baron Max Durhal
Veteran
- Joined
- 27 May 2014
- Messages
- 90
Då jag lyckligtvis har börjat spela mutant år noll nyligen har jag kollat upp mycket kring mutants historia. Därmed råkade jag snubbla över bloggen "piruett" som diskuterade ett nummer av Fenix som hade en artikel som tog upp skälet till att inte så mycket tjejer spelade rollspel. Artikeln slogs ner rätt rejält på bloggen, då den hävdade att tjejer i större utsträckning ville lyfta fram romanser och allmänt bete sig mer "tjejigt".
Jag är nog benägen att hålla med bloggaren om att det är fel att karakterisera alla kvinnliga rollspelare som "tjejiga" och att det är därför som de inte i samma utsträckning spelar rollspel. Jag fick också lust att själv lufta mina erfarenheter av att ha tjejer i spelgruppen, då jag har en rätt stor spelgrupp med flera av mina närmaste spelvänner och flera av dem är just tjejer.
Tittar man på den nuvarande konstellationen av spelare i mitt Mutant år Noll så verkar det nu vara fyra killar och två tjejer. Av killarna så är tre roller som är icke-stridande: Skrotskalle (Reparatör å uppfinnare), krönikör (Läskunnig å helare) samt fixare (Köpman å skum typ) med överlag relativt lite färdighetspoäng lagda på stridsfärdigheter. En kille är en krossare (Närstridsexpert), medan de båda tjejerna är mutant med hund respektive zonstrykare (Mutant med hund är ungefär en allround fighter medan zonstrykaren är gruppens jägare och prickskytt).
Hittills har tjejerna tagit upp absolut mest plats i att vara blodtörstiga och det var en kul situation när den manliga skrotskallen höll på att bli bortsläpad av två kannibaler när den kvinnliga zonstrykaren lyckades rädda honom med ett välplacerat skott. Även mutant med hund-spelerskan lyckades profilera sig genom att sticka en kniv i ansiktet på en annan kannibal.
Nu har mutant: år noll några egenheter som gör det väldigt lämpligt att jämna ut könsrollerna (Det föds inga barn) men jag kommer redan ihåg för flera år sedan när min syster ställde upp på att vara med i drakar å demoner och hon fick nåt skadeglatt i blicken när hon pratade om att råna å mörda folk. Jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av att tjejer som jag spelat rollspel med skulle vara särskilt "tjejiga" när de suttit vid spelbordet.
Har folk andra erfarenheter när det gäller rollspel? Jag tycker det är särskilt intressant att diskutera roller överlag i rollspel, eftersom särskilt fria ligans alster men också andra spel har gett så mycket mer utrymme för kompetenta retoriker och andra typer av resursbesittande rollpersoner. Även här lyser Mutant: År Noll starkt men också Svavelvinter gör retoriska konflikter nästan lika farliga som ren strid.
Här har jag ett annat exempel på en kul idé för en Neotech 2 kampanj som jag spellede för länge sedan. Det grundade sig på att en spelare skulle vara en superstjärna till musiker. Han hade jättehögt i värdet mediastatus och resten av rollpersonerna skulle vara hans livvakter, utom en som var hans jamaicanske droglangare. Men eftersom N2 systemet aldrig lämpade sig för särskilt mycket annat än strid, och då specifikt eldstrid, så kom det snart till en situation där flera fiender blottade sig och själva punkrockaren gick och gömde sig för han inte satt en enda poäng på skjutvapen. Det hade varit väldigt häftigt om ett högt värde i mediastatus eller lämplig färdighet gett den spelaren mer valmöjligheter i situationen som uppstod.
Jag tycker det är intressant för ett spel som svavelvinter skulle absolut kunna ge mer utrymme för karaktärer som inte behöver vara stridsexperter utan faktiskt kan utöva makt å kompetens via mer mäktiga sociala färdigheter. Däremot har jag fortfarande inte sett tjejer luta åt såna roller i gruppen, fastän rollspelen blivit bättre på att tillgodose såna typer av spel.
Har faktiskt inte så stort uppsåt med den här tråden, var bara en observation jag hade utifrån mina egna erfarenheter men dela gärna med er av egna tankar å funderingar. Själv känner jag att det ÄNTLIGEN finns system som tillgodoser retoriska konflikter på ett tillfredställande sätt även om jag kan erkänna jag testat långtifrån allt som finns på rollspelsmarknaden, tror jag mest förstod potentialen med såna system när Noir kom ut på marknaden även om jag mest gillar hur det gjordes i Svavelvinter.
Jag är nog benägen att hålla med bloggaren om att det är fel att karakterisera alla kvinnliga rollspelare som "tjejiga" och att det är därför som de inte i samma utsträckning spelar rollspel. Jag fick också lust att själv lufta mina erfarenheter av att ha tjejer i spelgruppen, då jag har en rätt stor spelgrupp med flera av mina närmaste spelvänner och flera av dem är just tjejer.
Tittar man på den nuvarande konstellationen av spelare i mitt Mutant år Noll så verkar det nu vara fyra killar och två tjejer. Av killarna så är tre roller som är icke-stridande: Skrotskalle (Reparatör å uppfinnare), krönikör (Läskunnig å helare) samt fixare (Köpman å skum typ) med överlag relativt lite färdighetspoäng lagda på stridsfärdigheter. En kille är en krossare (Närstridsexpert), medan de båda tjejerna är mutant med hund respektive zonstrykare (Mutant med hund är ungefär en allround fighter medan zonstrykaren är gruppens jägare och prickskytt).
Hittills har tjejerna tagit upp absolut mest plats i att vara blodtörstiga och det var en kul situation när den manliga skrotskallen höll på att bli bortsläpad av två kannibaler när den kvinnliga zonstrykaren lyckades rädda honom med ett välplacerat skott. Även mutant med hund-spelerskan lyckades profilera sig genom att sticka en kniv i ansiktet på en annan kannibal.
Nu har mutant: år noll några egenheter som gör det väldigt lämpligt att jämna ut könsrollerna (Det föds inga barn) men jag kommer redan ihåg för flera år sedan när min syster ställde upp på att vara med i drakar å demoner och hon fick nåt skadeglatt i blicken när hon pratade om att råna å mörda folk. Jag har faktiskt ingen erfarenhet alls av att tjejer som jag spelat rollspel med skulle vara särskilt "tjejiga" när de suttit vid spelbordet.
Har folk andra erfarenheter när det gäller rollspel? Jag tycker det är särskilt intressant att diskutera roller överlag i rollspel, eftersom särskilt fria ligans alster men också andra spel har gett så mycket mer utrymme för kompetenta retoriker och andra typer av resursbesittande rollpersoner. Även här lyser Mutant: År Noll starkt men också Svavelvinter gör retoriska konflikter nästan lika farliga som ren strid.
Här har jag ett annat exempel på en kul idé för en Neotech 2 kampanj som jag spellede för länge sedan. Det grundade sig på att en spelare skulle vara en superstjärna till musiker. Han hade jättehögt i värdet mediastatus och resten av rollpersonerna skulle vara hans livvakter, utom en som var hans jamaicanske droglangare. Men eftersom N2 systemet aldrig lämpade sig för särskilt mycket annat än strid, och då specifikt eldstrid, så kom det snart till en situation där flera fiender blottade sig och själva punkrockaren gick och gömde sig för han inte satt en enda poäng på skjutvapen. Det hade varit väldigt häftigt om ett högt värde i mediastatus eller lämplig färdighet gett den spelaren mer valmöjligheter i situationen som uppstod.
Jag tycker det är intressant för ett spel som svavelvinter skulle absolut kunna ge mer utrymme för karaktärer som inte behöver vara stridsexperter utan faktiskt kan utöva makt å kompetens via mer mäktiga sociala färdigheter. Däremot har jag fortfarande inte sett tjejer luta åt såna roller i gruppen, fastän rollspelen blivit bättre på att tillgodose såna typer av spel.
Har faktiskt inte så stort uppsåt med den här tråden, var bara en observation jag hade utifrån mina egna erfarenheter men dela gärna med er av egna tankar å funderingar. Själv känner jag att det ÄNTLIGEN finns system som tillgodoser retoriska konflikter på ett tillfredställande sätt även om jag kan erkänna jag testat långtifrån allt som finns på rollspelsmarknaden, tror jag mest förstod potentialen med såna system när Noir kom ut på marknaden även om jag mest gillar hur det gjordes i Svavelvinter.