara att skippa GURPStåget och istället hoppa på Fuzionmoppen.


Storuggla, bisarra textmassor
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Dom gångerna jag har spelat GURPS har jag bara haft en egentlig "känsla" av systemet kvar, tråkit!
Det var väll ok ur en realistisk synvinkel för oss (vi har inte använt det för fantasy eller liknande, bara nutid) men hela regelsystemet är extremt tråkit...
Men som någon sa tidigare, det går att göra vilken karaktär som hellst, men vem orkar?
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Jag håller med Storuggla på allt och kan dessutom lägga till att jag tycker magisystemet är synnerligen tråkigt och oinspirerande och att en stridsrunda på en sekund är alldeles för detaljerat för min smak.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
På vad sätt var det rtråkigt då?
Hur menar du med "vem orkar"?

(vi bruakr ta mellan 2 o 3 dagar på oss att göra char till dod...därför undrar jag. Vi har en ganka osviklig förmåga tt rkrångla till snarate än förenkla:))
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
hmmm......låter som nåt som skulle passa mig...har alltid lev efter "Fort är dåligt":D

En snubbe som har högt i Intelligens och oskolad i, säg fysik, är fortfarande bättre än snubben som är dum men har en doktorshatt i samma ämne. Färdigheter är för svaga, allt hänger på ens grundegenskaper.

ok...det e ju förstpåss knäppt...men .....rätta mig nu om jag har fel...mwn man får väl inte default i fysik om man inte spendera en half point i den?

Fuzionmoppen. ? vad en Fuzion?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"rätta mig nu om jag har fel...mwn man får väl inte default i fysik om man inte spendera en half point i den?"

Okej, jag ska erkänna: Jag kollade inte upp färdigheten alls. Jag tog bara en på måfå hur huvudet. Men systemet är uppbyggt så i alla fall. Det lönar sig mer att vara smidig och smart än utbildad och tränad. Det luktar... illa, både regelmässigt och människosynsmässigt :gremwink:

"Fuzionmoppen. ? vad en Fuzion?"

Fuzion är det bästa generella systemet som finns. Se själv! Man kan spela nästan vad som helst med det (att göra musik med det blir dock svårt, pappret gör sig inte som instrument).

"låter som nåt som skulle passa mig...har alltid lev efter "Fort är dåligt":D"

Just nu gråter Troberg :gremgrin:


Storuggla, expotition till Bromma!
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Det är tråkit då systemet saknar känsla. Svårt att sätta fingret exakt på vad det är, tror det beror på att det är gjort för att funka till alla typer av världar osv. att det inte till hundra passar till någon. Så den bästa förklaringen är att det inte är någon känsla alls, utan bara... regler...
Karaktärssytemet lider av samma brist ingen känsla, finns massa fördelar och nackdelar, färdigheter å gud vet allt, så det är naturligt krånglikt inte på ett avancerat sätt utan man måste läsa igenom allt bara för att göra karaktären för att se vad som passar.
I t.ex. DoD är det kul att göra karaktärer (som i dom flesta rollspel) i GURPS är det en pina.

Bästa förklaringen jag kan ge.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Åter igen kankse jag har fel, men jag tror att de delvis botat det i 4 ed genom att göra färdigheterna billigare och de grundegensakper som styrde dem världigt mycket dyrare....har för mig atrt jag kom fram till det sist jag gjorde en jämförelse

"Just nu gråter Troberg "
haha...tja...med mitt funtionshinder lär man sig ganska snabbt att man inte KAN skynda sig. dett utvecklades till en "slow and sure" filosof...som sedan blev en direkt fientlighet mota hastihet...nästan iafi

Fuzion verka ballt...skal titta på det när jag har bättre dator
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Väldigt många böcker är svåra att få tag i.
Fast det har fortfarande fler böcker som är lätta än vad alla andra system har undantaget de två stora.

Man måste leta efter färdigheter/advantages etc i en mängd olika böcker.
Gör som jag, kör bara med grundbokens pryttlar. Räcker fint.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Just nu gråter Troberg
Nope, inte när det gäller karaktärsgenerering, sex eller god mat.

Däremot så är fort det enda acceptabla när det gäller icke muskeldrivna färdsätt (och muskeldrivna borde bannlysas).

(Hoppas att inte hastighetskamerorna mellan Borlänge och Västerås var laddade idag, i så fall har jag antagligen lyckats att bli av med körkortet över tio gånger på en dag...)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Mina ödmjuka åsikter:

Ett väl fungerande spelsystem som är tillräckligt diskret för att inte komma ivägen för närvarokänslan eller världen. Det finns en del fantasimässigt handikappade personer som inte klarar av att visualisera en scen utan regler för yxor med ett huvud i vardera änden och merparten av sidorna i regleböckerna upptagna av ovidkommande men balla färgbilder. Dem är det synd om och GURPS är inte det bästa systemet för dem.

Upplägget med en tung fokus på fördelar/nackdelar och en rejäl flora färdigheter gör att karaktärerna får personlighet. Naturligtvis hindrar inte det att man kan skriva karaktärsbeskrivningar, men lite stöd från reglerna är inte fel. Se det från den glada sidan, vissa konkurrerande system förordar varken eller.

Spelet är upplagt för en relativt realistisk nivå på kraftfullhet, så om man meningslöst vill slakta horder av beholders så är andra system bättre.

Supplementen är grymt bra, jag har ett 50-tal och inget som är dåligt. Som sämst är de "rätt bra" (har bara ett sådant, Traveller), oftast är de "WOW!". Bäst av allt är att de vågar göra udda-grejor som ingen annan skulle våga göra, tex Prisoner, Chtorr, Planet Krishna, Iceage, Riverworld, Humanx, Ancient Egypt, Bunnies & Burrow och så vidare, istället för att göra 20 snarlika varianter på fantasyvärldar.

För mig är GURPS förstahandsalternativet efter mitt eget spel (som föga förvånande passar mig bäst).

Vissa brukar klaga på att illustrationerna är tråkiga. Mitt förslag till de som bara tittar på bilderna: GURPS-produkterna är billigare på grund av att man lägger krutet på innehåll istället för glansiga färgbilder. Köp GURPS och spara pengar som ni kan köpa en porrtidning att titta på bilder i.

Men, det är bara mina ödmjuka åsikter. En del tycker annorlunda.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det finns en del fantasimässigt handikappade personer som inte klarar av att visualisera en scen utan regler för yxor med ett huvud i vardera änden och merparten av sidorna i regleböckerna upptagna av ovidkommande men balla färgbilder."

Det finns också en del personer som helt enkelt tycker att det är roligare att deklarera än att spela med GURPS regler. Det finns de som tycker att ekonomi är kul och att ekvationer är vackra. Förmodligen skulle de uppskatta GURPS mycket mer än dem som inte gör det. Färgbilder och yxor har ingenting med saken att göra.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Åter igen kankse jag har fel, men jag tror att de delvis botat det i 4 ed genom att göra färdigheterna billigare och de grundegensakper som styrde dem världigt mycket dyrare
Trekvarts rätt ungefär. DX och IQ har blivit dyrare, korrekt - i alla fall på rimliga nivåer, de kostar nämligen konstant 20 p/nivå till skillnad från den tidigare accellererande kostnaden (och ST och HT, som i stort sett inga färdigheter är baserade på, kostar 10/nivå). Fysiska färdigheter har blivit billigare på höga nivåer, medan mentala har blivit dyrare - båda sorterna toppar numera på 4 p/nivå medan de tidigare toppade på 8 respektive 2.

Dessutom verkar det som om så kallade "talents" spelar större roll än tidigare. Dessa ger en bonus på en viss sorts skills, samt en reaktionsbonus från de som eventuellt blir imponerade av skicklighet inom detta fält. Talents inkluderar 3rd eds Musical Talent och Magery, och borde ha inkluderat Language Talent om språk hade funkat likadant.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bäst av allt är att de vågar göra udda-grejor som ingen annan skulle våga göra, tex Prisoner, Chtorr, Planet Krishna, Iceage, Riverworld, Humanx, Ancient Egypt, Bunnies & Burrow och så vidare, istället för att göra 20 snarlika varianter på fantasyvärldar.
Det där är ett argument du borde använda oftare när du pratar om Gurps, för det är nog det mest övertygande och sensationella med det. Det är ju i själva verket lite märkligt att något som borde vara höjden av fantasilöshet (=ett generiskt rollspelssystem) ändå på ett sätt lyckas vara så nytänkande och gränsöverskridande. Det fick iaf mig att tänka till lite extra. Jag (som aldrig använder tilläggsböcker) ser ju bara Gurps som ett dåligt sätt att göra ett tråkigt rollspel. Jag har missuppfattat själva poängen med det, kan man säga.

Jag borde bara köpa supplementen, kanske.
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
" Det finns de som tycker att ekonomi är kul och att ekvationer är vackra. Förmodligen skulle de uppskatta GURPS mycket mer än dem som inte gör det. Färgbilder och yxor har ingenting med saken att göra. "

hmm...jag en niog en sådan.

vad är Hederlige Krilles personliga åsikt då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"vad är Hederlige Krilles personliga åsikt då?"

Låt oss säga att Hederlige Krille inte tycker att ekonomi är kul eller att ekvationer är vackra. :gremgrin:

Men GURPS bakgrundsmoduler är tokbra!
 

Ceetan

Warrior
Joined
9 Jan 2004
Messages
246
Location
Stockholm, Bromma
Ok.....Fråga: Förlåt min okunnighet, men vilka är Bakgrundsmodulerna?

MVH Ceetan, Som drog lite glatt i mungiporna när han läste om evolutionens "frambringande" magiresistenta bakterier i gurps technomancer
 
Top