Tripp_trap said:
Jag förstår knappt alls. Du säger i ett annat inlägg att du blev nervös av att Konrad skrev "jag är byn" men du kan själv slänga runt saker som att du är säker på att Liliana är skurk utan att det ska verka konstigt. Jag kanske är ovan vid din spelstil, men att skriva i absoluter i varulvsspelets första runda är inte vettigt. Jag skulle vilja se dig diskutera mer. Gör något av dina löften om aktivitet, det är bara ett dygn kvar innan rundan är över!
Jag tycker väl att jag har skrivit en hel del i den här rundan, faktiskt, med undantag för gårdagen. Nåja.
Om spelet:
Jag ser inte att fluffet (i stil med de sju väktarna) har något med själva spelmekaniken att göra. Mukwa har fått några försök på sig nu och jag tycker väl att hans experimentlusta verkar ha lugnat sig en aning. det som skiljer det här spelet från ett helklassiskt upplägg är att yrke/föremål/förmågor är en viktig del av spelmekaniken. Även om ulvarna har fått alibiroller lär yrkena/föremålen/förmågorna vara avgörande för hur vi ska hitta ulvar.
Man kanske kan prata om ett
semi-klassiskt upplägg den här gången, där Mukwa har gett oss information att arbeta med medan ett helklassiskt parti hade inneburit att vi ”bara” hade roller typ siare, väktare, roleblocker, etc. UTAN någon kompletterande information.
Det här spelet dock, för att stanna vid själva spelets mekanik, ser ut att vara enkelt, elegant och symmetriskt:
*Vi har ett antal yrken, vilka kan kontrolleras genom att folk ser när ett visst yrke lämnar spel. Det är information som vi kan använda genom att ulvarna skiljer sig. Dvs, om en person har ett yrke som ingen annan kan se lämnar spel, tja då har vi hittat en ulv.
*Utöver detta har vi några ytterligare roller som har fått fräsigare förmågor. Här verkar Max Raven och Lu-kaazh passa in. Kanske är de våra superroller eller så är de ulvar kort och gott.
Okej? Frågor på det? Diskussioner på det? (Jag blev rätt trött på hur mycket energi som skapades av att folk började fundera på huruvida ett yrke var fraktion eller inte, huruvida jongelringsbollar var ett eller flera föremål.
Så avancerat är inte spelet.
Jag tycker av ovan nämnda skäl att det absolut inte finns någon anledning att låta bli att outa rubbet. Det finns liksom ingen mekanik som kan balansera upp en massoutning: och nu blir jag tjatig, men...:
a) Om vi blir av med säg en siare, så kommer vi ÄNDÅ kunna få fram information, tex ur röstmönster och annat. EN superroll gör inget varulvsparti, vilket jag och KK bevisade när vi tog BDG (siare) av daga i ett av de senare partierna.
b) Låt oss säga att den här symmetrin hjälper oss att se misstänkta variationer, då räcker det med att EN av oss, typ Jake Armitage håller inne information för att det ska bli skitsvårt att bängsäkert se assymetrier. Man kan se det så här: spelet innehåller 17 (antalet spelare) x 3 (antal informationsbitar som yrke, föremål, förmåga). Det är 51 informationsbitar totalt. Just nu har vi (möjligen felaktigt) koll på 22 stycken sådana informationsbitar. Ser ni hur svårt det blir att dra några slutsatser av detta? Så, ut med det bara: yrke, föremål och förmåga.
Okej. Jag bifogar en pdf med mitt excelark. Och lägger upp en ny post angående Vic/Vimes/KK-spåret för läsbarhetens skull.