Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Dieselbosse said:
Jag sitter på mitt rum och försöker förstå vad som har hänt. Vi kan väl säga som så att om Jake Armitage nu dyker upp innan rundan avslutas har han..en hel del att sätta sig in i...
Men du kan ju bättre än det här Basse. Du har i stort inte tagit ställning någonstans. Du har Vic-Vimes-K.K som någon form av starstruck-misstänkta. Cissi/Ruga har seglat upp som ulvar och det du vill ha ut från Cissi är hennes yrke som uppenbarligen må vara nått i Hantverkarstil med hammare och spik. Du tycker Lu-kaazh, Max Raven och Liliana sticker ut? Kanske för att Max Raven har en annorlunda förmåga och Lu-kaazh likaså.

Tripp och Vimes har någon form av breakdown? Mer än så tycker du inte där.

Alltså, du tycker en massa om många spelare men du tycker ingenting.

Liliana

Veteran
Här skrivs det för hela ädla livet, ser jag. Jag jobbar Tisdagar och Torsdagar, så min aktivitet kan vara lite muppig då.
Mina tankar då:
1. cissi, jo jag skulle kanske "ställa mig bakom"/fälja veteranerna, men jag tänker så här: De är läskigare för att de är veteraner. Du kändes grön-aktig, då du var först (tror jag?) att outa förmåga, och rödigheten jag sett på dig var pga ditt misstag. Alltså, feltolkningen av din förmåga. Jag släppte även K.K's rödighet, i alla fall den rödighet från hans mistag med regel-läsningen.

2. Om möjlig, kan Cissi och Empiricus lägga upp sina dokument i en sån där "göm-grej" i en post? Eller något? Kan inte få nedladdningen att fungera.

3. Outningar så här långt, som jag har sett det:
Brynolf

Yrke:
Förmåga: Har koll på ifall ?? lämnar spelet.
Föremål:

Cassius

Yrke:
Förmåga: Har koll på ifall ?? lämnar spelet.
Föremål:

Cissi

Yrke:
Förmåga: Har koll på ifall sjöfararen lämnar spelet.
Föremål:

Dieselsoppa

Yrke: Tempelriddare
Förmåga: Vet när Barden lämnar spelet
Föremål: Bandage

Empiricus

Yrke:
Förmåga:
Föremål:

Jake Armitage

Yrke:
Förmåga:
Föremål:

Konrad Konvalj

Yrke: Präst
Förmåga: kan läsa yrket på vissa yrkesgrupper när de går av spel.
Föremål: Magisk stav

Korpa

Yrke:
Förmåga:
Föremål:

LJSLarsson

Yrke: Trädgårdsmästare
Förmåga: Har koll på ifall jägare lämnar spelet.
Föremål: Halsband av djurben

Lu-Kaazh

Yrke:
Förmåga: Inte samma som min. Hans aktiveras när ett visst yrke dör.
Föremål:

Max Raven

Yrke: jägare
Förmåga: inte samma som min
Föremål: Örter

Ruga

Yrke:
Förmåga: Har koll på ifall magiker lämnar spelet.
Föremål:

Tripp_trap

Yrke: ?? (dyrkanvändare)
Förmåga:
Föremål: Harpa

Tyr

Yrke:
Förmåga:
Föremål: Bok

Vicotnik

Yrke: bonde
Förmåga: Har koll på ifall hantverkare lämnar spelet.
Föremål: svärd

Vimes

Yrke:
Förmåga: Har koll på ifall Riddare lämnar spelet.
Föremål: Jongleringsbollar

Har Empiricus och Korpa inte outat något alls?

Någon som vet varför inte Jake Armitage är med här? Var inte han från ett annat forum? Kanske någon kunde kontakta honom där och påminna om spelet? Han har kanske glömt?

Patient Beta

Swordsman
Liliana said:
2. Om möjlig, kan Cissi och Empiricus lägga upp sina dokument i en sån där "göm-grej" i en post? Eller något? Kan inte få nedladdningen att fungera.
Jag testade att lägga med filen igen, bara att klicka på den så skall den funka. Den är uppdaterad på sidan med röststatistik.

Liliana said:
3. Outningar så här långt, som jag har sett det:

Empiricus

Yrke:
Förmåga:
Föremål:

Har Empiricus och Korpa inte outat något alls?
Stämmer, jag har inte outat någonting ännu, jag har lagt lite smulor och väntar med att outa tills det verkar finnas en bra grund för det.
En anledning är att jag har information om att det finns ett yrke som mig veterligen inte har nämnts ännu alls.
Jag tänker att det kan vara bra att hålla på, om nån köper den tanken.

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Emp said:
En anledning är att jag har information om att det finns ett yrke som mig veterligen inte har nämnts ännu alls.
Dina smulor har jag käkat upp i alla fall och jag tycker det är helt rätt tanke att hålla på saker och ting.

Du som är igång kan istället laxa fram en skön lista där du plockar fram några ulvkandidater. Det vore intressant tycker jag.

Liliana

Veteran
min data försöker öppna den med adobe, men säger att det inte fungerar?

För övrigt tror jag det vore bra om all outar allt innan onsdag 22.00. Anledning: Då förlorar vi ingen info som vi annars skulle fått. Man kan ju skriva det väldigt sent innan stoppet, om man inte vill ge ammo till ulvarna?

Cissi

Up to no good.
Vackert KK!

KK är grön i min bok efter det där grävandet. Varför? För att med alla korten på bordet efter att jag antingen blir utröstad eller nattmördad efter den där utläggningen (utröstad troligast, det vore korkat att mörda mig) så kommer ni hitta en hel del matnyttigt i de som klev på mot mig. Även en utröstad bybo ger information till byn. Jag ser en hel del misstag som jag gjort som gör att jag inte alls tycker det här är konstigt och i det här skedet så är som sagt all info bra info.

Jag kommer lägga lite mer tid på att bemöta hela det där mastodontinlägget i morgon och kommer outa mitt föremål och mitt yrke och visa på mina smulor under rundan.

Fint grävt KK.

Patient Beta

Swordsman
Konrad Konvalj said:
Emp said:
Dina smulor har jag käkat upp i alla fall och jag tycker det är helt rätt tanke att hålla på saker och ting.

Du som är igång kan istället laxa fram en skön lista där du plockar fram några ulvkandidater. Det vore intressant tycker jag.
Jag kan ge en ungefärlig åsikt iallafall, men det här är bara vilka jag får lite mer vibbar från än andra, och i ingen inbördes ordning.
Mina just nu best in show på varulvsfronten är:

tripp_trap, för att han verkar ha kommit in på Vimes-drevet sist och för att det känns som att hen biter sig fast vid frågan om de sju spökena för att hen inte har någon bra metod att hoppa ifrån Vimes. Harp-outningen har dock grönat hen lite i mina ögon och jag vet inte om min magkänsla håller på att ändras där. Behöver se mer av the tripp.

Cassius, jag har nämnt att jag tycker hen verkar rätt så diffus. Tidigt förespråkandes struktur för att sedan hamna på sidolinjerna. Känns svår att greppa för mig.

Jake Armitage, jo jag har den frånvarande itäckt en möjlig ulvkofta. Jag är ny på att spela de här spelen, men på tidigare spel jag har läst har det verkat som om ulvarna varit mer samspråkiga. Att en ulv är frånvarande kanske skulle göra att de andra inte gör lika mycket väsen av sig direkt?

Sedan har jag en klump med namnen Cissi, Liliana, Ruga, KK och Brynolf som jag håller på att skaffa mig grepp om nu lite smått.

De här är de som känns mest som om grönfärgen är lite fuktig och ditkladdad på, men ingen skriker ulv rätt ut, och jag håller på att gå igenom alla dialoger med fokus på var och en av er övriga för att få mer grepp.

Liliana - filen med mitt dokument är en Excel-fil, du behöver ett program som kan hantera och visa xls-filer för att kunna läsa det.

Liliana

Veteran
hm, jag har inget excel program, så kan du/ni vara jätte väldigt snäll/a mot mig och kolla om ni har med en outning jag inte har?

Angående Trip_trap; Jag håller honom som grönast. Varför: Han verkar, så vitt jag förstått vara den som "min" dyrksats tillhör. Om någon annan skulle ha användning för dyrksatsen skulle jag gärna vilja höra det, så jag kan bygga upp en riktig list och see vilka som är sammanlänkade. För tillfället har jag bara:
LSJLarsson (ser Jägare lämna spelet) fastbunden med Max Raven (är Jägare).
Jag (dyrksats) fastbunden med Trip_trap (använder dyrksats).
Om någon kan sättas fast med någon av dessa vill jag veta det, så att vi kan få ihop det här och fånga ulvarna.
T.ex; kan någon se trädgårdsmästare lämna spelet?
Vems är djurbenshalsbandet?
Vems är örterna?
Vems är harpan?
Vem är gycklare?

tripp_trap

Veteran
Empiricus said:
Här tycker jag det ser rätt klart ut som att du bekräftar att Vimes har uppfattat din brödsmulning rätt, och nu hugger du seda åt honom med att du inte alls menade föremålet?
Du har rätt, det är tvetydigt skrivet. Klantigt av mig. Jag har ingen ursäkt för den blundern, bara en förklaring:

Jag nämner ingenting om föremål i mitt inlägg, men när jag satte Vimes citat direkt ovanför ser det ut som jag bekräftar att min smulning handlar om ett föremål. När jag ursprungligen skrev om att dyrka upp Vimes hemligheter diskuterades det ännu om och i så fall vad vi skulle outa, och jag smulade om mitt yrke för jag fann det svårare att smula om harpan (ni ser hur fumligt jag klämde in harpan i ett tidigare inlägg).

När Vimes sedan snackar om att jag har dyrkar blev jag extremt misstänksam mot honom. Hans motstridighet i kombination med vad jag uppfattade som misstänkliggörande av mig för att själv undvika frågor gav mig kalla kårar. Men nu ser jag hur lätt det var att missförstå min smulning.

Vimes said:
Btw är det intressant att din smula för harpan var så extremt sen. Dyrk-smulan kom i ditt första inlägg.jag smulade både yrke och föremål direkt i början
Eftersom jag ditintills inte fått något drev efter mig, knappt ens frågor, och ingen majoritet verkade ha förordat massoutning heller så sparade jag på min information. Ja, jag kunde ha försökt smula om harpan på något sätt, men det är svårt att få in det föremålet på ett diskret och naturligt sätt i ett inlägg.

---

Dieselsoppa har plingat till på min radar ett tag nu. Den bubblande och klämkäcka entusiasmen inför spelet har hittills inte ebbat ut i något egentligen matnyttigt. Det har kommit åtminstone två löften om aktivitet.

Dieselsoppa said:
Men jag ska dyka ner i den här rundan ändå, sa ni få se.
Skrivet 24:e februari 14:35

Dieselsoppa said:
(Nu ska jag åka tåg och kommer inte kunna skriva mer, men ska försöka leverera en sammanställning av prylar som jag tycker pekar på Vimes, Vic och KK).
Skrivet 25:e februari 20:27

Dieselsoppa said:
Ja, ni hör, skitspännande! Jag hinner alltså inte med på samma sätt som igår, men ikväll när jag kommer hem till hotellet ska jag bidra bättre.
Skrivet 26:e februari 15:36

Dina löften låter bra, i synnerhet den där sammanställningen om Vimes, Vicotnik och Konrad. Men hittills ser jag mest sånt här:

Dieselsoppa said:
Okej, jag är säker på att Liliana är varulv med tanke på vad och hur hon har outat. Liliana MÅSTE vara prio ett på onsdag 22.00, om inget märkligt händer dessförinnan.
Dieselsoppa said:
Om Liliana: det här är nybörjarvarulvsmisstag. Hela prylen med hennes outande är så himla inkonsekvent och konstigt. Ingen annan har motsvarande mis-match. Låt oss inte göra samma misstag som byn gjorde i Ebon Oaks (de släppte Recca som modigt gick ut med att hon var ett *snällt* spöke).

Men det tjänar lite till nu att pressa Liliana mer, då är det bättre och emr givande att försöka hitta hennes tre (eller fyra?) kompisar.
Jag förstår knappt alls. Du säger i ett annat inlägg att du blev nervös av att Konrad skrev "jag är byn" men du kan själv slänga runt saker som att du är säker på att Liliana är skurk utan att det ska verka konstigt. Jag kanske är ovan vid din spelstil, men att skriva i absoluter i varulvsspelets första runda är inte vettigt. Jag skulle vilja se dig diskutera mer. Gör något av dina löften om aktivitet, det är bara ett dygn kvar innan rundan är över! För att uppmuntra dig lite:

Röst: Dieselsoppa

Tyr

Hero
Först och främst ursäkta för frånvaron. Lång dag där jag tvingades spendera min lediga tid på att felsöka varför en hemsida inte visades som den skulle i gamla webbläsare från Internet Explorer. Varför kan folk inte bara uppdatera sina webbläsare?

Det sagt så har jag försökt läsa igenom det som sagt så gott som möjligt. Den stora grejen är KKs anklagelser mot Cissi och Ruga. Jag skulle inget hellre vilja än att få ett par ulvar serverade på silverfat, men jag har svårt att se det som han menar är skumt. Har jag svårt att ta av mig snällglasögonen? Det kan absolut vara så att det är en ulv som försvarar en annan. Men i sådana fall har Vimes rätt. Det mesta vi har i våra roller är en rökridå och vi spelar en klassiker med brus inslängt. Det jag kan tycka skumt annars är hur Cissi kan ha fått det till att Sjöfararen är fraktion och inte ett yrke (eller kanske en del av en fraktion) eller hur Sjöfararen är på samma nivå som äventyrare och plundrare. Om Cissi är ulv så skulle det innebära att ulvarna har samma förmågor som majoriteten av byn verkar ha. Hon har skrivit saker som tyder på det. Jag får försöka läsa igenom starten igen och se om jag ser ulvigheten KK snackar om, men jag är rätt kass på mjuk info så...

Vad jag istället tänkte göra är att outa lite. Enda anledningen till att jag inte outat yrke ännu är att jag inte känt att jag behövt och att om jag väntade så kanske någon annan outade mitt yrke först. Om man läst mellan raderna så kanske man redan kunnat ana vilket yrke jag har ändå. Jag är en Magiker. Anledningen till att min roll tycker att min bok är värdelös är eftersom den saknar trollformler. Men för mig är magiker även lärda typer, så en bok känns inte alls som en konstig ägodel för en magiker. Det står liksom inget annat förutom att det är en bok som saknar trollformler och att den därför är värdelös. När KK outade att han hade en magiskt föremål så slängde jag iväg en blänkare för att se om han sett min bokoutning. Jag tänkte att vi kanske hade varandras föremål och jag ville inte allt för uppenbart visa att jag var magiker. Nu när han outat präst så känns det tveksamt, men det kändes lovande i dåläget.

Imorgon ska jag försöka vara mer aktiv, men jag kommer behöva förbereda inför spelmötet på torsdagen och följaktigen kommer jag vara borta större delen av torsdagen. Men helgen, då fan ska jag försöka dragga efter scum tells. Även en blind höna och det.

Tyr

Hero
tripp_trap said:
Tyr said:
Ett kort inlägg ny eftersom jag inte hinner mer. Jag borde bestämt mig för någon ny att dreva för länge sedan. tripp låter bra så jag hjälper till med det drevet. Han har varit väldigt enkelriktad i det här spelet och när något begärts av honom så har han vägrat.
Nu kan jag ha missat inlägg, men var exakt "vägrar" jag att svara på något? Menar du när Konrad ville att jag skulle outa föremål utan egentlig motivering? Om det duger som definition på "vägran" för dig så undrar jag hur du reagerar på mitt och Vimes längre utbyten.
KK är ju knappast den enda som velat ha till en föremålsoutning. Åtta stycken hade outat föremål innan dig (inklusive KK själv). KK var byboig då han försökte ge dig en knuff. Du var inte byboig då du vägrade utan att ha någon rimlig anledning till att göra det. Ingen som du gav iaf. Men nu har du gett ditt föremål iaf och du verkar bredda ditt ulvsökande, så jag är nöjd tills vidare. Ska bara fundera på vem jag vill dreva härnäst så slipper du min röst.

Tyr

Hero
Liliana said:
Tyr

Yrke:
Förmåga:
Föremål: Bok
Jag tror jag insinuerat det ett par gånger, man jag kan väl säga i klarspråk att jag har förmågan att känna av när någon av ett visst yrke lämnar spel. Det är ett yrke som nämnts i spel.

LJSLarsson

Hero
Konrad Konvalj said:
Larsson said:
Konrad har rödat mig hela spelet. Han har fått gehör från många (säkert några ulvkumpaner), men knappast en säker majoritet. Många har istället haft Konrad på sin ulvlista. Hade jag varit ulv i hans sits hade jag letat med pincett och förstoringsglas efter fler bybor att få utröstade.
Om du är någorlunda observant så har jag släppt dig ganska hårt. Du har tagit dig bort från min ulv-lista tillsvidare. Jag kan tyvärr inte sätta upp dig på den gröna listan, men jag har inte för avsikt att försöka få dig hängd den här rundan på något vis.
Okej... jag kan erkänna att jag kanske lider av tunnelseende på grund av hur vi har stångats hela rundan. Men bara för att du inte tänker rösta på mig är inte ett skäl för mig att ta bort rösten på dig om jag fortfarande tror att du är ulv.

Men jag skall ta mig lite mer tid och kolla på din stora grävning en gång till. Oavsett om du är ulv eller ej så får den A for Effort.

LJSLarsson

Hero
Nej, efter en till genomläsning så tycker jag fortfarande inte Konrads analys av Cissi och Ruga håller.

Kontentat av teorin är att Cissi skrev att "Mukwa rett ut begreppen". Ruga säger sedan att Ruga kontaktat Mukwa, och lite senare säger Cissi att även hon kontaktat Ruga.

Att Mukwa "rett ut begreppen" tycker jag tyder på en tydlig kontakt. Det står inte "det står i reglerna" eller "Korpa dubbelkollat reglerna". Reda ut betyder att förklara något som man finner otydligt. Att enkelt ställa upp regler i början av spelet tycker jag inte är samma sak som att reda ut något krångligt.

Det andra Konrad har som bevis är att Cissi ibland skriver sjöfararen i bestämd form singular istället för obestämd form plural (sjöfararen och sjöfarare). Om vi bortser från rena slarvstressmissar från Cissi (vilket är dock något ulvar brukar råka ut för) så skulle jag behöva läsa om hela tråden innan jag skulle kunna värdesätta detta.
Som läget ser ut ny verkar det som att det bara kommer vara ett av varje yrke... om vi inte börjar dividera frågan om barder och gycklare vidare. Jag har ingen aning om när den här slutsatsen drogs, men det skulle inte förvåna mig om den kom innan Cissis användade av bestämd form.

Nej, jag ser Konrad fortfarande som röd. Folk som direkt hoppade på tåget, som Luukaz, får ett lite rött sken... men jag tror nog att det beror på kvantiteten i Konrads arbete snarare än kvaliteten. Jag, som tjabbat med Konrad sedan start, tog dock från början en mer skeptisk hållning.

Basenanji

Postd20modernist
Tripp_trap said:
Jag förstår knappt alls. Du säger i ett annat inlägg att du blev nervös av att Konrad skrev "jag är byn" men du kan själv slänga runt saker som att du är säker på att Liliana är skurk utan att det ska verka konstigt. Jag kanske är ovan vid din spelstil, men att skriva i absoluter i varulvsspelets första runda är inte vettigt. Jag skulle vilja se dig diskutera mer. Gör något av dina löften om aktivitet, det är bara ett dygn kvar innan rundan är över!
Jag tycker väl att jag har skrivit en hel del i den här rundan, faktiskt, med undantag för gårdagen. Nåja.

Om spelet:
Jag ser inte att fluffet (i stil med de sju väktarna) har något med själva spelmekaniken att göra. Mukwa har fått några försök på sig nu och jag tycker väl att hans experimentlusta verkar ha lugnat sig en aning. det som skiljer det här spelet från ett helklassiskt upplägg är att yrke/föremål/förmågor är en viktig del av spelmekaniken. Även om ulvarna har fått alibiroller lär yrkena/föremålen/förmågorna vara avgörande för hur vi ska hitta ulvar.

Man kanske kan prata om ett semi-klassiskt upplägg den här gången, där Mukwa har gett oss information att arbeta med medan ett helklassiskt parti hade inneburit att vi ”bara” hade roller typ siare, väktare, roleblocker, etc. UTAN någon kompletterande information.

Det här spelet dock, för att stanna vid själva spelets mekanik, ser ut att vara enkelt, elegant och symmetriskt:

*Vi har ett antal yrken, vilka kan kontrolleras genom att folk ser när ett visst yrke lämnar spel. Det är information som vi kan använda genom att ulvarna skiljer sig. Dvs, om en person har ett yrke som ingen annan kan se lämnar spel, tja då har vi hittat en ulv.

*Utöver detta har vi några ytterligare roller som har fått fräsigare förmågor. Här verkar Max Raven och Lu-kaazh passa in. Kanske är de våra superroller eller så är de ulvar kort och gott.

Okej? Frågor på det? Diskussioner på det? (Jag blev rätt trött på hur mycket energi som skapades av att folk började fundera på huruvida ett yrke var fraktion eller inte, huruvida jongelringsbollar var ett eller flera föremål. avancerat är inte spelet.

Jag tycker av ovan nämnda skäl att det absolut inte finns någon anledning att låta bli att outa rubbet. Det finns liksom ingen mekanik som kan balansera upp en massoutning: och nu blir jag tjatig, men...:

a) Om vi blir av med säg en siare, så kommer vi ÄNDÅ kunna få fram information, tex ur röstmönster och annat. EN superroll gör inget varulvsparti, vilket jag och KK bevisade när vi tog BDG (siare) av daga i ett av de senare partierna.
b) Låt oss säga att den här symmetrin hjälper oss att se misstänkta variationer, då räcker det med att EN av oss, typ Jake Armitage håller inne information för att det ska bli skitsvårt att bängsäkert se assymetrier. Man kan se det så här: spelet innehåller 17 (antalet spelare) x 3 (antal informationsbitar som yrke, föremål, förmåga). Det är 51 informationsbitar totalt. Just nu har vi (möjligen felaktigt) koll på 22 stycken sådana informationsbitar. Ser ni hur svårt det blir att dra några slutsatser av detta? Så, ut med det bara: yrke, föremål och förmåga.

Okej. Jag bifogar en pdf med mitt excelark. Och lägger upp en ny post angående Vic/Vimes/KK-spåret för läsbarhetens skull.

Attachments

Vimes

Sillkung
Jättebra att du lyfter blicken från vårt tjafs, tripp. Diselsoppan har verkligen inte bidragit med mycket i spelet.

Men, jag tycker fortfarande att du måste outa ditt yrke (och alltså förklara dyrk-smulan). Problematiken kring den försvinner inte för att du outat harpa som föremål. Varför valde du att outa något annat än det du pressades på förresten? Är det inte märkligt att du smular din harpa efter att Liliana outat sin dyrksats? Varför vill du inte outa ditt yrke (som du ju inledde med att brödsmula)?

Kom igen nu. Misstankarna mot dig kan försvinna så lätt. Ta den chansen.

Basenanji

Postd20modernist
Om Vicotnik, Vimes och Konrad

Till att börja med: just nu har de här tre filurerna sjunkit på min misstankelista. Speciellt Vicotniks outning får våra roller att passa ihop. KK:s outning tyder ckså på att han är grön, tycker jag. Men för att förklara mig. Och för att påminna mig att inte släppa de här i framtiden.

Jag röstade på Vimes först för att...tja, det var faktiskt mest på skoj, han och jag tjabbades lite innan spelstart och...men också: Vimes är en av mina absoluta favoriter när det gäller varulvsspel. Han ÄR såphal. Skitfarlig, något jag verkligen förstod vidden av när jag spellede Ebon Oaks (även om Recca måste anses som varulvsspelens motsvarighet till en Catastrophal Abyssal Ancient Red Dragon CR 75).

Men så sa Cissi något som jag först inte fäste någon större uppmärksamhet vid, men sedan blev nyfiken på:

Cissi said:
Jag är lite nervös över att KK och Vimes är online samtidigt just nu och börjar jaga Vico. Sen är jag väl nojjig över KK för att han lurade mig så grovt i TMNT så man kanske inte ska lyssna på mig alls i det här skedet. Men om Vimes och KK är ulvar så kan vi lika gärna ge upp och gå hem.
Nåja, tänkte jag det där är väl ändå bara en nojjig bybo? Eller?

Och utöver att de röstar på varandra, ger varandra credd så pratar också KK och Vic om ”ett klassiskt upplägg”. Nu har ju även jag spårat ett semi-klassiskt upplägg, men det jag fäste mig vid var att de använde samma ord? Kan det vara så att de faktiskt kan prata med varandra och har gjort upp på förhand vad som ska sägas? Kan det vara så, tänkte jag, att vi faktuskt HAR tre stjärnor som garvar läppen av sig när de inser att DE TRE ska få ulva byn bortom oigenkännlighet?

Ja, lägg då till hur Vimes och KK går Sean Banan över Larsson för ingenting och hur de täcker upp för varandra med den här oförglömliga passagen:

Vicotnik:

Och för det tredje så reagerar jag på att du pratar om byn som den vore skiljd från dig: "Vad håller byn på med?" och inte "vad håller ni på med", utan "vad håller byn på med"
KK:

Jag är byn! Nä skämt och sido eller vad det heter Vico.
Varpå Vimes svarar:

Det där var min replik!
Alltså, allvarligt, det ÄR jävligt svårt att låta bli att se hur ni tre sitter ihop som Knatte, Fnatte och Tjatte eller nåt.

Man blir jääävligt nervös, som Svennen i Grotesco skulle ha sagt.

Basenanji

Postd20modernist
Sedan Vimes, kan inte du komma med ett utlåtande kring mina tankar kring spelmekaniken.

1) Hur ska vi förstå att Max Raven och Lu-kaazh har roller som verkar skilja sig rätt duktigt från alla andras?

2) Hur ser du på spelmekaniken i relation till dina första tankar kring drev och outningar? Skulle vi potentiellt kunna få se en Vimes som ställer sig upp med megafon och kräver massoutning?

3) Kritisk realism: är det svaret på hur man i humaniora/samhällsvetenskap inte behöver fastna i den socialkonstruktionistiska fällan, utan att för den sakens skull behöva acceptera en positivistisk vetenskapsfilosofi?

(Du kan faktiskt skita i fråga 3 så tar vi den på nån forumsträff istället. Jobba på de andra!)

Vicotnik

Den onde
Staff member
tripp_trap said:
Långt inlägg angånde Dieselsoppa
Skysst gransikning, men som Vimes redan sagt så vore det vettigt ifall du gick ut med ditt yrke, så snart som möjligt.

För övrigt så anser jag att samtliga ska gå ut med sina yrken/föremål och eventuellt sina förmågor innan första rundan avslutas detta för att vi inte ska tappa någon information om våra roller. Vi kommer trots allt ändå förlora Jake's roll, vilket kommer bli ett tomrum. Men har vi övriag roller så kan vi nog gissa oss till vad Jake hade för roll.