Nekromanti Erfarenheter av Publit.se

Arfert

Facit
Re: Fallgropar hos Publit.se

Publit said:
Vi räknar ut hur mycket en bok väger utifrån informationen i pdf:en (satsyta x papprets ytvikt x sidantal + omslagets dito) och debiterar enligt postens tariffer för A-post. Det kan dock bli lite dyrare i vissa fall eftersom vi måste ha en liten marginal på frakten (hanteringen hos oss) vilken kan slå lite olika. Ni kan dock räkna på postens A-frakt och det kommer bli hyfsat adekvat.
Men bor man i stockholm kan man väl hämta upp böckerna vid Hötorget, eller hur?

Om man inte vill utnyttja er tjänst och skicka direkt till beställarna ute i landet... (vilket jag kommer utnyttja, det låter smidigt att slippa hålla på med den grejen).

Tempelhand

Veteran

Lite missvisande av mig att kalla tråden för "Fallgropar hos Publit" egentligen. "Fallgropen" låg mer hos min Photoshop och mindre hos Publit, upptäckte jag i efterhand.

Ni (Publit) har trevlig och serviceminded personal, och det enda bättringsförslag jag kommer på är följande: Det vore jättefint ifall någon som har hand om kundkontakten vore riktigt insatt i tryckkvalitets- och bildbehandlingsfrågor. Alternativt att man som kund får prata med något direkt på tryckeriet.

Bra att man kan hämta ut prylarna direkt från tryckeriet vid Hötorget, förresten. (Otroligt skönt att slippa leveranskostnader och extra väntetid).

Återkommer nog med en fantasyserie i helfärg om nåt år... ;-)

Publit

Veteran

Tack för det! Vi försöker så gott vi kan. I.o.m. det nya systemet så kommer nog en hel del att klarna. Förra systemet var inte helt klasklart i alla lägen. Och; ja det går att hämta grejerna vid Hötorget.

Publit

Veteran

Det vore ju fö trevligt om tråden kunde byta rubrik då den dyker upp på första sidan när man Googlar Publit... Går det att ändra trådens namn?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nu har jag anlitat Publit (för http://www.bokus.com/b/9789163356230.html )och tänkte bara, som motvikt, säga att allt fungerar jättebra, de är trevliga och lätta att ha att göra med. Kvaliteten på tryck och bindning är, så vitt jag kan se, bättre än vad Lulu erbjuder. Ni kan ju alltid köpa min bok för att kolla vad ni tycker om tryckkvaliteten. :gremwink:

Simon

Swashbuckler
Martin Ackerfors said:
Nu har jag anlitat Publit (för http://www.bokus.com/b/9789163356230.html )och tänkte bara, som motvikt, säga att allt fungerar jättebra, de är trevliga och lätta att ha att göra med. Kvaliteten på tryck och bindning är, så vitt jag kan se, bättre än vad Lulu erbjuder. Ni kan ju alltid köpa min bok för att kolla vad ni tycker om tryckkvaliteten. :gremwink:
Fett! Grattis till att ha den ute! Och skoj att höra att Publit funkar så bra.

Dimfrost

Special Circumstances
Martin Ackerfors said:
Tryckkvaliteten är finfin och skärningen fantastisk. Det jag saknar är möjligheten att välja ett papper med högre opacitet. Som det är nu är det plötsligt viktigt att text linjerar (på Lulu ser man också igenom pappret, men där är skärningen så opålitlig att det egentligen inte går att åtgärda med linjering). Jag antar att det kanske kommer framöver, liksom trådbindning eller iaf pärmböcker.

Det skulle vara intressant att veta mer om hur gråskalebilder behandlas, också.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det skulle vara intressant att veta mer om hur gråskalebilder behandlas, också.
Det finns en gråskalebild på sidan 49 i essäantologin (jag säger det eftersom du har den, förstås). Den är visserligen rätt liten och den är inte behandlad för tryck egentligen (jag tror bara jag skannade in den med 600 dpi och gjorde den till gråskala). Jag tycker att det ser okej ut, men det skulle nog behövas en större och bättre behandlad bild för att dra några större slutsatser. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har lagt upp Evolutionens Barn, den svartvita versionen, på Publit i fredags förra veckan. Med lite tur borde den alltså dyka upp hos mig hyfsat tidigt nästa vecka...

Har just mailat dem med lite frågor gällande saker som att kunna se statusen för sin order på deras hemsida och så, samt frågat lite hur det går med en del grejer de snackat om (webbutik, enskilda färgsidor...).

I värsta fall får jag väl sätta upp en onlinebutik på http://www.urverkspel.com själv...

krank

Arfert said:
vad kommer du ta för den då?
Tanken är att man får betala vad man tycker att den är värd, dock minst typ 42:- plus frakt för det är vad det kostar för mig att beställa ett exemplar.

Alltså, lite som Magnatune.com, där man får betala vad man tycker att varje skiva är värd, inom ett visst intervall. Eventuellt med fasta steg, t.ex 42, 52, 62, 72, 82, 92, 102.

krank

Arfert said:
OK, då tar jag ett ex!
/T
Om jag fått mina två beställda ex på onsdag, och om de är av tillräcklig kvalitet, så tar jag med ett då. Så får du kolla kvaliteten och sen bestämma vad du tycker att det är värt.

Personlig leverans och allt, så slipper du frakten =)

Dimfrost

Special Circumstances
Martin Ackerfors said:
Det finns en gråskalebild på sidan 49 i essäantologin (jag säger det eftersom du har den, förstås). Den är visserligen rätt liten och den är inte behandlad för tryck egentligen (jag tror bara jag skannade in den med 600 dpi och gjorde den till gråskala). Jag tycker att det ser okej ut, men det skulle nog behövas en större och bättre behandlad bild för att dra några större slutsatser. :gremsmile:
Ja, felet med den bilden är att den inte har gråskalor. Den har en grå färg, punkt. :gremsmile: Nä, men jag tror inte den är så representativ för hur blyertsteckningar skulle kunna återges, till exempel. Men visst, jag hade glömt bort att den fanns (jag har inte läst särskilt mycket i boken än, och jag lär nog hoppa över din essä som jag har läst också ...)

krank

Idag när jag kom hem från jobbet väntade ett litet inlindat papperspaket på mig innanför dörren. Av storleken gissade jag vad det rörde sig om- och gissningen var helt rätt.

Så; nu kan jag ge nåtslags utlåtande, åtminstone av erfarenheterna hittills:

Kundbemötande
Helt fantabulöst skitbra. Mailade i söndags med lite frågor, fick svar från VD samma dag, med motfrågor. Han verkade intresserad och engagerad. Stora megaplusset! Jag fick dessutom erbjudande om att testa deras enskilda-färgsidor-feature på förhand, men eftersom jag inte har pengarna att slanta upp för grundpaketet just nu så får det bero till i januari.

Omslag
Eller det vanliga människor kallar "mjukpärm". Publits är mattare än lulus, men känns proffsigare. Omslaget känns bättre anpassat till sidantalet och papperstjockleken så det "buktar" inte som mina Luluböcker brukar göra. Det här känns som något som skulle kunna stå i en bokhandel, Lulus som något som står i serietidningsstället. Det är en för mig som amatör subtil, men märkbar skillnad.

Pappret
Jag är även här amatör och vet noll om papper. Lulus är vitare, Publits är mer bokigt och känns bra. Publits verkar tunnare, man ser lättare igenom till motsatt sida.

Trycket och skärningen
Publit har mycket, mycket bättre skärpa och svärta, tycker jag. Jag är supernöjd. Även skärningen är bättre - inte helt perfekt, här och var linjerar sidorna inte som de borde, men det är ändå ljusår bättre än Lulu. När jag snabbläddrar så hoppar mina bårdgrejer väldigt mycket på Lulu, medan det sker mer av en gradvis förskjutning i Publittrycket. Om det nu blev begripligt.

Slutbetyg: Mycket, mycket, mycket bra. Nu ska jag fixa något snyggt sätt för er att beställa Evolutionens Barn, bara. Borde bli klart innan veckan är slut =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
Omslag
Eller det vanliga människor kallar "mjukpärm". Publits är mattare än lulus, men känns proffsigare. Omslaget känns bättre anpassat till sidantalet och papperstjockleken så det "buktar" inte som mina Luluböcker brukar göra. Det här känns som något som skulle kunna stå i en bokhandel, Lulus som något som står i serietidningsstället. Det är en för mig som amatör subtil, men märkbar skillnad.
Det är klart att bra kundbemötande är värt ännu mer, men jag vill ändå jubla lite över det här. De väldigt glatta omslagen på lulus saker är något själv inte uppskattar så mycket då det känns väldigt osannolikt att jag skulle producera ett omslag som faktiskt skulle vinna på att vara så glansigt.

Detta, tillsammans med friare tyglar gällande format, tycker jag låter väldigt härligt och ser fram emot dagen jag får tummen ur och faktiskt genomför ett projekt som slutar med en bok i handen (min hand, jag skiter väl i er!).