Konrad Konvalj
Myrmidon
Långt inlägg.
Yepp. Väldigt långt inlägg, men två ulvar.
Men förklarar hur han tänkt
Vidare.
Utöver Ruga har Larsson, Brynolf och Cassie varit inne på samma pryl men inte riktigt så öppet. Vimes har varit inne och tallat på det och strax efter kommer en outning från hans sida.
I samma skede förhalar Cissi en yrkes-outning på Vimes kommande och snackar lite mer om sin förmåga.
Cissi menar fortfarande att hon inte får veta fraktion på den som ryker. Vilket bör vara självklart vid det här läget lixom. Alla får veta fraktionen på den som ryker eftersom det är en del av reglerna.
Vimes ber sedan om en liten recap från Cissi
Givet kan jag jobba vidare med detta, men nu kommer K.K´s betalning för lite slit.
Alla inlägg citerat ovan är taget i tur och ordning. Jag kommer nu jobba med lite utdrag ur citaten ovan. Se här:
1. Cissi skriver att Mukwa rett ut begreppen. Hon skriver inte på nått vis att hon kontaktat Mukwa och fått ett ja eller nej.
2. Ruga går in och skriver att Cissi inte ljuger. Däremot skriver hon att hon kollat med mod (Mukwa).
3. Cissi skriver klart och tydligt att hon frågat Mukwa.
Sen har vi mången timmars uppehåll gällande det här snacket.
Klipper in Vico´s outning
Vi har inte outat vilken yrkesgrupp vi har koll på är också en motivering för ulver.
Efter det kommer en massa saker ur Cissi om att vi alla skall outa! Pronto, jobba, kom igen.
Sen passerar lite tid och jag lär ju komma till min slutrefräng nu..
Jag passar på att fråga Cissi om hon inte kan kolla upp Ruga åt mig nu när hon ändå är igång och kollar typ Max Raven och andra lågflygare.
Grejen här är att du Ruga vet mer än oss andra i och med att du snackat ihop dig med Cissi.
Cissi har inte på nått vis bekräftat att hon kontaktat Mukwa och fått ett ja eller nej. Det är du som först skriver att hon talar sanning.
Du försvarar Cissi innan hon själv lagt upp hur och på vilket sätt hon fått svar av Mukwa.
1. Cissi skriver att Mukwa rett ut begreppen. Hon skriver inte på nått vis att hon kontaktat Mukwa och fått ett ja eller nej.
2. Ruga går in och skriver att Cissi inte ljuger. Däremot skriver hon att hon kollat med mod (Mukwa).
Yepp. Väldigt långt inlägg, men två ulvar.
Jag syftar då på att jag har en passiv förmåga som låter mig veta när yrkeskategori-X ryker ur spel.Klaus Klebersmus said:Utifrån min roll tolkar jag det som att vi inte får reda på statusen på de hängda (eller snarare offrade till De 7), men det visar sig ju rätt snart.
Cissi är med på mitt flygplan. Hon vill gärna ha en siare som sköter funktionen med att konfirmera om det är en röd eller grön spelare som hängs/ryker.Cissi said:I andra spel där vi inte per automatik fått reda på de utröstades tillhörighet så har det ju funnits någon som får reda på det. Det skulle vara behändigt minst sagt.
Samma tanke fortfarande.Cissi said:min tanke ovan att det borde finnas någon som kan få veta fraktion på den utröstade, det är i min mening en passiv förmåga.
Okay. K.K is busted!Korpa said:Och K.K:
Jag blir lite nyfiken på varför du tror att vi inte kommer få veta fraktionen på de som åkt ut?Spelets regler said:Ny tråd – I början av dagfasen postar jag en ny tråd med spelets namn och runda som rubrik. I startinlägget kommer en summering av vilka som är kvar i spel och vilka som åkt ut, samt vilken fraktion de som åkt ut tillhörde.
Men förklarar hur han tänkt
Efter detta händer inte så mycket i den här beefen. Lite snack från diverse olika spelare. Vimes konstaterar att jag gjort en blunder, Larsson tycker att Korpas fynd är asbra och lite sånt. Det snackas allmän om outningar. Cissi är rätt på att outa yrke.Kalle Kuk said:Nu behöver vi ju inte oroa oss för det längre eftersom det står att vi får reda på fraktion på de som åkt ut.
Vad jag fått det ifrån? Startinlägget har jag ju inte läst mer än med ett halvt öga. Jag utgick från min roll och det finns saker och ting som säger mig att det finns information att få från de som ryker. Jag tolkade det som att vi inte fick fraktion.
Vidare.
Cissi said:För att jag tror att det finns ett mönster i yrkena som vi kan använda oss av och utifrån min roll och exempelrollen så tror jag att det är ganska safe att outa det. Jag tror inte man kan ringa ing powerroller med yrkena.
Vi snackar alltså att Cissi utifrån sin roll ser saker och ting som pekar på att det finns en tredje fraktion. Vi får ju reda på ulv/bybo så det rör sig om något annat.Cissi said:Jag har egen info i min roll som stärker det här med ev fraktioner och som gör att KKs ursprungliga tanke om att vi inte får reda på fraktion känns vettig. Nu när vi kommer få reda på fraktion av Mukwa så tror jag ännu mer på att min info pekar på att det finns en tredje gruppering. Jag vet dock inte om den här gruppen tillhör byn, mest logiskt vore väl om den hade ett eget vinstvillkor.
En till hopar in sig i ledet.Ruga said:Okej jag har också info som skulle kunna peka mot en tredje fraktion.
Utöver Ruga har Larsson, Brynolf och Cassie varit inne på samma pryl men inte riktigt så öppet. Vimes har varit inne och tallat på det och strax efter kommer en outning från hans sida.
Press på Cissi.Vimes said:2. Jag har (likt KK antar jag, vilket var anledningen till att jag "grönade" honom) en förmåga som ger mig info om den som blir utröstad eller nattdödad.
Kommentarer: angående 1) så verkar detta vara helt safe att outa, och eftersom jag tror att yrke kan vara farligt att outa sejfar jag hellre så här pass tidigt i spelet. Dessutom har jag brödsmulat bollarna vid två tillfällen. Angående 2) så konstaterar jag att min förmåga är formulerad så att jag får anta att det gäller både utröstning och nattmord, dessutom ska påpekas att den är binär: jag får veta huruvida den som åkte ut uppfyller ett visst villkor. Anledningentill att jag outar 2) är att det troligtvis är out in the open ändå.
Okay. Nu har Vimes alltså serverat fatat med den passiva förmågan som även jag har. Jag har tidigare serverat ett smash-upplägg på mig själv där jag i min slöhet tror att jag är ett fnuking unikum som kan sia bybo/ulv på vissa spelare när de ryker ur spel. Nått som Korpa vänligt men bestämt avfärdat genom att länka till reglerna.Cissi said:Jag hade totalt missuppfattat en detalj i min roll men nu när Mukwa rett ut begreppen så vill jag backa igen från lite som jag sagt tidigare.
Inget i min roll talar om en tredje fraktion. Däremot så omnämner den specifikt en viss typ av yrke. Jag såg detta som ett omnämnade av en tredje fraktion men nu vet jag att så inte var fallet.
Varför eller på vilket sätt detta är viktigt vet jag inte men det leder mig att tro att Vimes har rätt angående att det är lite riskabelt att outa yrke.
Jag vet att jag har varit stökig och obeslutsam, men det är sån jag är tills jag får lite att jobba med.
Rycker in och berättar att det stämmer på nått vis.Ruga said:Det stämmer med det jag vet. Det jag vet stämmer med det Vimes och KK) säger också. Jag tror inte Cissi är röd.
Tycker fortfarande att vi ska kolla att vi pratar om samma sak dock. Jag kan börja.
Vad är DTF börjas det med här. Tidigare har Ruga varit inne på tredje fraktion, men det är väl inget man skall lastas för antar jag. Utöver det så kör Ruga sitt save på Cissi och berättar att Mukwa kontaktas.Ruga said:Vad är DTF?
Allafall i mitt pm fanns info om en grupp som jag var osäker på om de var en fraktion eller ett yrke.
När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
I samma skede förhalar Cissi en yrkes-outning på Vimes kommande och snackar lite mer om sin förmåga.
DTF fortfarande.Cissi said:Men min roll gör gällande att jag kommer få reda på om en person som lämnar spelet tillhör ett visst yrke.
Annars får jag inte reda på någonting om den som försvinner. Så det skiljer sig en del från KK och Vimes där jag tolkar det som att de får reda på saker oavsett vem som försvinner. Jag får bara reda på om den som åker har just det omnämnda yrket.
Det är yrket som är specificerat i min roll och därför tänkte jag först på en tredje fraktion.
Cissis yrke är lika stor som Äventyrare/Plundrare. Stort som i brett? Stort omfång? Många olika sorters karaktärstyper?Cissi said:Anledningen till att jag tänkte att det var en fraktion var att det var lika stort som "Äventyrare" och "plundrare" och inte alls lika specifikt som mitt eget yrke.
Jag har brödsmulat sen inlägg ett att jag får reda på saker om den som röstas ut men eftersom det tidigare varit så motsträvigt att outa yrke så ser jag inte varför jag skulle säga vad jag sitter på där?
Det är Cissi och Ruga som sitter på en speciell förmåga här får jag intrycket av att Cissi tycker. Förutom Cissi/Ruga har innan detta typ 7 spelare till gått ut med att de sitter på samma/liknande förmåga.Cissi said:Om jag och Ruga sitter på någon form av lögndetektors-förmågor så är det väl puckat att outa vilket yrke som ulvarna inte ska ljuga om för att det kan vi se?
Nu vet ni helt och hållet om min förmåga. Hur den fungerar är också anlendingen till min tidiga fundering om aktiva och passiva förmågor.
Här kanske det brödsmulas om Cissis yrke, vad vet jag? Snickare/Hantverkare. Hon spikar då på.Cissi said:Nu ska vi hammra dit det här en gång till.
Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut. Rugas förmåga verkar vara nått liknande men hjälper såklart inte oss om det är jag eller Ruga som åker.
Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".
Och på tal om det. Vad skulle dylik info kunna ha för betydelse för spelet?
Cissi menar fortfarande att hon inte får veta fraktion på den som ryker. Vilket bör vara självklart vid det här läget lixom. Alla får veta fraktionen på den som ryker eftersom det är en del av reglerna.
Vimes ber sedan om en liten recap från Cissi
Vimes köper läget tillsvidare. Cissis nästa inlägg.Cissi said:Jag läste min roll och tolkade, utifrån Äventyrare och Plundrare, att det som omnämdes i min förmåga var ytterligare en fraktion och att jag kunde få veta huruvida en person som försvann tillhörde denna fraktion.
Och så tänkte jag, när KK hasplade ur sig att hans roll indikerade att vi inte skulle få reda på fraktion på de som försvann, att då kanske jag kunde identifiera den tredje fraktionen om någon anna kunde identifiera de andra.
Sen frågade jag Mukwa om X (det som omnämns i min roll) var samma sak som ulv. Han sa att plundrare var ulv och att X var ett yrke. (Förmodligen hade han inte sagt om det var en tredje fraktion om så var fallet men eftersom jag inte bara fick ett ja eller nej svar så anser jag att detaljen är viktig)
När Mukwa så tydligt sa att det var ett yrke så började jag fundera på om jag missförstått allt med fraktion och tror nu istället att det inte alls har med fraktion att göra utan pekar på att yrkena är en detalj vi måste titta närmare på.
Jag får som sagt reda på huruvuda en spelare haft det här yrket när den personen försvinner. Inte vilket yrke en person har, utan om en person har DET HÄR yrket.
Det leder mig till att tro att yrket som sådant är viktigt. Varför jag också ändrade mig när det kommer till att outa yrke till förmån för föremål.
Okay. Jag bryter här.Cissi said:Det sa jag, min fråga var en fråga som hade klarat sig med ett "ja" eller ett "nej", men han förtydligade med att det inte var yrke.
Och, alltså... MIN info tyder inte på någon tredje fraktion men jag vill inte säga att det inte finns bara för att jag misstolkade min info.
Givet kan jag jobba vidare med detta, men nu kommer K.K´s betalning för lite slit.
Alla inlägg citerat ovan är taget i tur och ordning. Jag kommer nu jobba med lite utdrag ur citaten ovan. Se här:
Cissi said:Jag hade totalt missuppfattat en detalj i min roll men nu när Mukwa rett ut begreppen så vill jag backa igen från lite som jag sagt tidigare.
Ruga said:När Cissi pratade om fraktioner frågade jag mod specifikt om var det var. Jag förväntade mig mest ingen kommentar men fick svaret att dom är ett yrke. Så om det ljuger hon ej.
Här har vi tre citat på raden.Cissi said:Sen frågade jag Mukwa om X (det som omnämns i min roll) var samma sak som ulv. Han sa att plundrare var ulv och att X var ett yrke. (Förmodligen hade han inte sagt om det var en tredje fraktion om så var fallet men eftersom jag inte bara fick ett ja eller nej svar så anser jag att detaljen är viktig)
Här försvarar Ruga lite till. Alltså, att Cissi verkligen kontaktat Mukwa och fått bekräftat om yrken.Ruga said:Suck, på vilket sätt ville jag att Cissi skulle berätta mer? Jag var engagerad eftersom jag såg Cissi få skit för ngt jag själv kunde bekräfta. (Att mod bekräftat yrken.) Dessutom verkade Vimes och Cissi prata över huvudet på varandra och jag misstänkte att de båda var gröna så det var lite frustrerande.
Jag sa dessutom inte att hon skulle säga yrket. Jag sa att hon skulle säga en bokstav just för att inte ge ulvarna någon ledtråd om vilket yrke vi menar. Jag sa även att jag själv var beredd att släppa en bokstav.
Sen har vi mången timmars uppehåll gällande det här snacket.
Klipper in Vico´s outning
Alltså, Cissi om jag tolkat spik och hammare grejen rätt.Vico said:Har koll på: ifall hantverkare lämnar spelet.
Okay. En massa har samma förmåga, men Det är K.K, Vimes och Max som är brunast.Cissi said:Just nu är det KK, Max och Vimes som är rödast utifrån sagda lista och utifrån vad som hänt hittills.
Anledning: Vi verkar vara överen om att de flesta har en förmåga att se när en viss yrkeskategori lämnar spelet men dessa tre har inte specat de kategorier de kan se men de har sagt att de får info.
Jag ser detta som att de inte vill uppge en yrkeskatergori utifrån risken att missa helt eller haspla ur sig något som någon annan sitter på. Och så ulvar vi alla i kör, ulv, ulv!
Vi har inte outat vilken yrkesgrupp vi har koll på är också en motivering för ulver.
Pumpar ut vad hon har koll på.Ruga said:Okej då håller vi alla koll på olika saker. Jag håller koll på om magiker lämnar spelet.
Och där kom sjöfararen.Cissi said:Samma fråga till Larsson!
Vilket yrke kan du se lämna spelet?
Outning: Jag får reda på om sjöfararen lämnar spelet.
Efter det kommer en massa saker ur Cissi om att vi alla skall outa! Pronto, jobba, kom igen.
Vimes släpper på trycket.Vimes said:Jag får veta när en Riddare lämnar spel.
Sen passerar lite tid och jag lär ju komma till min slutrefräng nu..
Ruga said:Så Vimes och Brynolf var misstänksama mot mig och Cissi pga att de inte trodde Mukwa skulle uppge en sån sak som yrke? Men varför?Om ni hade en likadan förmåga skulle ni ju kunna fråga Mukwa själv. Är X ett yrke? Han skulle knappast vägra att svara på frågan efter att ha svarat mig och Cissi. Förklara gärna.
Ja det kan man ju undra varför Ruga har gjort.Cissi said:Har du också frågat Mukwa?
Hm... varför?
Ojdå. Här går det undan.Cissi said:Ehm... lite för snabb igen, men den här gången svarade jag inte iställer för Ruga.
Jag vill också veta varför Ruga hävdar att hen frågat Mukwa samma som jag gjorde.
Besvarar min fråga om varför hon frågat Mukwa.Ruga said:Som jag sa jag visste inte från början om det var ett yrke eller fraktion. Men när Cissi började prata om en tredje fraktion tänkte jag att magiker skulle kunna vara det. Så det var efter hon började tala om det som jag frågade.
Jag passar på att fråga Cissi om hon inte kan kolla upp Ruga åt mig nu när hon ändå är igång och kollar typ Max Raven och andra lågflygare.
Cissi said:Alltså, jag har inte hunnit sätta mig in i Ruga men när det plötsligt dök upp det här senaste om att hon också frågat Mukwa om fraktion vs yrke och fått samma svar som mig...
Jag petar gärna in Ruga i min ulvkonstellation också men jag har inte hunnit sätta mig in i hennes (?) deltagande tillräckligt för att kunna ta ställning och nu har jag inte tid med fler.
Ruga said:Missade du att jag försvarade dig när folk tyckte det var konstigt att du fick veta att X var ett yrke?
Cissi said:Jag missade att du också hade frågat Mukwa om din förmåga men inte att du tog mitt parti.
Jag misstänker alla för ulveri när de backar mig i dylika misstag!
Men om du inte är ulv så... Tack!
Varför försvarade Ruga miss Cissi är min fråga efter detta?Ruga said:Vilket misstag? Vi har ju rätt , x är ett yrke eller hur menar du?
Och slutklämmen!Ruga said:Eftersom folk va på henne för grejen med yrken och jag visste att hon talade sanningen om det. Naturligtvis försvarar jag henne då.
Ruga said:Som jag upprepat nu några gånger så har jag frågat mod om X är ett yrke.
Och recap på K.K.Ruga said:Eh va? Cissi säger att X är ett yrke att hon fått svaret av mod. Folk säger att det är konstigt att hon fick svaret av mod.Jag säger att jag frågat mod och att ja X är ett yrke. Och ja man kan få svaret på den frågan av mod. Så hon talar sanning om att X är ett yrke. Vad är det du inte förstår?
Grejen här är att du Ruga vet mer än oss andra i och med att du snackat ihop dig med Cissi.
Cissi har inte på nått vis bekräftat att hon kontaktat Mukwa och fått ett ja eller nej. Det är du som först skriver att hon talar sanning.
Du försvarar Cissi innan hon själv lagt upp hur och på vilket sätt hon fått svar av Mukwa.