Nekromanti Erfarenheter av Publit.se

Tempelhand

Veteran
Försökte få min bok printad via Publit.se förra veckan.
Dom har trevlig och bra service. Lät mig t.o.m trycka en häftad bok i helfärg på 48 sidor för nån femtilapp styck, trots att dom inte hunnit starta upp sitt nya system (kommer i december).

MEN det var ett helvete att försöka tillfredsställa deras krav på filformat och storlek för högkvalitetstryck i helfärg. Så jag gick direkt till tryckeriet som arbetar för Publit (E-print på Oxtorpsgatan vid Hötorget) . Upptäckte då att deras tryckkvalitet kanske inte skiljer sig så mycket från Lulus trots allt.

Det slutade med att jag brände fyra heldagars arbete för att till sist tvingas köra med Lulu för min billigare bokvariant och ett offsetprintbolag i Solna för mina "Premium-böcker" som kommer ut runt årsskiftet.

Men om ni kör i svartvitt rakt igenom och ligger på ett lågt antal exemplar lär Publit.se vara det billigaste alternativet. Och ett av de bättre.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Fallgropar hos Publit.se

Intressant att höra.

Tempelhand said:
MEN det var ett helvete att försöka tillfredsställa deras krav på filformat och storlek för högkvalitetstryck i helfärg.
Detaljer?

Tempelhand said:
Så jag gick direkt till tryckeriet som arbetar för Publit (E-print på Oxtorpsgatan vid Hötorget) . Upptäckte då att deras tryckkvalitet kanske inte skiljer sig så mycket från Lulus trots allt.
Detaljer?

Rickard

Urverk speldesign

Vi kan göra en jämförelsetråd. :gremsmile:

Nu har jag beställt 28 exemplar till av Matiné och 29 rollpersonshäften. Beskärningen av Matinéböckerna var dåliga på sju av dessa med en synlig vit kant längst ut i kanten. Dessutom har det hänt båda gångerna jag beställt flera olika typer av böcker att de har blandat ihop beställningarna.

Nu beställde jag två lyxutgåvor av rollpersonshäftet till mig själv men fick tre och en mindre av de normala utgåvorna som jag också beställde.

Förra gången beställde jag 25 stycken exemplar av Matiné där det står i boken att det är en av de 25 första böckerna och 27 stycken som var vanliga utgåvor. Jag fick 23 av den första boken och 29 av den andra. Dessutom har jag fått med andra typer av böcker när jag har beställt.

Fraktpriset har gått upp något ohyggligt för Lulu. Förra gången kom jag undan med €45 har jag för mig och nu skulle det kosta €68. Skillnaden är att leveransen går lite snabbare nu. Lulu har ibland rabatter när man beställer (som Halloween-rabatt nu i dagarna men bara i dollar) men frakten är faktiskt hutlös. Jag hoppas Publit är bättre.

Rent marknadsmässigt tror jag också att folk känner sig tryggare i att beställa från en svensk hemsida än från något utländskt.

/Han som såg att bakgrundstrycket var mycket snyggare nu än första tryckningen

Arfert

Facit

Vad är det för krav? de vill väl bara ha vanliga högupplösta tryck-PDFer med rätt utfall och färgprofil? Eller har jag missat nåt?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Senaste beställningen av Höstdimma så hade de urusel tillskärning på 80% av böckerna, och färgen på ryggen var inte ens i närheten av den som det är på de tidigare böckerna.

Frakten är verkligen fruktansvärd nuförtiden. Jag ser fram emot att Publit skall köra igång. Även om de skulle vara jämnbra med Lulu, eller tom något sämre i kvalitet så hade de varit intressanta enbart på lägre fraktkostnader.

Dimfrost

Special Circumstances

Kan man inte beställa tre böcker för sju euro i frakt längre? Det var ju överlägset billigast ganska länge, så länge man inte har Supergänget-tunna böcker.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Labbade lite med kundkorgen men lyckades inte hitta det. Ser nu att de har 20% rabatt. Om man skall ha något är det värt att skynda.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag såg att en bok kostar 5, två drygt 6, tre 7,5 och fem böcker kostar 10 euro i frakt. Det här handlar om Terone, 130 sidor i A4. De fraktpriserna är i alla fall inte mycket höjda på sistone. För fyra och fem böcker är det rentav billigare än för ett år sedan, om jag minns rätt.

Tempelhand

Veteran

Alltså jag vill absolut inte vara orättvis mot Publit, hoppas det inte uppfattas så. Dom verkar bra på många sätt.

För att förklara mer detaljerat:

1. Mina filer var från början väldigt stora när jag jobbade med dom i Photoshop, men när jag omvandlade dom till .jpg-format blev dom så små som 5-10 Mb. Lulu tar jpg-filer så det var inga problem där.
MEN när jag omvandlade mina filer åt Publit, från 100- Mb Photoshopfiler till pdf-filer (sparat i 300 dpi och A4-storlek, dvs 210 ggr 297 millimeter), kunde jag som bäst minska ned dom till 25 Mb. Detta var för mycket enligt Publit.

Tryckeriets förklaring var att vissa av mina bilder från början var väldigt högupplösta och att filerna därför blev för tunga, även om jag minskade ned dom till A4-storlek och 300 dpi. Detta låter helt skumt för mig, eftersom jag givetvis hade dragit ihop allt på ett enda lager och sen programmerat in 300 dpi och 210 ggr 297 millimeter.

Jag får helt enkelt kolla upp detta, eftersom hela denna grej fortfarande är ett mysterium för mig. (Om någon har förklaringen så är jag otroligt glad om denne kan skriva ett inlägg!)

2. Vad gäller skillnaden i tryckkvalitet mellan Lulu och Publit så har jag tyvärr inte stenkoll. Det enda jag kan gå på är att killen på Publits tryckeri kikade igenom min bok från Lulu och tyckte att "printkvaliteten inte är så dum". De böcker han tittade på är tryckta på Lulus standardpapper. Sen har ju Lulu ett finare papper som används till deras fotoböcker. Där blir printkvaliteten så bra att till och med jag är någorlunda nöjd.

Som resultat säljer jag nu
i) en billigare bokvariant på Lulus standardpapper (går redan nu att köpas på http://www.slynglar.com/artdreams/shop1.html) och
ii) en dyrare högkvalitetsbok inom snar framtid.

Arfert

Facit

Får se om jag kan hjälpa till...

..exakt HUR gjorde du när du sparade om till PDF? 25 MB per sida A4, i 300 dpi, PDF för tryck, låter väldigt högt, ja...

Tempelhand

Veteran

Ok Arfert, nu öppnar jag en psd-fil på 53 Mb.

Under "bildstorlek" står det nu 360 dpi, höjd 375 mm, bredd 247 millimeter.

Jag lägger samman allt i ett lager, går in på "bildstorlek" igen och knappar in 300 dpi, bredd 210 mm, höjd 297 mm. Filstorleken är nu ända nere på 28 Mb i psd-format.

Jag går in på "Spara som" och väljer nu pdf-format (för högkvalitetstryck). Filstorleken är fortfarande 28 Mb (i pdf-format)!

Arfert

Facit

när du exporterar till PDF, väljer du nån komprimering då? eller kör okomprimerat?

Tempelhand

Veteran

Jag kör förinställningarna!

Under "Komprimering" står det:
" Bikubisk nedsampling till" 300 pixlar/tum
för bilder ovan 450 pixlar/tum.
(Här kanske man skulle kunna välja för bilder ovan 300 eller 320 pixlar/tum istället?...hmmm...)
Och så står det:
"Komprimering" JPEG
(kanske skulle man välja zip här istället?)

Kanske är det dom här inställningarna man får experimentera med...

Arfert

Facit

mycket märkligt, verkar som du har gjort rätt... men välj från 300 dpi som du skrev... det kanske gör skillnad.

Fast det kanske är Photoshop som spökar, jag gör alltid mina PDFer från InDesign, aldrig från Photoshop...

Har du fått nån färgprofil rekommenderad av Publit?

Tempelhand

Veteran

Det känns som att det är Photoshop som spökar.
Ska försöka lära mig InDesign till nästa print-projekt.
Färgprofil av Publit? Vad är det för något? Har inte
fått någon sådan.

Arfert

Facit

Tryckpressar använder olika färgprofiler. Ska anpassas efter vilket papper man trycker på, om man kör vanligt offset. Eftersom olika papper suger upp olika tryckfärgsmängder.

Att göra korrekta färginställningar kan vara knepigt. Prata med ditt tryckeri om det, så skickar de rätt profiler (om de har egna), eller talar om vilken standardprofil du ska använda. De kan säkert hjälpa dig att ställa in profilerna i Photoshop med.

Men trycker man digitalt funkar standard; PDF/X-1a:2001, Coated FOGRA27, typ.

Att göra rätt tryck-PDF är nåt man bör ha lite koll på, om utfallet är viktigt, som i en artbook. Och även i själva Photoshop; har man inte en rätt färgkalibrerad skärm är ju inte det man ser på skärmen hur det kan bli i tryck. Till exempel.

Publit

Veteran

Som du anger så är vi fortfarande inte uppe med vår färgtjänst utan såg detta som en sätt att testa. Vi är ledsna föra att du lade så mycket jobb på detta och vi försökte verkligen hjälpa dig. Vad som hände här var att filen vi fick var för alldeles för tung (1,2GB). I detta fall borde filen snarare varit kring 100MB. Vi kommer att lägga upp pre-flights och färgprofiler så att man kan köra dessa på sina pdf:er. I korthet handlar det om hur man får ut ett så lätt och effektivt tryckorginal som möjligt utan att göra avkall på kvalitén.

Priset för den här typen av bok, storlek A5-A4, är 49:-/bok. Är den mellan 12x12mm upp till A5 så kostar det 39:-/bok.

Vi vill så klart vara det bästa alternativet även för färg. Vi ser er som väldigt intressanta kunder och tar gärna emot feedback som kan göra oss bättre.

Vi kommer att posta här när vi har nyheter som kan intressera er.

Per Helin
VD Publit

Rickard

Urverk speldesign

Välkommen hit. :gremsmile: Jag anar att det är ett gäng här som gärna vill byta från Lulu till Publit. Det jag har sett än så länge har fått mig väldigt intresserad. För mig kommer det dock vara avgörande vad ni har för fraktavgifter för säg exempelvis 1, 10 respektive 25 exemplar (låt oss säga A4-format). Senast när jag beställde femtio böcker från Lulu.com var fraktavgiften på $100.

Jag har lite fler frågor som hur mycket utfall ni kan ta. Jag är rätt missnöjd med hur Lulu missar i beskärningen.

/Han som hoppas att allt kommer gå bra så att Publit kan komma igång på allvar

Dimfrost

Special Circumstances

Jag måste bara säga att jag verkligen uppskattar initiativet att ni är närvarande här. Det gör att jag blir mer sugen på att anlita er i framtiden.

Publit

Veteran

Vi räknar ut hur mycket en bok väger utifrån informationen i pdf:en (satsyta x papprets ytvikt x sidantal + omslagets dito) och debiterar enligt postens tariffer för A-post. Det kan dock bli lite dyrare i vissa fall eftersom vi måste ha en liten marginal på frakten (hanteringen hos oss) vilken kan slå lite olika. Ni kan dock räkna på postens A-frakt och det kommer bli hyfsat adekvat.