Vilket skedde EFTER att Empiricus släppt sin relationskarta och det egentligen stod ganska klart att Larsson stack ut. Tyr har sedan mest varit försvunnen uti brunnen.Tyr said:jag tror att Larsson fick panik där i början och ljög när han outade. Han är antagligen Botanikern och halsbandet som han var vag om är antagligen något halsband med en helig symbol. Enligt principen att den som har ditt föremål kan du spåra.
Eftersom jag kom på min relationskedja baserat på vad som outats så kan ju ulvarna ha satt ihop den (eller delar av den) mycket tidigare då de väl brukar kunna kommunicera mellan varandra. Efter Larssons failoutning så lär de snabbt ha kommit på att de har roller som passar in om de inte ljuger. Så det kanske inte är rödande att outa tidigt och sant, men det är inte grönande heller.Brynolf said:Vic säger att han gillar att spela tillbakalutat och det är förvisso sant, men den här omgången har han ju lutat sig så långt tillbaka att han ligger ned. I min bok är det grönande att han outade hela sin roll först av alla som relaterar till honom, och att han stämmer in i väven. Men Empiricus hade väl någon annan tanke om det där, och det skulle i stället vara rödande för Vic. (Kan Empiricus förtydliga det där om att det skulle vara rödande att outa tidigt och korrekt?) En annan grej med Vic är att han stack ut hakan och fick Cassius-drevet att väga över på Tripp. Om det visar sig att Tripp är grön, är detta rödande för Vic och tvärt om.
Kanske. Exakt när de insåg mönstret är ju svårt att sia om. Men Larsson outade iaf innan det. Och Diesel också, lutar det ju åt.Empiricus said:Eftersom jag kom på min relationskedja baserat på vad som outats så kan ju ulvarna ha satt ihop den (eller delar av den) mycket tidigare då de väl brukar kunna kommunicera mellan varandra. Efter Larssons failoutning så lär de snabbt ha kommit på att de har roller som passar in om de inte ljuger.Brynolf said:Vic säger att han gillar att spela tillbakalutat och det är förvisso sant, men den här omgången har han ju lutat sig så långt tillbaka att han ligger ned. I min bok är det grönande att han outade hela sin roll först av alla som relaterar till honom, och att han stämmer in i väven. Men Empiricus hade väl någon annan tanke om det där, och det skulle i stället vara rödande för Vic. (Kan Empiricus förtydliga det där om att det skulle vara rödande att outa tidigt och korrekt?) En annan grej med Vic är att han stack ut hakan och fick Cassius-drevet att väga över på Tripp. Om det visar sig att Tripp är grön, är detta rödande för Vic och tvärt om.
Då har vi olika syn på utröstningarna. Jag föredrar ett lugnare tempo, för att motverka hastig ulvmanipulation. Som jag ser slutet av förra rundan serverades jag på silverfat av Max Raven. Alla som röstade på mig hade relativt enkelt kunnat bortförklara sitt agerande och därmed hade bara en bybo offrats i onödan. Detta utöver den risk jag såg i att Cassius kunde storma in i slutspurten. Jag tror att det är bättre att presentera ett långvarigt och stabilt case. Gör man det måste man under potentiellt flera dagar stå upp för sina tankar och ställningstagningar mot någon, vilket måste vara svårt när man som ulv troligen fabricerat eller varit vag i dessa misstankar. Jag ser din poäng men håller inte med till fullo.Vimes said:Förra rundan var du en av mina misstänkta. Mitt toppnamn efter Disel. Du tycker kanske att mitt case mot dig är svagt, men ärligt talat, har någon ett starkare case (utöver Disel-caset)? Jag tycker inte det. Hur starkt var caset mot Lukas? Vi har arbetat fram en del misstänkta, och det är bland dessa vi väljer vem vi ska rösta ut. Utröstningen är inget dåligt för byn, faktum är att utröstningen är byns enda verktyg för att påverka och vinna spelet. Det gör inget om vi råkar rösta ut bybor, det vi gör är att avverka misstänkta. Genom utröstningen producerar vi spelets enda säkra information, kvittot på fraktionstillhörighet, som vi kan använda för att analysera spelet. För varje utröstning betalar vi med ett nattmord. Så jag tycker inte det är så konstigt att jag ville ha ut två misstänkta till priset av ett nattmord. Detta alldeles oavsett att jag inte var säker på din ulvighet.
Jag har tyvärr inte kommit fram till samma slutledning om dig, så därför känner jag att måste fortsätta ställa frågor och pressa dig. Det ingår helt enkelt i jobbet som bybo att trycka på de man ser som misstänkta och bemöta andras misstankar. Då bildas diskussion och ställningstaganden, varpå alla spelare kan lägga sin röst något mer informerat.Vimes said:Men, det som hänt under den här rundan är följande:
1. Disel har blivit ännu ulvigare.
2. Jag har stegvis, i diskussion med Brynolf och Empi, resonerat kring tripp-drevet förra rundan.
Det jag slutit mig till är detta:
1. Du och Disel kan inte vara ulvar tillsammans.
2. Disel är ulv, eller måste i varje fall vara vårt förstaval.
3. Du borde alltså vara grön.
Nu kommer vi ju rösta ut Disel. Jag är rätt säker på att han är ulv (han har ju inte ens försökt gröna sig den här rundan), och i så fall faller du typ till botten av misstänktalistan. Därför känner jag att det är onödigt och kanske direkt skadligt för byn att du och jag håller biffgryta. Visar det sig däremot att Disel mot all förmodan är grön så kommer jag definitivt plocka upp tråden med dig.
Då förstår jag din motvillighet en smula bättre. Själv tycker jag att inlägg blir vaga och otydliga om man bara besvarar varandra i helhet. Det blir liksom svårt ibland att förstå vad motparten/parterna åsyftar när man diskuterar med bredare penseldrag, och därmed lättare för ulvar att gömma sig eller missförstå med flit. Därför har jag alltid föredragit att stycka upp inlägg och kommentera varje del jag anser värd att nämna, då ser man direkt vad den andra pratar om och man kan beröra flera ämnen samtidigt på ett för mig överskådligt sätt. Men självklart har båda diskussionsmetoderna sina respektive för- och nackdelar. Jag ska försöka ha detta i åtanke när jag skriver till dig, men det är nog tyvärr också en punkt vi helt enkelt får vara oense om.Vimes said:Varför kostar det mig så mycket energi att svara dig då? Grejen är att jag inte orkar med inlägg där du hackar upp mitt långa sammanhållna inlägg i stycken som du citerar och kommenterar på. Det lägger, tycker jag, ansvaret på mig att försöka föra ihop diskussionen till en sammanhängande nivå. Det är liksom, tycker jag, mer arbete att försöka knyta ihop trådarna än att bara kommentera enskilda stycken. Grejen är att jag själv inte alls gillar diskussioner där man svarar varje stycke enskilt, de blir spretiga, missar de väsentliga sammanhangen och går lätt "off topic". Jag gillar inte att diskutera så och jag upplever att jag som "publik" inte får ut så mycket av att läsa sådana inlägg. Ska jag ge mig in i den diskussion du efterfrågar så behöver jag antingen lägga en massa arbete på att föra ihop trådarna i varje inlägg, eller ge mig in i "svara på enskilda stycken" vilket jag tror mest kommer skräpa ner tråden.
Så, är Disel grön så dansar vi. Lyckas du samla ett drev mot mig, så dansar vi. Men just nu ser jag inga anledningar till att fortsätta den här diskussionen med dig. Kan du respektera det?
Ja tror vi får jobba på det här med outningssnack nästa runda.Emp said:Eftersom jag kom på min relationskedja baserat på vad som outats så kan ju ulvarna ha satt ihop den (eller delar av den) mycket tidigare då de väl brukar kunna kommunicera mellan varandra. Efter Larssons failoutning så lär de snabbt ha kommit på att de har roller som passar in om de inte ljuger. Så det kanske inte är rödande att outa tidigt och sant, men det är inte grönande heller.
Så du menar att jag skulle vara en ulv som offrar sina polare för att verka grön och sedan skiter bort det hela genom att försvinna? Det stämmer förvisso bra in med hur dåligt jag spelade som ulv I Klassikern, men då försökte jag ändå göra det bästa av en dålig situation. Om jag skulle varit ulv i detta spelet skulle jag varit totalt värdelös! Nu utgår jag ifrån att Diesel är plundrare. Om han mot all förmodan är äventyrare så inser jag ju att jag kommer behöva jobba väldigt hårt i fortsättningen.Brynolf said:Det Tyr har bidragit med, och anledningen till att han ses som grön, är att han med följande ord fick igång Larsson-drevet på allvar:
Vilket skedde EFTER att Empiricus släppt sin relationskarta och det egentligen stod ganska klart att Larsson stack ut. Tyr har sedan mest varit försvunnen uti brunnen.Tyr said:jag tror att Larsson fick panik där i början och ljög när han outade. Han är antagligen Botanikern och halsbandet som han var vag om är antagligen något halsband med en helig symbol. Enligt principen att den som har ditt föremål kan du spåra.